ארז כהן
ארז כהן
רעיון השקעה

האם השקעה בנדל"ן בחדרה מעניינת?

המרחק הפסיכולוגי והפיזי בין חדרה לבין מטרופולין גוש דן הצטמצם; הנסיעה בינה לבין הכניסה הצפונית החדשה לנתיבי איילון עומד כיום על כ-20 דקות בלבד - חדרה ממש לא אמרה את המלה האחרונה
ארז כהן | (22)

במשך שנים רבות, נחשבה חדרה לעיר קטנה ואפורה בשולי מחצית הדרך בין תל-אביב לחיפה. במהלך שנות ה-50, ה-60 וה-70, וכן בשנות ה-90, קלטה העיר רבבות עולים מכל התפוצות, בעיקר בזכות רמות מחירי הדיור שהיו באופן יחסי נמוכות ביותר לעומת אלה של תל-אביב, גוש-דן ואפילו נתניה השכנה.

במהלך השנים האחרונות, דווקא החסרונות, רמות המחירים הנמוכות והדימוי האפור, שיחקו משמעותית לטובתה של חדרה. גם העובדה שרכישת האדמות ההיסטורית הסיטונית הביאה לכך שהעיר הינה בעלת שטח מוניציפאלי מהגדולים בישראל, יותר מ-50 אלף דונם (דומה לשטחה המוניציפאלי של תל-אביב!) גרמו לביקושים משמעותיים הן בקרב זוגות צעירים, הן משפרי דיור ולאחרונה אף משקיעים אסטרטגיים.

לאחרונה חצתה חדרה את מספר הקסם, 100,000 תושבים

רמות המחירים בחדרה עודן מתונות, כ-13 אלף שקל למ"ר, כשליש ממחירי תל-אביב, כמחצית מהרצליה ובעשרות אחוזים פחות מנתניה, וגם התשואה על השכרת נכס הינה גבוהה יחסית 3-4 אחוזים, כפליים כמעט יותר מתל-אביב (אם כי בתל-אביב קל יותר להשכיר דירה מבחדרה). יתרה מכך, עליית המחירים המתמדת הביאה לכך שמי שרכש נכס בחדרה לפני שנים ספורות, השביח את ערכו בעשרות אחוזים ועוד היד נטויה.

עד כמה שזה נשמע מפתיע, עד לאחרונה, לא מותגה חדרה כלל ועיקר כעיר בעלת חוף ים.

היו לכך שתי סיבות עיקריות: אחת, העובדה שחלקה הגדול של העיר מוקם ממזרח לכביש החוף (כביש מס' 2) ואף ממזרח לכביש 4 (כביש השרון הישן), יצר בפועל נתק פיזי ואף מרחק ניכר בין מרכז העיר לבין חוף הים. הסיבה השנייה, הייתה שיכוני העולים של גבעת אולגה, שמיתוגה היה נמוך ביותר ורבים אף לא שייכו אותה כלל לעיר חדרה.

במהלך השנים האחרונות נפל דבר

לאחרונה, לצד גבעת אולגה הולך ומוקם רובע הים, שכונה גדולה המתאפיינת בעיקרה ברבי קומות בנוסח רמת אביב ג' ועיר ימים בנתניה. לשכונה חדשה זו, נכנסה לא מעט אוכלוסייה בחתך סוציו אקונומי גבוה, ביניהם משפרי דיור מחוץ לחדרה, וכן משקיעים אסטרטגיים ורמות המחירים בה נסקו לכדי 16-18 אלף שקל למ"ר ולעיתים אף יותר מכך.

במהלך השנים הקרובות יקודם פיתוחו של רובע הים, כולל תכנית מפורטת בהליכי תכנון של כ-10,000 יח"ד, כ-1400 חדרי מלון, משרדים ומסחר, ובנוסף, בינוי-פינוי בגבעת אולגה הוותיקה והן המשך בניית מגדלים, בנייה נמוכה וצמודת קרקע אקסקלוסיבית, בתי מלון, שטחים פתוחים, פארקים ועוד. לאחרונה אף נפתח בית מלון ראשון על שפת מפרץ בנימין שבחוף חדרה ולאורך נחל חדרה הוקם פארק אקולוגי יפהפה. גם מזרח חדרה משתדרגת והולכת. לצד המרכז הרפואי הלל יופה נפתחו קניונים דוגמת שערי חדרה והוקמו שכונות חדשות כדוגמת פארק חדרה, ובנייה בשכונות בית אליעזר, שכונת ניסן ועוד.

