האם זה הזמן להגדיל פוזיציה בבורסה בת"א?

יוסי פרניק, סמנכ"ל מיטב דש טרייד, מתייחס לאפשרות השקעה בזמן שוק יורד - הכדאיות של המהלך מול הסיכון שטמון
יוסי פרניק | (1)

בשבוע שעבר שמעתי מספר פעמים סוחרים אומרים, "רציתי להגדיל החזקות בשוק כשהמעו"ף היה ב-1160, אבל ...". להזכירכם, רק לפני חודש רוחות המלחמה עם סוריה היו ברקע, וזה לא בדיוק עשה מצב רוח להשקעות. אפשר להסתכל על דוגמא קיצוניות יותר, רוב הציבור פספס את ההזדמנות ב-ה הידיעה של העשור האחרון, ולא קנה מניות בשנים 2008-2009, אז מדד המעו"ף ירד מ-600 נקודות (עלה מאז ביותר מ-100%) ומדד ה-S&P500 ירד מה-700 נקודות (עלה 140% מאז). לקנות את השוק, כשהאווירה בשוק שלילית והתמחור נוח, היא אחת מאסטרטגיות ההשקעה היעילות ביותר. אז מה צריך לקרות בשביל שנרכיב את המשקפיים הורודים כשדברים נראים פחות טוב, ואולי ננצל הזדמנויות כניסה נוחות לשוק?

חלק חשוב בהצלחה בהשקעות קשור ביכולת של המשקיע לשלוט בתכונה אנושית מולדת של העדפת ההווה על העתיד. גם כאנשים בוגרים, יש לנו בעיה לדחות סיפוקים, ועל אותו המשקל מהכיוון השני, האינסטינקט מוביל אותנו להימנע מסבל מיידי. רבים מאיתנו לא מוכנים לראות הפסד על השקעה בטווח הקצר, גם אם זה ישתלם יותר בטווח הארוך.

במחקרים שנעשו על התנהגות פיננסית של צרכנים, גילו שאנשים מוכנים לוותר על ריבית אלטרנטיבית מאוד גבוהה, בשביל לקבל רווח מיידי. תשאלו את עצמכם, האם הייתם מוכנים להחליף 100 ש' מתנה היום במתנה של 110 ש' בעוד שנה? רוב האנשים יבחרו ב-100 ש' היום. להזכירכם התשואה על מק"מ לשנה כיום נעה סביב ה-1%, זאת אומרת שאנשים מוכנים לוותר על ריבית אלטרנטיבית של 9% בשביל לקבל את הסיפוק פה ועכשיו. מחקר כזה לא מדמה השקעות בבורסה בצורה טובה, אבל עדיין אפשר ללמוד ממנו הרבה על ההתנהלות שלנו עם הכסף ועל העדפת ההווה.

מי שקונה בירידות, צריך לקחת בחשבון שהירידות עשויות להמשיך, לכן עשוי לקחת זמן רב עד שההשקעה תניב פירות. אבל ברגע שקונים מדד מוביל ולא מניה בודדת, זה בעיקר עניין של זמן. במניה בודדת, אפשר תיאורטית להפסיד את כל סכום ההשקעה, לדוגמא כמו במקרה של דלק נדלן. בעוד שהשקעה בשוק כולו לא צפויה להימחק. זה נכון שאי אפשר להתעלם מהפרשי הפוטנציאל, שקונים מניה בודדת הנמצאת בירידה, אפשר להיות מתוגמלים בשיעורי תשואה מאוד גבוהים - עיוותי המחיר שיכולים להיווצר בירידות של מניה בודדת גדולים ביחס לעיוות המחיר הנוצר בשוק כולו. כמו רוב הדברים בשוק ההון יש משחק בין הסיכון והסיכוי.

נסתכל על שני סוגי משקיעים, "המהססים", יש להם כסף פנוי להשקעה, הם גם יכולים להרשות לעצמם להגדיל את הרכיב המנייתי, אבל הירידות מרתיעות אותם. המהססים יכנסו לשוק רק אחרי מהלך עליות משמעותי משום שהם שואבים את הביטחון מהאופטימיות של השווקים. לו רק היו יכולים לשאוב חלק גדול יותר מהביטחון מהתמחור, התיק שלהם היה יכול לשפר את ביצועיו בצורה משמעותית. לעןמת "המושקעים", יש הסבר לגיטימי שהם הרי כבר מושקעים בשוק, ולכן לא מוכנים להשקיע עוד ולהגדיל את ההפסדים בטווח הקצר.

אין פיתרון קל במקרה הזה והתשובה צריכה להגיע בהתאם ליכולת ורצון של המשקיע להגדיל סיכונים. צריך לזכור שככל שהירידות מתחזקות, שיעור הרכיב המנייתי יורד ביחס לשאר התיק, מה שמאפשר לבצע קניות. באותה מידה, הייתי שמח לראות יותר משקיעים שמממשים מידי פעם קצת רווחים בעליות ולא נסחפים אחר גל האופטימיות בצורה עיוורת. מימוש רווחים (קצרה היריעה מלהרחיב בנושא במאמר זה) מפנה גם כסף איתו ניתן לרכוש מניות כשהשוק יורד.

אין להסיק מהאמור שעכשיו כבר מאוחר מדי לקנות את מדד המעו"ף. אבל למי שמחפש להגדיל את ההחזקות שלו בשוק ויש לו מספיק אוויר לנשימה, שווה שיבחן את נקודות הכניסה שלו גם כשהאווירה בשוק שלילית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הירידה של השוק באוגוסט היתה סתמית, אני קניתי ב-1170 (ל"ת)
    שלום 01/10/2013 12:04
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.