הסיבות להמשך המגמה החיובית בשוק אג"ח הקונצרניות
המגמה החיובית המפעמת בשוקי המניות בארץ ובעולם מתחילת 2012 מורגשת היטב בשוק אג"ח הקונצרניות - כך זינק מדד התל בונד 20 ב-4.16% מתחילת השנה, ואגרות-החוב הקונצרניות שאינן כלולות במדדי התל בונד עלו אף הן בצורה מרשימה.
להערכתי, מגמה זו תימשך. ישנם מספר גורמים העשויים לתמוך בהמשך העליות באג"ח הקונצרניות שאינן כלולות במדדי התל בונד. ריבית בנק ישראל עומדת כעת על רמה של 2.5%. מדובר בריבית נמוכה מאוד במונחים היסטורים. מדד חודש מארס הגבוה (0.4%) סימן תחילת תקופה של מדדים גבוהים שכן גם מדדי אפריל - יוני צפויים להיות גבוהים. אולם החל מחודש יולי צפויים המדדים לרדת, כך שרמת האינפלציה הצפויה בשנה הקרובה תסתכם ככל הנראה ב-2.5% - גבוהה מהאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים (1.9%) אך נמצאת בתחום יעד האינפלציה של הממשלה (1%-3%).
בנוסף, ההאטה במשק הישראלי, כפי שבאה לידי ביטוי בדוחות חברות המזון, התקשורת, הבנקים והנדל"ן - כמו-גם ההאטה בשיפור במצב המשק האמריקני והחשש מפני קריסת כלכלות נוספות בגוש האירו, כל אלו יגרמו לנגיד בנק ישראל לשמור על רמת הריבית הנמוכה במשק בחודשים הקרובים. סביבת ריבית נמוכה מובילה לריבית אפסית בפיקדונות הציבור בבנקים. עת הדבר מלווה בריבית ריאלית אפסית במשק - יוצא הציבור מהפיקדונות וקונה אג"ח קונצרניות.
הריבית הנמוכה במשק משתקפת היטב בתשואות הנמוכות באג"ח הממשלתיות. כך לדוגמא נסחר ממשלתי צמוד 0613 הנפדה בעוד כשנה בתשואה שלילית של 0.49% בעוד מק"מ הנפדה בעוד כשנה (מק"מ 413) נסחר בתשואת ברוטו של 2.6%. בנוסף, תהליך הורדת הריבית ע"י נגיד בנק ישראל הסתיים, כך שלא ניתן לצפות לרווחי הון באפיק הממשלתי לפחות בשנה הקרובה.
לעומת זאת, כתוצאה מירידת הכנסות המדינה צפוי גרעון הממשלה להתרחב. כדי לממן את החוב עלולה המדינה להגדיל את הגיוסים באג"ח הממשלתיות, דבר שיגרום לעליית תשואות באג"ח הממשלתיות ולהפסדי הון למשקיעים.
מתחילת השנה ניתן לראות התאוששות של ממש בשוק ההנפקות. אם ברבעון הראשון של 2012 ניתן היה לראות בעיקר הנפקות של חברות בעלות דירוג גבוה (בנקים וחברות נדל"ן ותקשורת גדולות), מתחילת אפריל אנו רואים יותר הנפקות של חברות בדירוג בינוני ונמוך - דבר המעיד על ביקוש הולך וגובר לאג"ח קונצרניות מצד הגופים המוסדיים והציבור.
העדכון האחרון במדדי התל בונד העלה משמעותית את משקל הבנקים במדד. כך גדל משקל הבנקים במדד התל בונד 20 מ-42% לכ-65% - זינוק של 55%. עלייה דרמטית זו במשקל הבנקים במדד התל בונד 20 הורידה באופן משמעותי את תשואת המדד מ-3.32% ברוטו לפני השינוי ל-3.00% ברוטו כיום. כך צנח גם הפער בין תשואת המדד לממשלתי במח"מ דומה מ-2.42% ל-2.06% בלבד- ירידה של 15% בפער.
