שפיר זכתה במכרז להקמת מקטע נוסף ברכבת העמק ב-80 מיליון שקל

מדובר בקטע המחבר בין יגור לצומת יוקנעם באורך 6 קילומטרים. פרויקט הרכבת בין חיפה לבית שאן צפוי להיות מושלם ב-2015
לירן סהר | (2)

מהפכת התחבורה בצפון מעלה הילוך - חברת שפיר הנדסה זכתה במכרז לתכנון ולבניית מקטע נוסף בפרויקט רכבת העמק, המחבר מיגור עד צומת יקנעם (תל קשיש) ואורכו 6 ק"מ. מדובר בקטע השלישי מתוך שישה בו זוכה חברת שפיר.

עלות הקמת המקטע היא 80 מיליון שקל. שני הקטעים הנוספים שתוכננו הינם הקטע בין חיפה נשר (4 ק"מ) והקטע בין תל קשיש לכפר יהושע (4 ק"מ). העבודות על שני המקטעים החלו כבר לפני מספר חודשים ותחילת הבניה של המקטע הנוסף, יגור צומת יקנעם, יחל בחודש הקרוב. בניית שלושת קטעי מסילת הרכבת כוללים גם הקמת 3 ק"מ של גשרים.

פרויקט רכבת העמק, פרויקט ענק הכולל מסילה באורך של 59 ק"מ, ישמש להסעת נוסעים ומטענים בין חיפה לעמק בית שאן. הרכבת תצא מחיפה ותעבור דרך נשר, צומת העמקים, יקנעם, עפולה, הגלבוע ובית שאן. המסילה אמורה להגיע עד לגשר שייח חוסיין ולהתחבר בעתיד למסילת הרכבת הירדנית, כך שסחורות ירדניות יוכלו להגיע באמצעותה במהירות לנמל חיפה.

המסילה עצמה תעבור בחלקה בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יצא מזרחה מתחנת 'לב המפרץ' שבצ'ק פוסט ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור וצומת העמקים. הקו ימשיך לאזור צומת התשבי, לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם כאמור ישירות לבית שאן. בנוסף לשמונה תחנות הרכבות המתוכננות, יוקמו גשרים באורך כולל של כארבעה ק"מ ותיכרה מנהרה באורך ק"מ אחד, שתחילתה בתחנת עפולה.

אבי פנטורין, מהנדס ראשי של שפיר: "כחברת התשתיות הגדולה בישראל, אנחנו שמחים להוביל פרויקט תחבורתי גדול נוסף. פרויקט רכבת העמק יעשה מהפכה בחיבור של תושבי הצפון לחיפה ולמרכז".

פרויקט רכבת העמק הוא באחריות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) כחלק מתוכנית נתיבי ישראל של משרד התחבורה. סמוך לקו רכבת העמק מוקם מחלף יגור בעלות של 160 מיליון שקל. מחלף יגור יאפשר נסיעה חלקה על כביש 75 שמחבר בין יקנעם לחיפה. בניית המחלף תושלם במחצית 2013. פרויקט רכבת העמק צפוי להיות מושלם במהלך 2015 ועלות הקמתו מוערכת ב- 4 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    להחזיר מחאה לרחובות 07/06/2012 08:25
    הגב לתגובה זו
    במקום לבנות שכונות חדשות להרוס שיכונים מתפוררים שיקברו אלפים ברעידת אדמה חזקה ולהרים ערי ספר מעוני לערים מבוקשות עם דיור לצעירים אז סוללים פה עוד מחלף ועוד מחלף ועוד רכבת העמק ועוד מנהרת ההר.. רק בדיור לא מטפלים. בזיון לאומי שהציבור שותק וחברות התשתיות מתעשרות במליארדים עם חריגות ובזבוזים בלתי פוסקים!
  • 1.
    דגן 05/06/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    איך גנבים שלא מחזירים חובות זוכים במכרז של המדינה
חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

חיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל

סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר. 

כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.

העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.

אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ:


התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בני ברק מתחדשת: תכנית פינוי-בינוי עם 525 דירות חדשות

התכנית בשכונת תל גיבורים. מדובר על 148 דירות ישנות שייהרסו ובמקומן ייבנו 16 בניינים בני 7.5 קומות, לצד כ-3,000 מ"ר מסחר ומבני ציבור; בעלי הדירות יקבלו תוספת שטח, ממ"ד, מרפסת, חניה ומחסן

צלי אהרון |

בני ברק מתקרבת להתחדשות עירונית רחבת היקף, עם קידום תכנית הפינוי-בינוי במתחם יהונתן שבשכונת תל גיבורים. בשבוע שעבר המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להפקיד את התכנית, המקודמת על ידי החברה להתחדשות ירושלים מחברת ISA, מה שמקדם אותה לשלב הבא מול הוועדה המחוזית. עבור שכונה ותיקה כמו תל גיבורים - שממוקמת בין ציר ז’בוטינסקי למתחם העסקים הסמוך - מדובר במהלך שיכול לתרום לאזור ולשנות את פניו בשנים הקרובות.

התכנית שהופקדה מדברת על הריסת 148 הדירות הישנות שקיימות במתחם והקמת 16 בנייני מגורים בני 7.5 קומות, שיכללו יחד 525 דירות חדשות. לצד בנייני המגורים, כוללת התכנית גם כ-3,000 מ"ר של שטחי מסחר וכ-3,000 מ"ר המיועדים למבני ציבור. כך, המתחם העתידי צפוי לשלב בין מגורים, שירותים קהילתיים ומסחר.

שכונת תל גיבורים קרובה מאוד לציר ז׳בוטינסקי. מדובר על נתיב תחבורה מרכזי שמשרת את בני ברק, פתח תקווה ורמת גן, ובו גם עובר הקו האדום של הרכבת הקלה. במקביל, המתחם צמוד ל-BBC, המתחם העסקי בבני ברק, שמרכז בשנים האחרונות פעילות של חברות טכנולוגיה, פיננסים ושירותים.

מבחינת הדיירים, התכנית כוללת מתווה פיצוי די מפורט, על פי ההסכם שנחתם בין החברה היזמית לבעלי הדירות, הדירות החדשות שיוענקו לדיירי המתחם יהיו גדולות יותר מהדירות הקיימות: תוספת של 25 מ"ר לשטח הדירה, הכוללת ממ"ד, לצד מרפסת שמש (סוכה) בשטח של 12 מ"ר, חניה ומחסן. עבור רבים מבעלי הדירות בבניינים הישנים - שחלקם נבנו בעשורים מוקדמים ללא מעלית, ללא ממ"ד וללא תקנים מודרניים, מדובר בשדרוג די משמעותי באיכות המגורים.

הבחירה בבנייה של 7.5 קומות נועדה לשמור על קנה המידה העירוני של השכונה, ולייצר מרחבים ציבוריים נוחים ונגישים. הבינוי המרקמי מאפשר שטחי מסחר רחבים בקומת הקרקע, עם חזיתות פעילות לרחוב, מה שצפוי להעניק למתחם אופי עירוני חי יחסית. לצד המסחר, התכנית כוללת גם שטחי ציבור: גני ילדים, מוסדות חינוך או מבני קהילה - בהתאם לצרכי העירייה ולתכנון הסופי שייקבע במחוזית.