טורקיה-ישראל: על קשרי המסחר, הלחץ על ארדואן - והסבירות לסכסוך אלים
ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, צפוי להיבחר לנשיא טורקיה בבחירות שייערכו במדינה ביום ראשון הקרוב (ואם לא יצליח בסיבוב הראשון בו הוא זקוק ליותר ממחצית מהקולות, אז בסיבוב השני, עוד שבועיים, אז הוא יהיה זקוק רק לרוב רגיל). בעוד שרטוריקה חריפה מצד ארדואן כלפי ישראל אינה דבר חדש, הרי שבמהלך מבצע 'צוק איתן' הרטוריקה התגברה עוד יותר, הן מבחינת הביטויים הקיצוניים שבהם בחר ארדואן להשתמש והן מבחינת תכיפות ההתבטאויות כנגד ישראל.
לא מן הנמנע, שגם בנאום הניצחון שלו יזכיר ארדואן את ישראל. גורמי אופוזיציה מתחו ביקורת על ארדואן שרטוריקת התקיפה שלו כלפי ישראל לא לוותה בצעדים קונקרטיים כנגדה. ואכן, למעט האשמות לפיהן טורקיה, ביחד עם קטאר, טרפדו את ההגעה להסכם הפסקת אש בשלבים המוקדמים של סבב העימות האלים עם חמאס, קשה להצביע באופן ברור על נזק שגרמה טורקיה לישראל.
בפרט התרעמו גורמי האופוזיציה בטורקיה על כך שהסחר בין המדינות שגשג במהלך שנות כהונתו של ארדואן וממשיך להתקיים, על אף הביקורת החריפה של ארדואן כלפי ישראל. יש לציין שבניגוד לעבר, אז התקיים גם סחר ביטחוני ענף בין המדינות, היום מדובר על סחר שהוא כולו בתחום האזרחי.
הייצוא הישראלי לטורקיה עלול להתכווץ במהירות
היקף הסחר בין טורקיה וישראל הגיע בשנת 2013 לשיא של כ-5 מיליארד דולרים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). המעניין בנתון, שבהשוואה ל-2012 גדל היצוא הישראלי לטורקיה ביותר ממיליארד דולר, ואילו היבוא מטורקיה לישראל צמח רק בכ-300 מליון דולר. עם זאת, בשנת 2012 הייצוא הישראלי לטורקיה התכווץ ב-400 מיליון דולר מול התכווצות של 90 מיליון דולר ביבוא ממנה, זאת לאור זאת סירובה של ישראל להתנצל על פרשת ה'מרמרה').
- טראמפ לארדואן: רוצה F-35? תפסיק לקנות נפט מפוטין
- ארדואן מנסה להתחבב על טראמפ - ביבי משקיף מהצד; מה יקבע את גורל היחסים בין ארה"ב לטורקיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר ניתן להעריך שאם תחול פגיעה בסחר בין המדינות בשנים הקרובות, הפגיעה תהיה חדה יותר ביצוא הישראלי מאשר ביבוא מטורקיה. אחד ההסברים האפשריים לכך, הוא שחלק מהיצוא הישראלי תלוי בחוזים ממשלתיים, ולכן יש יותר משמעות להתדרדרות היחסים ברמה המדינית.
יחד עם זאת, ברור גם לפי היקף הסחר בין המדינות והגיוון שבו (במיוחד ביבוא מטורקיה), שיש גורמים רבים בשתי המדינות שיש להם עניין בסיסי בשימור ואף בפיתוח היחסים הכלכליים בין המדינות, על אף שבשתי המדינות נשמעו קריאות במהלך מבצע צוק איתן לחרם על רכישת מוצרים המיוצרים במדינה השנייה.
נושא ייצוא הגז לטורקיה - נכנס להקפאה עמוקה
נושא כלכלי נוסף שככל הנראה נכנס עתה להקפאה עמוקה (וספק אם יתממש) הוא אופציית יצוא הגז הטבעי שהתגלה לחופי ישראל אל טורקיה ודרכה גם למקומות נוספים. נושא כלכלי אחר הוא התיירות הישראלית לטורקיה, שספק אם תתחדש בקרוב. היבט מעניין בהקשר זה הוא לא רק האם התיירים הישראלים יימנעו מלנפוש בטורקיה, אלא גם האם חברת התעופה הטורקית, טורקיש איירליינס, שהייתה חברת התעופה הזרה הפעילה ביותר בנמל התעופה בן גוריון לפני הלחימה תמשיך לפעול באותם היקפים (כאשר מרבית הישראלים נסעו עימה דרך איסטנבול ליעדים מחוץ לטורקיה).
