מי יפגוש את מי - הכלכלה בפיננסיים או ההיפך?
התפישה הרווחת בקרב משקיעים רבים, שמדדי מניות כמו ת"א 100 או S&P 500 אמורים לשמש כמראה המשקפת את המצב הכלכלי בישראל ובארה"ב. מדד MSCI All Countries לדוגמא, מכיל מניות מרחבי העולם אמור לכאורה לשקף את מצב הכלכלה הגלובלית.
השאלות מתחילות להתעורר, כאשר מסתכלים על רמות השיא בהן נסחרים כרגע מדדי מניות רבים אל מול נתונים כלכליים לא מחמיאים במיוחד. הדבר מהווה דוגמא חיה להבדל שבין מדד פיננסי למדד כלכלי ולמרחק הרחב שיכול להיות בין השניים. פער שכזה יכול להתקיים במשך תקופות מסוימות, אך בסופו של דבר הכלכלה פוגשת בפיננסים. השאלה היא רק מי מגיע לבקר את מי?
אחד המדדים הכלכליים אשר "מנותק" מרמות השיא של מדדי המניות הינו מדד מחירי ההובלה הימית Baltic Dry index, או בקיצור BDI. המדד מחושב בלונדון מדי יום, ומשקלל את עלות הובלתם של חומרי גלם וסחורות כמו פחם, ברזל ודגן דרך כ-20 נתיבי שיט שונים. המדד הינו ברומטר מוצלח לרמת הפעילות הכלכלית העולמית, ובשנים עברו נסחר בקורלציה גבוהה יחסית למדד ה-S&P 500.
עת הגיע מדד ה-S&P 500 למחירי שיא בשנים 2000 ו-2007, כמוהו עשה גם מדד ה-BDI, ובתקופות המיתון שבאו לאחריהן ירדו שני המדדים ביחד. אך באופן יוצא דופן, הגעתו המחודשת של מדד ה-S&P 500 לרמות שיא בשבועות האחרונים לא לוותה בתגובה מתאימה מצידו של מדד ה-BDI. המדד נשאר ברמות השפל בהן נסחר בשיא המשבר העולמי ב-2008.
ענף התובלה הימית אמנם עובר שינויים בשנים האחרונות, ובהם תוספת של אוניות משא המוזילה את עלות השילוח הימי, אך קשה לראות בכך את ההסבר היחיד למחירי הובלה כל כך נמוכים. אם כן התמונה הורודה שמציגים מדדי המניות הנסחרים ברמות השיא, עומדת בניגוד מוחלט להיקף הסחר העולמי, כפי שמשתקף כרגע ממדד ה-BDI הנסחר בשפל של 30 שנה.
מדד כלכלי נוסף שאיבד את הקורלציה עם שוק המניות הינוCitigroup U.S. economic surprise index, שמודד את הפער בין הנתונים המאקרו כלכליים המתפרסמים בארה"ב לבין תחזיות האנליסטים לגביהם. "הפתעה לטובה" ביחס לציפיות נותנת ערך חיובי למדד, ואילו "הפתעה לרעה" נותנת לו ערך שלילי. למרות השיאים הנשברים מדי יום בשוקי המניות בארה"ב, במהלך התקופה האחרונה נמצא מדד "ההפתעה" בטריטוריה השלילית.
מדדים דומים של Citigroup בודקים את הפער בין הנתונים המאקרו כלכליים ברחבי עולם לתחזיות האנליסטים לגביהם ונמצאים גם הם בטריטוריה השלילית - החל מגוש האירו, אמריקה הלטינית, ועד אסיה והפסיפיק.
הפער המוצג כאן בין מדדי המניות למדדים הכלכליים ניתן ליישוב בשתי דרכים. הראשונה, כי שוק המניות מגלם בתוכו ציפיות לשיפור עתידי, אשר טרם באו לידי ביטוי בכלכלה הגלובלית ובהיקף הסחר העולמי. על פי גישה זו אנו רק בתחילת הדרך לשגשוג כלכלי מתמשך. השניה, כי מחירי המניות אינם משקפים כרגע נכונה את מצב הכלכלה העולמית וצריך להתרחש תיקון במחיריהן.
כיצד על המשקיע הממוצע לנהוג בתקופה שכזו?
יש לתת עדיפות להשקעה בחברות חזקות, בתעשיות שאינן מושפעות במידה גבוהה מהמחזוריות הכלכלית כמו פרמצבטיקה, מזון או מוצרי צריכה. בזמנים כאלו עדיפה מניה של עסק טוב עם תזרים יציב ומוכח על פני מניה של חברה המשווקת חלום, או כזו עם "פוטנציאל". ישן ומוכר הוא אולי פחות "אופנתי" אבל לאו דווקא רע.
אין ספק כי עליות השערים המתמשכות במדדי המניות בעולם מעידות על כך, שהמשקיעים בוחרים בינתיים להתמקד בפרסומים של נתונים טובים, כמו הירידה המתמשכת בשיעור האבטלה בארה"ב, על פני נתונים רעים, כמו ההתכווצות בפעילות הכלכלית שמציגים מדדי מנהלי הרכש ברחבי אירופה.
בסופו של דבר, הכלכלה הריאלית והשווקים הפיננסים יפגשו אחד את השני, כיצד תתנהל הפגישה? נראה במהלך החודשים הקרובים.
- 1.נירו 27/05/2013 10:31הגב לתגובה זומצויין. כתוב רהוט ומעניין!

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
נחיל רחפניםאלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב
להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי
דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.
להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.
הנחילים שחושבים לבד
רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות.
הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- ירידה של 3% במניית אירו-ויירמנט במסחר המאוחר למרות שיא בהכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון
בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.
