איך שגלגל מסתובב לו: הגיע הזמן לשקול אפשרויות חדשות
במהלך השבועות האחרונים משבר החוב הריבוני באירופה עובר נקודת ציון חשובה שחמקה מתחת לרדאר המשקיעים - תשואות האג"ח של ממשלות ספרד ואיטליה, אשר רק לפני כשנה עוד שייטו מעל רמה של 7%, נפלו בתחילת מאי מתחת לרף 4%. גם תשואת איגרות החוב של פורטוגל, שנסקה בתחילת 2012 מעל 15%, נמצאת לא הרחק מאחור ונסחרת ב-5.5% בלבד. במקביל לירידת תשואות האג"ח, זינקו שוקי המניות במדינות אלו מרמות השפל, והניבו במקרה של המדד הספרדי תשואה של מעל 40% תוך שנה בלבד.
משקיעים שהשכילו להשקיע במניות ואיגרות החוב באותם השווקים שניצבו לפני זמן לא רב על סף נפילה לתהום פיננסית, השיגו תשואה של עשרות אחוזים על השקעתם.
האירוניה שצעדי הצנע החריפים המשתקים את הכלכלות הריאליות מזה שלוש שנים, הם אלו שהטיבו עם השווקים הפיננסים באותן מדינות. כך בעולם שהוא הפוך על הפוך, שקועה הכלכלה האיטלקית במיתון מזה 5 רבעונים עם שיעור אבטלה של 11%. הכלכלה הספרדית "עוקפת בסיבוב" ונמצאת גם היא במיתון עמוק מזה 7 רבעונים, תוך זינוק בשיעור האבטלה לרמות בלתי נתפשות של 27%.
לעומתן נמצאת ארגנטינה, שבחרה בתחילת המאה ה-21 בפתרון אחר כדי להתמודד עם הררי החובות שלה, והכריזה על פשיטת רגל. תחילה הגיעו תשואות האג"ח שלה למעל 50%, אך זמן לא רב אחר כך נסחרו ב-10%. התוצר שהתכווץ קודם לכן ב-6%, החל להתרחב בכ-3% מדי שנה. אין ספק שישנם קווים מבדילים רבים בין אירופה לאמריקה הלטינית, אך המסקנה חשובה - מדינות ממשיכות להתקיים גם אחרי פשיטת רגל וההיסטוריה מוכיחה שמצבן טוב אחר כך לאין שיעור.
כאן זה הזמן להעביר את הדיון לרגע לעולם התאגידים ולעמוד על ההבדלים שבין נושים לבין בעלי מניות. בעוד שהאינטרס של בעלי המניות הינו צמיחתה של החברה כדי להעלות את ערך המניות ולקבל חלק מרווחיה בדיבידנד. האינטרס של הנושים אשר הלוו לחברה מכספם, הוא לקבל אותו בחזרה בתוספת ריבית, לא משנה מה יהיה מצבה של החברה בסופו של דבר.
בעולמן של המדינות, האזרחים הינם בעלי המניות, ומשקיעי האג"ח הינם הנושים. ניתן לטעון כי צעדי הצנע שננקטו במדינות אירופה הצליחו להשיב את אמון המשקיעים בכוונתן של הממשלות לעמוד מאחורי התחייבויותיהן, ובאיזה מחיר? שעבוד כלכלות רבות באירופה לשירות חובן הלאומי.
אך שימו לב, למרות צעדי הצנע המשתקים, יחס החוב לתוצר באיטליה צפוי להמשיך ולעלות ב-2013 לכ-130%, ובספרד עתיד לטפס לכ-85%. זה קורה כמובן כי התוצר הולך ומתכווץ.
מנגד, עומדות ארה"ב ויפן, עם חוב לאומי ביחס לתוצר עבר גם הוא כבר מזמן את רף 100% ונוקטות בצעדים הפוכים - הן ממשיכות להגדיל את חובן כדי להמריץ את כלכלותיהן, וראו זה פלא - תשואות איגרות החוב שלהן גם יורדות. המשך הגידול ביחס החוב לתוצר הן באירופה והן בארה"ב וביפן מראה, כי למרות האסכולות הכלכליות השונות, צעדי צנע חריפים והרחבה פיסקלית נדיבה מביאים לאותה התוצאה בדיוק - ירידה בתשואות האג"ח הממשליות, לצד התערערות נוספת ביכולתן של המדינות המפותחות לעמוד בהתחייבויותיהן הלאומיות.
