משה חסון
משה חסון

איך תדעו אם התכנון הפיננסי שלכם נכון?

מה יותר חשוב, החרסינה במטבח או חיסכון לעתיד? למה רוב האנשים שמים את כל הביצים בסל אחד? האם כדאי להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות ומה התפקיד של מתכנן פיננסי?

משה חסון | (3)

כל מי שיצא לו לעבוד בחברה כזאת או אחרת, יודע שכל חברה מציבה לעצמה יעדים. מסתבר שזה חשוב - ככה לחברה יש כיוון ויש יעדים איכותיים וכמותיים שבסופו של דבר מניעים אותה לצמוח.

גם תא משפחתי הוא סוג של עסק קטן - יש לו הכנסות ויש לו כמובן הוצאות. ההפרש - הרווח, הוא העודף שעובר לשנה הבא - אם בכלל נשאר עודף.

ובדומה לעסק, יש למשפחה גם נכסים והתחייבויות כשהנטו של הנכסים בניכוי ההתחייבויות זה ההון העצמי של המשפחה. כמו כן, יש למשפחה יעדים - היעדים הללו יכולים להיות חופשה משפחתית, מימון השכלה גבוהה לילדים או צבירת סכום כסף שישמור על רמת החיים בעת פרישה לגמלאות. זה משתנה ממשפחה למשפחה, אבל היעדים המרכזיים בדרך כלל דומים אצל רוב המשפחות.

 

מה יותר חשוב, החרסינה במטבח או העתיד?

זה קצת מצחיק, אבל כשמדובר בשיפוץ בית למשל, אנשים משקיעים הרבה מאוד מחשבה בעיצוב ובתכנון אך דווקא כשמדובר בדבר חשוב כמו תכנון העתיד הכלכלי, אנשים מזניחים את העניין ופשוט זורמים ומקווים שיהיה טוב.

 

מה הסיכוי שנצליח להגשים את המטרות שחשובות לנו בחיים אם לא נגדיר אותן מראש ונבנה תכנית מסודרת שתביא להגשמתן? יש סיכוי, אבל סיכוי קלוש...

 

ללא הגדרת יעדים פיננסיים ובלי שנקדיש זמן לבניית אסטרטגיית השקעות ברורה שתביא אותנו למימוש היעדים שלנו, כשנגיע לנקודות הזמן החשובות בחיינו שבהן נצטרך סכומי כסף משמעותיים, לא יהיו לנו את הסכומים הנחוצים למימוש המטרות, ונאלץ להתפשר במקום לחיות את החיים כפי שבאמת היינו רוצים לחיות אותם.

 

הבעיה המרכזית אם כן, היא שלאנשים אין מודעות לחשיבות של הגדרת יעדים פיננסיים, וזו הסיבה שהם לא בונים אסטרטגיית השקעות לכספים שהם הצליחו לצבור לאורך השנים.

אבל יש עוד כמה בעיות. מסתבר שגם המעטים שיש להם מודעות, ויש להם יעדים פיננסיים, לא טורחים לבנות לעצמם תכנית פיננסית לחיים, מאחר ואין להם השכלה פיננסית והרבה פעמים גם בגלל ששגרת החיים שואבת אותם ופשוט אין זמן.

 

אז מה הפיתרון? פשוט להבין שמדובר בנושא קריטי, ולא לזנוח אותו - לקרוא, להבין, לטפל בזה, ואם אין לכם זמן, תדאגו לפחות שמישהו בודק ומתכנן בשבילכם, ומניע אתכם לפעולה - לחיסכון, לבדיקת התיק, לבדיקת הפנסיה. אל תשאירו את זה לרגע לפני הפרישה, ואז תבדקו את הפנסיה ותגלו שהיא עשרות שנים שכבה בנכסים סולידים ולא הניבה תשואה? או וזה נפוץ - שהפנסיה לא מספיקה לכם כי בדרך עשיתם הרבה שגיאות - משכתם פיצויים, הפסקתם לחסוך ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מי יכול להיות הכתובת ולעזור לבנות אסטרטגיה למימוש היעדים הפיננסים ? יועץ השקעות? יועץ פנסיוני? יועץ מס? או אולי בכלל מומחה לכלכלת המשפחה? כל אחד מבעלי המקצוע מתמחה בתחום מסוים. בשנים האחרונות "נוצר" תפקיד חדש שאמור להכיל את כל המרכיבים ולגבש למשפחה אסטרטגיה פיננסית כוללת - המתכנן הפיננסי.

