שפיר זכתה במכרז להקמת מקטע נוסף ברכבת העמק ב-80 מיליון שקל

מדובר בקטע המחבר בין יגור לצומת יוקנעם באורך 6 קילומטרים. פרויקט הרכבת בין חיפה לבית שאן צפוי להיות מושלם ב-2015
לירן סהר | (2)

מהפכת התחבורה בצפון מעלה הילוך - חברת שפיר הנדסה זכתה במכרז לתכנון ולבניית מקטע נוסף בפרויקט רכבת העמק, המחבר מיגור עד צומת יקנעם (תל קשיש) ואורכו 6 ק"מ. מדובר בקטע השלישי מתוך שישה בו זוכה חברת שפיר.

עלות הקמת המקטע היא 80 מיליון שקל. שני הקטעים הנוספים שתוכננו הינם הקטע בין חיפה נשר (4 ק"מ) והקטע בין תל קשיש לכפר יהושע (4 ק"מ). העבודות על שני המקטעים החלו כבר לפני מספר חודשים ותחילת הבניה של המקטע הנוסף, יגור צומת יקנעם, יחל בחודש הקרוב. בניית שלושת קטעי מסילת הרכבת כוללים גם הקמת 3 ק"מ של גשרים.

פרויקט רכבת העמק, פרויקט ענק הכולל מסילה באורך של 59 ק"מ, ישמש להסעת נוסעים ומטענים בין חיפה לעמק בית שאן. הרכבת תצא מחיפה ותעבור דרך נשר, צומת העמקים, יקנעם, עפולה, הגלבוע ובית שאן. המסילה אמורה להגיע עד לגשר שייח חוסיין ולהתחבר בעתיד למסילת הרכבת הירדנית, כך שסחורות ירדניות יוכלו להגיע באמצעותה במהירות לנמל חיפה.

המסילה עצמה תעבור בחלקה בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יצא מזרחה מתחנת 'לב המפרץ' שבצ'ק פוסט ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור וצומת העמקים. הקו ימשיך לאזור צומת התשבי, לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם כאמור ישירות לבית שאן. בנוסף לשמונה תחנות הרכבות המתוכננות, יוקמו גשרים באורך כולל של כארבעה ק"מ ותיכרה מנהרה באורך ק"מ אחד, שתחילתה בתחנת עפולה.

אבי פנטורין, מהנדס ראשי של שפיר: "כחברת התשתיות הגדולה בישראל, אנחנו שמחים להוביל פרויקט תחבורתי גדול נוסף. פרויקט רכבת העמק יעשה מהפכה בחיבור של תושבי הצפון לחיפה ולמרכז".

פרויקט רכבת העמק הוא באחריות החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) כחלק מתוכנית נתיבי ישראל של משרד התחבורה. סמוך לקו רכבת העמק מוקם מחלף יגור בעלות של 160 מיליון שקל. מחלף יגור יאפשר נסיעה חלקה על כביש 75 שמחבר בין יקנעם לחיפה. בניית המחלף תושלם במחצית 2013. פרויקט רכבת העמק צפוי להיות מושלם במהלך 2015 ועלות הקמתו מוערכת ב- 4 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    להחזיר מחאה לרחובות 07/06/2012 08:25
    הגב לתגובה זו
    במקום לבנות שכונות חדשות להרוס שיכונים מתפוררים שיקברו אלפים ברעידת אדמה חזקה ולהרים ערי ספר מעוני לערים מבוקשות עם דיור לצעירים אז סוללים פה עוד מחלף ועוד מחלף ועוד רכבת העמק ועוד מנהרת ההר.. רק בדיור לא מטפלים. בזיון לאומי שהציבור שותק וחברות התשתיות מתעשרות במליארדים עם חריגות ובזבוזים בלתי פוסקים!
  • 1.
    דגן 05/06/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    איך גנבים שלא מחזירים חובות זוכים במכרז של המדינה
דלית רביב צילום: רמי זרנגרדלית רביב צילום: רמי זרנגר

ICR מתקדמת בשני פרויקטים של התחדשות ברמת גן ובגבעתיים

החברה דיווחה כי השלימה את השגת הרוב הדרוש מבעלי הדירות בשני מתחמים מרכזיים - ברחוב הרא"ה ברמת גן וברחובות משמר הירדן-ההסתדרות בגבעתיים. שני המתחמים, שמיועדים לפינוי-בינוי, צפויים לייצר יחד מאות יחידות דיור חדשות בהיקפים הנאמדים במיליארדי שקלים. במקביל, החברה ממשיכה לקדם שורה של תוכניות נוספות בגוש דן, כחלק מתנופת התחדשות עירונית רחבה ברמת גן וגבעתיים

עוזי גרסטמן |

בשתי ערים סמוכות בלב גוש דן, רמת גן וגבעתיים, מדווחת ICR על התקדמות משמעותית בקידום פרויקטים גדולים של התחדשות עירונית. לטענת החברה, היא השלימה בימים האחרונים את השגת הרוב הדרוש מבעלי הדירות לצורך קידומם של שני מתחמים מרכזיים: האחד בשכונת נגבה ברמת גן, והשני בשכונת תל גנים בגבעתיים. מדובר בשני פרויקטים שצפויים לייצר מאות דירות חדשות בשטח בנוי צפוף ומבוקש.

ברמת גן מדובר במתחם ברחוב הרא"ה שבשכונת נגבה, המתפרש על פני כ-4.5 דונמים. התוכנית כוללת הריסה של ארבעה מבני מגורים ישנים ובהם כ-100 דירות ועוד 12 חנויות. במקומם מתוכננים להיבנות שלושה מבני מגורים חדשים: מגדל בן 35 קומות שיוקם על צומת הרחובות הרא"ה-נגבה, ושני בניינים מרקמיים בני תשע קומות כל אחד. בסך הכל צפויות להיבנות במתחם כ-260 דירות, לצד שטחי מסחר בהיקף של כ-190 מ"ר ושטח נוסף שיוקצה לשימושים ציבוריים עבור בית הספר עתיד הסמוך. בנוסף, התכנון כולל יצירת זיקות מעבר רגליות שיחברו בין הרחוב הראשי לבין רחובות השכונה הפנימיים - מהלך שמכוון להגביר את הנגישות במרחב.

שכונת נגבה עצמה עוברת בשנים האחרונות גל התחדשות משמעותי, עם שילוב של בנייה חדשה לצד אוכלוסייה ותיקה והשקעה במרחב הציבורי. מיקומה המרכזי, בסמוך לפארק הירקון ולצירי תנועה ראשיים, הפך אותה לאחת השכונות המתחדשות הבולטות במרכז הארץ.

במקביל, בגבעתיים דייוחה כאומר החברה גם על השגת רוב במתחם רחב היקף ברחובות משמר הירדן וההסתדרות שבשכונת תל גנים. המתחם משתרע על פני כ-10 דונמים וכולל כיום שבעה בנייני מגורים בני ארבע קומות ובהם 112 דירות. במסגרת התוכנית ייהרסו המבנים הישנים ובמקומם ייבנה מתחם עירוני חדש ובו כ-300 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר ושטחים ציבוריים. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות בפרויקט זה יגיע לכ-690 מיליון שקל. תל גנים נחשבת אחת השכונות המבוקשות בגבעתיים, בין היתר בזכות קרבתה לפארק רבקה ולמוקדי ציבור מרכזיים בעיר. מיקומו של הפרויקט, בלב שכונה מבוססת אך מיושנת בחלקה, הופך אותו לבעל פוטנציאל משמעותי לשינוי פני האזור.

