המילכוד שמשגע את שוק ההון המקומי כיום
ננצל טור זה לאחל לעובדים החרוצים בצפון קוריאה יום סואן-גון שמח הלילה (25 באוגוסט, חג המציין את קדימות הצבא בצפון קוריאה), ונייחל לכך שככל והחגיגות יכללו זיקוקין, האפקט יוותר מקומי בלבד. יש אפשרויות להבלחה גם בחזית המוניטרית בג'קסון הול בסופ"ש. יש גם אפשרות לתזוזות לא קטנות בשווקים העולמיים (עם הקרנה לכאן) גם בהקשרים אחרים, אך דנו בכך מספיק בטור חודש שעבר.
בחזית הסורית, ישנו סיכוי לאסקלציה ישראלית דווקא משום התדמית הזהירה והחששנית של ראש הממשלה (או כדברי בן רודס: "צ'יקנשיט") שכן האיומים הישראליים במהלך מלחמתי לאור ההתבוססות האיראנית בסוריה אינם נתפסים כרציניים אצל מקבלי ההחלטות, עניין שעשוי לגרור מעורבות ישראלית, כנגד איראן, בהקמת ישות סונית במרחב דמשק רבתי.
עוד עסקה של העברת שליטה בחברה פיננסית נפלה השבוע. כמו במצעד צבאי צפון קוריאני, הקונים עוברים בסך לפני הממונה על שוק ההון ונפסלים אחד אחד. אך פה זה לא בדיוק צפון קוריאה, אפשר לבחור לא להופיע למסדר אם אתה יודע שתיפסל אך בכל זאת הם באים ונפסלים שוב ושוב, ומדוע?
אז לא, הצדדים שחותמים אינם טיפשים. הם יודעים טוב מאוד היום (אולי הייתה שאלה ב-2014) שהממונה תידחה, או אף תיירט את העניין בשלב המקדים לדחייה פורמאלית. ובכל זאת הם חותמים. שוב ושוב.
- אושר מינויו של עמית גל לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון
- עמית גל מונה לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדינמיקה פה היא של "שני שוטרים, אחד קורא ואחד כותב" ששווה הרבה מאוד כסף שיזרום מקופת המדינה. ב-2013 נחקק החוק "לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות" (שכרגיל עם כותרת יפה, תוכן פחות). בין שלל המגבלות, שאינן מקובלות במשטר דמוקרטי-ליבראלי קפיטליסטי פתוח, הטיל החוק מגבלה חדשה – "הפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים". מגבלה זו נכנסה לתוקף ב-2017 לגבי רכישות חדשות, וב-2019 אחזקות מפרות אמורות לעבור לנאמן שימכור את האחזקות בהליך הדומה לכינוס נכסים.
למי ניתן למכור חברת ביטוח או מפעילת קופות גמל?
1. לאיש עסקים ישראלי? לא. כי הוא או מחזיק גוף ריאלי ולכן מנוע על-פי חוק הריכוזיות או שהוא מחזיק גוף פיננסי ולכן מנוע על-פי רוב בשל חקיקת ההגבלים העסקיים. בשוליים ייתכן איש עסקים ישראלי שעשה Exit גדול ורוצה דווקא להשקיע בפיננסים או מקרה כמו אליהו שמכר חברה משפחתית בינונית בשביל לקנות את מגדל, וכמובן שיש לו בעיות מימון בנקאי (הלוואות לקניית שליטה זה Out) ואיסור על פירמידות (על-פי החוק). בקיצור נמרץ, החקיקה החדשה יוצרת קבוצה ריקה של קונים ישראליים.
2. לציבור? הממונה על שוק ההון, בניגוד לבנקים, ממשיכה למנוע מבטחים ללא גרעין שליטה.
3. אנשי עסקים זרים? חלק גדול מהמערביים די חוששים להשקיע במדינה שמלאימה נכסים ושצריך לנהל מולה קשרי ממשל ענפים מעל ומתחת לשולחן, וזאת כאשר מדובר בשוק די קטן. זה פחות או יותר משאיר את הלא מערבי - רוסיה, דרום אמריקה, וסין. הסינים דווקא יודעים "להסתדר" בסביבת ממשל של עודף רגולציה מחד, ומאידך מנסים למלט את כספם מסין משיקולי סיכוני ממשל מקומי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אז בגדול, מארג החקיקה והרגולציה הקיים בארץ מגביל את הקונים האפשריים לאחזקות שחייבים למכור לסיניים. באה הממונה של שוק ההון וקובעת קטגורית שהיא לא מאשרת מכירה. נכון, היא לא קבעה זאת רשמית, אך הגישו בקשה. ועוד בקשה. המון בקשות. כולם נדחו או נפלו בשלב מקדמי.
