מיצו את כל הכלים: ריבית שלילית out גם בישראל
בשבוע האחרון מתרחש שינוי שמצמצם מאוד את מרחב הפעולה האפשרי של הבנקים המרכזיים בעולם, כולל בישראל. בשנתיים האחרונות השתרשה התפישה שריבית אפסית אינה הגבול התחתון של הבנקים המרכזיים. הבנק המרכזי האירופי, השוויצרי, השוודי והדני הורידו ריבית מתחת ל-0, בשאיפה להחליש את המטבע ולהגביר את האינפלציה. היה ברור שלא ניתן להוריד את הריבית לרמה שלילית עד אין סוף, כפי שניתן לעלותה, כי בריבית שלילית מסוימת אנשים יעדיפו להחזיק מזומן ולא להתעסק עם הבנקים. אולם, ההערכות דיברו על הרמה האפשרית של עד 1.5%-, אליה הבנקים המרכזיים הנועזים טרם הגיעו.
כעת מתברר שכלי זה פוגע בצורה כמעט בלתי נסבלת בחוליה בקריטית של המערכת הפיננסית - הבנקים. ברור שרווחיות הבנקים עלולה לרדת במצב של ריבית שלילית, אך הפגיעה נתפשה כלא משמעותית, יחסית, בהתחשב בעובדה שאם הריבית השלילית מגבירה פעילות במשק ומתן האשראי - הבנקים מקבלים פיצוי על ההפסד הנגרם להם מהריבית השלילית על היתרות שהם מחזיקים בבנקים המרכזיים.
הבנק המרכזי היפני הוריד ריבית לשלילית בסוף ינואר. בשבועיים שעברו מאז מדד מניות הבנקים במדינה השיג תת ביצוע לעומת המדד המניות הכללי של יותר מ-10%. הורדת הריבית בשוודיה לרמה של 0.5%- בשבוע שעבר, מעבר לתחזיות השוק, גרמה למניות הבנקים לרדת יותר מהמדד המניות הכללי. כמו כן, מדד מניות הבנקים באירופה השיג תשואה נחותה ב-30% לעומת המדדים הכלליים מאז שהריבית באירופה ירדה לראשונה מתחת ל-0% ביוני 2014. מעבר לכך, ההורדות הריבית האחרונות בעולם לא גרמו להיחלשות המטבעות, אלא להפך. המטבע היפני רק התחזק מאז שהריבית ביפן שלילית. האירו עלה מול כל המטבעות, מלבד הין היפני, ומאז שהריבית ירדה ל-0.3%- בתחילת דצמבר.
בנסיבות אלה, קשה לראות שהבנק המרכזי האירופי ממשיך להוריד את הריבית ולסכן את יציבות הבנקים, שכבר התערערה בשבועיים האחרונים. קשה לראות שגם הבנקים המרכזיים האחרים ישתמשו בכלי זה, לפחות עד שהמצב יירגע. מה שמשאיר את אלה האחרונים בלי אחד הכלים העיקריים להתמודדות עם המצב הפיננסי הקיים.
- משכנתא - האם מסלול הפריים חוזר להיות אטרקטיבי ומה התמהיל המומלץ?
- הריבית ירדה ברבע אחוז - כך זה ישפיע על המשכנתא שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל אינו שונה בהרבה מהבנקים האחרים. אם הריבית השלילית לא מוכיחה את עצמה ככלי יעיל להיחלשות המטבע והתגברות האינפלציה, כאשר יש לה אפקט נלווה שעלול לפגוע בבנקים המקומיים, מדוע בנק ישראל בכלל צריך להיכנס להרפתקה? המשק בסופו של דבר ממשיך לצמוח, הצריכה הפרטית חזקה, שוק העבודה איתן, השכר עולה. נכון שהאינפלציה רחוקה מהיעד, אך האם הריבית השלילית תסייע בהשגת היעד בנסיבות הקיימות? התשובה כנראה שלילית.
יש לזכור שבישראל גם קיימת בועת נדל"ן. הריבית השלילית עלולה לנפח אותה לממדים עוד יותר גדולים. אם ישראל תיקלע למיתון בעקבות ההתדרדרות בכלכלה העולמית, פיצוץ בועת הנדל"ן רק יסבך עד מאוד את ההתמודדות עם המצב.
המקסימום שבנק ישראל עוד יכול לעשות זה להוריד את הריבית ל-0, ולהמשיך התערבויות בשוק המט"ח. גם רכישת האג"ח לא נראית כאופציה ריאלית בתשואות האג"ח הנוכחיות שקרובות לשפל היסטורי. לפיכך, בנק ישראל די מיצה את הכלים שיש ביכולתו להפעיל כדי להשפיע על המצב הכלכלי.
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ...
- 2.מישהו 16/02/2016 15:24הגב לתגובה זוכדאי להחזיק כסף בפקדונות בבנק - ההגיון אומר שכבר בריבית 0 זה לא כדאי
- 1.מאקרו 14/02/2016 15:19הגב לתגובה זוהשוק מעניש כל מי שהולך לכיוון הזה. תחשבו מה יקרה לצמיחה של שבדיה כאשר הם יאלצו (והם יאלצו בהמשך) לצאת מריבית שלילית...רק תתארו את גלי ההדף שירסקו את כלכלתם לעשורים שלמים.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.