מבט לעתיד: 5 בעיות שאיתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 שנים הבאות

10 שנים לאחר אחת ההנפקות המוצלחות ביותר בכל הזמנים, מעניין לראות עם אילו אתגרים ענקית החיפוש תצטרך להתמודד בעתיד
מתן בן ברוך |

על דבר אחד אין עוררין, בכל קנה מידה, גוגל היא חברה מוצלחת להפליא. בקצת יותר מ-15 שנים היא יצרה את אחד המותגים המובילים, היקרים והחזקים בעולם ושולטת ללא עוררין בזירה הנחשקת ביותר בעולם האינטרנט, הלא הוא עולם מנועי החיפוש.

ההון העצום וההצלחה המסחררת של החברה הביאו לעולם את מערכת ההפעלה המובילה כיום למכשירים ניידים, ה'אנדרואיד'. עוד סיפקה החברה טכנולוגיות 'ענן' מתקדמות לאלפי בתי עסק קטנים. כמובן שגוגל תמיד אהבה ללכת על הקצה ובין המוצרים החדישים שלה אפשר למצוא את ה'גוגל גלאס' ואת המכונית ללא נהג. לאחרונה החברה משקיעה גם סכומי עתק באנרגיה חלופית.

בנוסף, גוגל יצרה תרבות וסביבת עבודה חדשה, שעד היום משמשת מודל לחיקוי עבור חברות היי-טק רבות.

נתון חשוב אותו יש להבין הוא שחרף ההשקעות הרבות שגוגל מבצעת בטכנולוגיות ובתחומי עניין שונים, כ-90% מההכנסות שלה עדיין מגיעות מפרסום מקוון ברשת. אין ספק שבהנהלת גוגל יצטרכו להשכיל לשמור על הדומיננטיות הזאת ובנוסף להתרחב למנועי צמיחה אחרים אם ברצונם לשמר את השליטה שלהם בעולם האינטרנט.

הנה 5 סיכונים איתם יצטרכו להתמודד בגוגל ב-10 השנים הקרובות:

רשתות חברתיות

למרות שגוגל משקיעה סכומי עתק ברשת החברתית שלה 'גוגל פלוס', רבים מגדירים אותה ובצדק יש לומר ככישלון. לפי נתונים של חברת המחקר 'eMarketer', פייסבוק שולטת ב-68% מעוגת ההכנסות של הרשתות החברתיות בארה"ב ששוויה מוערך ב-16 מיליארד דולר (נכון לשנת 2014), אחריה מגיעה טוויטר עם 7% שליטה ולינקאדין עם קצת פחות מ-5%. גוגל נמצאת הרחק מאחור. אין ספק שגוגל תצטרך להמציא את עצמה מחדש בכדי לנגוס חלקים גדולים הרבה יותר בעוגת ההכנסות השמנה הזו.

חיפוש סלולרי

במחשבים האישיים של כל אחד מאיתנו, מנוע החיפוש של גוגל הוא המלך הבלתי מעורער. חברות גדולות משלמות מיליוני דולרים על קישורים ממומנים שיגדילו להם את נפח התעבורה באתר. זוהי הפרה החולבת של גוגל. מנגד, בעולם הסלולר, הדברים מתנהלים בצורה שונה. בעלי הסמארטפונים אינם ניגשים ישירות למנוע החיפוש של גוגל בכדי לחפש מלונות, בגדים או מתנות, הם פשוט נעזרים באפליקציות ייעודיות לכל מטרה. במצב כזה, גוגל לא נהנית מהכנסות רבות בשוק ששווה מיליארדים. בגוגל כבר מודעים לעניין ומכינים תוכניות ארוכות טווח לחיזוק נתח השוק שלהם גם בעולם הסלולרי.

