מרחב התימרון של בנק ישראל הולך ופוחת: חשש להתפרצויות אינפלציוניות
בחמש השנים האחרונות היו תהפוכות רבות בשוקי ניירות הערך בארץ, הן בשל התנודתיות הגבוהה בשוקי ניירות הערך בעולם והן לנוכח התרחשויות מקומיות, כגון המחאה החברתית והאירועים הביטחוניים. כך, מדד ת"א 25 השיל מחצית מרמתו בתקופה שבין יוני לנובמבר 2008 ואילך עלה פי 2.3 עד אפריל 2011.
תנודתית לא פחות הייתה ריבית בנק ישראל, שעמדה על 5.5% באוקטובר 2006, ירדה עד 0.5% באפריל 2009, שבה ועלתה ל-3.25% ביוני 2011, אך ירדה שנית ל-1.75% היום.
אולם, משתנה אחד, עוגן המדיניות המוניטארית, נותר כמעט ללא שינוי בכל השנים הללו - יעד האינפלציה עמד על 1%-3%. השינוי הבודד היה שמשך הזמן להשגתו הוארך משנה אחת לשנתיים במסגרת חוק בנק ישראל החדש.
כיצד ניתן לגשר בין יעד האינפלציה הקבוע לבין הריבית התנודתית?
לדעתי, ההסבר הנכון ביותר הינו שינוי דגשים במדיניות המוניטארית במהלך התקופה. ההאטה הכלכלית העולמית איימה לחלחל למשק הישראלי, בהיותו משק קטן ופתוח לחלוטין לתנועות הון ומוצרים. כמו כן, המתיחויות המדיניות והביטחוניות שחזרו ונשנו לא הוסיפו שקט למערכת. בנסיבות אלו, הרצון לתמוך בפעילות הכלכלית גבר על החשש מהתפרצות אינפלציונית עתידית אם הריבית תישאר נמוכה כל כך זמן ארוך מדי.
יעד האינפלציה מאבד מחשיבותו בתקופות משבריות
בתקופות רגילות, יעד האינפלציה נותן לבנק ישראל כלי טוב וחשוב לבחון את מידת ההאטה והצורך במדיניות מרחיבה מהרגיל. קצב אינפלציה פוחת/נמוך מ-1% לאורך זמן, משקף התרחקות של התוצר בפועל מהתוצר הפוטנציאלי ומצדיק סיוע. קצב גדל/גבוה מ-3% לאורך זמן, משקף הצטמצמות של הפער הזה (ואף הפיכתו לשלילי) ומחייב הורדה הדרגתית של הרגל מהדוושה.
בתקופות משבריות, מאבד הכלי ממרכזיותו. לדוגמא, בשנים 2007-009 היה קצב האינפלציה גבוה מהרף העליון של היעד (3.4%, 3.8% ו-3.9%, בהתאמה) ואף הלך ועלה. והנה, במרוצת השנים ירדה הריבית מרמה של 5% ל-1%, ואף שהתה מספר חודשים ברמה של 0.5%, כאמור. מנגד, בשנים 2010-2012 היה קצב האינפלציה בתוך היעד (2.7%, 2.2% ו-1.6%, בהתאמה) ואף הלך וירד אל מתחת לאמצע היעד. הריבית עלתה דווקא מ-1% ל-3.25%, אם לא הייתה פורצת המחאה החברתית בקיץ 2011, סביר כי הייתה מגיעה לאזור ה-4.5%.
כמובן, הדברים אינם בלתי תלויים זה בזה, שהרי אחת הסיבות המרכזיות לירידה בקצב האינפלציה בשנים 2011 ו-2012 הינה המחאה החברתית, שהקשתה על חברות רבות במשק להעלות מחירים.