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
אמנם טורקיש איירליינס יישרה קו עם מרבית החברות הזרות מבחינת עיתוי הפסקת וחידוש הטיסות לישראל במהלך צוק איתן, אך העובדה שממשלת ישראל הקדישה משאבים על מנת להוציא את הישראלים אשר נתקעו בטורקיה בעקבות הפסקת הטיסות בכל זאת, מציבה סימן שאלה על האם ישראלים ימשיכו לטוס עם חברה זו.
התפוגגות אופציית ייצוא הגז - השפעה הרסנית
היחסים בתחום הכלכלי היו בין נקודות האור המועטות בין טורקיה וישראל, עקב התדרדרות היחסים בין המדינות בשנים האחרונות. פגיעה משמעותית ביחסים בתחום זה יכולה להיות מכה קשה למה שעוד נותר מיחסי שתי המדינות. בפרט, נראה היה שנושא יצוא הגז מישראל לטורקיה היה בין הגורמים המרכזיים שמשכו את הטורקים לכיוון שיקום היחסים, ועל כן התפוגגות נושא זה יכולה להיות הרסנית. העובדה שהבחירות הנוכחיות יסמלו ככל הנראה יותר המשכיות במדיניות הטורקית מאשר מגמות של שינוי אינה מעודדת אף היא.
לא רק זאת, ארדואן אשר ייהפך לנשיא, מעוניין לשלוט במדינה לפחות עד לשנת 2023 - אז ייערכו חגיגות מאה שנים לרפובליקה הטורקית. עד אז הוא רוצה להטביע חותם במדינה באופן שמעמדו ישתווה ואף יתעלה על זה של מייסד הרפובליקה, מוסטפא כמאל אטאטורק. הישארותו בשלטון תקופה ארוכה צריכה להיות הנחת המוצא של מקבלי ההחלטות בישראל. על אף שמובן שלאור התבטאויותיו במהלך צוק איתן ספק אם ניתן לקיים איתו דו שיח בשלב זה, יש להיזהר גם שלא להוסיף את טורקיה למדיניות עימן יש לישראל עימות בעל פוטנציאל גבוה לזליגה לאלימות.
- 9.ארדואן =סרטן ממהיר לתורכיה בדרכו יהרוס את עמו (ל"ת)ציון 10/08/2014 11:14הגב לתגובה זו
- 8.דניאל 10/08/2014 10:07הגב לתגובה זוכול הרעיון הוא שקאטאר תוכל לייצא בעצמה גז לטורקיה ומשם למערב אירופה במקום שישראל תתפוס את השוק הטורקי. משפחה אחת בקאטאר, שרוצה עוד ועוד כסף, מציתה את המזה"ת וסוללת דרך אלפי מתים תווי לצינור גז טבעי חדש לאירופה
- 7.מירב 09/08/2014 18:07הגב לתגובה זולמה המוסד לא מוריד אותו?
- 6.אזרח 09/08/2014 17:02הגב לתגובה זוביזיון הכל כלול מחיר זול אוכל בשפע ורודן שמאיים עלינו והיהודים ממשיכים לפרנס
- 5.חימקה 09/08/2014 16:04הגב לתגובה זולכן העיסקה קרובה לסגירה לדעתי
- 4.לופו 09/08/2014 16:02הגב לתגובה זוע"פ השמועות הצנרת ע"ח טורקיה
- 3.להגיב ולא לשתוק 07/08/2014 14:14הגב לתגובה זומי שמראה פחד בפני בריונים מזמין אלימות נוספת.
- אבי 09/08/2014 11:01הגב לתגובה זוערבים מבינים רק כח.........
- 2.אזרח 07/08/2014 13:47הגב לתגובה זוקצת חימוש מתקדם יכול לגרום להרבה נזק לטורקיה.
- 1.יריב 07/08/2014 12:53הגב לתגובה זואנחנו מייבאים מתורכיה יותר מאשר אנחנו מייצאים אליה. ארדואן קרא להחרמת מוצרים ישראלים לאחרונה. זו הפרת הסכמי הסחר. צריך לבטל אותם ולהטיל מיסוי הוגן על סחורות מתורכיה כדי שישראלים לא ימשיכו להתפתות ממחירים זולים ולקנות מכוניות תורכיות.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.