משה כחלון, הנה הדרכים הנכונות לטיפול בשוק הנדל"ן
כחלון, נראה כי אתה באמת מעוניין להוריד את מחירי הנדל"ן, כפי שעשית כשהורדת את מחירי הסלולר. עושה רושם כי מעמד הביניים מאוד מעניין אותך, ולפיכך עצה קטנה לי אליך, אל תלך לפי קודמך ותחשוב שהעלאת המיסים לפה או לשם תפתור את הבעיה. אני לא יודע אם אתה זוכר, אבל פעם מס הרכישה היה 3%. לאחר מכן העלו ל-5% והנה עכשיו 8%, ומה עם מחירי הנדל"ן? הם בשלהם, ממשיכים לעלות בלי קשר למיסוי. הדבר הקל הוא להגיד שצריך לבנות יותר, אבל זה לוקח שנים רבות, צריך לבנות תשתיות ויש המון בירוקרטיה. אז איך בכל זאת מורידים את מחירי הנדל"ן במהירות שיא? הנה כמה טיפים, שיעזרו למחירים לרדת בהקדם ולעשות שינוי מהותי:
- לשכנע משקיעים למכור
כיום 30% מהדירות בארץ שייכות למשקיעים. אז איך משכנעים אותם למכור? פשוט מאוד - מציעים להם למכור בפטור ממס שבח בשנתיים הקרובות, ומנגד לעלות את מס השבח בעוד שנתיים ל-50%. בתור משקיע בארץ הייתי מוכר בכיף, לא מחר, היום. פעם הייתה הוראת שעה של פטור, אבל לא היה סנקציה לאחר זמן מה קורה עם המשקיע לא ימכור. צריך לקחת בחשבון שככל שיהיו פחות דירות של משקיעים, יש סיכוי טוב שהשכירות תעלה.
- בארץ יש עשרות אלפי דירות ריקות / נטושות / לא מושכרות
החלטה על מיסוי גבוה במיוחד על דירות כאלו שעומדות ללא תכלית - והנה עשרות אלפי דירות שמוצאות לשוק מהיום למחר.
- ישנה בניה מרובה של משרדים
ספק בכלל אם יש צורך בכל כך הרבה משרדים שנבנים באזורי הביקוש. קבלנים ישמחו לשינוי ייעוד של מגורים במקום משרדים. למה? כי מטר מגורים שווה יותר ממטר משרד. נכון, העירייה תתנגד כי הם מרוויחים יותר על ארנונה של משרד, אבל אני מאמין שתמצא את הדרך לפצות גם אותן. אגב עדיף לשנות ייעוד של מגדלים שכבר בבניה, שזמן הסיום שלהם קרוב יחסית.
- יונט קרדיט סוגרת את הסניפים למעט ראשל"צ וחולון ולא תפתח חדשים
- יונט קרדיט ממשיכה להסתבך: ואיך שלמה אייזיק ברח מהאש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- הכשרת הדירות המחולקות
אני יודע שזה לא פופוליסטי אבל אין שום הגיון בדירה מחולקת לא חוקית. בדירה מחולקת לשתיים יש בדיוק 2 דיירים, מקסימום 4. כדי שדירה מחולקת תהיה סבירה למגורים, היא חייבת להיות 60 מטר ומעלה. בכל בית נורמלי של 60 מטר ומעלה חיים 2-4 אנשים. אז להגיד שזה מעמיס על התשתיות זה קשקוש של צרי עין. המשקיעים יחלקו יותר דירות ובכך היצע דירות להשכרה ייגדל.
- שיווק קרקעות המדינה בחינם ליזמים
כחלק מתנאי המכרז, ישווקו הדירות על הנייר. מדוע? כי אם יהיו קמפיינים באינטרנט / בשטח של דירות בפחות 30%-50% - זה יוריד באותו רגע את מחירי דירות יד שניה, עוד לפני שנבנתה בכלל דירה אחת. הקבלנים כמובן יקבלו תמריץ על בנייה מהירה ובמחיר זול במיוחד.
- המדינה תרכוש מאות ואלפי יחידות דיור מקבלנים
בנוסף, היא תשכיר אותם לזוגות צעירים במחירים זולים משמעותית ממחירי השוק ובכך תוזיל את מחירי השכירות באזור. נכון, המהלך הזה עולה כסף אבל אין מה לעשות, המדינה חייבת להכניס יד לכיס.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
- המדינה תוותר על הכנסות
נכון להיום 50% ואף יותר משווי הדירה הולך כיום לכיסה של המדינה. איך? פשוט מאוד: הקרקע, מע"מ, מס הכנסה לקבלן, לעובדים, מס שבח, היטלים וכו'. כדי שהמחירים יירדו המדינה תוותר על הכנסות אלו, או לפחות תקצץ בהם בתמורה לבניה מהירה ומחיר זול, ובכך תוריד את מחירי הנדל"ן. אין סיבה שהמדינה תעשה מאמצים להוריד את המחירים בעוד היא זאת שמרוויחה את רוב הכסף.
- שינוי ייעוד של כל הבתים המושכרים למשרדים
יש כיום עשרות אלפי דירות שמושכרות לקליניקות / משרדים וכו'. מיסוי גבוה במיוחד לא יועיל לבעל הנכס - זה יקטין את התשואה. ועל ידי כך ייגרום להם להוציא עשרות אלפי דירות נוספות לשוק ההשכרה.
אין ספק שכרגע מצב השוק לא לטובת הציבור רחב, זה קשה להוריד מחירי דיור שהריבית כל כך נמוכה והבנקים רוצים לתת כסף למימון, זה עוד יותר קשה שאנשים פה באובססיה לדירות לא משנה מה המחיר, אבל אני בטוח שאם כחלון באמת רוצה להוריד המחירים, הדרכים שהצעתי יעזרו - לעלות מס ב-3%, או להגיד למשקיעים שלא יזללו הדירות - לא בטוח שזאת הדרך הנכונה. דבר נוסף, אם המדינה לא תכניס את היד עמוק לכיס של עצמה זה גם לא יקרה, חלק גדול ממחיר הדירה זה הרווח של המדינה, עליו תצטרך לוותר.
- 10.חפשו סרטון איכותי ומושקע: לקנות דירה או לחכות מה עדיף (ל"ת)לאנשים חושבים 22/07/2015 14:23הגב לתגובה זו
- 9.לאסור על משכנתאות למשקיעים, לקצר לכל השאר ל 15 שנה מקס' (ל"ת)והמחיר יהיה בצלילה 22/07/2015 14:22הגב לתגובה זו
- 8.אם יישם חצי מזה יירדו פה המחירים, אבל זה לא יקרה (ל"ת)גיא 22/07/2015 08:41הגב לתגובה זו
- 7.ורד 22/07/2015 01:24הגב לתגובה זולמדינה אין אינטרס להוריד מחירי הנדלן
- 6.ביבי 21/07/2015 21:46הגב לתגובה זוולוותר על הפרה החולבת השמנה הזו... לא למדינה, לא לבנקים, לא לקבלנים ולא לכל האינטרסנטים.
- 5.צודק (ל"ת)דוד 21/07/2015 18:40הגב לתגובה זו
- 4.אריאל 21/07/2015 17:30הגב לתגובה זויריב צר לי אבל הכתבה הזו לא משהו. למה מגיע לזוג צעיר שאני אסבסד לו את מחירי השכירות ? (המדינה תקנה ותשכיר) למה שאני אשלם יותר מס הכנסה (כי פגיעה מהכנסות המדינה בעקבות ההצעות הללו יגררו העלאת מיסים) "שונא מתנות יחיה" לא רוצה מתנות מאף אחד. המחירים בארץ גבוהים במקומות בהם הממשלה מתערבת יותר מידי לא פחות מידי. שפשוט יפסיקו להפריע. עם בנייה של בית לא הייתה כל כך מורכבת ומסובכת יותר אנשים היו בונים, ההיצע היה עולה, המחירים יורדים והכנסות המדינה לא היו נפגעות (כי נפח השוק עולה ) הפטרון לא יכול להיות עוד רגולציה ובטח לא עוד מיסוי מכוון דיפרנצאילי. זה לא עבד ולא יעבוד. - גם הפטור ממס נוסה כבר ונכשל וגם העלאת מס הרכישה.
- אתה מדבר שטויות!!! (ל"ת)שאול 21/07/2015 19:48הגב לתגובה זו
- 3.א 21/07/2015 17:05הגב לתגובה זולמה שהיה פעם, הכסף יחזור לבורסה המיובשת ויצא מהנדל"ן
- ביל 25/07/2015 19:45הגב לתגובה זוזו הפעולה הפשוטה ביותר לביצוע,חבל שהרנשים למעלה לא חושבים.
- 2.// 21/07/2015 15:42הגב לתגובה זואפקט העדר ושטיפת המוח . לכן כפי שכתבת בראש הכתבה - קודם כל להוציא למשקיעים את האטרקטיביות להשקיע בכל מחיר.
- 1.אין קיצורי דרך 21/07/2015 14:59הגב לתגובה זוגם השכירות בשמים אז אין מה להוציא את המשקיעים, להתחיל לתת קרקע בחינם עוזרת רק למי שזכה בהגרלה מטופשת על חשבון משלם המיסים. פיצול דירות ושינוי יעוד של משרדים יכול לעזור בעיקר בתל אביב אבל זה בהחלט משהו ששוה בדיקה.בסהכ כמה שזה מבאס אבל באמת שאין פיתרונות קסם.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
