זיו סגל
צילום: תמר מצפי
בלוגסטריט

היו דובים? והאם הם עלולים להתעורר שוב?

האם משבר הקורונה היה ״עוד״ אסון טבע שמוליד התאוששות וצמיחה או שהשלכותיו, כמו גם הקורונה עצמה, הם כאן בשביל להישאר? וגם - מעקב אחרי כל רעיונות ההשקעה שעלו כאן בחודש שעבר - התוצאות מעניינות

זיו סגל | (20)

היום נבחן את משמעות העליות בשווקים ונתחיל מנהג חדש שחשבתי עליו והוא שבכל טור אחרון בחודש אעבור על כל הרעיונות שהוצגו במהלך החודש, נראה מה עבד ומה לא עבד ומה אנחנו לומדים מזה. אז לעבודה.

 

> לקריאת הטורים הקודמים של זיו סגל

התאוששות כמו אחרי אסון טבע?

בלוגר בשם ג׳ון גילולי פרסם השבוע פוסט שכותרתו: ״מה עושים אם התכוונתם לשוק דובי והוא לא הגיע?״ השאלה משקפת פחות או יותר את מצבנו פה. ההערכות שלי לשוק דובי היתה ועודנה משולבת בין ניתוח טכני והתבוננות על סיכוני העולם כשלהם נוסף הסיכון שבמחאה הגדולה בארה"ב, מחאה שעברה לשלב של מהומות. בינתיים, הצד הטכני מראה, בינתיים, עוצמה מעבר לנקודה שהצבתי כמבחן ולכן אני מקבל את סימן השאלה המרחף מעליו. גילולי מציג כמה טיעונים מעניינים בעניין שחשבתי לשתף בהם כחומר למחשבה.

 

הוא מתחיל באזכור העובדה ששפע תחזיות דוביות מרחפות באוויר ושחודש מאי אמור היה להיות חודש התשלום על חגיגות אפריל, עובדה שלא התקיימה. מתוך 28 השנים האחרונות, רק 4 היו בסופו של דבר שנים דוביות כך שעננת התרחישים הדוביים תמיד נמצאת אבל לא כל כך מתממשת.

 

עובדה נוספת היא ששיעור מבקשי העבודה גרוע אבל מידת היותו גרוע פוחתת משבוע לשבוע והשוק מביט אל העתיד ולא אל העבר. גילולי מעלה עוד טיעונים כמותיים בדבר רגיעת השוק וטוען שנכון שמחוץ לעליית מניות ה-FAANGS אומנם מתקיים שוק דובי אבל כלכלת ארצות הברית תתאושש ממנו בקרוב. זה יכול לבוא לידי ביטוי במניות חברות התעופה (תוך קבלת האפשרות שחיסון יהיה כבר בספטמבר) ובהמשך בהתאוששות כלכלית מהירה וחזקה כמו אחרי אסון טבע.

 

גילולי מסיים עם רשימה של המלצות על מניות מתחום התעופה והתיירות. לא אתייחס אליה כאן כי אני רוצה להישאר ברמת השוק כרגע.

 

איך הדברים הללו פוגשים אותי רעיונית ורגשית?

ראשית, אדגיש כי חשוב מאוד לקרוא כתבות שסותרות את התרחישים שלכם / שלי. זהו אימון מנטאלי ומעשי מאוד חשוב כי התודעה שלנו נוטה לסנן מידע ולקרוא רק את מה שתומך בדעה שהתגבשה אצלה. כשאני ממיין כתבות - מה לקרוא ומה לא לקרוא, אם יש כתבה שכותרתה תומכת בדעתי אני עושה וי קטן במוח ואם אין לי עודף זמן – ממשיך הלאה. דווקא כתבות שסותרות את דעתי (כמו למשל כתבות שמציעות למכור מניות שאני מחזיק) זוכות לעדיפות. זכרו - בתודעה שלנו מוטמעים אינסוף מכשולים שאם לא נטפל בהם הם יובילו אותנו לתפיסה שגויה של המציאות. אחד מהם הוא ההתחפרות בדעה אחרי שגובשה ועיוות המציאות כך שתתאים לאותה דעה. אנחנו לא שמים לב שזה קורה אבל זה קורה.

