מי ירוויח מהוועדה של "מחדלי הבנקים"?
עסקי האשראי הם ליבת המערכת הבנקאית. האם הבנקים המקומיים באמת גרועים כפי שחברי הכנסת מנסים לתאר אותם?
הקמת הוועדה הפרלמנטרית לבדיקת "מחדלי" הבנקים במדיניות האשראי ל"טייקונים" היא צעד פופוליסטי שלא יהיו בצידו כל מסקנות אופרטיביות מלבד קמצוץ של אהדה לחכ"ים בראשות איתן כבל תוך ביוש והכפשת מנהלי הבנקים והרגולטורים הרלוונטיים.
חבלי הלידה של הוועדה דלעיל לא היו פשוטים ונתקלו באנטגוניזם עד כדי התעלמות מדרישות החכ"ים החברים למידע רלוונטי. חשוב להבין כי עסקי האשראי הם ליבת המערכת הבנקאית. מתן האשראי נעשה, כמו כל עסק במשק, תוך נטילת סיכון מחושב. בנק לא יוכל להרוויח רק ממתן אשראי נטול סיכון לממשלות או לפירמות מדורגות AAA או AA. הוא מוכן לקחת סיכון במתן הלוואות לפירמות פחות מובחרות לא לפני שבודק את יכולת תזרים המזומנים לשרת את החוב וכן קובע יחס LTV (סכום ההלוואה ביחס לנכסים המשועבדים) - ראוי.
גם אצל הלווים שבכותרות (פישמן, דנקנר ועוד) נבדקו הפרמטרים הנ"ל, אולם צניחת ערכי הנכסים שהועמדו כנגד ההלוואות בעשרות אחוזים, במשבר הפיננסי-כלכלי הגדול ב-2008-9, הביאה לאי יכולת הלווים לעמוד בתנאי האשראי.
יש להדגיש כי הבנקים לוקחים זאת בחשבון ומפרישים מידי שנה לחובות מסופקים או לחובות אבודים שיעור מסוים מסכום האשראי המצרפי. ואכן, במבט לאחור הסתכמו מחיקות הבנקים מהאשראי שלא הוחזר על ידי הלווים הגדולים בלא יותר מ-0.3% מסך כל האשראי.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כמה מוצלח סקטור המניות הבנקאי?
לטענה הרווחת בכלי התקשורת ואצל פרשנים פיננסיים על ההפסדים הגדולים בתיקי קרנות הכספים הפנסיוניים לסוגיהן, כתוצאה ממעורבותן בהחזקת מניות הבנקים אין כלל על מה להסתמך.
מניות הסקטור הבנקאי היוו בשנים האחרונות אפיק השקעה מוצלח ביותר. המניות עלו בשוויין בעשרות רבות של אחוזים, פרט לחלוקות דיבידנדים ראויים על ידי חלק מהבנקים. יתר על כן, הבנקים בישראל צלחו את המשבר הגדול בהצלחה גדולה. להבדיל מבנקים אירופאים ואמריקניים רבים, לא היו במאזני הבנקים המקומיים נכסים רעילים כלל. רק בנק הפועלים היה מעורב בסכום לא קטן בקניית הלוואות מפוקפקות מסוג "סאב פריים" ושילם על כך.
למען ההגינות, אוסיף כי מדיניות אשראי המפלה לטובה לווה גדול שמחזיק בו זמנית בשליטה בעיתון איננה ראויה. על ה"פיקוח על הבנקים" בבנק ישראל הוטלה החובה לאתר זאת ולהתריע.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
באופן כללי, ניכרת במשרד האוצר בשנים האחרונות המגמה להנמיך את פרופיל הבנקים המסחריים במשק. הצעד הראשון היה ב-2005, בעקבות המלצת "ועדת בכר" לדרוש מהבנקים שימכרו את עסקי ניהול הנכסים: קרנות נאמנות, תיקי השקעות, מוסדות גמל ועוד. המטרה היתה להקטין את ריכוזיות האינטרסים שבבנקים.
רמת הסיכון בגופים חוץ בנקאיים גדולה יותר
אני סבור כי צעד דרמטי זה לא השיג את המטרה. הגופים החוץ בנקאיים שרכשו את הקרנות והתיקים לא הוכיחו אחריות, מקצועיות ואמינות גבוהים במיוחד. דמי הניהול הועלו משמעותית (אחר כך הוקטנו). הסיכון בתיקים המוסדיים גדל.
באחרונה יצא האוצר בקמפיין לעידוד מוסדות אשראי חוץ בנקאיים שיעסקו במתן הלוואות לפרטיים ולעסקים הנמצאים "מתחת לרדאר" הבנקאי. פרט לעובדה כי גופים אלה אינם מפוקחים על ידי "הפיקוח על הבנקים" בבנק ישראל, עלות האשראים הניתנים על ידם גבוהה בהרבה מהריבית שנוטלים הבנקים. פרט לצמצום זעיר בעסקי האשראי של הבנקים, מי שנושא בעלות הגבוהה של ההלוואות החוץ בנקאיות הוא הציבור.
לסיכום, במדינה קטנה עם מצבור ענק של נכסים פיננסיים (יותר מ-3.5 טריליון שקל!), ראוי להעדיף מדיניות של פיקוח הדוק וצמצום מירבי של פוטנציאל ניגודי העניינים בהם מצויים הבנקים, שתיעשה בשיתוף פעולה עם בנק ישראל כמפקח הנוכחי. זאת על פני פעולות להוצאת עסקים שונים מהבנקים כשלא ברור אם הקונים הפוטנציאליים אכן יוכיחו את עצמם.
- 1.א-ב 07/08/2018 19:37הגב לתגובה זולחייב גידול של 5% בתיקי הפנסיה וההשתלמות של אזרחי ישראל בהשקעה בנכסים במדינת ישראל. כבישים רכבות בתי ספר אוניברסיטאות ובתי חולים. זו השקעה בעלת תשואת שיא בשפור רמת החיים ותשואה כספית גם כן.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.