למה קוראים למצב בו לא מאפשרים לך למכור נכס, ואז לוקחים לך אותו? הפקעה או הלאמה. ומה עושים במקרה כזה? תובעים את המדינה בערך הנכס המשוער. איך קובעים את הערך? טוב, אם שניים סינים עם כינור גדול (ועוד יותר טוב 3-4) הגישו בנפרד כל אחד הצעה נדיבה של קונה מרצון מול מוכר מרצון, זה די הערך, לא? אמנם בא שוטר רגולציה והבריח אותם מהעסקה, אך זה כבר היה לאחר החתימה.
עכשיו אתם בוודאי אומרים, "טוב אנו דופקים את הטייקון למי אכפת?". ובכן, הבדיחה כאן, לצערנו, נופלת על הציבור. לפקיד ממשלתי, בוודאי לאחר תום הקדנציה, לא כזה משנה הוצאה ממשלתית לאחר תביעה. המחוקק הספציפי שהרים יד לפני שש שנים, לא ייזכר כאחראי לביצוע. והעיתון הכלכלי שקידם את המהלך בלוביזם עיתונאי נמרץ, יאשים מישהו אחר. מי שיישלם את סכום הפיצויים במיליארדים שעשוי בהחלט להיפסק פה, הוא ציבור משלם המסים, שלא יצליח לא לנהל ולא לקבל תמורה ראויה מזריקת הסחורה על השוק.
ומה החברות ובעלי השליטה עושים? ממשיכים להביא קונים. בשלב הזה, הם כנראה כבר מתייחסים לאישור הממונה כסיכון, עדיף להם לקבל פיצוי של סכומי העסקה. וכאשר שני הצדדים יודעים שהעסקה לא תצא לפועל, ניתן קצת להתגמש כלפי מעלה במחיר כל עוד שיש אפשרות נסיגה קלה מהעסקה. ולמה הקונה, לכאורה, עושה זאת? אולי הוא רוצה כותרת בעיתון. ואולי דואגים להחזר עלויות עסקה או מקדמים עסקים משותפים.
עורכי הדין כבר עובדים במרץ ואנו נכנסים לשלב פציעות של ארגון עסקאות לצורך תביעת ההפקעה, וגם גורמי שליטה פחות מובהקים מצטרפים לקלחת. בהקשר של ניתוח שווי של חברות הפיננסיים לא צריך להיתפס יותר מדי לשווי שחותמים עליו, שכן הצדדים יודעים שזה לא יצא לפועל, אך בחלק מן החברות ייתכן מצב שמחזיקים מן הציבור המחזיקים בנקודה מתאימה בשרשרת השליטה ירוויחו גם מתקבולי תביעה עתידית, אם כי ללא ייצוג מתאים זה יחסית ציפור על העץ.
- 6.כלכלן 26/08/2017 20:23הגב לתגובה זואם משליכים את המניות לשוק לפי חוק הריכוזיות לא מגיע שום פיצוי בגין "הפקעה". זה דומה למגבלות שהוטלו על תחום קידוחי הגז שלא להזכיר את מס ששינסקי. נכון ששומר נפשו ירחק מלהשקיע במדינה שאלה חוקיה.
- 5.לא הבנתי מה הקשר לסוחר מעוף ולתוכן ???????????????? (ל"ת)HAKY1 26/08/2017 18:57הגב לתגובה זו
- 4.כרגיל (ל"ת)קשקשן 25/08/2017 16:09הגב לתגובה זו
- 3.החלק השני של הטור מספק זווית מעניינת (ל"ת)החשבון יוגש לציבור 25/08/2017 09:19הגב לתגובה זו
- 2.רון777 24/08/2017 22:43הגב לתגובה זומעניין לקרוא דעתך בנושא אופציות מעוף , שאר ירקות יכולים להתפרסם תחת ניק אחר, יש כאן הטעיה.
- 1.יוסף 24/08/2017 19:28הגב לתגובה זושהמלצות שלו גורמות רק להפסדים -מסחר באופציות זה לא יותר טוב מהימור פרוע בקזינו לפעמים אפילו בקזינו בחלק מהמשחקים הסטטיסטיקה טובה יותר מאשר מסחר באופציות שם 95 אחוז מהסוחרים מפסידים על ה 5 אחוז מרווחים כמעט אף אחד לא שמע

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.