כשכאן לא מעניין - איך בונים תיק השקעות גלובלי לכל נקודת זמן
כמשקיע/ה, בוודאי יצא לך להתמודד לא פעם עם השאלה, האם זהו הזמן המתאים להשקיע בבורסה או שנכון יותר להמתין בצד ולהרוויח עוד שעת שינה יקרה. בשבועות האחרונים החששות וההתלבטויות שמקדימים את ההחלטה על מדיניות ההשקעה החריפו בשל הדיבורים על תקיפה באירן, אי וודאות בנוגע למשבר החובות באירופה, התמודדות ארה"ב עם משבר 2008 וכמובן "התייבשות הבורסה".
"תיק השקעות גלובלי" יכול לספק מענה כמעט לכל נקודת זמן, כלומר הן בעיתות משבר ומיתון והן בעיתות צמיחה. הרעיון הוא להשקיע בנכסים שונים ומגוונים בעלי פריסה בינלאומית שלא תמיד יתנהגו או יגיבו לאירועים בשוק באופן זהה. שימוש באסטרטגיית תיק השקעות גלובלי מאפשרת למקסם את פוטנציאל התשואה תוך הקטנת התנודתיות (סיכון / סטיית התקן) של תיק ההשקעות.
אז איך עושים זאת?
אחת הדרכים לביצוע האסטרטגיה היא על ידי בחירת מגוון נכסים בעלי שונות בביצועיהם ובאופיים (יצירת קורלציה נמוכה ככל שניתן בין נכסי התיק). שלב מקדים להחלטה על תמהיל הנכסים שירכיבו את תיק ההשקעות שלך, מיפוי וניתוח של מטרות ההשקעה, טווח ההשקעה, תפישת הסיכון שלך והחלטה על שיעור תיק ההשקעות מסך נכסים הכולל.
בשלב השני יש לקבוע את שיעור החשיפה אליו יוקצו כל קבוצת נכסים בתיק (מניות, אג"ח, סחורות ומזומן) - החלטה הנגזרת כמובן מהאפיון שעשית טרם בניית תיק ההשקעות. לדוגמא, ככל שטווח ההשקעה ארוך יותר ויכולת הכלת התנודתיות של המשקיע גדולה יותר - החשיפה לרכיב המנייתי תהיה גבוהה יותר.
בשלב השלישי יש להחליט מהו שיעור החשיפה בתוך כל קבוצה בנפרד, למשל ניתן לחלק את הרכיב המנייתי לשוק המקומי (ישראל), מדינות מפותחות, מדינות מתפתחות, נדל"ן, טכנולוגיה ועוד. גם את החלק האג"חי ניתן להפריד לתתי קטגוריות ממשלתיות / קונצרניות, מח"מ ארוך / קצר, צמודות / שקליות וכך הלאה. חשוב להדגיש שבאסטרטגיה זו החשיפה לאפיקים השונים תעשה באמצעות תעודות / קרנות סל או קרנות נאמנות, זאת משום שיכולת ניתוח המיקרו (ברמת חברה) של המשקיע העצמאי הינה מוגבלת, בייחוד כשמדובר בשווקים בינלאומיים. משיקולים של חיסכון בעלויות ניתן להיחשף לרכיב האג"חי (ממשלתי וקונצרני) גם באמצעות אג"חים סטרייט (רכישה ישירה של אג"ח).
בניית תיק השקעות גלובלי ומגוון היא שלב משמעותי בחיי התיק, אך עכשיו לא ניתן "לנוח על זרי הדפנה" (לצערנו). לאחר בניית התיק יש לנהלו באופן שוטף. יש לאזן מחדש אחת לתקופה את הקצאת נכסי התיק למצבם הראשוני (Rebalancing), כלומר מכירת הנכסים שעלו באופן משמעותי וקנייה של נכסים אשר הציגו ביצועי חסר בתיק (זאת כמובן לאחר ניתוח של הסיבות שהובילו לביצועי החסר). לדוגמא, במידה ובתחילת חיי התיק שיעור החשיפה לאג"ח ממשלתיות עמד על 50%, ולאחר חצי שנה החשיפה השתנתה ל-30% משום שהרכיב המנייתי עלה על חשבון הרכיב האג"חי, יש לבצע איזון מחדש של חשיפות הנכסים בתיק כך שהחשיפה לרכיב האג"חי תהיה זהה לשלב הראשוני של כ-50% מסך התיק, ועל ידי כך להפחית את הסיכון הכולל.
מחקרים מראים כי ביצוע איזון חוזר אחת לתקופה (רבעון, חציון או שנתי), מפחיתה את תנודתיות (סיכון) תיק ההשקעות לאורך זמן. לכן על המשקיע להחליט מהיום הראשון לבניית התיק באיזו תדירות יבצע זאת, ללא קשר "למצב הרוח" של השוק או שינוי התדירות לאורך חיי התיק. אסטרטגיית תיק ההשקעות הגלובלי מהווה פתרון טוב לבניית תיק השקעות יציב ומאוזן. כזה המאפשר למשקיע לישון יותר בשקט ויחסוך ממנו בדיקה יומית של מצב השקעותיו, בייחוד בימים של חוסר וודאות והפתעות כלכליות חדשות לבקרים.
- 2.נימבוס 11/09/2012 05:21הגב לתגובה זונשמע יפה בתיאוריה אבל לא הוכח שטובה יותר מכל שיטה אחרת וכדי להפיק ממנה משהו צריך עוד הרבה מרכיבי ידע אותם לא ציין הכותב.
- 1.תביא חוסה 07/09/2012 14:06הגב לתגובה זויש מקום לעוד כתבות מגוונות מסוג זה. נראים תותחים החבר׳ה האלה. תצליחו.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.