 

שנית, התפיסה שלי בדבר ירידת השוק בגל שני (שקדמה לה תחזית רווחית לעליית ה- S&P500 עד 2950-3000 כך שרק בימים אלו היא מתחילה להיסדק) התבססה על כמה עוגנים:

1. משבר הקורונה רק מחמיר את הסיבות לירידת השוק שהיו כבר קודם ובראשן ניפוח מוניטרי ולמעשה הנשמה מתמדת של השוק. עכשיו אנחנו עם יותר ניפוח, יותר גירעונות ממשלתיים וריבית שקשה יהיה לרדת ממנה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

2. תמיד יהיו טיעונים משכנעים לאפשרות שאני טועה ובייחוד ברמות שיא ושפל שמאתגרות את מה שעשיתי / חשבתי (למשל שהשוק ירד מ-2950-3000) שכן רמות כאלו מייצרות דרמות בשוק. הטיעונים האלו מלווים בחששות ממשמעות הטעויות ולכן הם כואבים יותר. אבל, אני מזכיר לעצמי שזו הרוטינה של עבודה עם שוק המניות: להחכים, לחשוב ולהגיב בלי רגש. אז משתדל לנטרל את העינוי המנטאלי והתחושתי של הספק ולשמור על ראיה צלולה.

3. אסטרטגית, המהלך שהצעתי פה הוא לונג מניות נבחרות והגנה כנגד ירידה. מהלך זה אפשר להינות מעליות אפריל תוך תשלום פרמיה מסוימת. השאלות שנצטרך לענות עליהן עכשיו הן האם לוותר על ההגנות והאם להיות יותר אגרסיביים בלונג. לשם כך נפנה לגרפים ונתייחס גם למה שכתבתי בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר הרחבתי את הניתוח והתייחסתי גם אל חסם הפסגה הכפולה האפשרי במדד הנאסד״ק ובמניות מובילות בו. זאת דווקא כאשר ה-S&P500 מאתגר את אזור ההתנגדות 2950-3000, פרץ אותו קצת למעלה, ואפילו נתמך מעליו ביום שישי.

ניתן לראות על גרף הנאסד״ק שהוא לא פרץ כלפי מעלה את פער המחיר היורד שקצת מתחת לפסגה וכמובן שעוד לא את הפסגה. יש הרבה מנתחים טכניים שמאמינים שבסופו של דבר הוא יפרוץ כשהפריצה של ה-S&P500 את אזור ההתנגדות 2950-3000 היא סימן שורי שתומך ברוח השורית. להערכתי, בהינתן הנסיבות שמסביב ובייחוד הסיכון לגל קורונה שני, צריכים להיות זהירים גם עם סימנים אופטימיים וגם עם הפוטנציאל שלהם.

בהתייחס ל-S&P500, המדד עבר את שלב התיקון למגמת הירידה כאשר חצה את 2950 כלפי מעלה ומבחינה ״רשמית״ הוא נמצא עכשיו בגל עולה במסגרת מגמת העליה הראשית. זה יכול להוביל אולי למהלך עד 3100 ביחד עם מהלך של הנאסד״ק אל אזור השיא. פוזיציה היברידית: לונג מניות נבחרות והגנה מפני ירידות היא עדיין הדרך הסולידית והרלבנטית להמשיך לבחון את השוק וללכת איתו. זה עוד לא הזמן, אם בכלל, לשורט נקי על השוק. מהלך של ה-S&P500 מתחת ל-2950 ביחד עם מהלך של הנאסד״ק מתחת ל-9250 יהיו סימן דובי בכיוון של גל יורד חדש. 

סגירת מעגל רעיונות – חודש מאי

כאמור, בפוסט האחרון של כל חודש, נרכז את רעיונות המסחר והשקעה במניות שהועלו ונבדוק מה מצבם. זאת על מנת לפתח שגרה של מעקב ולמידה ולתת לכם לא רק את הרעיון אלא גם סימן דרכים במהלך הדרך.

 

זהב

הזהב מתגלגל אצלנו כאן מהפוסט הראשון משום שלדעתי הוא פתרון טוב למצוקות שאני רואה. GDX, קרן הסל להשקעה בזהב תיקנה למטה ונתמכה קצת מתחת ל – 34 דולר. אני מעריך שיהיה מהלך עליה ארוך טווח בזהב ומניותיו הרלבנטיות אז בעיקר בודק את ״תקינות״ ההתקדמות שלו והיא תקינה.

 

הוזכרו ב-03 למאי

בצד הלונג הוזכרו TSN, T, EA, STOR. ארבעתן עדיין בסדר מבחינת מגמת עליה לטווח הבינוני-ארוך ואפשר לתזמן תנודתיות ותמיכה אחרי ירידות לפוזיציית רכש.

בצד השורט הוזכרה מקדונלד׳ס – MCD. בטווח הקצר זה עבד במיידי ואז המניה תקנה כלפי מעלה. היא עדיין חלשה ביחס ל-S&P500 ועדיין מתחת לרמת התנגדות כך שהיא מתאימה לניסיון שורט נוסף כל עוד מתחת ל-190.

