סיכום שנתי: כיצד להתכונן ל-2013 בשוק ההון?

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר, בטאלנט בית השקעות, סוקר את הנעשה בשוק ההון בפרט וכלכלת ישראל בכלל, ומציג את דרכי ההשקעה המומלצות ל-2013
רביב רזניק |

ריבת בנק ישראל עומדת כיום על רמה של 1.75% לאחר שירדה ב-0.25% בחודש האחרון. המדדים הנמוכים הצפויים בחודשים הקרובים עשויים להוביל להפחתה נוספת בריבית במהלך הרבעון הראשון של השנה. יחד עם זאת, הותרת הריבית ברמה כה נמוכה לאורך זמן עלולה לגרום נזק רב ולהוביל להיווצרותן של בועות מחירים בנדל"ן ובאיגרות החוב. לכן להערכתנו הריבית בסוף שנת 2013 תעמוד ברמה גבוהה מרמתה כיום.

ציפיות האינפלציה הנגזרות מאיגרות החוב עומדות כיום על קצת מעל 2% בשנה הקרובה. באופן כללי לדעתנו בשנה הקרובה לא צפויים לחצים לעליות מחירים מכמה סיבות:

1. הממשלה החדשה שתקום תאלץ לבצע קיצוצים בתקציב, כמו גם להעלות מיסים אשר צפויים לגרום לירידה בביקושים המקומיים.

2. מחירי הדיור המשתוללים בשנים האחרונות יבלמו ולדעתנו גם ישנו כיוון.

3. הזרמת הגז ממאגר תמר יוביל לחיסכון באנרגיה ויוזיל את עלויות הייצור.

4. מחירי התקשורת שירדו בחדות בשנה החולפת ימשיכו באותה מגמה אם כי באופן מתון יותר.

מניות

שנת 2012 עומדת להסתיים בעלייה חד ספרתית או דו ספרתית נמוכה במדדי המניות המובילים בת"א. להערכתנו, שנת 2013 בהחלט יכולה להיות "שנת המניות" שרבים מצפים לה. גם לאחר העליות בשנה האחרונה, מניות רבות עדיין נסחרות מתחת לערכן הכלכלי. ברצוננו לציין במיוחד את הבנקים אשר על אף העליות האחרונות עדיין נסחרים ברמה נמוכה מהונם העצמי. גם מניות הגז צפויות להציג ביצועים טובים וליהנות מתחילת הפקת הגז ומכירתו.

הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה אמורות להיטיב עם שוק המניות ולתת לו רוח גבית בשנה הקרובה. חשוב לזכור כי אירועים חיצוניים בלתי צפויים עלולים לצוץ ולטרוף את הקלפים, לכן על המשקיעים במניות להפנים כי השקעה במניות איננה מבטיחה "נסיעה חלקה ובטוחה".

איגרות חוב

איגרות החוב הן המנצחות הגדולות של שנת 2012. ממשלתיות או קונצרניות, שקליות או צמודות - כולן עלו בשנה החולפת. בשנת 2013 המשקיעים באיגרות החוב ייאלצו להערכתנו להסתפק בהרבה פחות. איגרות החוב הקונצרניות עדיין מעניינות להשקעה, אך נדרשת בחירה נכונה וקפדנית של איגרות החוב של החברות, שתהיינה מסוגלות לשרוד את הזעזועים התכופים בשוק ההון. כמו גם מתן דגש על מח"מ האיגרות וסוג ההצמדה. בדומה לשנה החולפת, גם זו הקרובה ימשיכו וילוו אותנו הסדרי החוב, כאשר מספר חברות גדולות (ורבות קטנות) צפויות לפנות לתהליך של הסדר חוב.

באשר לאיגרות החוב הממשלתיות - באופן כללי נגיד כי אנו מוצאים את מחיריהן כיום יקרים מאוד - במיוחד אלו האמריקניות והגרמניות, ובמידה פחותה את אלו הישראליות - אנו ממליצים להתרחק מהן.

אנו מחשיבים השקעה במט"ח כהשקעה ספקולטיבית. לכן לרוב איננו נוהגים להשקיע במט"ח. לדעתנו, על אף הורדת הריבית האחרונה, הלחצים לייסוף השקל ימשכו ואף יגברו עת התחלת הזרמת הגז מתמר ותחליף ייבוא דלקים מחו"ל. בהחלט ייתכן כי בנק ישראל יאלץ שוב להתערב בשוק המט"ח בשנה הקרובה.

נדל"ן

אם בשנת 2012 היינו עדים לבלימה במחירי הדיור, בשנת 2013 להערכתנו כבר נראה שינוי מגמה וירידה במחירי הדירות.

ממה להיזהר

המוקש הגדול ביותר בהשקעות, הוא כאשר משקיעים בנכסים הנחשבים לבטוחים ומחירם יורד בחדות. ירידת הריבית בשנים האחרונות דחפה את מחירי הדיור ומחירי איגרות החוב הממשלתיות לרמות גבוהות מאוד.

לפי ראות עינינו, מחירי הנכסים הללו יקרים מדי וצפויים לרדת בשנה הקרובה. גם אם אנו טועים, נראה כי ההפסד מאי השקעה בנכסים אלו הינו קטן מאשר הסיכון למי שיבחר כן להשקיע בהם במידה והערכתנו תתממש.

הבועה שתתפוצץ

הסיכון הגדול ביותר כיום טמון בהשקעה באיגרות חוב אמריקניות וגרמניות לטווחים ארוכים, אשר מחיריהן התנפחו מאוד בשנה החולפת. כמובן שלא ניתן להצביע על הרגע בו הבועה תתפוצץ, אך אנו לא נופתע אם זה יקרה במהלך השנה הקרובה. ברצוננו לציין כי בתרחיש כזה גם מחירי איגרות החוב הממשלתיות בישראל בכלל, ואלו הארוכות בפרט - ירדו בחדות.

רביב רזניק, מנהל השקות בכיר בטאלנט בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.