מיצו את כל הכלים: ריבית שלילית out גם בישראל
בשבוע האחרון מתרחש שינוי שמצמצם מאוד את מרחב הפעולה האפשרי של הבנקים המרכזיים בעולם, כולל בישראל. בשנתיים האחרונות השתרשה התפישה שריבית אפסית אינה הגבול התחתון של הבנקים המרכזיים. הבנק המרכזי האירופי, השוויצרי, השוודי והדני הורידו ריבית מתחת ל-0, בשאיפה להחליש את המטבע ולהגביר את האינפלציה. היה ברור שלא ניתן להוריד את הריבית לרמה שלילית עד אין סוף, כפי שניתן לעלותה, כי בריבית שלילית מסוימת אנשים יעדיפו להחזיק מזומן ולא להתעסק עם הבנקים. אולם, ההערכות דיברו על הרמה האפשרית של עד 1.5%-, אליה הבנקים המרכזיים הנועזים טרם הגיעו.
כעת מתברר שכלי זה פוגע בצורה כמעט בלתי נסבלת בחוליה בקריטית של המערכת הפיננסית - הבנקים. ברור שרווחיות הבנקים עלולה לרדת במצב של ריבית שלילית, אך הפגיעה נתפשה כלא משמעותית, יחסית, בהתחשב בעובדה שאם הריבית השלילית מגבירה פעילות במשק ומתן האשראי - הבנקים מקבלים פיצוי על ההפסד הנגרם להם מהריבית השלילית על היתרות שהם מחזיקים בבנקים המרכזיים.
הבנק המרכזי היפני הוריד ריבית לשלילית בסוף ינואר. בשבועיים שעברו מאז מדד מניות הבנקים במדינה השיג תת ביצוע לעומת המדד המניות הכללי של יותר מ-10%. הורדת הריבית בשוודיה לרמה של 0.5%- בשבוע שעבר, מעבר לתחזיות השוק, גרמה למניות הבנקים לרדת יותר מהמדד המניות הכללי. כמו כן, מדד מניות הבנקים באירופה השיג תשואה נחותה ב-30% לעומת המדדים הכלליים מאז שהריבית באירופה ירדה לראשונה מתחת ל-0% ביוני 2014. מעבר לכך, ההורדות הריבית האחרונות בעולם לא גרמו להיחלשות המטבעות, אלא להפך. המטבע היפני רק התחזק מאז שהריבית ביפן שלילית. האירו עלה מול כל המטבעות, מלבד הין היפני, ומאז שהריבית ירדה ל-0.3%- בתחילת דצמבר.
בנסיבות אלה, קשה לראות שהבנק המרכזי האירופי ממשיך להוריד את הריבית ולסכן את יציבות הבנקים, שכבר התערערה בשבועיים האחרונים. קשה לראות שגם הבנקים המרכזיים האחרים ישתמשו בכלי זה, לפחות עד שהמצב יירגע. מה שמשאיר את אלה האחרונים בלי אחד הכלים העיקריים להתמודדות עם המצב הפיננסי הקיים.
- מה זאת ריבית פריים, על ההבדל בין ריבית קבועה למשתנה - 10 סוגי ריביות שונות
- משכנתא - האם מסלול הפריים חוזר להיות אטרקטיבי ומה התמהיל המומלץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנק ישראל אינו שונה בהרבה מהבנקים האחרים. אם הריבית השלילית לא מוכיחה את עצמה ככלי יעיל להיחלשות המטבע והתגברות האינפלציה, כאשר יש לה אפקט נלווה שעלול לפגוע בבנקים המקומיים, מדוע בנק ישראל בכלל צריך להיכנס להרפתקה? המשק בסופו של דבר ממשיך לצמוח, הצריכה הפרטית חזקה, שוק העבודה איתן, השכר עולה. נכון שהאינפלציה רחוקה מהיעד, אך האם הריבית השלילית תסייע בהשגת היעד בנסיבות הקיימות? התשובה כנראה שלילית.
יש לזכור שבישראל גם קיימת בועת נדל"ן. הריבית השלילית עלולה לנפח אותה לממדים עוד יותר גדולים. אם ישראל תיקלע למיתון בעקבות ההתדרדרות בכלכלה העולמית, פיצוץ בועת הנדל"ן רק יסבך עד מאוד את ההתמודדות עם המצב.
המקסימום שבנק ישראל עוד יכול לעשות זה להוריד את הריבית ל-0, ולהמשיך התערבויות בשוק המט"ח. גם רכישת האג"ח לא נראית כאופציה ריאלית בתשואות האג"ח הנוכחיות שקרובות לשפל היסטורי. לפיכך, בנק ישראל די מיצה את הכלים שיש ביכולתו להפעיל כדי להשפיע על המצב הכלכלי.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- 2.מישהו 16/02/2016 15:24הגב לתגובה זוכדאי להחזיק כסף בפקדונות בבנק - ההגיון אומר שכבר בריבית 0 זה לא כדאי
- 1.מאקרו 14/02/2016 15:19הגב לתגובה זוהשוק מעניש כל מי שהולך לכיוון הזה. תחשבו מה יקרה לצמיחה של שבדיה כאשר הם יאלצו (והם יאלצו בהמשך) לצאת מריבית שלילית...רק תתארו את גלי ההדף שירסקו את כלכלתם לעשורים שלמים.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