מדדי הפעילות תופסים את מקומו
הסיבה לסתירה לכאורה, בין קצב האינפלציה מול היעד לגובה הריבית, הינה הצלע השלישית במשולש - קצב ההתרחבות הכלכלית. המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל עלה כ-7% בכל אחת מהשנים 2005-2007. כשבשנת 2008 התדרדר במהירות ועלה 1.1% בלבד, מיהר בנק ישראל להוריד בחדות את הריבית. וכשזה התאושש ועלה 5.4% בשנת 2010, סבר בנק ישראל כי הגיע הזמן לנרמל את הריבית. אבל, בשנה שעברה עלה המדד 2% בלבד ובנק ישראל הוריד שוב את הריבית.
הממשלה מתקשה לסייע
יצוין, כי תפיסת ההאטה הכלכלית את ראש סדר העדיפויות על חשבון קצב האינפלציה העתידי, הינה במידה רבה פונקציה של המדינות הממשלתית. הגירעון בתקציב המדינה גדול (בשנה שעברה עמד שיעורו על 4.2% מהתמ"ג, פי 2 ויותר מהמתוכנן), המדינה תתקשה להגדיל את ההוצאות ומלאכת המרצת המשק נמצאת עמוק יותר במגרשו של בנק ישראל.
הריבית הנמוכה תימשך, במחיר ירידה ביכולת להתמודד עם התפרצות אינפלציונית עתידית
כמו שהדברים נראים היום, לפחות בשנה-שנתיים הבאות תמשיך הנוסחה המקנה חשיבות וקדימות לתמיכה בפעילות הכלכלית על פני מניעת לחצי מחירים עתידיים להנחות את המדיניות המוניטארית במשק. יכולת מוגבלת של הממשלה לצמצם את הגירעון (בצל ויכוח בעולם על עצם הצורך לעשות כן בתקופות האטה/קיפאון) תמשיך להעצים את חלקו של בנק ישראל במאמץ הלאומי.
לכן, בנק ישראל ישתדל לחדש את תהליך נרמול הריבית מאוחר ככל שיוכל. השאלה הגדולה ביותר תהיה, האם ועד מתי האינפלציה בארץ ו/או הריביות בחו"ל תישארנה נמוכות, ותאפשרנה לו לעשות זאת? לדעתי, מרחב התמרון הולך ויורד, וכך גם יכולתו של בנק ישראל (ובנקים מרכזיים רבים, הנמצאים בסיטואציה דומה בעולם) להתמודד עם התפרצויות אינפלציוניות עתידיות.
*כתיבת המאמר התבצעה טרם הודעות של הנגיד סטנלי פישר על סיום תפקידו
**לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה
- 5.ידידיה 02/02/2013 17:19הגב לתגובה זוהמאפיין את כתבותיו של אדון רונן,, היא הסירבול ההיפך מהבהירות...אתה בקושי מצליח להבין בסוף , מה הוא רוצה.. ככה בכל כתבותיו, זה משהוא..אדון רונן, תכתוב ברור ולענין!!
- 4.שי 31/01/2013 23:42הגב לתגובה זואתה מתכוון למונופול המלט, או אולי למועצות החלב, הביצים, הבשר, השמן זית, הצמחים וכו', מה שנקרא "ברית המועצות"?
- 3.לדעתי פישר נתניהו השיגו מתורתיהם, רבבות ישראלים פת לחם (ל"ת)לעשוק זהו מוטו שלהם 31/01/2013 19:50הגב לתגובה זו
- 2.כלכלן 31/01/2013 17:29הגב לתגובה זובן אדם לא מבין את מכלול המערכות ותוקע תחזיות.
- 1.hadshen 31/01/2013 13:38הגב לתגובה זופער ריבית חיובי מול ריבית הפד גורם להזרמת דולרים לפקדונות בארץ ולירידה בכושר התחרות של היצואנים. התוצאה ירידה של 3% ביצוא ב-2012(ללא יהלומים) ופגיעה קשה במשק. בריבוי טבעי גבוה של 1.7% כל צמיחה מתחת למספר זה היא ירידה בתל"ג לנפש.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.