הקשר שבין מדד ההובלה הימית למניית חברה לישראל
מדד ההובלה הימית באוניות צובר של סחורות יבשות בתפזורת עלה בשבוע שעבר ב-14.0% מהשפל במחירו. מאז ה-4 ביוני האחרון עלה המדד ב-45.5%. אם כי ערכו האחרון נמוך עדיין ב-46% מהפסגה שנרשמה באוקטובר 2011. בדומה למחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע, אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מאז שנת 1998, נקבע מדד מחירי ההובלה הימית היבשה ה-BDI בבורסת Baltic מידי יום. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, כדוגמת פחם, עפרות ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.
מחירי ההובלה הימית היבשה צפויים להוסיף לעלות לאחר שסין החלה לבנות מחדש את מלאי עפרות הברזל שלה, וביטלה את הצורך בקבלת רישיונות יבוא לעפרות ברזל. בחודשים האחרונים סין צרכה כמויות גדולות של עפרות ברזל מהמלאי, לאחר שתעשיית הפלדה בסין חזרה להיות חזקה כשהייתה, דבר שהביא את מלאי עפרות הברזל במדינה לערכו הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות.
לאורך השנים שימש מדד ההובלה הימית סמן לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, אבל לאחרונה המדד מטעה מעט. הסיבה העיקרית לגובה מחירי ההובלה הימית בהשוואה למחירי העבר היא עודף קיבולת. לפני כמה שנים היה מחסור גדול באוניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית הייתה להזמין מהמספנות אוניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009 - מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית. אולם מכיוון שבניית אוניות ענק חדשות אורכת זמן רב, סופקו אוניות רבות ב-2012, כך שנוצר עודף גדול של כושר הובלה ימית.
הובלה ימית של סחורות מוגמרות מתבצעת בואניות מכולות. חברת קפיטל לינק מפרסמת מדדים שונים למניות חברות הספנות הנסחרות בבורסות ארצות הברית לפי סוג הספינות שלהן. חברת צים הנמצאת בקשיים, בבעלות החברה לישראל ונמנית עם עשרים החברות הגדולות בעולם בתחום ההובלה במכולות. בעקבות זאת, מדד קפיטל לינק לחברות ספנות המובילות במכולות (Capital Link Container Index) שעלה ב-109% מסוף 2011, אבל הוא עדיין נמוך ב-71% מהפסגה שנרשמה באפריל 2011.אמור לעניין את המשקיע בחברה לישראל.
קרן הסל להובלה ימית ETFX DAXglobal Shipping Fund נסחרת בבורסת לונדון מנובמבר 2008 וסימולה SHPP, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. קרן הסל עוקבת אחר מדד DAXglobal Shipping Index, מדד למניות חברות ההובלה הימית העיקריות בעולם.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il.
**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של מניה, סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.