רק כשחרב השליטה מונפת - ישנו בעלי השליטה את התנהלותם

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס בצורך לחינוך בעלי השליטה והחברות הגדולות בניצול נכון של כספי המשקיעים
אורי גלאי | (4)

הסדרי חוב של חברות שנקלעו לקשיים בשירות חובן, הינם חלק מרכזי בנוף שוק ההון המקומי בשנים האחרונות. אחרי שנים של גאות כלכלית וכסף זול, שהובילו חברות לרמות מינוף גבוהות מאוד, הגיע משבר 2008 ולאחריו גם המחאה וההתפכחות החברתית והראו שלא לעולם חוסן.

חברות גדולות כמו אלביט הדמיה ואידיבי אחזקות הגיעו למצב של חדלות פרעון בפועל ונמנעו מתשלום חובן לבעלי החוב. ברוב המקרים, בעלי החוב הם ציבור המשקיעים, בעיקר באמצעות כלי השקעה כמו קופות גמל, קרנות פנסיה והשתלמות, קרנות נאמנות ואחרים וכן הבנקים. הגופים המוסדיים, עמם אני עצמי נמנה, המנהלים את מגוון המוצרים עבור ציבור המשקיעים, מספק אשראי לחברות על בסיס הערכות כלכליות של איכות החברה וגובה הריבית בהתאם לסיכון החברה וסדרת האג"ח הספציפית.

מחובתם של המוסדיים לייצג את האינטרס של המשקיעים ואינטרס זה בלבד בתוך חברות נוטלות האשראי, כך שאלה תדענה לשרת את חובן למשקיעים שסיפקו את האשראי. ברור שבקרב המוסדיים הגדולים, המנהלים מיליארדי שקלים, לא קיימת היכולת לברור בין סדרות וחברות, והיקף הנכסים הגדול שהן מנהלות, לצד המגבלות הרגולטריות, מחייב אותן להיכנס להשקעה כמעט בכל הסדרות והחברות בשוק עם גמישות מוגבלת בכניסה ויציאה מאגרות חוב.

אם נבחן את התנהלות מרבית החברות שנקלעו להסדר חוב בשנים האחרונות שקדמו להסדר, נמצא בד"כ התנהלות עסקית פסולה שכוללת משכורות עתק, משיכת דיבידנדים ועסקאות בעלי עניין שפגעו ביכולת החברות לשרת את החוב שהתחייבו לשלם. למעשה, המגה מוסדיים לא ביצעו את מלאכתם כנדרש ואפשרו את חגיגת המשכורות והדיבידנדים מתוך הערכה שלא יהיה בכך משום פגיעה באיתנות החברות ויכולתן לשלם חובות.

האקטיביזם המוסדי הינו חלק הכרחי בשוק הון יעיל במטרה לשמור על אינטרס ציבור המשקיעים ובעלי החזקות המיעוט בחברות. אין ספק שבשנה האחרונה אנו רואים מגמת שינוי חיובית באקטיביזים המוסדי. ולמרות זאת, אנו עדיין רואים חוסר גמישות אצל המגה-מוסדיים בבחירת הניירות המושקעים, מה שמקשה עליהן 'להעניש' חברות כושלות ובעלי חברות כושלים שפגעו במשקיעים ובעלי החזקות המיעוט בחברות.

הסדרי החוב האחרונים איפשרו למגה-מוסדיים להעלות את האקטיביזם המוסדי שלב נוסף ע"י נטילת השליטה בחברות מבעלי השליטה הנוכחיים, ובכך להבהיר לבעלי החברות, באשר הם, כי השליטה בחברות מותנה בתשלום החוב למחזיקי האג"ח והתנהלות עסקית תקינה. רק כשחרב איבוד השליטה מונפת מעל צווארם - ישנו בעלי השליטה את התנהלותם. בהסדרי החוב הגדולים של אידיבי ואלביט הדמיה נמנעים המגה מוסדיים מהשתלטות על החברות וחבל שכך - תקדים השתלטות על חברה מפרה, שלא מספקת תנאים מספקים בפריסת החוב, מתבקש לצורך חינוך השוק.

בדומה למקום חינוך בעלי השליטה בחברות יש גם מקום לחינוך המוסדיים בידי ציבור המשקיעים. על המשקיעים לדעת אילו גופים מחזיקים עבורם באגרות חוב של חברות בהסדר ואילו גופים נמנעים מהסדרים ובעקבות כך להסיט את השקעותיהם בין בתי ההשקעות. זהו מדד בסיסי ביותר להבנת יכולות ניהול הסיכונים בפועל של בתי ההשקעות, שהוא חלק הכרחי ובלתי נפרד מעולם ההשקעות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שכיר שדוד 16/10/2013 08:13
    הגב לתגובה זו
    המוסדיים שכשלו ונתנו הלוואות ללא בטחונות - להעמיד לדין אישית מנהלים על רשלנות במידה והתרשלו בתפקידם. בעלים ןמנהלים, דיקטורים אם כשלו בתפקידם להעמיד אישית לדין פלילי, שיחזירו לפחות את כל רכושם, ואם זה לא מכסה הכל שיישבו גם בכלא. שלא יורשו לנהל או להתקרב לכספי משקיעים בעתיד.
  • 3.
    אני בעל חוב הצחקת או 15/10/2013 23:43
    הגב לתגובה זו
    כבר לקחתי הם ישארו רק עם העצמות
  • 2.
    אתה צודק (ל"ת)
    astern 15/10/2013 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה משעממת ריקה מתוכן ולא מעניינת בכלל (ל"ת)
    חמודי 15/10/2013 13:51
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.