מחיקות? כשנגיע לגשר...
וולס פארגו הינו בנק משכנתאות אמריקני מוביל, החביב ביותר על משקיעים ואנליסטים כיום. מכפיל ההון שלו, 1.4, גבוה בהרבה מממוצעו בענף. מנייתו היא בין הבודדות בענף שעלו בשנה האחרונה.
לכאורה, וולס פארגו ובנק אוף אמריקה, המצליח פחות, החלו בנקודה זהה. שניהם מובילים בתחום המשכנתאות ושניהם התקדמו על ידי רכישה גדולה: בנק אוף אמריקה רכש את Countrywide ערב משבר 2008, ווולס פארגו רכש והציל מקריסה את Wachovia, על משכנתאותיו הרעילות.
תיק האשראי של Wachovia כלל בעיקר משכנתאות מסוג "Pick a Pay": משכנתאות המאפשרות ללווה שלוש דרכים לתשלום החודשי: ריבית ללא קרן, החזר מינימום חודשי (המתעדכן מדי שנה), או קרן וריבית. הלוואות אלו נחשבות גרועות ביותר וחובן האבוד אדיר. זאת, כי רוב הלווים בחרו בהחזר מינימום חודשי ונהנו, בימי הגאות בשוק הנדל"ן, מדירות העולות בהרבה על יכולתם הכלכלית. החזר המינימום החודשי יכול היה להיות נמוך מגובה הריבית, בפרט אם הלווה פיגר בתשלומיו וצבר קנסות. לכן, לאחר הרכישה, מיהר וולס פארגו לצמצם תחילה את אותן המשכנתאות.
לפי דוחות וולס פארגו, תיק האשראי הנמצא בחיסול (עומד למכירה ו/או למחיקה) הצטמצם מ-350 מיליארד דולר ב-2008 ל-112 מיליארד ב-2011. בתווך, הלוואות Pick a Pay ירדו מ-95 ל-65 מיליארד דולר. עם רכישת Wachovia, מחק וולס פארגו את רוב האשראי הבעייתי בתיק ה-Pick a Pay של Wachovia. בתוך שנתיים נמחקו במסגרת זו 28 מיליארד דולר, אך חלק גדול מהאשראי שנותר הפך בעייתי אחר כך.
בוולס פארגו החליטו להסתכן ולאמץ דרכים יצירתיות יותר למנוע מחיקות נוספות. הם פנו ללווי Pick a Pay והציעו להם להימצא במסלול של ריבית ללא קרן. הם הניחו, כי מצב שוק הדיור ישתפר, ערך הדירה יעלה, ההחזר יהיה דומה לגובה שכר הדירה באזור והלווה יוכל לפרוע את חובו דרך מכירת הדירה.
מקור: דוחות כספיים, וולס פארגו, בשנים 2008-2011, יחידת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי-טפחות.
עד כה זה לא קרה. הדירות המדוברות נמצאות בקליפורניה, אזור בו ירד מחירן עשרות אחוזים ובעלי הדירות הם אלו שלא היו יכולים להרשות לעצמם לרוכשן מלכתחילה. אם השוק לא יתאושש בתוך חמש-שש שנים, עלולים חלק מהלווים לשקול מחדש את החלטתם ולא להחזיר חוב הגבוה מערך דירתם, אז ייקלע וולס פארגו לבעיה גדולה ויתרת חובו, 65 מיליארד דולר, תהיה בסכנת מחיקה.
המשקיעים מתבוננים בינתיים בנתונים היבשים: הבנק דיווח אשתקד על רווח של 15.8 מיליארד דולר, תשואה להון של 11.9% ושיעור מחיקות ועיקולים הנמוך בענף. דומה כי הפרטים "הקטנים" של היקף המחיקות הפוטנציאליות מטרידים אותם פחות כעת.
- 4.זיו 11/04/2012 19:16הגב לתגובה זוהכתובת על הקיר: סופם של הבנקים האלה להתמוטט כאשר הלווים לא ישלמו יותר.
- 3.אלון 11/04/2012 09:52הגב לתגובה זוהאם זה כל כך רע בעידן שכולם מציעים לקנות נדל" ן בארה" ב? למעשה מדובר פה על תיק השכרת נדלן הכי טוב שיש בשוק (כל הנכסים מושכרים, אין עלות תחזוקה והדירים לא מתחלפים).
- 2.המנטליסט 11/04/2012 09:35הגב לתגובה זושלום, חג שמח ותודה על עוד טור מחכים. נדמה לי שבטוריך את מציינת מדי פעם שהתנהגות הבנקים כשלעצמה תרמה לעליות מהירות מדי שהביאו למשבר בשוק הדיור בארה" ב. מה לגבי הכיוון ההפוך? האם יכול להיות שהבנקים העוסקים במשכנתאות יהוו גורם שיגביל את ההתאוששות בשוק הדיור בארה" ב, בגלל מצבם? האם צעדים שהם יצטרכו לנקוט כדי לשפר את מאזניהם יעכבו התאוששות כזו? בברכה.
- 1.יניב 11/04/2012 09:11הגב לתגובה זוהיי אורית, העלת נקודה מעניינת. רשמת ש" חלק גדול מהאשראי שנותר (בהתייחס לתיק שנרכש מוואקוביה) הפך בעייתי אחר-כך" . בתיק ה PCI שנרכש מוואקוביה נותרו 29 מיליארד דולר. בטבלה 18 בדוח השנתי Table 18: Changes in Nonaccretable Difference for PCI Loan אפשר לראות שמול יתרה זו של 29 מיליארד ישנם עדיין 9 מיליארד של הפסדים שיכולים להיספג ברזרבה שוולס בנתה בזמן הרכישה. נוסף על כך, בטבלה 19 בעמוד אחר כך וולס שיערכה מעלה את ההלוואות האלה בגלל עלייה באיכות האשראי שלהן כך שהאיכות טובה יותר ב 2.3 מיליארד דולר מהמצופה. במצגת של הדוח הרבעוני האחרון אפשר לראות ש67% מ29 המיליארד האלה מקורם בקליפורניה. כלומר 19 מיליארד שמולם יש 9 מיליראד של רזרבה לחובות אבודים. בכדי שPICK A PAY שהזכרת יפגעו ברווחים של וולס צריך שאחוזי חדלות הפירעון בתיק בקליפורניה יהיו כמה עשרות אחוזים. מניסיון העבר, הסיכוי לתרחיש כזה מאד נמוך בעיני, במיוחד בהינתן השיערוך מעלה של ערך התיק בתום הרבעון האחרון. אשמח אם תבססי קצת יותר את הטענה שההלוואות האלה יובילו להפרשות חומ" ס שיפגעו בדוח רו" ה (כלומר, מעל הרזרבות). תודה וחג שמח יניב
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
