האם שוק המניות המקומי אכן מציג תשואת חסר השנה?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, בודק האם נכונה הטענה שמדד המניות המקומי מציג מתחילת השנה תשואת חסר מול מדדי מניות מובילים בעולם - המסקנה מעניינת
סיון ליימן | (4)

הרבעון הראשון של שנת 2012 הסתיים. מדובר ברבעון חזק ביותר בשוקי המניות בעולם. מדד הנאסד"ק זינק בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2012 בקרוב ל-19% ומציג את הרבעון הראשון הטוב ביותר משנת 1998, זאת על רקע נתונים חזקים של הכלכלה האמריקנית. גם מדד הדאקס רשם עלייה חדה של 17.78% כתוצאה מדעיכת משבר החובות באירופה.

לעומתם, רשם מדד ת"א 25 מתחילת השנה תשואה צנועה בהרבה של 3.62% ומדובר בתשואת חסר משמעותית מול מדדים מובילים בעולם, אולם אם ברצוננו לבחון לעומק את הנתונים, יש לשאול את השאלה הבאה: האם התמונה תשתנה כאשר נשווה את מדד ת"א 75 למדדים מובילים בעולם?

כדי להגיע לתשובה נציג את ביצועי מדד ת"א 75 ומדדים מובילים נוספים בעולם בשנת 2011, בחודש מארס 2012 ומתחילת 2012:

לטעמי, מדד ת"א 75 לא זוכה להתייחסות הראויה ונדחק לרוב לקרן זווית שלא בצדק, וזאת משום שמדובר במדד השלישי בחשיבותו בבורסה בת"א לאחר מדדי ת"א 25 ות"א 100 וכן מכיוון שהוא מעניק תמונה מלאה יותר ביחס למדד ת"א 25.

* נכון לתאריך 1.4.12

- תשואה בשנת 2011: כאשר אנו בוחנים את התשואות בשנת 2011 ניתן לראות שמדד ת"א 75 בלט לשלילה עם תצוגת התשואה הגרועה ביותר: 25.88%-. בהשוואת ביצועי המדד לממוצע המדדים בשנת 2011 מדובר על תשואת חסר ענקית של כמעט 10%.

- תשואה מתחילת שנת 2012: התשואות מתחילת שנת 2012 מראות שהמדדים שבלטו לחיוב מתחילת השנה הם הניקיי (19.23%), הנאסד"'ק (18.67%) והדאקס (17.78%). מה שמעניין בנתון זה הינו שההתאוששות במדדי המניות מתרחשת בכל העולם. שני המדדים הנמצאים בתחתית טבלת התשואות הינם מדד הפוטסי האנגלי ומדד הפוטסי הסיני שעלו מתחילת השנה בהתאמה ב-3.52% וב-6.02%. למרבה ההפתעה, מדד ת"א 75 מציג מתחילת השנה תשואה חיובית דו ספרתית של 12.72% הגבוהה במעט מהתשואה הממוצעת של המדדים מתחילת השנה 12.5%.

- תשואה בחודש מארס 2012: להבדיל מהחודשיים הראשונים של שנת 2012 בהם שעטו מדדי המניות קדימה, התאפיין חודש מארס בעולם במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. המדד שבלט לרעה היה מדד פוטסי סין שנפל בכ-9%. מאידך, מדובר בחודש בו פרץ קדימה מדד ת"א 75 וזינק ב-6.35% תוך שהוא מציג את התשואה הגבוהה ביותר מבין מדדי המניות 6.35%. בנוסף, השיג המדד בחודש שחלף תשואת יתר של 6.25% מול ממוצע התשואות העולמי.

סיכום ומסקנות: לאחר שנה לא פשוטה, בה נפל מדד ת"א 75 ב-26% בקירוב והציג את התשואה הגרועה ביותר מבין מדדי המניות המובילים בעולם, חוזר מתחילת השנה בהדרגה מדד זה להציג תשואות נאות, תוך שהוא מכה את מדדי המניות בעולם - במיוחד במהלך מארס 2012. בעוד כולם מדברים על תשואת החסר הענקית של מדד ת"א 25 מול מדדים מובילים בעולם בשנת 2012 - שנובעת בחלקה בשל נפילת מחירי מניות התקשורת (בזק, פרטנר וסלקום) - מראה לנו בדיקה של מדד ת"א 75 תמונה שונה לחלוטין.

ברצוני לברך את קהל הקוראים ואת כל בית ישראל בחג אביב שמח ומהנה ומאחל לכולכם צמיחה ושגשוג!

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ארז 03/04/2012 20:27
    הגב לתגובה זו
    אני מודה שהכותרת הצליחה להביא אותי לפתוח את הכתבה אך איזו אכזבה... " רכילות" ופרוט לדברים שאנו רואים ממש לבד אינה מעידה על " מומחיות" של כותב הכתבה כי אם על רצונו לפרסם את תמונתו הלא מחמיאה... אין בכתבה כל עניין מקצועי שיסייע לנו בקבלת החלטה כיצד להשקיע ולבטח אינה נותנת מעוף למחשבה, האם יש הזדמנות ברכישת מניות דווקא ממדד המעוף שבו אולי תמון פוטנציאל עקב הנתונים המוצגים, ???
  • 2.
    נדי 03/04/2012 15:29
    הגב לתגובה זו
    דווקא ניתן ללמוד מהכתבה שניתן היה להשיג תשואה טובה יותר במניות תא 75 מאשר במניות הכבדות של תא 25 לקח למשקיעים עצמאיים שלא מחויבים להשקיע ב תא 25
  • " הכתבה" היא מלל ללא ערך על טבלה פשוטה וברה (ל"ת)
    רוני 04/04/2012 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כשאין מה לומר לא אומרים. מיותר. (ל"ת)
    איתן 03/04/2012 12:44
    הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?