מאפיינים קבועים בשוק האמריקני מעידים על ראלי בלי תיקון

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס לאחד המאפיינים הבולטים של הראלי בשוק האמריקני - היעדר תיקונים ממשיים לאורך הדרך. האם זו סימן חיובי או דווקא עדות לבועה?
יוחאי שויגר | (1)

נכון שבלתי אפשרי לחזות מה השוק יעשה מחר, אבל ברמה המחזורית ישנם דפוסים המאפיינים את התנהגותו. השוק אינו נע באופן ליניארי - למטה או למעלה, אלא במעין זיגזג המורכב מתנועה ותיקון, תנועה ותיקון. התיקון משמש כהפוגה בריאה במהלכו, המאפשרת למשקיעים שבתוך השוק לרווח ממשי, ולמשקיעים חדשים להצטרף ברמות מחיר נוחות יותר. לעיתים התיקון מתרחש לאחר כיבוש יעד טכני כלשהי (רמת שיא, מספר עגול, קו מגמה) או כתוצאה מאיזשהו אירוע המעמיד במבחן את הנחת המוצא האופטימית של השוק.

היחס בין התנועה המגמתית לתיקונים שלאורך הדרך, מלמד אותנו רבות על מצבו של השוק, הפסיכולוגיה שלו ותוחלת ימיה של המגמה. בדרך כלל, תיקונים בריאים נאמדים ב-5%-15% המתפרשים על זמן מה. אולם, אחד המאפיינים הבולטים ביותר ויוצאי הדופן של מגמת העליות הנוכחית של המדדים בוול-סטריט בחודשים האחרונים היא התיקונים הרדודים, שאינם עולים על 3%. האם זהו סימפטום של האיתנות של הראלי או שמא עדות לחולשתו?

בתנאים הנוכחיים של וול-סטריט, בהם נוצר שילוב מוזר בין הרחבה כמותית מסיבית של הפדרל ריזרב לתשתית פונדמנטלית רעועה של כלכלות בגירעון ובמשבר - התיקונים התקצרו. לעניות לדעתי, הדבר אינו מלמד על אופטימיות לגבי העתיד, אלא על חשש של המשקיעים מפני סופו הקרב ובא של הראלי הנוכחי, ורצונם להפיק ממנו רווח כל עוד ניתן. זו בועה המודעת לעצמה בעת התנפחותה.

הנה, בפתחו של חודש מאי, הראלי הנוכחי יעמוד למבחן של עוד דפוס מחזורי שידוע בקרב המשקיעים במשפט "תמכור במאי ותלך" (sell in May and go away). על פי הסטטיסטיקה, התשואה של ה-S&P 500 בחודש מאי מסתכמת בממוצע ב-0.21% בלבד מאז 1950. מאי אינו החודש הגרוע ביותר מבחינת תשואה (בספטמבר תשואה שלילית של 0.6%) אבל הוא מסמן את תחילתה של התקופה הגרועה ביותר בשנה מבחינת ביצועי המניות, בתקופה שבין תחילת מאי לסוף אוקטובר. מאז 1950 מדד הדאו-ג'ונס משיג בתקופה הזו תשואה של 0.3% בלבד. לשם השוואה, בחודשים נובמבר - אפריל מדד הדאו-ג'ונס משיג תשואה ממוצעת של 7.5%.

מלבד הדפוס המחזורי, הדובים של השוק יכולים להצביע על לא מעט גורמים שעשויים להביא למפנה בשוק. ההיחלשות בנתוני המאקרו של כלכלת ארצות הברית, עונת דוחות הרווח המאכזבת והבעיות הבלתי נגמרות בגוש האירו. ובכל זאת, אנחנו חוזרים כאן לנתק הנוכחי בין הפונדמנטלי למחיר המניות, הנובע מהתמיכה האדירה שמעניקים הבנקים המרכזיים של ארצות הברית, יפן, בריטניה, אוסטרליה ואוטוטו גם הבנק של אירופה. תמיכה זו יוצרת מצב בו למשקיעים אין יעד אחר להשקיע בו את כספם מלבד שוק המניות, וזאת בשל הריביות האפסיות בכל אפיקי ההכנסה הקבועה, ובטח בהשוואה לדיבידנדים המחולקים על ידי חברות ה-S&P 500. סביר להניח שנראה מגמה של רוטציה בשוק המניות ומעבר של הון ממגזרים שהציגו בראלי הנוכחי ביצועי יתר למגזרים שהציגו ביצועי חסר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    lets wait to the vxx...3000% (ל"ת)
    abbass 07/05/2013 14:30
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.