מבט לעתיד: 5 בעיות שאיתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 שנים הבאות

10 שנים לאחר אחת ההנפקות המוצלחות ביותר בכל הזמנים, מעניין לראות עם אילו אתגרים ענקית החיפוש תצטרך להתמודד בעתיד
מתן בן ברוך |

על דבר אחד אין עוררין, בכל קנה מידה, גוגל היא חברה מוצלחת להפליא. בקצת יותר מ-15 שנים היא יצרה את אחד המותגים המובילים, היקרים והחזקים בעולם ושולטת ללא עוררין בזירה הנחשקת ביותר בעולם האינטרנט, הלא הוא עולם מנועי החיפוש.

ההון העצום וההצלחה המסחררת של החברה הביאו לעולם את מערכת ההפעלה המובילה כיום למכשירים ניידים, ה'אנדרואיד'. עוד סיפקה החברה טכנולוגיות 'ענן' מתקדמות לאלפי בתי עסק קטנים. כמובן שגוגל תמיד אהבה ללכת על הקצה ובין המוצרים החדישים שלה אפשר למצוא את ה'גוגל גלאס' ואת המכונית ללא נהג. לאחרונה החברה משקיעה גם סכומי עתק באנרגיה חלופית.

בנוסף, גוגל יצרה תרבות וסביבת עבודה חדשה, שעד היום משמשת מודל לחיקוי עבור חברות היי-טק רבות.

נתון חשוב אותו יש להבין הוא שחרף ההשקעות הרבות שגוגל מבצעת בטכנולוגיות ובתחומי עניין שונים, כ-90% מההכנסות שלה עדיין מגיעות מפרסום מקוון ברשת. אין ספק שבהנהלת גוגל יצטרכו להשכיל לשמור על הדומיננטיות הזאת ובנוסף להתרחב למנועי צמיחה אחרים אם ברצונם לשמר את השליטה שלהם בעולם האינטרנט.

הנה 5 סיכונים איתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 השנים הקרובות:

רשתות חברתיות

למרות שגוגל משקיעה סכומי עתק ברשת החברתית שלה 'גוגל פלוס', רבים מגדירים אותה ובצדק יש לומר ככישלון. לפי נתונים של חברת המחקר 'eMarketer', פייסבוק שולטת ב-68% מעוגת ההכנסות של הרשתות החברתיות בארה"ב ששוויה מוערך ב-16 מיליארד דולר (נכון לשנת 2014), אחריה מגיעה טוויטר עם 7% שליטה ולינקאדין עם קצת פחות מ-5%. גוגל נמצאת הרחק מאחור. אין ספק שגוגל תצטרך להמציא את עצמה מחדש בכדי לנגוס חלקים גדולים הרבה יותר בעוגת ההכנסות השמנה הזו.

חיפוש סלולרי

במחשבים האישיים של כל אחד מאיתנו, מנוע החיפוש של גוגל הוא המלך הבלתי מעורער. חברות גדולות משלמות מיליוני דולרים על קישורים ממומנים שיגדילו להם את נפח התעבורה באתר. זוהי הפרה החולבת של גוגל. מנגד, בעולם הסלולר, הדברים מתנהלים בצורה שונה. בעלי הסמארטפונים אינם ניגשים ישירות למנוע החיפוש של גוגל בכדי לחפש מלונות, בגדים או מתנות, הם פשוט נעזרים באפליקציות ייעודיות לכל מטרה. במצב כזה, גוגל לא נהנית מהכנסות רבות בשוק ששווה מיליארדים. בגוגל כבר מודעים לעניין ומכינים תוכניות ארוכות טווח לחיזוק נתח השוק שלהם גם בעולם הסלולרי.

עולם המסחר והתשלומים

גם בזירה הזאת גוגל לא הצליחה להיות דומיננטית אל מול החברות השולטות בשוק זה, 'פייפאל', 'אפל' ו'אמזון' נכון לעכשיו עושות את זה פשוט טוב יותר ומאפשרות לצרכנים לקנות ולשלם באמצעות כמה לחיצות פשוטות. גוגל נזכיר פיתחה את טכנולוגיית NFC שמותקנת במכשירים הניידים החדשים שלה (דוגמת הנקסוס) שאיתה אפשר לשלם ולהעביר נתונים בעזרת המכשיר הסלולרי בלבד. כאמור, נכון להיום הטכנולוגיה לא זכתה לפופולריות רבה. היקף שוק המסחר המקוון הוא כ-1.5 מיליארד דולר, אבל זהו לא רק הכסף שמדבר פה. מה שבאמת משחק פה תפקיד זה המידע היקר שאפשר לצבור כאן. מה הצרכנים אוהבים, מתי, איפה ואיך. עם הנפקתה העתידית של ענקית המסחר הסינית 'עליבאבא' התחרות רק תגבר עבור גוגל.

צמיחה מתחילה להאט

כמובן שזהו טבעי שככל שחברה ותיקה יותר ומכניסה יותר הצמיחה תקטן עם הזמן, אך זהו עדיין אלמנט שאסור להתעלם ממנו. הכנסות החברה ב-2013 צמחו ב-21% כאשר ב-2012 הן היו בצמיחה של 29%. שנה לאחר ההנפקה של החברה יש לציין החברה צמחה ב-100%. עם יותר מ-50 מיליארד דולר הכנסות בשנה, שיעור הצמיחה של גוגל הוא עדיין מרשים מאוד ביחס לחברות דומות. יחד עם 'אמזון', גוגל היא החברה היחידה מתוך 8 חברות המכניסות 40 מיליארד דולר בשנה ויותר שאינה מחלקת דיבידנד, מה שאומר שהיא עדיין מאמינה בכך שיש לה דברים טובים יותר לעשות עם קופת המזומנים האדירה שלה בסך 60 מיליארד דולר.

רגולציות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

החברה הסינית שזינקה 9.8% בניו יורק לאחר דו"ח חיובי במיוחד

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה עליות
היום מתקיים בוול סטריט מסחר מקוצר כאשר הוא מסתיים בשעה 19:00 בעקבות חג ההודיה. אם כי לעיתים גם מסחר מקוצר ישנן תנועות חריגות במסחר. מניית חברת סיטריפ (Ctrip) זינקה 10.8% במסחר ברקע לפרסום הדו"ח הרבעוני שלה. בנוסף מניית החברה זכתה להעלת דירוג מקרב אנליסטים. סיטריפ הינה חברה בעלת אתר לרכישת חופשות בסין והנהלתה ממוקמת בהונג קונג (סימול: CTRP).  בשורה התחתונה החברה הרוויחה 17 סנט למניה, לעומת צפי השוק שעמד על 11 סנט. בשורה העליונה החברה הכניסה 835.5 מיליון דולר, לעומת צפי שוק של 801.8 מיליון דולר. החברה מסרה כי מכירת כרטיסי הנסיעות צמחה ב-101% בתוך שנה. בתוך כך, HSBC העלו את דירוג מניית החברה לרמה של "רכוש" מ"החזק". יעד מחיר מניית החברה עלה מ-53 דולר ל-46.  סיטריפ הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סקיסקנר (Skyscanner), שתרכוש את אתר החופשות הסקוטי. שווי הרכישה עומד על 1.74 מיליארד דולר.  מניית חברת סיטריפ עלתה מתחילת השנה כ-23%. מתוך כך שווי השוק שלה מגיע לכ-34 מיליארד דולר.