עולם המסחר והתשלומים

גם בזירה הזאת גוגל לא הצליחה להיות דומיננטית אל מול החברות השולטות בשוק זה, 'פייפאל', 'אפל' ו'אמזון' נכון לעכשיו עושות את זה פשוט טוב יותר ומאפשרות לצרכנים לקנות ולשלם באמצעות כמה לחיצות פשוטות. גוגל נזכיר פיתחה את טכנולוגיית NFC שמותקנת במכשירים הניידים החדשים שלה (דוגמת הנקסוס) שאיתה אפשר לשלם ולהעביר נתונים בעזרת המכשיר הסלולרי בלבד. כאמור, נכון להיום הטכנולוגיה לא זכתה לפופולריות רבה. היקף שוק המסחר המקוון הוא כ-1.5 מיליארד דולר, אבל זהו לא רק הכסף שמדבר פה. מה שבאמת משחק פה תפקיד זה המידע היקר שאפשר לצבור כאן. מה הצרכנים אוהבים, מתי, איפה ואיך. עם הנפקתה העתידית של ענקית המסחר הסינית 'עליבאבא' התחרות רק תגבר עבור גוגל.

צמיחה מתחילה להאט

כמובן שזהו טבעי שככל שחברה ותיקה יותר ומכניסה יותר הצמיחה תקטן עם הזמן, אך זהו עדיין אלמנט שאסור להתעלם ממנו. הכנסות החברה ב-2013 צמחו ב-21% כאשר ב-2012 הן היו בצמיחה של 29%. שנה לאחר ההנפקה של החברה יש לציין החברה צמחה ב-100%. עם יותר מ-50 מיליארד דולר הכנסות בשנה, שיעור הצמיחה של גוגל הוא עדיין מרשים מאוד ביחס לחברות דומות. יחד עם 'אמזון', גוגל היא החברה היחידה מתוך 8 חברות המכניסות 40 מיליארד דולר בשנה ויותר שאינה מחלקת דיבידנד, מה שאומר שהיא עדיין מאמינה בכך שיש לה דברים טובים יותר לעשות עם קופת המזומנים האדירה שלה בסך 60 מיליארד דולר.

רגולציות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ניתוח פיננסי גרף בורסה וול סטריט מגמה מעורבת
צילום: Istock

וול-סטריט לקראת התאוששות - חברות הטכנולוגיה במומנטום חיובי

ארי ואלד סבור שהתהפכות עקום התשואה באג"ח האמריקאיות תספק תמיכה לשוק המניות; ממליץ על מניות הטכנולוגיה, וקרן הסל - XLK
ערן סוקול |
בסקירתו השבועית, טוען ארי ואלד, אנליסט טכני של בית ההשקעות אופנהיימר כי התהפכות עקום תשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות אמורה לספק תמיכה פונדמנטלית לתיזת השקעה בחברות המומנטום. לדברי ואלד, "מדובר בסימן שתומך בהערכה חיובית זו הנה פריצת מדד פקטור המומנטום (לונג מניות בעלות מומנטום גבוה ושורט מניות בעלות מומנטום נמוך) מעל רמת התנגדות רב-שנתית לראשונה מאז תחילת 2016" להערכת האסטרטג הטכני של אופנהיימר התנהגות חיובית של מדד פקטור המומנטום תואמת תיזת התאוששות רחבה בשוק המניות האמריקאי, בהתבסס על נתוני העבר, כאשר לאורך זמן השיגו מניות בעלות מומנטום גבוה ביצועי יתר על פני המדד, תשואה שנתית ממוצעת של כ-17.7% לעומת תשואה שלילית של 0.4% במניות בעלות מומנטום נמוך. ואלד מעריך כי ברמה הנוכחית, בשל שוק המניות בארה"ב להתאוששות, בהתחשב באינדיקציה פסימית למדי של Put/Call Ratio (יחס בין פוזיציות פתוחות באופציות מכר לאופציות רכש), שסימנה בשבוע האחרון את נקודת התחתית לשוק. בהקשר זה, מציין ואלד כי רמת התמיכה הקריטית עבור מדד ה-S&P500 הנה הרמה של 2,822 נקודות, כאשר הרמה של 2,940 נקודות במדד הופכת כעת לרמת ההתנגדות הקרובה. אפיק ההשקעה המועדף מבחינת ארי ואלד בקרב מניות המומנטום בשוק האמריקאי הינו אפיק חברות הצמיחה, לאור הקורלציה השלילית עם התנהגות עקום התשואות. בבחינת המומנטום על פני הסקטורים של מדד ה-S&P500 ניתן לראות את המומנטום המירבי בסקטור הטכנולוגיה, כאשר ניתן להיחשף לחברות בעלות מומנטום גבוה באמצעות קרן סל Technology Select Sector Fund (סימול: XLK).