התאוששות עם ריבית אפסית: השקעה בשוק הנדל"ן האמריקני
שוק הנדל"ן בארה"ב מעורר עניין רב בקרב משקיעים מקומיים וזרים בחודשים האחרונים, הודות להתאוששות במחירי הדירות שספגו ירידה חדה בשנים 2008,2009. נתון נוסף התומך בשוק הנדל"ן הוא הריבית האפסית הצפויה להישאר ברמתה זמן ממושך.
ישנן מספר דרכים בהן המשקיעים יכולים להיחשף לשוק הדיור האמריקני, הדרך המסורתית ביותר היא קניית נכסים בארה"ב - דבר המצריך הון עצמי, התמצאות בשוק, בחוק וברגולציה המקומית. דרך נוספת פחות מוכרת למשקיע הישראלי היא השקעה בקרנות ריט.
קרנות הריט בצפון אמריקה מאופיינות בפיזור אדיר של נכסים במספר רב של תחומים. הקרנות נותנות למשקיעים חשיפה לשוק הנדל"ן בארה"ב, תשואת דיבידנד גבוהה ורמת סיכון נמוכה יחסית. הקרנות פועלות במספר תחומים ביניהם: נדל"ן מסחרי (קניונים ומרכזי קניות), משרדים, נדל"ן למגורים, מלונות, בתי אבות, בתי חולים, מרכזי אחסון ועוד. הקרנות מחויבות לחלק 90% מהכנסותיהן בתור דיבידנד.
שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב רושם התאוששות עקבית בחודשים האחרונים לאחר המשבר העמוק בשנת 2008. התחלות הבניה נמצאות בשיא של 5 שנים, ואילו מדד קייס שילר המודד את מחירי הדירות ב-20 ערים מרכזיות בארה"ב רושם עלייה עקבית בשנתיים וחצי האחרונות. תחום הנדל"ן המסחרי שנפגע קלות במשבר, רושם התאוששות קלה ושיעורי התפוסה של הקרנות הגדולות עומד על מעל 90%.
שוק הנדל"ן הקנדי כמעט ולא נפגע במשבר, עקב העלייה המתונה במחירי הנדל"ן במהלך שנות ה-2000 והמינוף הנמוך בו אופיין השוק. קרנות הריט במדינה מאופיינות בתשואת דיבידנד גבוהה ורמת תפוסה של מעל 95%.
SIMON PROPERTY - קרן הריט הגדולה בעולם, בעלת 332 מרכזי קניות וקניונים בצפון אמריקה, אסיה ואירופה המכילים 241 מיליון מטר רבוע. בין לקוחות החברה ניתן למצוא את ענקיות הקמעונאות STAPLES, TARGET, SEARS ועוד. שיעור התפוסה עומד על 94.2% ותשואת הדיבידנד על 2.8%.
EQUITY RESIDENTIAL - קרן ריט להשקעה בנדל"ן למגורים, יו"ר הקרן הוא גורו הנדל"ן סם זל. לחברה מעל 400 קומפלקסים המכילים כ-120 אלף דירות ברחבי ארה"ב. מרבית הדירות ממוקמות באזור ניו יורק, קליפורניה ופלורידה. שיעור התפוסה עומד על 95.2% ותשואת הדיבידנד על 5.3%.
PUBLIC STORAGE - קרן ריט בעלת מרכזי אחסון (תחום הנחשב לדפנסיבי ביותר) ברחבי ארה"ב. לחברה 131 מיליון רגל רבוע. שיעור התפוסה עומד על 91% ותשואת הדיבידנד על 2.9%.
HCP INC - קרן המחזיקה במגוון בתי אבות (תחום הרושם עלייה חדה בביקושים הודות להזדקנות דור "הבייבי בומרס") ובתי חולים. לחברה 1378 נכסים ברחבי ארה"ב וקנדה, כאשר 22% מהכנסות מקורן בקליפורניה. שיעור התפוסה עומד על 86% ותשואת הדיבידנד על 4.3%.
RIOCAN REIT - קרן הריט הגדולה בקנדה בעלת 49 מיליון מטר רבוע של נדל"ן מסחרי, מרכזי קניות, קניונים ומשרדים. לחברה חוזים ארוכי טווח מול החברות המובילות בצפון אמריקה דוגמת וולמארט. שיעור התפוסה עומד על 97.5% ותשואת הדיבידנד על 5.2%.
- 3.מ 26/01/2013 21:14הגב לתגובה זומצחיק אותי ההמלצות אחרי שהכל כבר עלה. המניות מתומכרות גבוה מאד. הכתבה הזו היתה בעלת ערך לפני שנה שנתיים לא היום
- 2.ג'ו 23/01/2013 23:44הגב לתגובה זוכיום לכל דולר שאתם משקיעים בקרן ריט בארה"ב, אתם מקבלים רק 25 סנט של נכסים. כמו כן, כדאי לבדוק נושא של כפל מס לפני שמשקיעים.
- אפשר לקבל הסבר? (ל"ת)ד 24/01/2013 09:23הגב לתגובה זו
- 1.מייק1 23/01/2013 11:08הגב לתגובה זולמיטב יש קרן ריט העוקבת אחר 91 חברות נדלן וריט בארהב
- ג'ו 24/01/2013 22:23הגב לתגובה זולקרן יש דמי ניהול של 1.2 אחוז לעומת למשל VNQ בארה"ב שלה דמי ניהול של 0.1 אחוז ועוקבת אחרי אותו מדד.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