 

הוזכרו ב-10 למאי

חברת מידע הנדל״ן והתיווך ZG עלתה יפה כאשר בדרך התייחסנו להזדמנות כניסה טובה נוספת שהיא נתנה. ניתן להעלות את פקודת ההגנה אל מתחת ל-56 דולר.

 

מניות התעופה

התייחסנו כאן בהרחבה למניות התעופה וכתבה שקראתי מעניינת תארה את מה שקורה בענף: חברות התעופה מכרו ומוכרות עכשיו כרטיסים לטיסות רבות של התקיימו / יתקיימו. באתרים של חברות תעופה מסוימות אפשר לחשוב שעסקים כרגיל אבל בפועל חלק מהטיסות המוצעות לא יתממשו. החברות אמורות להחזיר את הכסף במקרה הזה אבל הן מערימות קשיים ומציעות שוברים והזמנה מחודשת.

כך הן מייצרות הכנסות בלי טיסות אבל מגדילות את ההתחייבויות העתידיות ולא באמת עוצרות את ההתדרדרות. החברות לא שינו את מועדי הטיסות והן פשוט מחכות לראות לאיזה טיסות יהיה ביקוש ולאיזה לא. הן יחליטו קרוב לרגע האחרון, עובדה שיכולה ליצר לנו, הנוסעים, בעיה ואי נעימות.

המשמעות היא שהתחושה שלנו שהכל חוזר לקדמותו היא יותר בגדר מחשבה רצויה אל תוך אי וודאות גדולה והרגל שהורגלנו אליו לפיו חברות תעופה משתדלות לשמור על מועדי טיסות שפורסמו ונמכרו. בפועל אנחנו צפויים להרבה ביטולים ושינויים כמו גם התחייבויות- שוברים שמצטברות וכנראה, וזו תוספת שלי, גם לעוד פשיטות רגל. חשוב לעקוב אחרי מניות התעופה וחברות ספינות הנופש מכיוון שהן הברומטר של המשבר הזה. הן שייכות גם לסקטור התחבורה שאמור להיות בבסיס של התאוששות כלכלית.

 

טכנית, התעודה JETS שמייצגת את מניות ענף התעופה, התמקמה בשרוול אופקי כך שפריצה שלו תיתן קריאת כיוון להמשך הטיסה. אני רואה כמה סימנים חיוביים על הגרף אבל לא אעמיס כאן כרגע עוד מידע. אם תפרוץ למעלה את 17 דולר נקבל אינדיקציה טובה לענף וכנראה שגם למצב הרוח של השוק כולו. נמשיך לעקוב.

 

הוזכרו ב-17 למאי

מניות המריחואנה אותן ייצגנו על ידי MJ זוכות להתעניינות מחודשת וקצת יותר אופטימית כפי שנאמר כאן, מכיוון שמדובר בסקטור מתפתח ועצמאי, הן רלבנטיות גם לימי קורונה. מבחן התמיכה ל-MJ הוא ב-13 דולר ואם תמשיך לעלות מהרמה הזו, נמשיך בדעה השורית לגביה. 

 

בנוסף הוצאו שני רעיונות סולידיים: CSCO ו-MMM והמניות מתנהגות בסדר כרגע.

 

הוזכרו ב-24 למאי

חזרנו לעדכון של T והוספנו את F ו-BA. מניית T יצרה ביום שישי הזדמנות כניסה באזור ה-30 דולר וגם BA ו-F התמקמו ביום שישי מעל תמיכה ושמרו על פוטנציאל העליה.

 

סך הכל, אם קוראים את כל הדברים הנ״ל ניתן לראות שעיקר הדרמות הן בראש. ברמת האסטרטגיות ההתנהלות היא יציבה. זה מתיישב עם הנחיה שמזמן נתתי לעצמי והיא שאפשר לחשוב הרבה, להסתכל על גרפים וכו׳ וכל זאת בשביל לעשות מעט. אנחנו ממתינים בשקט לרגעים נכונים ואז פועלים. כל החששות שלי מהמשבר הפיננסי הגדול הבא מסתכמות בשלוש נקודות כשזה מגיע למסחר: פוזיציה גדולה במניות הזהב, הגנה על תיק המניות תוך וויתור על חלק מרווחי העליה (ויתור שהשתלם והפך רווחי בגל היורד של מרץ) ומוכנות ליציאה מהשוק עם קבלת הסימן הטכני, כרגע מהלך של ה-S&P500 מתחת ל-2950.

