הפתרון בחברות הקטנות, אז איך מצמצמים פער בשוק של שחקנים גדולים?
אם בוחנים את מחזור המסחר היומי ב-2015 ובתחילת 2016, אפשר לטעות ולחשוב שהמצב טוב כי אפשר לצייר גרף עולה. המציאות היא שמחזורי המסחר עלובים. מה שמטריד במיוחד בתמונה המצטיירת הוא הפער הגדל בין הסחירות של המניות הגדולות לקטנות בייחוד כשהצורך של המשק הישראלי בפתרונות מימון נמצא אצל החברות הקטנות.
על אף השיח הציבורי על הצורך בתחרותיות ובהגבלת הריכוזיות במשק, הרגולציה בשנים האחרונות גרמה להתהוות שוק של שחקנים גדולים בלבד בשוק ההון. אם אחרי רפורמת בכר היו במשק כמה עשרות חברות שניהלו מכשירים פיננסים שונים ויצרו מסחר ער במגוון ניירות ערך, הרי שכיום יש חמש חברות גדולות ועוד שלוש-ארבע בינוניות. זה רע כי גם הבינוניות גדולות מדי בשביל לפעול במרבית החברות הנסחרות בבורסה.
מי בכל זאת פעיל במניות קטנות ובינוניות?
משקיעים פרטיים, אלו שסכומי ההשקעה שלהם לא יזיזו את השוק בכל קניה ומכירה ויעוותו אותו. אלו שכדאי להם להשקיע בלימוד, מעקב ובחינה של הזדמנויות שהשפעתן על תיק ההשקעות שלהם לא תהיה זניחה. עבור משקיעים אלו, בחינה של הימצאות עושה שוק במניה היא קריטית בתהליך קבלת החלטות ההשקעה.
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- הבנק מול בית ההשקעות, מי מנצח בקרב על הסוחר הישראלי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עושה שוק לא משפיע על כיוון המסחר. אם יצאה הודעה שהשפעתה על חברה דרמתית, מחיר המניה (בין אם החברה גדולה או קטנה) עשוי להשתנות בחדות בפרק זמן קצר. עושה שוק לא מקטין את הסיכון הזה או מגדיל את הסיכוי הגלום במניה. ובכל זאת, כדאי לכם לבחון שהחברה השקיעה בשרות זה היות שהחשיבות של עושה שוק היא במספר מישורים משמעותיים לכל סוחר וסוחרת:
1. סחירות נמוכה - במניות שבהן הסחירות נמוכה, קרי אם אין קונים או מוכרים בשוק, גם פקודה של 10,000 שקלים יכולה להיות בעלת השפעה דרמתית על מחיר המניה. עושה שוק מנטרל תנודתיות חדה במניה ומקטין את סטיית התקן (ובכך את הסיכון הגלום במניה) כתוצאה מפקודות אקראיות במסחר. ראו בהמשך הסבר על "התחדשות השוק".
2. הקטנת סיכון המרווח - כשיש עושה שוק הוא מתחייב לשמור על מרווח בין פקודות הקניה למכירה. משקיע פרטי הפועל בנייר בסכומים שאינם חריגים דרמתית, יכול להיות סמוך ובטוח שבבואו לפעול הוא ימצא צד שני במרווח הקבוע. כך לדוגמה, אם קנית מניה כלשהי ואת רוצה למכור אותה, אם אין עושה שוק יתכן שתמצאי קונה רק בפער של 10% ממחיר השוק, בעוד שאם החברה אחראית ומשקיעה בעשיית שוק, סביר שמובטח לך קונה בפער של 3%-4% (תלוי בהסכם שהחברה עשתה). בכך עושה השוק נותן למשקיע אפשרות השקעה במחיר טוב יותר מהשוק באמצעות ציטוט בספר הפקודות. זה עובד גם בכיוון ההפוך - בצד המכירה עושה השוק קונה במחיר גבוה יותר ממה שהשוק מציע אלמלא הימצאותו.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
3. הדיקות השוק ועומק ספר הפקודות - ב-2014 החליטה הבורסה להגביר את רמת השקיפות במסחר באמצעות הגדלת מספר "השכבות" בספר הפקודות לחמש שכבות בצד המוכרים וחמש שכבות בצד הקונים. בחלק מניירות הערך בהם עושה השוק פעיל, הוא יכול לפעול בהתאם למרווח אלכסון (מרווח בין מוכר ראשון לקונה אחרון בשכבה החמישית). דבר זה משפיע לחיוב על עומק ספר הפקודות, שכן לעולם חמש שכבות הקנייה בספר הפקודות יהיו קיימות ובמרווח קבוע מהמוכר הראשון, מה שמשפר את הדיקות השוק ומגביר נזילות. לדוגמה, מרווח האלכסון נקבע על 5%, אז אם המוכר הראשון עומד בספר הפקודות בעלייה של 1% כנגזרת, מחירו של הקונה האחרון ימצא בירידה של 5% ביחס למוכר הראשון (כלומר במרווח הנ"ל יהיו כחמש שכבות קנייה).
ככל שמחזורי המסחר קטנים, ככל שהנוכחות של משקיעים פרטיים גדלה, כך גדלה החשיבות של מידע זמין ונגיש לציבור על פעילות החברות, השיח שלהן עם ציבור המשקיעים הפרטיים וחשיבותו של קיום עושה שוק במניות.
מושגים כנגזרת לפעילות עשיית שוק:
הדיקות השוק - מידת הדיקות השוק היא מאפיין חשוב נוסף המשקף את המרווח בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. כאשר יתר הדברים קבועים, ככל שהמרווח צר יותר, השוק הדוק יותר ונזילותו גבוהה יותר. המרווח בין מחיר הקנייה למחיר המכירה קיים, כמובן, גם בשוק שאין בו עושי שוק. ההפרש בספר הפקודות, בין מחיר המכירה הטוב הנמוך ביותר לבין מחיר הקנייה הטוב הגבוה ביותר ברגע נתון, הוא המרווח המשקף את הדיקות השוק.
- 2.מושון 14/04/2016 16:24הגב לתגובה זושאוסף סחורה בכמות גדולה יחסית ובעליית מחיר לאורך זמן?
- תשובה 14/04/2016 19:45הגב לתגובה זומבחינת עושה השוק בסיטואציה הזו מספר מצבים : או שנשאר לעושה השוק מלאי מניות מספק או שעושה השוק מבצע מכירה בחסר (כנגד השאלה או ע"י התכסות מאוחרת במחיר גבוה או נמוך יותר ) כמו כן גם עושה השוק יכול גם לקנות מהשוק מניות ואפילו במחירים גבוהים יותר על מנת להימנע ממכירה בחסר ולהיות עם מלאי של מניות. אל נשכח שעושה השוק הוא דינאמי וזז בהתאם למחיר ע"י מרווח הציטוט ובהתייחס לשאר החוקים החלים עליו . כל פעולה שננקטת ע"י עושה השוק לוקחת בין היתר בחשבון את ניהול הסיכונים והמלאי של עושה השוק (ואלו נקבעים בין היתר ע"י תנאי השוק בו הוא פועל) .
- 1.כול מילה בסלע (ל"ת)Z 14/04/2016 15:13הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