כמו כן, העובדה שחדרה מוקפת מכל עבריה באוצרות טבע ייחודיים דוגמת יער חדרה ובירכת עטה, יקבי יין ומסלולי הליכה, הוסיפו ללא ספק לאטרקטיביות שלה. כמו כן, הממשקים התחבורתיים המאד נוחים, כולל תחנת הרכבת, כביש 2, כביש 4 וכביש הרוחב 9, המחבר אותה תוך דקות מעטות לכביש 6 ולמטרופולינים הגדולים, גוש דן וחיפה בזמן נסיעה קצר, למגוון רחב של מתחמי תעסוקה גדולים מפארק מת"מ ופארק קיסריה מצפון ועד למתחם איקאה-פולג, פארק יקום והרצליה פיתוח מדרום.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

שורה תחתונה

חדרה ממש לא אמרה את המלה האחרונה. הן מיתוגית והן תודעתית העיר נמצאת היום במקום טוב באמצע והמרחק הפסיכולוגי והפיזי בינה לבין מטרופולין גוש דן הצטמצם. העובדה, למשל, שזמן הנסיעה בינה לבין הכניסה הצפונית החדשה לנתיבי איילון עומד כיום על כ-20 דקות בלבד, אומרת הרבה למי שחושב קדימה להשקיע בה למגורים או להשכרה.

להלן מיקבץ עסקאות שבוצעו לאחרונה בחדרה

ברמב"ם 3 נמכרה דירת 3 חדרים, 70 מ"ר, קומה 2 במיליון שקלים בדיוק; בחטיבת גולני 10 דירת 4 חדרים, 87 מ"ר, קומה 5 ב-1.1 מיליון שקלים; בלכיש 12 דירת 5 חדרים 150 מ"ר, קומה 14ב-1.44 מיליון שקלים; בהמעפילים 51 3 חדרים, 45 מ"ר ב-1.83 מ' שקלים;

ברמב"ם 99 , 5 חדרים, 150 מ"ר, קרקע ב-1.82 מיליון שקלים; בשדרות בן גוריון, 3 חדרים, 62 מ"ר, קומה 2, ב-920,000 שקלים; באפרסמון 24, 6 חדרים 1833 מ"ר קרקע, ב-2.14 מיליון שקלים.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מה עם חריש, ארז? חריש- תן בבקשה סקירה (ל"ת)
    פלקון 19/07/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    ליאור 19/07/2020 10:18
    הגב לתגובה זו
    תם עידן #לא קונים דירה במחיר בועה
  • חחחחח (ל"ת)
    חחחחח 22/07/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    הדירות יצנחו עדיף להשקיע במקפלות המצנחים (ל"ת)
    אריה 19/07/2020 10:07
    הגב לתגובה זו
  • חחחח (ל"ת)
    חחחחח 22/07/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ליאור 19/07/2020 09:55
    הגב לתגובה זו
    מזל שעזבנו בזמן 0 חינוך 0 תרבות 0 בילוי 0 ניקיון כלום ושום דבר
  • , תל-אביב 21/07/2020 16:01
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לומר דבר כזה על כל עיר היום. מה בנהריה,חיפה,נתניה, הרצליה, תל-אביב, ראשון,חולון,בת ים אשקלוון,אילת יש תרבות,חינוך? בתל אביב יש כמה בתי ספר שהם השכלה ןולא חינוך,הם יותר טובים אבל איפה ראית מה שתיארת,לאן אפשר לעזוב? יש כמה מאות משפחות שזה חוג סגור, וגם אם תגור לידם-איך תהיה שייך? סתם עזבתם
  • 13.
    נועם 19/07/2020 07:30
    הגב לתגובה זו
    עברנו לחדרה לפני חמש שנים והופתענו לטובה, נכון שיש מקום לשיפור כמו בכל עיר אך הכיוון הוא בהחלט חיובי וניכר שישנה עשייה בכל פינה.
  • 12.
    גיא 19/07/2020 00:00
    הגב לתגובה זו
    חדרה עיר פח אשפה המחירים בכתבה רחוקים מהמצירות אלפי בתים למכירה ואין קונים כבר עדיף נתניה
  • 11.
    גלית 18/07/2020 22:13
    הגב לתגובה זו
    אין מקומות בילוי, מחירי ארנונה מהגבוהים שיש ולא מקבלים כלום בתמורה, אין פיתוח סביבתי, אין עבודה. לא להתקרב.
  • 10.
    אופיר 18/07/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
    עיר שהתברכה במיקום נדיר ושטח עצום, עניין של זמן לא רב עד שתהפוך לאלטרנטיבה הטובה ביותר במעגל הרביעי
  • 9.
    נדלן בדרך לקריסה 18/07/2020 21:30
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה לקרוס כלכלית, שישתעבד כרגע לדירה במחירים הלא שפויים. לא סתם הורידו מס רכישה למשקיעים. בעלי ההחלטות מנסים להציל את האינטרסנטיים. לא קונים דירה במחיר בועה!!!
  • רז 19/07/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
    אין פה שום בועה, מי שיש לו קונה, מי שלא, לא. או ממשכן את עצמו לבנקים לשלושים שנה.
  • 8.
    ציקי 18/07/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
    בתקופה הקרובה תשמרו על הכסף שלכם טוב טוב... יש פה לא מעט אינטרסנטים שהדבר הכי פחות חשוב להם זה העתיד שלכם.
  • 7.
    מאור 18/07/2020 18:21
    הגב לתגובה זו
    אין חיי תרבות ואין חיי פנאי. רוב האוכלוסייה לא משכילה ודתית מאד. מקום משעמם עם זיהום אוויר מהגבוהים בארץ. לא שווה להשקיע ובטח שלא לגור!
  • 6.
    עם ראש עיר נגוע בשחיתות לא כדאי (ל"ת)
    דני אהרון 18/07/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ברוריה 18/07/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    יותר ויותר רכבות והעיר תהיה האטרקציה של הנדל"ן .
  • 4.
    כתבה שכל מטרתה היא למשוך זוגות צעירים בתקופה של חו 18/07/2020 14:05
    הגב לתגובה זו
    כתבה שכל מטרתה היא למשוך זוגות צעירים בתקופה של חוסר וודאות - צעירים שאם ימתינו חצי שנה או שנה יקנו את אותה הדירה בחצי מחיר. בלי שום אמירת אזהרה - פשוט חבורה של נוכלים
  • 3.
    ירושלמי 18/07/2020 13:24
    הגב לתגובה זו
    אויר הרים , טבע מדהים . די עם הבטונים, הצפיפות והזוהמה . שכונות וערים נוספות צריך לבנות בנגב .
  • 2.
    אריק 18/07/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    יותר רכבות, פחות פקקים , פחות נהגים עצבניים ויותר פריון למשק .
  • 1.
    מצחיק 18/07/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    20 דקות אולי בארבע בבוקר ביום שבת ובעוד כמה שנים גם בשעות השפל בתנועה נסיעה תיקח יותר משעה, וזה רק כדי לעמוד בפקק אינסופי בתוך תל אביב
  • אבי 19/07/2020 02:00
    הגב לתגובה זו
    שנים רבות אני עשוה מסלול זה-מנתניה דרום לגלילות פקק של 25 קמ
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית?

