מה רואה קרן יורק באג"חים של אלביט הדמיה?
לפני כחודש וחצי פרסמה אלביט הדמיה, כי הגיעה להבנות עם מחזיקי אג"ח עיקריים, קרן יורק ו-DK, למתווה הסדר. עיקרי ההבנות הם המרת החוב הבלתי מובטח ע"ס כ-2.5 מיליארד שקל למניות החברה, שיהוו 86% מהון החברה, וכן הנפקת איגרות חוב חדשות בסך 300 מיליון שקלים, שיישאו ריבית של 8%, לפירעון בתום 5 שנים. בנוסף, זיסר ימשיך לנהל את החברה, יישאר עם החזקה של כ-8% ממנה וכן יוקצו לו אופציות לקבלת מניות נוספות של אלביט הדמיה, במידה וזו תתאושש.
ההסדר עדיין רחוק מאישור, וטעון בין היתר את אישור בעלי האג"ח הנותרים (שבינתיים הציעו הסדר משלהם, שכולל המרת חוב בלתי מובטח בערך מתואם של כ-1.1 מיליארד שקלים ל-95% ממניות אלביט הדמיה, ומלוא הזכויות של אלביט הדמיה באלביט מדיקל), וכן את אישור בנק הפועלים, שמניות אלביט הדמיה משועבדות לו כנגד החוב של אירופה ישראל (החברה האם של אלביט הדמיה) לבנק. בהקשר זה נציין כי למרות השעבוד, בכל מקרה בעלי האג"ח של אלביט הדמיה קודמים בסדר הנשייה לחוב של אירופה ישראל לבנק הפועלים.
כעת, לאחר שהבנו את מתווה ההסדר הפוטנציאלי, נשאלת השאלה מדוע קרן יורק ו- DK בכלל נכנסו להשקעה באג"ח אלביט הדמיה, ומה הן רואות לנגד עינן. בחרתי להציג את הדברים בצורה הפשוטה ביותר, בטבלה המוצגת להלן:
כפי שניתן לראות בטבלה לעיל, לחברה NAV שלילי של כ- 300 מיליון , לפני הוצאות מטה.
- אז איפה קרן יורק ו-DK רואות ערך מהותי? ככל הנראה, בפלאזה סנטרס. החברה נסחרת במכפיל הון של כ-0.22 בלבד (לאחר מחיקות של כ-80 מיליון אירו בשנת 2012), בין היתר מהחשש לנעשה באלביט הדמיה, מהחשש למחיקות נוספות בהון העצמי של החברה, ומהחשש שהנכסים בפיתוח לא יושבחו בעקבות המצב. במידה והחברה תקבל את השקט התעשייתי אותו היא צריכה, תמנע מחלוקת דיבידנדים על מנת להביא ליציבות פיננסית ופשוט תקבל את הזמן שהיא צריכה לפתח ולהשביח את נכסיה, היא תוכל להיסחר במכפילי הון שפויים יותר. כאן למעשה רואות הקרנות את עיקר הערך החבוי, שיגיע רק ע"י השבחת הנכסים לאורך זמן.
- למה הקרנות מבקשות להמיר את החוב למניות ולמה הן רוצות את זיסר כמנכ"ל? כי הן מבינות את ההשלכות של מימוש נכסים מהיר ללא פיתוח והשבחה על מנת להחזיר חובות, וכן הן מבינות את החשיבות של זיסר לחברה, ואת יכולתו להשביח את הנכסים.
ובהקשר זה, אסיים בכמה מילים על אפריקה ופטרוכימיים, בדגש על הקשר בין בעלי השליטה ליכולת החברות לשרת את החוב, ולהשביח את הנכסים.
שתי חברות הנמצאות במצב פיננסי לא פשוט, (שלא מן הנמנע שגם הן יגיעו להסדר בהמשך), עם NAV שלילי (או קרוב לכך) ובעיות תזרימיות, אם לא בשנה הקרובה אז בזו שאחריה.
