מנוע הצמיחה החדש של סין, לא מה שחשבתם...

איתי מנשה, מנהל השקעות בחברת תכלית דיסקונט, מתייחס לכלכלת סין, השנייה בגודלה ממדינות העולם. מהם צעדי הממשל לעצירה ההאטה
איתי מנשה | (1)

האם סין בדרך להאטה מתמשכת, או שמא מדובר בנחיתה רכה שלא תימשך זמן רב? זוהי שאלה המעסיקה רבים ולתשובה השפעה רבה על הכלכלה הגלובלית.

בשנים האחרונות כלכלת סין הצליחה לצמוח בשיעורי צמיחה דו ספרתיים או חד ספרתיים גבוהים. בזכות כמות אדירה של כח עבודה זול וממושמע, הצליחה סין לצמוח בקצבים מרשימים ולהפוך ליצואנית הגדולה בעולם.

למרות זאת, מתחילת השנה נרשמה בסין האטה בקצבי הצמיחה לרמה של 7.6% ברבעון הראשון של השנה ו-7.4% ברבעון השני, אלו קצבי הצמיחה הנמוכים ביותר ב-3 שנים האחרונות, האטה זו נובעת משתי סיבות עיקריות: האטה עולמית שפגעה בייצוא הסיני ומריסון מוניטרי במהלך 2011 שנועד להקטין לחצים אינפלציוניים ולקרר את שוק הנדל"ן.

תשובה לשאלה נמצאת בתוכנית החומש ה-12 של סין ובמספר נתונים מכלכלת סין. תוכנית החומש ה-12 מציגה קווים מנחים לכלכלה הסינית. היעד העיקרי שהוצג בתוכנית הוא לאזן את הכלכלה תוך שינוי הרכב הצמיחה כך שהצמיחה תהיה פחות מוטת ייצוא ויותר מוטת צריכה פרטית.

בסין החל תהליך של שינוי תפישה, מראיה צרה של צמיחה בכל מחיר לחשיבה מורכבת יותר תוך הבנה כי הממשל לא יכול לשמר את השפעתו הבלעדית על הכלכלה. בנוסף קיימת הבנה כי בכדי להקטין את התלות בייצוא ובכלכלה העולמית, יש לחזק ולבסס את הצרכן המקומי.

בכדי ליישם את התוכנית הוצבו מספר קווים מנחים שצפויים לסייע לאזרח הסיני ולחזק את מעמדו. לדוגמא, עידוד הצריכה על ידי סובסידיות והקלות מיסים לענפים המפנים את תוצרתם לצרכן המקומי, העלאת רף שכר המינימום, הגדלת ההשקעות בחינוך ובריאות, פיתוח והשקעה בתעשיות המהוות חדשנות: תעשיית הרכב, היי טק, אנרגיה ירוקה ועוד.

בכדי לשמר ולהגביר את הצמיחה, על הממשל בסין לגרום לשינוי בדפוסי ההתנהגות של האזרחים. שיעורי החיסכון בסין הם מהגבוהים בעולם ועומדים על כ-30%, דבר הנובע מתפישה שמרנית וחשש מפני יציבות הכלכלה והמשטר. אתגר נוסף הוא להקטין את שיעורי ההשקעות שהגיעו לרמה של 50% תוצר לשנה, להשקעות אלו המופנות בעיקרן למפעלי ייצוא ותשתיות במקרים רבים אין ערך כלכלי לאורך זמן, הן תורמות לצמיחה בטווח הקצר אך לאורך זמן זו צמיחה שאינה ברת קיימא.

את תחילת השפעת תוכנית החומש ניתן לראות בנתונים הכלכליים, על אף ששעורי הצמיחה של השקעות ברכוש קבוע ירדו מרמה של 30%-25% לרמות של 20%. רמת המכירות הקמעונאיות רשמו עלייה של 14.25% והייצור התעשייתי רשם גידול של 9.2% לעומת הץחזקות של 8.9% ברבעון הקודם. מנתונים אלו עולה כי כוחו של הצרכן הסיני במגמת שיפור.

כלכלת סין נמצאת בתחילתו של שינוי מבני ארוך טווח שבסופו הצרכן הסיני יתרום חלק משמעותי יותר לצמיחה, סין תהפוך לכלכלה מערבית ומפותחת יותר עם פוטנציאל צמיחה "שפוי" יותר של כ-7%. זהו שלב מאתגר ומשמעותי עבור סין שכן סביר שהיא תאלץ להתמודד עם עלייה באינפלציה ובשכר שתפגע בייצוא, והאטה בצמיחה בעקבות ירידה בהשקעות.

עם זאת במידה וסין רוצה להפוך למעצמה עולמית מבוססת ויציבה אלו תהליכים מתבקשים, העשויים בשילוב עם האטה עולמית, להעיב על הצמיחה בטווח הקצר אך בטווח הארוך נראה את סין מאוזנת ויציבה יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דרור 12/11/2012 09:30
    הגב לתגובה זו
    וקיבלתי מאמר שכולו המלצות מעורפלות לשלטון הדיקטטורי בסין. שום דבר קונקרטי.
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?