חושבים שביטול מע"מ יגביר את התחרות? חישבו בשנית
אסור לבטל את מס הערך המוסף על מוצרי מזון. המע"מ התבסס כאחד המסים החשובים במערכת המס, אשר מהווה כיום כ-40% מכלל הכנסות המדינה ממסים, והצלחתו הגדולה מבוססת על היותו בשיעור אחיד ולרוחב כל המוצרים והשירותים. שינוי בתפישה זו יצור דינאמיקה על פיה המס יוטל על מוצרים או שירותים שונים ובשיעורים שונים. בשנת 2014 עמדה הגבייה של המע"מ (לא כולל יבוא בטחוני) על 85.7 מיליארד שקלים לעומת גביית מס הכנסה שעמדה על 114.5מיליארד שקלים וגביית מס קניה על 17.8 מיליארד שקלים.
כמו כן, לא יהיה נכון להנהיג בישראל מע"מ דיפרנציאלי. משמעות הפיכת המע"מ למס דיפרנציאלי הינה שבירה חמורה של אחידות שיעורי המס. ברגע שעקרון האחידות ייפרץ, לא ניתן יהיה לעצור את הסכר. ההשקפה על אילו מוצרים להטיל מע"מ ועל אילו לא אינה השקפת קבע, אלא ראייה ערכית שעשויה להשתנות, גם משיקולים פוליטיים, למשל: תרופות, ספרי לימוד לילדים, ביגוד בסיסי לילדים ועוד.
היוזמה לבטל את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים אולי נובעת מתוך רצון טוב על מנת להשיג פתרון מהיר לבעיה המורכבת של יוקר המחייה, אך פתרון מהיר זה מצביע על הבנה מועטת מאד במערכת המס, חשיבותה ושלמותה. מהלך כזה יסכן את הכנסות המדינה ממסים, ללא תועלת אמיתית. הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תוליד תחרות אמיתית ובכך לא תתרום להוזלת המחירים לצרכן. הטיפול בהפחתת המחירים על מוצרי מזון צריך להיות פתיחתם לתחרות בשני מישורים, פתיחת המשק לתחרות מול יבוא מוצרי מזון ויצירת תחרות אמיתית בשוק המקומי עצמו. היחלשת מנגנון המע"מ יעלה את הצורך בהעלאת שיעורי מסים אחרים, כמו מס קניה. מערכת המסים כולה תיסוג אחורה. גם בעולם מכירים בערכו הרב של שיטת המע"מ בישראל. קרן המטבע העולמית ציינה כי שיטת המע"מ בישראל היא מהטובות בעולם, ומדינות אירופה אף מקנאות בשיטת המע"מ האחידה המונהגת אצלנו, שכן אצל חלקן מונהג מע"מ דיפרנציאלי, הגורם לקושי רב בגביית המסים ולרמאויות רבות. ביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תקל על יוקר המחייה ולא תסייע לשכבות החלשות. עדיף להפחית את המע"מ באופן שוויוני ב-1% על כלל המוצרים, כך שכל האוכלוסייה, ובעיקר אלה המצויים בשכבות הנמוכות, יהנו מהמהלך. במקום לטפל במס על מכירת המוצר, עדיף לכוון את החשיבה להורדת מחירו של המוצר עצמו, ואין דרך אחרת לעשות זאת באופן משמעותי אם לא יופחתו מכסי המגן על יבוא מוצרי מזון. הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים עשויה, במקרה הטוב, להפחית את מחירי אותם המוצרים. אבל חשיפת המשק לייבוא מוצרי מזון עשויה להפחית את מחירי המוצרים בעשרות אחוזים. פיקוח על מחירים לא תמיד מביא להורדת המחיר הנחוצה. אנו לא זקוקים לפיקוח על מוצרים. אנו זקוקים לתחרות אמת. ותחרות אמת קיימת רק כאשר המשק כולו נחשף לתחרות עולמית.
- 4.זה מה שקורה כשעבריין פופוליסט שר (ל"ת)בכל ביבי אשם 31/05/2015 10:32הגב לתגובה זו
- 3.אייל 30/05/2015 12:59הגב לתגובה זוביטו'ל המע''מ באופן גורף -נחוץ ומוסרי. ירידת המחירים בכל התחומים יביא לביקושים רבים -הצריכה תעלה . במקביל לפתוח את השווקים לתחרות אמיתית יביא לירידה נוספת במחירים והעלאת הצריכה .לא שמעתי מעולם שהעלאת מים מביאה לצריכה מוגברת. גם בביקוש קשיח תמיד יימצאו מתישהו אלטרנטיבה. אפשר להגדיר צריכה כתאבון מוגבר אינסופי כי מי לא יירצה לצרוך יותר ויותר כשהמחירים נמוכים ???? תראו לי בעל עסק שלא רוצה להוריד את המחירים ולהרוויח ?? הצרכן מרוויח,בעל העסק מרוויח והמדינה מרוויחה מהתעוררות המשק. כי בסופו של דבר כשכסף יוצא לשווקים בזכות הצריכה כולם מרוויחים מזה. אבל המדינה הזאת מטומטמת ולא חושבת מעבר לחודש...מדינות מקנאות בנו???? על מה ולמה ??? לך תחיה באוסטרליה או באירופה ותעזוב לרגע את האבטלה שם שלא קשורה למס זה או אחר..ואז תבין כמה שטויות דיברת במאמר
- 2.כלכלן חברתי 29/05/2015 16:47הגב לתגובה זוהצגת מע"מ בשיעור אחיד כיתרון פשוט אינה עומדת במבחן , בארצות רבות במערב , נהוג מע"מ דיפרנציאלי , בשיעורים מופחתים על מוצרי מזון . הפחתה של 8-10 אחוזים מהמעמ על מוצרי המזון תוזיל מחיריהם בשיעור דומה , ותוזיל את יוקר המחייה .
- 1.כלכלן 28/05/2015 15:15הגב לתגובה זובהחלט לא מסכים מעמ דיפרנציאלי יכול לשנות את כל התמונה של יוקר המחייה אפשר לדרג ולהתחיל לשלם מעמ על כל מוצר מעל נניח 500 1000 שח בדירוג עולה לא יכול להיות שמעמ זהה על מכונית ששווה 300000 שח ועל קטשופ בסופר תקח על המכונית 30 מעמ בשיטה כזו תגבה יותר כסף ממעמ וגם תוריד את יוקר המחייה בדוק
- קליפ 28/05/2015 21:16הגב לתגובה זולחם שעשוי מקח לבן וסוכר לעניים המטומטמים? או חסה בריאה? אולי אגוזי מלך זה מוצר יסוד ולא סיגריות שהעניים מוצצים?? דרעי אל תהיה דרק. אתה בעצם "תוקע" את בוחריך בענק

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.