המתכנן הפיננסי מכיר את מכלול התחומים - השקעות, פנסיה, ביטוח, מיסוי כלכלת המשפחה והעברת נכסים בין דורית, ובהינתן הסטטוס והיעדים של כל משפחה, בונה ומתכנן את ההשקעות שלה, את הפנסיה, את פתרונות המסוי המתאימים ועוד. המטרה - להרוויח יותר, להניב תשואה גבוה יותר על ההשקעות ולנצל תכנוני מס מתאימים.  

רוב האנשים שמים את כל הביצים בסל אחד

רוב האנשים לא מודעים לכך שכמעט כל הכסף שלהם מושקע בשוק ההון. המשמעות היא ששמים את כל הביצים בסל אחד, וכשיש ירידות חדות בשווקים הפיננסיים, הערך של כל הנכסים יורד. גם קופות גמל וקרנות השתלמות, גם קרנות פנסיה וביטוחי המנהלים, וגם תיק ההשקעות בבנק.

קיים עולם שלם של פתרונות השקעה אלטרנטיביים, שרוב הציבור כלל לא מכיר. בין פתרונות השקעה אלו ניתן למנות קרנות חוב פרטי, קרנות השקעה בנדל"ן, קרנות גידור, פלטפורמות הלוואות חברתיות ועוד.

אחד היתרונות המשמעותיים של השקעות אלטרנטיביות הוא שרובן כמעט ולא מושפעות מירידות בבורסה, שנובעות לעיתים מפאניקה של הציבור וללא הצדקה.

פיזור השקעות חכם למגוון אפיקי השקעה, מקטין את הסיכון הכולל של תיק הנכסים ומגדיל משמעותית את התשואה על הכסף המושקע.

הכותב הינו מתכנן פיננסי מוסמך CFP, מרצה בנושא תכנון פיננסי והשקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 18/11/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    הכי כדאי לשמוע כמה עצות, לשבת בבית עם עצמך ולהחליט לפי ההגיון ותחושות הבטן ואינטואיציות.וכמובן להתחיל בקטן שלב שלב.מי שידע ויקבל הפסד, ידע גם להרוויח.סוחרהטוב ואמיתי חייב לדעת גם להרוויח אבל גם להפסיד, אבל, ושום אבל בתבונה
  • 1.
    חיים 18/11/2019 16:09
    הגב לתגובה זו
    להשקיע בשוק ההון זה לא לשים את כל הביצים במקום אחד החוכמה זה להשקיע באופן מפוזר ונכון בשוק ההון הן בארץ ובחול לי מפריע שרבים המתכננים הפיננסים הם בעצם סוכני ביטוח ומצאו את הדרך למתג את עצמם אחרת במקום להיות גאים ברשיון שלהם.
  • א.ב. 18/11/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    1. גם אם אתה מפזר בשוק, עדיין כשהשוק יורד רוב ההשקעות של יתנהגו אותו דבר- ולזה התכוון המשורר 2. יש סוכני ביטוח שמכנים עצמם מתכננים פיננסים והם באמת לא מבינים כלום בהשקעות. אבל יש גם מתכננים פיננסים אמיתיים שמבינים בהשקעות כנראה הרבה יותר מהיועץ שלך ומנהל התיק שלך ובטח שיותר ממך...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.