אפילו אם תצמח כלכלת יפן ב-4% מדי שנה, שיעור צמיחה שאינו בר השגה כיום בהתחשב במבנה הכלכלה היפנית, היא תזקק למספר עשורים כדי להוריד את יחס החוב לתוצר שלה מהרמה הנוכחית של 240%! לרמה שפויה יותר.
התשובה לירידה בתשואות איגרות החוב ברחבי העולם, טמונה אם כן בריביות הנמוכות השוררות בשווקים מזה תקופה ארוכה, ומשבשת את תפישת הסיכון של המשקיעים. אין הבדל בין מיתון רשמי בספרד ואיטליה (שני רבעונים רצופים של התכווצות בתוצר) למיתון הלכה למעשה בצרפת או גרמניה, אשר התוצר שלהן סובב סביב האפס כבר מספר רבעונים. כולם באותה סירה ואם כבר כולם באותה סירה, עדיף לקנות אג"ח מניבות תשואה עודפת משמעותית ביחס לריבית הבנק המרכזי של גוש האירו. תסתכלו על אג"ח ממשלת יוון הנסחרות כבר ב-9% כשלפני שנה עוד נסחרו ב-30%. הנביא ישעיהו הגדיר זאת נכונה - "אכול ושתה כי מחר נמות" (ישעיהו כ"ב, יג').

סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
מלבד קטאר וסעודיה, רשימת השמות עשויה לכלול גם כמה שמות מפתיעים, ולמה בכל מקרה על ישראל לשקול היטב לפני שהיא חותמת על הסכם כלשהו עם השכנה מצפון
מאז פרץ המרד בסוריה בשנת 2011 נחרבו אזורים נרחבים במדינה, נוסף על נזקים שנגרמו עוד לפני פרוץ המרד בגלל מפגעי מזג האוויר, אובדן תשתיות חקלאיות והגירה מאסיבית מהכפרים לערים. עלייתו של מוחמד אלג'ולאני לשלטון וההפוגה השברירית למדי במלחמת האזרחים מעוררות תקוות גדולות בסוריה ובאזור בכלל, אבל כלל לא בטוח ששיקום המדינה הסורית השסועה, שפעם היתה מובילת המזרח התיכון, ייצא לפועל בקרוב.
נקודת הזמן הנוכחית היא הזדמנות מצוינת לסקור את חומרת הנזקים וכמה עשוי לעלות השיקום.
מהן עלויות השיקום של סוריה?
אין הערכות מדויקות של עלויות השיקום בסוריה. זאת, משום שעדיין אין הערכות מבוססות של היקף הנזקים לתשתיות, למבנים, לחקלאות, לתעשייה ולכלכלה הסורית. בנוסף יש נזקים עקיפים לבריאות, לביטחון הפנים, להשכלה ולמוסדות השלטון. על כל אלה יש להוסיף גם את אובדן התל"ג לאורך 13 שנות מלחמה. ואחרון (אבל לא חביב) - נזקים למערכת הצבאית, שחלק לא מבוטל מהם נגרם על ידי ישראל. עם זאת, הערכות מבוססות גורסות שעלויות שיקום התשתיות בלבד עשויות להגיע לכדי חצי טריליון דולר ויותר.
לשם השוואה, תקציב המדינה של ישראל לשנת 2025 יעמוד, ככל הנראה, על 620 מיליארד שקל, שהם בערך 177 מיליארד דולר. אם כוללים את כלל האספקטים של השיקום כפי שהוזכרו לעיל, ולא רק את התשתיות, העלויות עלולות להסתכם לפחות בסכום כפול, ואפילו פי שלושה.
- האם 7 באוקטובר יכול להתרחש גם בגבול הסורי?
- טראמפ לוחץ ידיים לטרוריסט - למה זה יכול להיות טוב לכלכלה ולבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנת 2020 העריך הבנק העולמי את עלויות שיקום התשתיות של סוריה בסך של 400 מיליארד דולר. מאז, ככל הידוע, המצב רק החמיר. משטר אסד לא עשה דבר, וביסס את כלל הכנסות המדינה, אם היו כאלה, על גידול וסחר בסמים. בדצמבר 2024 פורסם כי משטר אסד הבריח מסוריה למוסקבה 250 מיליון דולר, שרוקנו את מה שעוד נותר מהמט"ח שם. שיקום התשתיות בסוריה מתחלק בין התחומים הבאים: