למה חברות קונות את המניות של עצמן ומה חושב על זה וורן באפט?
קניה (לעולם) חוזרת. במהלך שנת 2020 חזינו בשורה של התאמות למצב הכלכלי מצידן של החברות בוול-סטריט. אחת מהן היא הפסקת פעולת הקניה החוזרת/ הרכישה החוזרת של מניות - shares buyback. מה זה בעצם רכישה חוזרת של מניות ומתי חברות רוכשות את המניות של עצמן? ובכן, חברות מכריזות על תוכנית לרכישה חוזרת של מניות מסיבות שונות כאשר הרעיון העומד בבסיס התוכנית הינו לעשות שימוש במזומן שבקופת החברה על מנת לרכוש בחזרה את מניותיה בשוק. יש לזה יתרונות משמעותיים גם מבחינת המשקיעים.
על רקע מצב החירום הכלכלי עקב הקורונה הפסיקו חברות רבות במהלך הרבעון השני של 2020 את תוכנית הרכישה החוזרת של המניות שלהן וחלקן (לאור שיפור מסוים במצב הכלכלה) חזרו לקנות שוב את מניותיהן. המפורסמת שבהן היא חברת אינטל. אינטל פרסמה תוצאות טובות לרבעון השני של 2020 ותחזית סבירה פלוס להמשך השנה, אך עקב שורה של התרחשויות שליליות (עיכוב בהשקת מעבדים בטכנולוגיית יצור שבבים של 7 ננומטר, אובדן ההגמוניה ביצור מעבדים (CPU) לשוק הדסקטופים ל-AMD וחששות מפני אובדן השליטה בשוק המעבדים למחשבי על), הגיבה מניית החברה בירידה חדה של 20%, מייד לאחר פרסום התוצאות.
אינטל נוהגת באופן קבוע לחלק דיבידנד במזומן לבעלי המניות שלה וכן לבצע רכישה חוזרת של מניות ולאחר שתוכנית הרכישה החוזרת הוקפאה במהלך הרבעון השני, החליטה הנהלת החברה להפשיר את ההקפאה ואף להאיץ את קצב הרכישה החוזרת. כפועל יוצא של ההודעה על השבת התוכנית, עלה מחיר המניה של אינטל ביום המחרת ב-2% והוא עלה מאז בכ-4%-5% מאז – 19.8.2020 – ועד היום.
מה ההשפעה של רכישה חוזרת על התוצאות העסקיות?
כאשר חברה מבצעת רכישה חוזרת של מניות היא משתמשת במזומן שבקופתה כדי לקנות את מניותיה. בצד המאזן, יורדת כמות המזומן שבו נרכשות המניות בצד הנכסים ומנגד יורד סעיף ההון העצמי ומספר המניות המונפקות בהתאם. בדו"ח רווח והפסד השינויים העיקריים הם בעיקר ירידה במספר המניות המונפקות ומאחר והרווח הנקי הוא בדרך כלל ללא שינוי, הרווח למניה עולה (באופן פשטני רווח למניה מחושב על ידי חלוקת הרווח הנקי במספר המניות המונפקות).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה קורה למחיר המניה בעקבות ביצוע הרכישה החוזרת?
מחיר המניה אינו אמור להשתנות אך מה שכן משתנה הוא מכפיל הרווח הנקי של החברה. כאשר הרווח למניה עולה ומחיר המניה ללא שינוי, נגזר מזה שמכפיל הרווח הנקי יורד (מכפיל רווח נקי שווה למחיר המניה חלקי הרווח למניה). וכך משקיעים שרואים כי מכפיל הרווח הנקי יורד עשויים לחשוב כי נוצרה כאן למעשה הזדמנות קניה, דבר שעשוי לשמש כנבואה שמגשימה את עצמה.
מה המשמעות של זה לבעלי המניות?
עבור בעלי מניות, רכישה חוזרת מאפשרת סחירות גבוהה יותר במניה שבה הם מחזיקים ובנוסף סוג של תשואת דיבידנד כאשר רכישה חוזרת בכמות של נניח 2% בשנה מסך המניות המונפקות, תעלה את ה-EPS גם כן בכ-2% לשנה. בהנחה שמחיר המניה בעקבות הרכישה החוזרת יעלה, על מנת לחזור למכפיל הרווח הנקי טרם הרכישה החוזרת, בעלי המניות ייהנו כאן מעלייה בשווי אחזקתם בחברה.
מהם המסרים שחברה שולחת למשקיעים באמצעות ההודעה על רכישה חוזרת?
מחיר המניה נמוך מהשווי האמיתי של החברה וזוהי ההשקעה הכי טובה שהנהלת הקבוצה יכולה לבצע. יתכן והחברה ניצבת בפני התפתחויות עסקיות חשובות והנהלת החברה מנצלת הזדמנות להתחיל בעת הזו ברכישה חוזרת של מניותיה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מסר פחות חיובי שהוא ההופכי של המסר הראשון, ההנהלה לא מזהה הזדמנויות צמיחה משמעותיות באמצעות רכישות ולכן קונה בחזרה את מניותיה. מעבר של החברה מקטגוריה של השקעת צמיחה, לקטגוריה של השקעת ערך.
