קרנות מחקות: על קרנות הנאמנות שהציבור לא מכיר

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסביר מהן קרנות מחקות ומבאר את מהותן וכדאיות לציבור הרחב
סיון ליימן | (4)

במסגרת עבודתי אני נוהג לשאול את עמיתי לשיחה האם שמע/ה או יודע/ת על קיומן של קרנות מחקות, התשובה שאני מקבל היא תמיד שלילית. לפיכך, החלטתי לחשוף את הקוראים לכלי השקעה איכותי ואפקטיבי הנקרא "קרן מחקה".

מהן קרנות מחקות?

קרנות נאמנות מחקות הינן מכשיר השקעה המנסה לעקוב אחר מדד מסוים (מניות, אג"ח וסחורות), באמצעות רכישת הנכסים המרכיבים את המדד בנאמנות עבור המשקיעים. להבדיל מתעודות הסל הקרנות המחקות אינן מתחייבות תשקיפית להשיג את תשואת המדד, אלא להשיג את התשואה הקרובה ביותר למדד (BEST EFFORT).

אותן קרנות קיימות בארץ משנת 2008, כתשובה של החברות המנהלות קרנות נאמנות לתעודות הסל. הסיבה לפריחה ולשגשוג בארץ ובעולם של מכשירים עוקבי מדדים, הינה שמעטים הם מנהלי ההשקעות המצליחים ב"ניהול אקטיבי" להשיג תשואה עודפת על מדדי המניות ואג"ח (בנטרול דמי ניהול ועלויות נוספות).

בעוד שתחום תעודות הסל בארץ גדל והתפתח בשנים האחרונות ומנהל סכום של כ-70 מיליארד שקלים בכ-430 תעודות סל ופיקדון, מנהלות הקרנות המחקות סכום זניח של כ-7 מיליארד שקלים וב-70 קרנות בלבד, ומהוות בקושי 4% מהיקף הנכסים בתעשיית קרנות הנאמנות - תעשיית קרנות הנאמנות כולה מנהלת כיום נכסים בהיקף כולל של 177 מיליארד שקלים.

יתרונות ההשקעה בקרנות המחקות

היתרון הגדול בהשקעה בקרנות המחקות הינו דמי הניהול. בשל התחרות העזה בתעשייה עוקבת המדדים, עומד שיעור דמי הניהול במרבית הקרנות המחקות על 0%. הסיבה לפטור מדמי הניהול בקרנות המחקות, הינה רצונן העז של חברות הקרנות לחדור לתחום ניהול הנכסים הפסיבי, שכן התחום צפוי לגדול השנה עם כניסתה הצפויה של הרפורמה בתחום תעודות הסל.

במסגרת הרפורמה יוכנסו תעודות הסל תחת חוק השקעות משותפות בנאמנות, בעוד הקרנות המחקות שאינן סחירות היום (נסחרות פעם אחת ביום לפי שער הסגירה) יהפכו להיות סחירות (קרנות סל) - שינוי זה בהחלט צפוי להגביר את שימוש המשקיעים בקרנות המחקות. יתרונות נוספים של הקרנות המחקות: אין בהן עמלת הפצה לבנקים, הדיבידנדים מושקעים חזרה בקרן ולכן יש דחיית מס ובמידה והקרן קורסת שייכים נכסי הקרן למשקיעים.

חסרונות ההשקעה בקרנות המחקות:

- הקרנות המחקות אינן מבטיחות את תשואת המדד (בנטרול עלויות).

- כיום אין קרנות מחקות על מדדים בחו"ל.

- קניית הקרנות המחקות כרוכה בעלויות קנייה ומכירה בבנק.

סיכום ומסקנות:

ציבור המשקיעים אינו מכיר את הקרנות המחקות, לכן נמנע עד עתה מלהשקיע בהן. כמו כן, למרות דמי הניהול האפסיים בקרנות המחקות, מעדיפים מנהלי התיקים והיועצים בבנקים לרכוש עבור לקוחותיהם תעודות סל בשל עמלות קנייה ומכירה גבוהות בקרנות - כמובן שאלה פוגעות בתשואת הנטו של הלקוח בקרנות המחקות.

יחד עם זאת, הרפורמה השנה בתחום תעודות הסל תוביל למסחר יומי בקרנות המחקות - דבר שיזניק את הקרנות המחקות. אך היות וקיימות לא מעט קרנות מחקות - כל אחת שונה מרעותה ובעלת אפיונים ספציפיים. מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות מומחה על-מנת לדעת באיזו קרן מחקה עדיפה ההשקעה, איש-איש בהתאם לצרכיו.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ויועץ פנסיוני ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דוגמה? שם? ביצועים?מה זה ? כתבת פירסומת לכותב? (ל"ת)
    ??? 30/01/2013 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משיח 29/01/2013 17:39
    הגב לתגובה זו
    מאמר לעניין. מדוע אין סימון ליד שם הקרן אם היא רגילה או מחקה? איך ניתן לזהות קרן מחכה. אודה על תשובה
  • 2.
    תיקוני טעויות 29/01/2013 13:40
    הגב לתגובה זו
    1.מחקות גייסו השנה יותר מתעודות סל 2.עמלות קניה ומכירה בקרנות מחקות ותעודות סל זהות 3.יש מחקות על מדדים בחו"ל (מגדל)
  • 1.
    יפה ליימן, ביג לייק! (ל"ת)
    אמיר 29/01/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.