בעוד ששתי החברות תלויות בעליה ניכרת בשווי מניות החברות המוחזקות ובדיבידנדים מהן, באפריקה קיימת תלות בבעל השליטה, כאשר החברה תלויה בקשריו של לבייב ברוסיה ובמדינות חבר העמים לשעבר. כלומר, ללא לבייב, קשה לראות מי יקדם וישביח את הפעילות ברוסיה, שם עיקר נכסי החברה. לפיכך, גם אם לכאורה שווי הנכסים שווה (או אף גבוה) משווי החוב, ביום הדין (אירוע אשראי) לבעלי האג"ח יש פחות אינטרס לקחת את החברה מלבייב, שכן בלעדיו נראה כי הספינה פשוט תשקע, מה שכמובן עלול גם להחליש את בעלי האג"ח בבואם למשא ומתן בהסדר חוב עתידי, אם וכאשר.
זאת בניגוד לפטרוכימיים ופדרמן, שם הנכס העיקרי הוא החזקה בכ-30.7% ממניות בז"ן, שעתידן לא תלוי בפטרוכימיים או בפדרמן, ולפיכך לבעלי האג"ח יהיה יותר פשוט לקחת את המניות מבעל השליטה במידת הצורך, ובהתאם גם כוחם במשא ומתן בהסדר חוב עתידי, אם וכאשר, רב יותר.
ואיפה אלביט הדמיה וזיסר נמצאים בהשוואה לאפריקה ופטרוכימיים בהקשר של חשיבות בעל השליטה לעמידה בהתחייבויות החברה והשבחת נכסיה? כנראה שאיפשהו באמצע, לא כמו לבייב באפריקה, אך לבטח יותר מפדרמן בפטרוכימיים. בכל מקרה, נראה כי יורק ו-DK סבורות כי חשיבותו של זיסר להשבחת נכסי החברה היא רבה, ולכן הן רוצות להשאיר את ניהול החברה בידיו.
*רו"ח ערן קלינסקי ורו"ח אמיר אלשייך הינם אנליסטים בבית ההשקעות אפסילון. לבית ההשקעות אפסילון ולחברות הקשורות אליו יש או עשוי להיות עניין אישי בני"ע. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות והמידע הינו לידיעה בלבד. שיווק השקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
**אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 6.כשקונים את החוב ב-40% מערכו ברורה הכדאיות (ל"ת)doveden5 07/04/2013 20:51הגב לתגובה זו
- 5.רוב רובן של המניות של פטרוכימים בבזן משועבדות. (ל"ת)תעשה שעורי בית. 07/04/2013 17:26הגב לתגובה זו
- יאיר 08/04/2013 17:03הגב לתגובה זווגם ממה שמשועבד לבנקים יישאר עודף שיילך לבעלי האגח
- 4.לא יותר נבון להשקיע באג"ח של פלאזה סנטרס (ל"ת)אגחיסט 07/04/2013 17:03הגב לתגובה זו
- 3.איך לא לוקחים בחשבון את מחלתו של זיסר? (ל"ת)נתי 07/04/2013 14:13הגב לתגובה זו
- 2.המצליף 07/04/2013 11:46הגב לתגובה זואבל הפך אותה לחולה, ההיגיון בשוק ההון הישראלי הנפלא. לא פלא שהמחזורים פה בגודל של פיצוציה. באה לפה קרן שיש לה שקל וחצי בארנק ומסובבת את כולם על האצבע וכולם משתחווים לה, אפסים. איפה הטיפשים שילכו לקנות אג"ח הדמיה רק כי קרן יורק קנתה ואם היא קנתה אז היא יודעת מה היא עושה? פחחחחח
- 1.Poker's lair 07/04/2013 09:42הגב לתגובה זוהקרנות קנו את החוב ב 0.5 ש"ח לע"נ לכן במצב של הסדר במתווה המוצע ה NAV חיובי בערך של 700 מ ש"ח...
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
