חושבים שביטול מע"מ יגביר את התחרות? חישבו בשנית
אסור לבטל את מס הערך המוסף על מוצרי מזון. המע"מ התבסס כאחד המסים החשובים במערכת המס, אשר מהווה כיום כ-40% מכלל הכנסות המדינה ממסים, והצלחתו הגדולה מבוססת על היותו בשיעור אחיד ולרוחב כל המוצרים והשירותים. שינוי בתפישה זו יצור דינאמיקה על פיה המס יוטל על מוצרים או שירותים שונים ובשיעורים שונים. בשנת 2014 עמדה הגבייה של המע"מ (לא כולל יבוא בטחוני) על 85.7 מיליארד שקלים לעומת גביית מס הכנסה שעמדה על 114.5מיליארד שקלים וגביית מס קניה על 17.8 מיליארד שקלים.
כמו כן, לא יהיה נכון להנהיג בישראל מע"מ דיפרנציאלי. משמעות הפיכת המע"מ למס דיפרנציאלי הינה שבירה חמורה של אחידות שיעורי המס. ברגע שעקרון האחידות ייפרץ, לא ניתן יהיה לעצור את הסכר. ההשקפה על אילו מוצרים להטיל מע"מ ועל אילו לא אינה השקפת קבע, אלא ראייה ערכית שעשויה להשתנות, גם משיקולים פוליטיים, למשל: תרופות, ספרי לימוד לילדים, ביגוד בסיסי לילדים ועוד.
היוזמה לבטל את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים אולי נובעת מתוך רצון טוב על מנת להשיג פתרון מהיר לבעיה המורכבת של יוקר המחייה, אך פתרון מהיר זה מצביע על הבנה מועטת מאד במערכת המס, חשיבותה ושלמותה. מהלך כזה יסכן את הכנסות המדינה ממסים, ללא תועלת אמיתית. הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תוליד תחרות אמיתית ובכך לא תתרום להוזלת המחירים לצרכן. הטיפול בהפחתת המחירים על מוצרי מזון צריך להיות פתיחתם לתחרות בשני מישורים, פתיחת המשק לתחרות מול יבוא מוצרי מזון ויצירת תחרות אמיתית בשוק המקומי עצמו. היחלשת מנגנון המע"מ יעלה את הצורך בהעלאת שיעורי מסים אחרים, כמו מס קניה. מערכת המסים כולה תיסוג אחורה. גם בעולם מכירים בערכו הרב של שיטת המע"מ בישראל. קרן המטבע העולמית ציינה כי שיטת המע"מ בישראל היא מהטובות בעולם, ומדינות אירופה אף מקנאות בשיטת המע"מ האחידה המונהגת אצלנו, שכן אצל חלקן מונהג מע"מ דיפרנציאלי, הגורם לקושי רב בגביית המסים ולרמאויות רבות. ביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תקל על יוקר המחייה ולא תסייע לשכבות החלשות. עדיף להפחית את המע"מ באופן שוויוני ב-1% על כלל המוצרים, כך שכל האוכלוסייה, ובעיקר אלה המצויים בשכבות הנמוכות, יהנו מהמהלך. במקום לטפל במס על מכירת המוצר, עדיף לכוון את החשיבה להורדת מחירו של המוצר עצמו, ואין דרך אחרת לעשות זאת באופן משמעותי אם לא יופחתו מכסי המגן על יבוא מוצרי מזון. הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים עשויה, במקרה הטוב, להפחית את מחירי אותם המוצרים. אבל חשיפת המשק לייבוא מוצרי מזון עשויה להפחית את מחירי המוצרים בעשרות אחוזים. פיקוח על מחירים לא תמיד מביא להורדת המחיר הנחוצה. אנו לא זקוקים לפיקוח על מוצרים. אנו זקוקים לתחרות אמת. ותחרות אמת קיימת רק כאשר המשק כולו נחשף לתחרות עולמית.
- 4.זה מה שקורה כשעבריין פופוליסט שר (ל"ת)בכל ביבי אשם 31/05/2015 10:32הגב לתגובה זו
- 3.אייל 30/05/2015 12:59הגב לתגובה זוביטו'ל המע''מ באופן גורף -נחוץ ומוסרי. ירידת המחירים בכל התחומים יביא לביקושים רבים -הצריכה תעלה . במקביל לפתוח את השווקים לתחרות אמיתית יביא לירידה נוספת במחירים והעלאת הצריכה .לא שמעתי מעולם שהעלאת מים מביאה לצריכה מוגברת. גם בביקוש קשיח תמיד יימצאו מתישהו אלטרנטיבה. אפשר להגדיר צריכה כתאבון מוגבר אינסופי כי מי לא יירצה לצרוך יותר ויותר כשהמחירים נמוכים ???? תראו לי בעל עסק שלא רוצה להוריד את המחירים ולהרוויח ?? הצרכן מרוויח,בעל העסק מרוויח והמדינה מרוויחה מהתעוררות המשק. כי בסופו של דבר כשכסף יוצא לשווקים בזכות הצריכה כולם מרוויחים מזה. אבל המדינה הזאת מטומטמת ולא חושבת מעבר לחודש...מדינות מקנאות בנו???? על מה ולמה ??? לך תחיה באוסטרליה או באירופה ותעזוב לרגע את האבטלה שם שלא קשורה למס זה או אחר..ואז תבין כמה שטויות דיברת במאמר
- 2.כלכלן חברתי 29/05/2015 16:47הגב לתגובה זוהצגת מע"מ בשיעור אחיד כיתרון פשוט אינה עומדת במבחן , בארצות רבות במערב , נהוג מע"מ דיפרנציאלי , בשיעורים מופחתים על מוצרי מזון . הפחתה של 8-10 אחוזים מהמעמ על מוצרי המזון תוזיל מחיריהם בשיעור דומה , ותוזיל את יוקר המחייה .
- 1.כלכלן 28/05/2015 15:15הגב לתגובה זובהחלט לא מסכים מעמ דיפרנציאלי יכול לשנות את כל התמונה של יוקר המחייה אפשר לדרג ולהתחיל לשלם מעמ על כל מוצר מעל נניח 500 1000 שח בדירוג עולה לא יכול להיות שמעמ זהה על מכונית ששווה 300000 שח ועל קטשופ בסופר תקח על המכונית 30 מעמ בשיטה כזו תגבה יותר כסף ממעמ וגם תוריד את יוקר המחייה בדוק
- קליפ 28/05/2015 21:16הגב לתגובה זולחם שעשוי מקח לבן וסוכר לעניים המטומטמים? או חסה בריאה? אולי אגוזי מלך זה מוצר יסוד ולא סיגריות שהעניים מוצצים?? דרעי אל תהיה דרק. אתה בעצם "תוקע" את בוחריך בענק

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.