 

זהו להיום, מקווה שהעדכון החודשי עוזר לכם להתגבש על אסטרטגיות אישיות. מוזמנים להתייחס לכך בתגובות ונמשיך ללכת ביחד ב – Street.....

כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אלון 06/06/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
    מתחבר למה שנאמר, תודה
  • 13.
    משה מיציע א 05/06/2020 08:54
    הגב לתגובה זו
    המסר העיקרי והחשוב: להתעלם מהכתבות החיוביות והשליליות על השוק. לרוב האנשים פועלים על פי ניתוחים ודעות של אחרים וטועים, אבל אז יש את מי להאשים. קשה להשתחרר מזה אבל צריכים לקחת אחראיות על ההתנהגות שלנו.
  • 12.
    כותבי תרחישים 04/06/2020 10:03
    הגב לתגובה זו
    מה המסקנה :- ,,,,,,,,לקוראים
  • אם..... בתור התחלה (ל"ת)
    עם .... 05/06/2020 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    תמיר 04/06/2020 00:45
    הגב לתגובה זו
    ה OBV של היומית של MO סטייה שוורית שכזאת כבר מזמן לא נראה במחוזות הגרפים שמתעניין בהם
  • 10.
    גיל 02/06/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    אותי בטוח. אינדקס קנה והחזק. יותר פשוט, לא?
  • 9.
    הדב מחכה לסיפוח (ל"ת)
    אנונימי 02/06/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אשליית הפד 02/06/2020 14:51
    הגב לתגובה זו
    הפד משתמש בפסיכולוגיה הוא הבטיח לקנות הכל המאמינים חזרו למניות במחזורים נמוכים.הפד לא קנה יותר משישית ממה שהבטיח.כנראה שגם מראש לא יכל לקנות מה שהבטיח.חוק וסדר.
  • 7.
    מדדי המניות בארץ בפיגור כ20% אחרי ארהב (ל"ת)
    רק בארץ בושה 02/06/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רותם 02/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
    כי הם לא יודעים מה יקרה יותר טוב ממכם
  • 5.
    תומר 02/06/2020 12:46
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים מבינים שאפשר להתעלם מהכל, כי בתכלס מה זה משנה?! אז שוק ההון לא ייגלם את השוק הריאלי? מה זה משנה? מה יעשו עם הכסף בריבית אפס? מה הבנקים יעשו עם כל האשראי שהפד נותן להם? קונים מניות! גם אם החברות ידווחו על ירידה במכירות ברבעון השני מה שברור לכולם, למה שירדו? בקיצור אנחנו בעידן אחר
  • אנו בעידן אחר. כה רע שטרם היה מעולם. (ל"ת)
    לתומר 02/06/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הצלף 02/06/2020 12:18
    הגב לתגובה זו
    1 הדאו ג'ונס 2 הסנופי 3 הנאסדאק 4 האגח 5 המדפסת מכירים את הסיפור שבסופו של כל בלון
  • 3.
    אנונימי 02/06/2020 12:09
    הגב לתגובה זו
    כל הכלכלנים מנסים להבין איך הבורסות בכל העולם עולות אבל מה שכתבתי בכותרת נותן הסבר מאוד ברור לזה, אדם שיש לו כסף יעדיף להשקיע בבורסה מאשר לקבל 0.05% ריבית על הכסף בבנק או לרכוש גירה במחיר מופקע ולקבל במקרה הטוב תשואה נטו של 3% בשנה
  • 2.
    משקיע 02/06/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    עד הבחירות יסממו אותם עם הרבה דבש (דולרים מודפסים)
  • 1.
    מתעניין 02/06/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    שלום זיו מציע ש"תנהל" תיק וירטואלי בהתאם להמלצותיך. הרבה יותר נוח לראות טבלה מספרית ולא לקרוא התייחסויות ארוכות והפניות לכתבות קודמות.
  • 1 02/06/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    שומע לו מכוון שהוא יודע בדיוק כמו כל אחד מה צפוי להיות בעתיד
  • לרון 02/06/2020 13:27
    הגב לתגובה זו
    שאין לה שום סיכוי להתממש
  • עוקב 03/06/2020 09:32
    לזיו היה בעבר טור בגלובס שם היה מנהל תיק וירטואלי שהשיג תשואות מאוד יפות, אני לא רואה סיבה שלא יעשה זאת גם פה. מה שכן בעבר הוא היה הרבה יותר שורי על השוק ,בכל אופן כמו תמיד תענוג לקרוא את הטור.
דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.37%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.