על ירידות המחירים, על הגורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, על השפעת הפחתת הריבית על החזר המשכנתא ועל הצעירים שמשלמים 9 אלף שקל החזר משכנתא בחודש

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

כל פעם שבנק ישראל מרמז על הורדת ריבית, מהלך שיקרה בוודאות גבוהה וקרובה, לאור ירידות הריבית בארה"ב והסכם הפסקת האש של מלחמת "חרבות ברזל",  נשמעים קולות רבים שאומרים "הנה, מחירי הנדל"ן יחזרו שוב לעלות". זו אמירה הגיונית שמושרשת עמוק בשוק הנדל"ן הישראלי, ומניחה שמחירי הנדל"ן הם פונקציה כמעט בלעדית של הריבית ועלות המימון. זה היה נכון בעבר, וזה נכון חלקית גם בהווה, אבל הסיפור האמיתי שאנחנו רואים בשנים האחרונות הוא הרבה יותר מורכב.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור למגורים כיום אינה רק גובה הריבית. הסיבה המרכזית לדעתי לכך שהמחירים לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית היא פשוטה ונגזרת מהמציאות: לרוב הזוגות הצעירים פשוט אין מספיק כסף לרכישת דיור במחירים הנוכחיים. לא בהון העצמי הדרוש ולא בהכנסה הפנויה.

במילים אחרות, גם אם הריבית תרד ב- 0.5% עד 1%, המציאות הכלכלית של רוכשי הדירות השתנתה באופן עמוק, בטח לאחר מלחמה סיזיפית של שנתיים, ומדובר לטעמי בשינוי מבני ולא בשינוי מחזורי. אני מניח שכן נראה התעוררות מסוימת בשווקים מסוימים בשוק הנדל"ן עם הורדת ריבית, אבל באופן רוחבי.

מחירי הדיור בירידה - והנתונים ברורים

לאחרונה התפרסמו נתוני רשות המיסים שמראים צניחה של כ-10-15% בגביית מס רכישה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון שמעיד על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, ישנו נתון נוסף ומשמעותי לא פחות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים האחרונים, מחירי הדירות רשמו ירידה מצטברת ממוצעת של כ־3% בחודשים האחרונים, כאשר אנחנו רואים ירידה עקבית בחודשים האחרונים. מדובר במגמה השלילית החדה ביותר בשנים האחרונות. זו לא ירידה זמנית וחד פעמית, אלא מדובר במגמה די קבועה. נתוני הלמ"ס גם "מתעלמים" מהמבצעים שמציעים היזמים לרוכשים (מבצעי 80-20, 90-10, סיוע במימון הריבית, ריהוט ועיצוב פנים ועוד ועוד). מבצעים אלו נועדו לשמור על מחירי מכירה רשמיים גבוהים אך דה פקטו מדובר בהפחתה של מחירי הדיור, הפחתה שלא באה לידי ביטוי באופן מלא בנתונים הרשמיים של הלמ"ס כפי שחשפו כאן בביזפורטל בשנים האחרונות. 

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.