הבורסה מתייבשת והגרעון גדל? הנה אופציה שלא חשבתם עליה

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס לשיקולים המדוברים של השר לפיד בנוגע לצימצום הגירעון. כיצד עידוד השקעת גופים מוסדיים בתשתיות יכול לתרום הן למדינה והן לציבור החוסכים?
אורי גלאי | (3)

שר האוצר לפיד נאלץ להתמודד עם ירושה קשה מהממשלה הקודמת - גרעון גדול בתקציב המגיע לכ-40 מיליארד שקלים. המשמעות של גרעון כה גדול עשויה להיות קטלנית לכלכלה הישראלית. כפי שלמדנו בשנים האחרונות, השווקים והמשקיעים מהירים ואגרסביים מבעבר. הגרעון עשוי להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל וליציאת כספי משקיעים זרים, פגיעה משמעותית בקצב הצמיחה, שתוביל לאבטלה גבוהה ובמקרים קיצוניים אף סכנה לחדלות פירעון כפי שקרה למשל ביוון, איסלנד ואחרות.

אין כלל עוררין על כך שללפיד אין הרבה ברירות, למרות שיש חילוקי דיעות על הדרך, ועליו לפעול בנחישות לסגור את הפער בין ההכנסות להוצאות הממשלתיות. במטרה לצמצם את הגרעון, נאלץ לפיד באופן טבעי, לקצץ בהוצאות ולהעלות את המיסים. אחת ההשלכות של מדיניות זו היא צמצום תקציבים למשרדי הממשלה והקפאת פרוייקטים רבים בתחום התשתיות.

השקעה בתשתיות הינה חיונית לכלכלה צומחת בכדי לתמוך בגידול האוכלוסיה ובהתפתחות הכלכלית. למשל השפעתם של כבישי הרוחב שנבנו בשנים האחרונות (כביש האגרה מירושלים לת"א ופריסת פסי הרכבת כדוגמא) על הכלכלה היא רבה. צמצום הזמן בדרכים מאפשר זמן רב יותר בעבודה או לחילופין בילוי זמן רב יותר בחיק המשפחה, עידוד הצריכה וכמובן חיסכון משמעותי בהוצאות דלק.

במקביל, משרד האוצר יחד עם הרגולטורים השונים על שוק ההון, הבנקאות והביטוח מעודדים, במידה רבה של צדק, את יציאתם של המשקיעים המוסדיים להשקעות מחוץ לגבולות ישראל, זאת במטרה לפזר השקעתם וצימצום חשיפתם לשוק המקומי. התוצאה הייתה יציאה מהירה של המשקיעים המוסדיים לחו"ל וייבוש הבורסה המקומית. מחזורי המסחר מתכווצים והשוק המקומי פותח פער שלילי ניכר מהשווקים בעולם, בעיקר מול ארה"ב.

למרבה האירוניה חלק לא מבוטל מכספי המשקיעים המוסדיים מופנה להשקעות ריאליות בתשתיות ובנדל"ן בחו"ל. כלומר, במקום לעודד דה רגולציה שתביא משקיעים מוסדיים להשקיע בתשתיות בישראל, דוחקים בהם הרגולטורים להוצאת כספי החוסכים הישראלים להשקעה באירופה, ארה"ב ומדינות נוספות.

עידוד השקעת כספים מוסדיים למימון פרוייקטים בתחומי התשתיות מקובל בכל העולם, על מנת להוריד את הנטל מכספי המדינה ולייצר פעילות בשוק המקומי. הדבר עשוי אף לגרום גופים בינלאומיים להיכנס להשקעה דומה בישראל. הפעילות הריאלית של גופים זרים נעצרה כמעט לגמרי בשנים האחרונות, על רקע הקשחת הרגולציה המקומית וחוסר הביטחון מהמשך הקשחת הרגולציה.

דווקא עתה כשהממשלה נאלצת לסגור את הברז ולצמצם הוצאות, על משרדו של לפיד לפעול לעידוד הפעילות הריאלית בישראל, הן של גופים מקומיים והן של גופים זרים. יש להוציא לפועל פרויקטים בשיטת ה-B.O.T המקובלים בעולם, כפי שיושם בהצלחה רבה גם בישראל בכביש 6 למשל. דבר בסיסי והכרחי בניהול סיכונים בהשקעות הוא פיזור השקעות, וראוי בהחלט לדרוש מהמוסדיים, המנהלים את כספי הפנסיה של כולנו, לפזר את השקעתם במדינות שונות.

יחד עם זאת, ניתן באותה עת להשתמש בכספים אלה גם לצורך מימון פיתוח תשתיות לאומיות, כך שגם המדינה תהנה וגם החוסכים יקבלו פיזור על פני השקעות בתחומים שונים ובתשואה משופרת על כספם. ניתן לגשר על הפער שבין פיזור השקעות גלובלי לבין עידוד הבורסה וההשקעות המקומיות, על ידי כך שהרגולטור ידרוש שתוספת הכספים השנתית תתחלק בין המטרות באופן מדוד, תוך הסתכלות על יעדים ארוכי טווח. זאת במקום לא לעודד הוצאת השקעות קיימות בשוק הישראלי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 20/07/2013 17:32
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה להשקיע ברמות מיסוי כאלו.
  • 2.
    אלי 15/07/2013 06:56
    הגב לתגובה זו
    כסף בחו"ל מקרנות פניסה אמריקאיות בריבית דולרית של 9.5 אחוז. בחצי מזה ניתן היה לגייס כסף מקרנות הפנסיה הישראליות.
  • 1.
    אריאל 14/07/2013 20:41
    הגב לתגובה זו
    מה אתה רוצה?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.