הענף בסכנה? המוסדיים צריכים להשקיע בקרן לאומית להיי-טק

יקי ינאי, סמנכ"ל הכספים של חברת הביו-רפואה פלוריסטם, חבר מועצת המנהלים של IATI - האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות, מתייחס לסיבות בגללן יש לנתב את כיוון השקעות המוסדיים לתחום ההי-טק הישראלי
יקי ינאי | (1)

רק לאחרונה התבשרנו כולנו על מניעתו של הקיצוץ הכבד שתוכנן בתקציבו של המדען הראשי במשרד התמ"ת, שעלול היה לפגוע קשות בתעשיית טכנולוגיית העילית בישראל. ללא ספק מדובר בצעד חשוב וחיובי של שר התמ"ת החדש נפתלי בנט. אולם, עלינו לזכור שתקציב המדען עדיין נמצא בשפל של יותר מעשור. מצב זה מחייב אותנו לחשוב על פתרונות נוספים שאינם תלויים רק בתקציבו של המדען, אשר יחזקו את תעשיית ההיי טק הישראלית.

הטלטלה שפוקדת בימים אלה את שוק ההון מפנה את הזרקור להתנהלותם של הגופים המוסדיים - חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות - מול בעלי שליטה וחברות במשק. עד כה התמקד הדיון הציבורי במדיניות המוסדיים לגבי הקצאת אשראי, בטחונות וגביית חובות מהלווים הגדולים, אך כמעט ולא הוקדשה תשומת לב לשאלה המרכזית: אולי אפשר אחרת לגמרי? אולי המוסדיים צריכים ויכולים לעשות שימוש אחר לחלוטין בכספי החסכונות של הציבור באופן שיטיב עם המשק כולו?

התשובה היא כן. יש אלטרנטיבה. קוראים לה ההיי-טק הישראלי. כידוע, ההיי-טק נחשב ל"קטר הצמיחה של המשק", ומהווה מקור לגאווה לאומית בתחום המחקר והפיתוח. לכאורה, "הכל דבש" בענף: ב-2012, בדומה לשנים קודמות, היווה הייצוא הטכנולוגי למעלה מ-50% מהיקף הייצוא התעשייתי של ישראל. באותה שנה מכרו חברות היי-טק מקומיות לחו"ל בהיקף של כ-21 מיליארד דולר, והישראלים ממשיכים "לככב" בעמק הסיליקון באופן יחסי יותר ממדינות רבות אחרות שמחוץ לארה"ב. אבל מבט נוסף בנתונים מצביע דווקא על סיבה לדאגה. לפי ניתוח שערך לאחרונה מכון הייצוא, ההיי-טק שלנו סבל ב-2012 מקיפאון ביצוא התעשייתי ואף ירד ב-1% לעומת 2011.

הנתונים המדאיגים הללו אינם מקריים. חברות ההיי-טק אמנם מוסיפות למלא את שדרות רוטשילד, רמת החיל והרצליה פיתוח, אבל סובלות ממשבר מימוני הולך ומחריף. תקציב המדען הראשי קוצץ בלא פחות מכ-50% לאורך העשור החולף, וכ-75% מהשקעות ההון סיכון בהיי-טק הישראלי מגיעות כיום מקרנות וממשקיעים מחו"ל. בהתאם לכך, תוחלת החיים של מיזמי טכנולוגיה בישראל אינה גבוהה, ובמקום להשקיע בפיתוח ארוך - טווח, חלקם הגדול מחפשים את האקזיט באמריקה כמעט מהיום הראשון.

כמובן שהמפסיד העיקרי הוא המשק הישראלי - המאבד מקור עצום לחדשנות ויזמות, כמו גם מקומות עבודה והכנסות לקופת המדינה. בימים אלה, של גירעון בסך כ-40 מיליארד שקלים בתקציב, ההפסד הזה זועק לשמיים. כאן בדיוק נכנסים המוסדיים לתמונה. תמהיל ההשקעות של אלה האחרונים מורכב כיום בחלקו הגדול מאגרות חוב ממשלתיות, ממניות ואג"ח קונצרניות. בקרב המוסדיים ניכרת גם מגמה לבחון יותר ויותר השקעות בנדל"ן מעבר לים.

אבל רגע - מדוע לא להשקיע בהיי-טק הישראלי? לפי משרד האוצר, השקעה בטכנולוגיה ובמו"פ מניבה למשק תשואה של פי 4-10 על ההשקעה. אז מדוע שטריליון השקלים אותם מנהלים כיום המוסדיים בנכסי ציבור לא יופנו לתמיכה בענף בו כולנו מתגאים, שתורם רבות כל-כך לצמיחה ולתעסוקה כאן בבית? מדוע שבמקום להמשיך ולדבר על "תספורות" לא נתחיל לדבר על השקעת כספי הפנסיה שלנו בטכנולוגיה הישראלית?

הדרך לעשות זאת עוברת בהקמת קרן יעודית להיי-טק. כך, במקום שכל גוף מוסדי יפעל לבד ויירתע מליטול סיכון - המדינה תקים קרן לאומית לטכנולוגיה, אשר כל גוף מוסדי יחויב בחוק להשקיע בה סדר גודל נתון מהנכסים שתחת ניהולו (לדוגמא 2%). ניהול הקרן יעשה כמובן לפי הסטנדרטים המקובלים בתחום, לרבות הקמת גוף אנליזה מקצועי ובניית פרוטפוליו להשקעה לפי פרמטרים, כגון אופי החברה (פרטית, ציבורית, הון-סיכון), השלב בו היא נמצאת (צעירה או וותיקה) ותחום פעילותה (ביוטכנולוגיה, תקשורת, סייבר). הממשלה תתרום אף היא את חלקה בכך שתבטיח פטור ממס על הכנסות הקרן ואף תיצור מסלולים להשקעה ישירה ולמענקים לקרן מתוך תקציב המדינה.

אם נשכיל לנתב את השקעות המוסדיים להיי-טק, לא רק שהפנסיה שלנו תהנה מפוטנציאל לתשואה מצוינת, אלא שגם נחזק את ענף התעשייה החשוב ביותר לעתידה של הכלכלה הישראלית ונתרום להבראתו של שוק ההון הישראלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הלנה 16/06/2013 16:50
    הגב לתגובה זו
    אם הייתי יודעת שיש כאלה שווים בפלוריסטם הייתי משקיעה יותר
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.