בשנת 2011 איבדו אג"ח קונצרניות רבות (בדירוגים בינוניים, נמוכים ואג"ח ללא דירוג) עשרות אחוזים מערכן וזאת בשל החשש מפני יכולת החזר החוב של אותן חברות והנפילה במחיר אג"ח גרם לזינוק בתשואת אג"ח של אותן חברות. מתחילת 2012, כאשר מתברר שלא חלה הרעה ממשית ביכולת ההחזר של החברות אנו רואים תיקון חד במחירי אג"ח, הבא לידי ביטוי בירידת התשואות באג"ח אלו.
הסדר חוב בדלק נדלן: התקדמות המשא ומתן בין חברת דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה לבין הגופים המוסדיים, לאחר שהמגעים בין הצדדים כבר עלו שירטון, מעלה את הסבירות להסדר חוב המקובל על שני הצדדים. נתון זה מגביר עוד יותר את האופטימיות של המשקיעים ביחס לשוק אג"ח הקונצרניות.
הבורסה צפויה להשיק 3 מדדי תל בונד חדשים בתחילת מאי - מדד תל בונד צמודות , תל בונד צמודות בנקים ותל בונד צמודות יתר. כניסתם של המדדים החדשים, תוביל להשקת תעודות סל חדשות על המדדים, דבר שיגדיל את הסחירות והנזילות באג"ח הקונצרניות מצד אחד, ותגדיל את חשיפת המשקיעים המוסדיים והציבור לאג"ח אלו, מצד שני.
דעה אישית: לאחר שפירטתי את הסיבות - אני שב וטוען כי השוק המעניין ביותר בבורסה בת"א נכון לעת הזו אינו שוק המניות אלא שוק אג"ח הקונצרניות שאינן כלולות במדדי התל בונד.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 4.יוני 24/04/2012 15:59הגב לתגובה זועדיף פחות מאחזקת מק" מ? אנא הסבר.
- סיון ליימן 24/04/2012 20:41הגב לתגובה זוממש לא. אני ממליץ על השקעה באג" ח שקליות בינוניות ( טווח פרעון 2-5 שנים) ואינני ממליץ על השקעה באג" ח ממשלתיות צמודות כיוון שהתשואה בהם נמוכה ואינה מעניינת.כתחליף לממשלתי צמוד אני מציע לקנות אג" ח קונצרניות צמודות בדירוג גבוה- לדוגמא בנקים וחברות ביטוח שמועד פדיונן מעל 5 שנים.
- 3.שי 24/04/2012 15:43הגב לתגובה זונראה עליית תשואות משמעותית בשחרים הארוכים כתוצאה מהרחבת הגירעון הממשלתי? לא לשכוח גם שהשחרים הארוכים פה מושפעים בעיקר מהתשואות באג" ח הארוכות בארה" ב. תודה!
- סיון ליימן 24/04/2012 20:32הגב לתגובה זואני צופה עליית תשואות מתונה בשחרים הארוכים בשנה הקרובה כתוצאה מהגדלת הגירעון הממשלתי ועליית הריבית במשק. לכן מומלץ להשקיע בשחרים לטווח הבינוני- משך פידיון 2-5 שנים.
- 2.רם 24/04/2012 10:51הגב לתגובה זותן דוגמאות לאגחים מחוץ לתל בונד שמענינים לדעתך ?
- סיון ליימן 24/04/2012 15:07הגב לתגובה זודוגמאות לאגח: אביב ארלון אגח ג, אפריקה נכסים אג" ח ה. אג " ח נוספות ניתן למצוא בכתבות קודמות שלי באתר
- 1.מתי לדעתך רבית תעלה (ל"ת)שרון 24/04/2012 10:19הגב לתגובה זו
- סיון ליימן 24/04/2012 10:39הגב לתגובה זולהערכתי הריבית תעלה לקראת סוף השנה.
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- איך פטפוט תמים עם הבינה המלאכותית יקפיץ לכם את המחיר של הטיסה הבאה?
- האם ישראל ערוכה להקמת חוות השרתים ברמה של אנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
