מי יפגוש את מי - הכלכלה בפיננסיים או ההיפך?

מור מרגלית, מנהל השקעות בחברת ניהול התיקים של מיטב דש, מתייחס להבדלים שבין נתוני המאקרו, המשקפים מצבה של כלכלה, למדדי שוק ההון
מור מרגלית | (1)

התפישה הרווחת בקרב משקיעים רבים, שמדדי מניות כמו ת"א 100 או S&P 500 אמורים לשמש כמראה המשקפת את המצב הכלכלי בישראל ובארה"ב. מדד MSCI All Countries לדוגמא, מכיל מניות מרחבי העולם אמור לכאורה לשקף את מצב הכלכלה הגלובלית.

השאלות מתחילות להתעורר, כאשר מסתכלים על רמות השיא בהן נסחרים כרגע מדדי מניות רבים אל מול נתונים כלכליים לא מחמיאים במיוחד. הדבר מהווה דוגמא חיה להבדל שבין מדד פיננסי למדד כלכלי ולמרחק הרחב שיכול להיות בין השניים. פער שכזה יכול להתקיים במשך תקופות מסוימות, אך בסופו של דבר הכלכלה פוגשת בפיננסים. השאלה היא רק מי מגיע לבקר את מי?

אחד המדדים הכלכליים אשר "מנותק" מרמות השיא של מדדי המניות הינו מדד מחירי ההובלה הימית Baltic Dry index, או בקיצור BDI. המדד מחושב בלונדון מדי יום, ומשקלל את עלות הובלתם של חומרי גלם וסחורות כמו פחם, ברזל ודגן דרך כ-20 נתיבי שיט שונים. המדד הינו ברומטר מוצלח לרמת הפעילות הכלכלית העולמית, ובשנים עברו נסחר בקורלציה גבוהה יחסית למדד ה-S&P 500.

עת הגיע מדד ה-S&P 500 למחירי שיא בשנים 2000 ו-2007, כמוהו עשה גם מדד ה-BDI, ובתקופות המיתון שבאו לאחריהן ירדו שני המדדים ביחד. אך באופן יוצא דופן, הגעתו המחודשת של מדד ה-S&P 500 לרמות שיא בשבועות האחרונים לא לוותה בתגובה מתאימה מצידו של מדד ה-BDI. המדד נשאר ברמות השפל בהן נסחר בשיא המשבר העולמי ב-2008.

ענף התובלה הימית אמנם עובר שינויים בשנים האחרונות, ובהם תוספת של אוניות משא המוזילה את עלות השילוח הימי, אך קשה לראות בכך את ההסבר היחיד למחירי הובלה כל כך נמוכים. אם כן התמונה הורודה שמציגים מדדי המניות הנסחרים ברמות השיא, עומדת בניגוד מוחלט להיקף הסחר העולמי, כפי שמשתקף כרגע ממדד ה-BDI הנסחר בשפל של 30 שנה.

מדד כלכלי נוסף שאיבד את הקורלציה עם שוק המניות הינוCitigroup U.S. economic surprise index, שמודד את הפער בין הנתונים המאקרו כלכליים המתפרסמים בארה"ב לבין תחזיות האנליסטים לגביהם. "הפתעה לטובה" ביחס לציפיות נותנת ערך חיובי למדד, ואילו "הפתעה לרעה" נותנת לו ערך שלילי. למרות השיאים הנשברים מדי יום בשוקי המניות בארה"ב, במהלך התקופה האחרונה נמצא מדד "ההפתעה" בטריטוריה השלילית.

מדדים דומים של Citigroup בודקים את הפער בין הנתונים המאקרו כלכליים ברחבי עולם לתחזיות האנליסטים לגביהם ונמצאים גם הם בטריטוריה השלילית - החל מגוש האירו, אמריקה הלטינית, ועד אסיה והפסיפיק.

הפער המוצג כאן בין מדדי המניות למדדים הכלכליים ניתן ליישוב בשתי דרכים. הראשונה, כי שוק המניות מגלם בתוכו ציפיות לשיפור עתידי, אשר טרם באו לידי ביטוי בכלכלה הגלובלית ובהיקף הסחר העולמי. על פי גישה זו אנו רק בתחילת הדרך לשגשוג כלכלי מתמשך. השניה, כי מחירי המניות אינם משקפים כרגע נכונה את מצב הכלכלה העולמית וצריך להתרחש תיקון במחיריהן.

כיצד על המשקיע הממוצע לנהוג בתקופה שכזו?

יש לתת עדיפות להשקעה בחברות חזקות, בתעשיות שאינן מושפעות במידה גבוהה מהמחזוריות הכלכלית כמו פרמצבטיקה, מזון או מוצרי צריכה. בזמנים כאלו עדיפה מניה של עסק טוב עם תזרים יציב ומוכח על פני מניה של חברה המשווקת חלום, או כזו עם "פוטנציאל". ישן ומוכר הוא אולי פחות "אופנתי" אבל לאו דווקא רע.

אין ספק כי עליות השערים המתמשכות במדדי המניות בעולם מעידות על כך, שהמשקיעים בוחרים בינתיים להתמקד בפרסומים של נתונים טובים, כמו הירידה המתמשכת בשיעור האבטלה בארה"ב, על פני נתונים רעים, כמו ההתכווצות בפעילות הכלכלית שמציגים מדדי מנהלי הרכש ברחבי אירופה.

בסופו של דבר, הכלכלה הריאלית והשווקים הפיננסים יפגשו אחד את השני, כיצד תתנהל הפגישה? נראה במהלך החודשים הקרובים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נירו 27/05/2013 10:31
    הגב לתגובה זו
    מצויין. כתוב רהוט ומעניין!
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.