אחרי הדיווח הרבעוני: לאן מועדות פניה של ענקית הפיינסיים, ויזה?

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על ענקית הפיננסים ויזה לאחר דיווח הרבעון השני של 2015  

מוטי כהן | (1)
נושאים בכתבה ויזה

השבוע בחרתי לעסוק בחברה שפרסמה דוחות ביום חמישי האחרון שכולנו משתמשים בשירותיה יום אחר יום - חברת VISA.

חברת ויזה הינה חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר בעולם. היא עוסקת במתן פתרונות סליקת תשלומים, מוצרי אשראי והלוואות ושירותי ייעוץ פיננסיים. החברה מפעילה רשת תשלומים אלקטרוניים גלובלית, ומאפשרת ביצוע פעולות מסחר בכל העולם באמצעות העברת ערכים פיננסיים ומידע בין מוסדות, סוחרים, צרכנים, בתי עסק וגופים ממשלתיים. מערכות החברה מאפשרות ללקוחות מוסדיים ב-170 מדינות פיתוח והצעת תוכניות אשראי, גבייה, תשלום מראש ומזומן עבור מחזיקי כרטיסי האשראי שהיא מנפיקה, ובאופן מאובטח. בנוסף, מפעילה החברה מערכת תמיכה עבור מערכות התשלום, המספקת גם שירותי ערך מוסף, כגון ניהול ובקרת סיכונים והונאות, יישוב סכסוכים, החזרי כספים ויישומים עסקיים אחרים. ויזה נוסדה ב-1958 ומרכזה בסן פרנסיסקו.

מבחינת המספרים שפורסמו על הרבעון האחרון, סך ההכנסות המדווח עומד על 3.52 מיליארד דולר לעומת 3.15 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-1.81 מיליארד דולר בעוד שבתקופה המקבילה עמד הרווח על 1.36 מיליארד דולר. בנוסף, החברה רשמה רווח למניה בסך 0.74 דולרים לעומת רווח של 0.54 בשנה החולפת. תוצאות טובות מהצפי של האנליסטים הקפיצו את המניה לשיא כל הזמנים חדש ברמת 74.8 דולר. זאת לאחר שהמניה התחילה את שנת 2015 בשער מתואם ספליט של 65.6 דולר - משמע עלייה של 14.5% מתחילת השנה הרבה מעל מדד ה-SPX500 שעלה ב-2% וכן אף יותר מסקטור הפיננסים שעלה ב-2.5%.

ויזה במספרים 

  • הכנסות ברבעון השני - 3.52 מיליארד דולר
  • רווח נקי ברבעון השני - 1.81 מיליארד דולר
  • שווי חברה - 183 מיליארד דולר
  • מס עובדים - 9500
  • תשואת דיבידנד - 0.63% שנתי

 חברת ויזה עומדת במוקד אחת התעשיות הכי מדוברות בוולסטריט בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה - תעשיית התשלומים. חברות ענק כדוגמת אפל, גוגל וסמסונג לוטשות עיניים דרך פיתוחים מו האפל פיי והארנק של גוגל על התעשייה הזו של תשלומים שיחליפו את הצורה המסורתית בה אנו רוכשים מוצרים.

על אף התחרות הגוברת, בעיקר מהצד הטכנולוגי, מרשים מאוד לראות כיצד חברה ענקית וגדולה כמו ויזה מצליחה לייצר החזר השקעה כפי שראינו ברבעון האחרון. לפני כשנתיים פורסם דוח מעניין על ידי חברת ויזה אירופה (חברה בת של ויזה העולמית), שהתעסק בעתיד תעשיית התשלומים כחלק מההתפתחות הטכנולוגית. בדוח עלו מספר מסקנות שיכולות להציג את התעשייה באור מעניין למדי גם היום ב-2015.

ראשית, צרכנים מוכנים לחשוף את פרטיהם האישיים יותר ויותר אם מבטיחים להם הנחות והטבות. דוגמא לכך נמצאת בכל מועדוני ההטבות של החברות שהלכו והשתדרגו עם התפתחות ענף האפליקציות שיצר נוחות ופשטות, וכמובן אפשרויות שלא היו עוד קודם. המסקנה החשובה ביותר אולי נמצאת בסעיף שהתייחס למאבק שבין אפיקי התשלום הישנים, כגון מזומן וצ'קים, אל מול הפייפל וארנקים דיגיטליים וכמובן כרטיסי אשראי.

חברת ויזה, באמצעות צוות המחקר שלה, העריכה כי יותר ויותר גופים ממשלתיים ירצו להכחיד את עידן המזומנים בעיקר עקב מיקסום הפיקוח בכל הקשור להלבנות הון ותעשיית ההון השחור. לכן כסף גדול יילך לתעשיית האשראי, שכן בכל פעם שאתם רוכשים בכרטיס אשראי מתבצע תיעוד שעליו אפשר לפקח. תעשיה זו תייצר רווחים גדולים יותר לחברות שיאמצו את הטכנולוגיה ויספקו ללקוחות מוצרים טכנולוגים ופשוטים כאחד.

לסיכומו של עניין, המאבק הגדול יתקיים בין ויזה, ענקית האשראי, לבין פייפל - שתי החברות ממוצבות הכי טוב לייצר פיתרון של ממש להחלפת המזומן. להערכתי, שירותי תשלום, כמו האפל פיי והארנק של גוגל, יתקשו לקחת נתח שוק מהענקיות המסורתיות - על אף שהציבור נוטה להיות פתוח יותר בכל הקשור לאבטחה ותשלומים, הוא עדיין מעדיף להשתמש בכלים הידועים לו ולא לחשוף עצמו לטכנולוגיות שפחות מוכחות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כמו כן, החזקות קרנות הגידור הגדולות בארה"ב מראות, שעדיין, למרות הנסיונות של המתחרים, ויזה ממוצבת כחברה גדולה, חזקה וחשוב לא פחות אמינה - ואמינות זה המשחק בכל הקשור לתעשיית הכסף והתשלומים. אני אישית מאמין גדול בחברה הזו והנ"ל קיבל סימוכין כשבחרתי לשלוח איתות כניסה למניית ויזה דרך שירות SmartTrader שייצרה רווח של כ-7% בפרק זמן של שבעה ימי מסחר .   מצורף ניתוח יחסי של ויזה ,סקטור הפיננסים, מדד ה-SPX500, בשלוש שנים האחרונות

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בני 28/07/2015 13:37
    הגב לתגובה זו
    אשמח לניתוח על ברקשייר התאווי של וורן באפט . מה דעתך על האחזקות החולות שלה בקוקה קולה וIBM . ,תודה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.