ההתמקמות של ICR בשתי הערים אינה חדשה, ובשנים האחרונות היא מקדמת בהן כמה פרויקטים נוספים. ברמת גן החברה מקדמת פרויקט גדול בין רחובות רש"י ואבא הלל, שכולל כ-200 דירות וכ-800 מ"ר שטחי מסחר, ומצוי בשלבי קבלת היתרי בנייה. בנוסף, ברחוב פרוג מקודמת תוכנית לפינוי כ-150 דירות ישנות ובניית מגדל בן 30 קומות ושורה של בניינים מרקמיים בני תשע קומות, בסך הכל כ-385 יחידות דיור. התוכנית משתרעת על פני כ-10 דונמים וצפויה לשלב מגורים, מסחר ושטחי ציבור.

דירה להשכרה
צילום: תמר מצפי

בזמן שכולם עוקבים אחרי מחירי הדירות, המשבר האמיתי מתפתח בשוק השכירות

מחירי הרכישה נבלמו ואף ירדו בכ-2% ומעלה, אבל שכר הדירה לחוזים חדשים קפץ ביותר מ-6% בשנה האחרונה. מה עומד מאחורי הפער הזה, למה הפתרון לא יגיע מירידה בריבית בלבד ומה יקרה בשכר הדירה?

נדב אטיאס |

בדיונים הציבוריים על שוק הדיור בישראל, רוב תשומת הלב מוקדשת לשאלה הקלאסית: האם מחירי הדירות יעלו או ירדו. כל פרסום של נתונים חדשים מלווה בכותרות על מגמות המחירים, תחזיות של אנליסטים ודיונים על הריבית והשפעתה על שוק הנדל"ן. אולם ניתוח מעמיק של הנתונים מגלה שהזירה שבה מתרחש השינוי העמוק באמת היא דווקא שוק השכירות, שהולך ותופס את מרכז הבמה.


הפער שהולך ונפער


הנתונים מדברים בעד עצמם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדד מחירי הדירות ירד ב-7 חודשים בכ-2%, תלוי באזור. אולם בניגוד גמור למגמה זו, נרשמה עלייה משמעותית במחירי שכר הדירה. הנתונים מראים ששכר הדירה לחוזי שכירות חדשים, בשונה מהסכמי שכירות קיימים וחתומים, עלה בשנה האחרונה ביותר מ-6%.


מאחורי המספרים הללו מסתתר צורך בסיסי: מי שלא קונה - צריך לגור איפשהו. זוגות צעירים, משפחות בתחילת דרכן ויחידים או גרושים שאין ביכולתם לרכוש דירה למגורים, עוברים לשוק השכירות. התוצאה היא מצב שבו הביקוש לשכירות קופץ, בעוד ההיצע גדל בקצב איטי הרבה יותר.



אחד הגורמים המשמעותיים ללחץ על שוק השכירות הוא הגל הרחב של פרויקטי פינוי-בינוי והתחדשות עירונית המקודמים ברחבי הארץ. כאשר בניין ישן מפונה מדייריו כחלק מתהליך של הריסה ובנייה חדשה, הדיירים הקיימים, רבים מהם זוגות צעירים או משפחות צעירות, מוצאים את עצמם נדרשים למצוא דירה חלופית בשכירות למספר שנים עד סיום הפרויקט.


בשכונות רבות ברחבי הארץ מקודמים כיום מספר פרויקטי פינוי-בינוי במקביל, לעיתים שישה או שבעה פרויקטים בשכונה אחת בו-זמנית. הבעיה מחריפה משום שהדיירים המפונים רוצים או צריכים להישאר באזור המגורים המקורי, משיקולים של מוסדות חינוך לילדים, עבודה וקרבה למשפחה. כתוצאה מכך, הם נאלצים למצוא שכירות זמנית באותה שכונה או קרוב אליה עד לסיום הפרויקט, מה שמייצר ביקוש נוסף על השכירות הקיימת גם כך באותו אזור.