האם שוק המניות המקומי אכן מציג תשואת חסר השנה?
הרבעון הראשון של שנת 2012 הסתיים. מדובר ברבעון חזק ביותר בשוקי המניות בעולם. מדד הנאסד"ק זינק בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2012 בקרוב ל-19% ומציג את הרבעון הראשון הטוב ביותר משנת 1998, זאת על רקע נתונים חזקים של הכלכלה האמריקנית. גם מדד הדאקס רשם עלייה חדה של 17.78% כתוצאה מדעיכת משבר החובות באירופה.
לעומתם, רשם מדד ת"א 25 מתחילת השנה תשואה צנועה בהרבה של 3.62% ומדובר בתשואת חסר משמעותית מול מדדים מובילים בעולם, אולם אם ברצוננו לבחון לעומק את הנתונים, יש לשאול את השאלה הבאה: האם התמונה תשתנה כאשר נשווה את מדד ת"א 75 למדדים מובילים בעולם?
כדי להגיע לתשובה נציג את ביצועי מדד ת"א 75 ומדדים מובילים נוספים בעולם בשנת 2011, בחודש מארס 2012 ומתחילת 2012:
לטעמי, מדד ת"א 75 לא זוכה להתייחסות הראויה ונדחק לרוב לקרן זווית שלא בצדק, וזאת משום שמדובר במדד השלישי בחשיבותו בבורסה בת"א לאחר מדדי ת"א 25 ות"א 100 וכן מכיוון שהוא מעניק תמונה מלאה יותר ביחס למדד ת"א 25.
* נכון לתאריך 1.4.12
- תשואה בשנת 2011: כאשר אנו בוחנים את התשואות בשנת 2011 ניתן לראות שמדד ת"א 75 בלט לשלילה עם תצוגת התשואה הגרועה ביותר: 25.88%-. בהשוואת ביצועי המדד לממוצע המדדים בשנת 2011 מדובר על תשואת חסר ענקית של כמעט 10%.
- תשואה מתחילת שנת 2012: התשואות מתחילת שנת 2012 מראות שהמדדים שבלטו לחיוב מתחילת השנה הם הניקיי (19.23%), הנאסד"'ק (18.67%) והדאקס (17.78%). מה שמעניין בנתון זה הינו שההתאוששות במדדי המניות מתרחשת בכל העולם. שני המדדים הנמצאים בתחתית טבלת התשואות הינם מדד הפוטסי האנגלי ומדד הפוטסי הסיני שעלו מתחילת השנה בהתאמה ב-3.52% וב-6.02%. למרבה ההפתעה, מדד ת"א 75 מציג מתחילת השנה תשואה חיובית דו ספרתית של 12.72% הגבוהה במעט מהתשואה הממוצעת של המדדים מתחילת השנה 12.5%.
- תשואה בחודש מארס 2012: להבדיל מהחודשיים הראשונים של שנת 2012 בהם שעטו מדדי המניות קדימה, התאפיין חודש מארס בעולם במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. המדד שבלט לרעה היה מדד פוטסי סין שנפל בכ-9%. מאידך, מדובר בחודש בו פרץ קדימה מדד ת"א 75 וזינק ב-6.35% תוך שהוא מציג את התשואה הגבוהה ביותר מבין מדדי המניות 6.35%. בנוסף, השיג המדד בחודש שחלף תשואת יתר של 6.25% מול ממוצע התשואות העולמי.
סיכום ומסקנות: לאחר שנה לא פשוטה, בה נפל מדד ת"א 75 ב-26% בקירוב והציג את התשואה הגרועה ביותר מבין מדדי המניות המובילים בעולם, חוזר מתחילת השנה בהדרגה מדד זה להציג תשואות נאות, תוך שהוא מכה את מדדי המניות בעולם - במיוחד במהלך מארס 2012. בעוד כולם מדברים על תשואת החסר הענקית של מדד ת"א 25 מול מדדים מובילים בעולם בשנת 2012 - שנובעת בחלקה בשל נפילת מחירי מניות התקשורת (בזק, פרטנר וסלקום) - מראה לנו בדיקה של מדד ת"א 75 תמונה שונה לחלוטין.
ברצוני לברך את קהל הקוראים ואת כל בית ישראל בחג אביב שמח ומהנה ומאחל לכולכם צמיחה ושגשוג!
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 3.ארז 03/04/2012 20:27הגב לתגובה זואני מודה שהכותרת הצליחה להביא אותי לפתוח את הכתבה אך איזו אכזבה... " רכילות" ופרוט לדברים שאנו רואים ממש לבד אינה מעידה על " מומחיות" של כותב הכתבה כי אם על רצונו לפרסם את תמונתו הלא מחמיאה... אין בכתבה כל עניין מקצועי שיסייע לנו בקבלת החלטה כיצד להשקיע ולבטח אינה נותנת מעוף למחשבה, האם יש הזדמנות ברכישת מניות דווקא ממדד המעוף שבו אולי תמון פוטנציאל עקב הנתונים המוצגים, ???
- 2.נדי 03/04/2012 15:29הגב לתגובה זודווקא ניתן ללמוד מהכתבה שניתן היה להשיג תשואה טובה יותר במניות תא 75 מאשר במניות הכבדות של תא 25 לקח למשקיעים עצמאיים שלא מחויבים להשקיע ב תא 25
- " הכתבה" היא מלל ללא ערך על טבלה פשוטה וברה (ל"ת)רוני 04/04/2012 10:38הגב לתגובה זו
- 1.כשאין מה לומר לא אומרים. מיותר. (ל"ת)איתן 03/04/2012 12:44הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