מסרים נוספים, פחות גלויים, שהנהלת החברה שולחת למשקיעים - שווי חברה נמוך; פרסום תוכנית קניה חוזרת של מניות הינה אחד הכלים שבאמצעותם יכולה הנהלת החברה ל"פזר את ההפגנה" - לעודד את המשקיעים, להעלות את מחיר המניה ולמנוע השתלטות על החברה באם השווי נמוך.
שווי שוק נמוך וסחירות נמוכה מהווים מתכון פופולרי להתגברות מכירות שורט של המניה. תוכנית רכישה חוזרת יוצרת ביקוש נוסף למניות החברה מטעם החברה עצמה ושולחת תמרור אזהרה לשורטיסטים.
ומה אם שיקול הדעת של ההנהלה הוא מוטעה? תמיד ייתכן שהנהלות החברות, טועות בתמחור השווי האמיתי של הפירמות ואז עשוי להיווצר מצב שלא רק שתוכנית הקניה החוזרת לא תמכה במחיר המניה, אלא גם שעל הדרך רזרבת המזומן של החברה התרוקנה. יש הרואים במצבן של חברות התעופה האמריקאיות, דוגמא חזקה לתרחיש שכזה. חברות אלה ביצעו במשך שנים רכישה חוזרת של מניות בשווי של מליארדי דולרים, ובשיא משבר הקורונה ציפו מן הממשל האמריקאי שיחלץ אותן מן המשבר העצום הזה בסיוע כספי המסים.
מה וורן באפט אומר על רכישות עצמיות?
וורן באפט, הוא חסיד גדול של ביצוע קניה חוזרת של מניות, אבל רק כאשר מתקיימים התנאים הבאים: לחברה יש מספיק מזומנים בקופה לשרת את צרכיה השונים, גם לאחר הקצאת מזומנים לביצוע הרכישה החוזרת. שווי השוק של החברה משמעותית נמוך מן השווי האמיתי של החברה הנמדד תחת הנחות שמרניות. באפט גם טוען כי השקעה ברכישה חוזרת של מניות, היא יותר בטוחה במקרים רבים מהרפתקאות מסוכנות של M&A.
לסיכום - למרות הרצון הכמעט פבלובי, מצד משקיעים שהחברה בה הם מושקעים תבצע רכישה חוזרת של מניותיה, פעולה זו איננה בהכרח יוצרת ערך עבור בעלי המניות. וורן באפט נחשב לתומך נלהב בביצוע רכישה חוזרת של מניות, אבל רק בהתקיים תנאים מאוד ברורים. מכלול המסרים והאינטרסים סביב תוכניות לקניה חוזרת של מניות הוא רחב וכדאי למשקיעים להבין אותם לעומק.
הכותב הינו רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.
- 12.הברבור הירוק 25/12/2020 23:57הגב לתגובה זומי מחליט מי הוא מומחה ? או שהמומחה מחליט שמהיום הו ממומחה ומה הם הכישורים של מומחה ? האם יש חובת הכשרה ? אני מוממחה להכתרת מומחים
- 11.ואיך זה לא הרצת מניות?קונים כל מניה בסנט מעל השווי.. (ל"ת)בבלוף 06/10/2020 21:17הגב לתגובה זו
- 10.יונתן 04/10/2020 11:13הגב לתגובה זוכתבה עמוקה וטובה וכתובה למופת.ניתוח ברור . שמחתי לקרוא
- 9.דורון 02/10/2020 12:31הגב לתגובה זותודה רבה כתבה מעולה
- 8.שכחת את ההשפעה על שווי מניות ואופציות של מנהלים ועובדים (ל"ת)נח 02/10/2020 08:22הגב לתגובה זו
- 7.מושיקו 01/10/2020 16:10הגב לתגובה זואת האמריקאים מעניין רק הרווח למניה. והמנהלים נמדדים על פיו בלבד. לכן יש להם אינטרס גדול ברכישה עצמית של מניות. כל היתר זה רק תירוצים.
- 6.אסלאן 01/10/2020 15:34הגב לתגובה זוהדיבידנד הקרוב
- 5.מעולה (ל"ת)אילן 01/10/2020 13:40הגב לתגובה זו
- 4.אלוף בצלות 01/10/2020 13:36הגב לתגובה זוברור, נהיר, קריא ומועיל. תודה רבה רמי רוזן
- 3.נעם 01/10/2020 13:36הגב לתגובה זולא חשבתי על זה שמספר המניות יורד זה משפיע על הצגת מכפיל הרווח. יפה
- 2.ג'סי לייומור 01/10/2020 12:31הגב לתגובה זוכשהחברה קונה את המניות מהשוק, המניות יוצאות מהמסחר ויש פחות מניות סחירות
- נעם 01/10/2020 13:35הגב לתגובה זויכולים למכור לחברה
- 1.חבקוק 01/10/2020 12:04הגב לתגובה זוכל בכבוד . מאמר מלמדת כתוב בשפה פשוטה ומובנת. תמשיך להאיר לנו "סוגיות דומות".

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.