אג"ח לא מדורגות - עולם הולך ונעלם?
לאחר שנה קשה בשוק ההון בשנת 2011, בה התכווצה תעשיית קרנות הנאמנות ביותר מ-9%, סברתי שיהיה זה אך נכון לבצע בדיקה והשוואה בכדי לבחון כיצד הגיב שוק הנפקות אג"ח הקונצרניות למשבר הקשה שפקד את השווקים.
להלן מספר פרמטרים חשובים בשוק אג"ח הקונצרניות בשנתיים האחרונות (*במיליארדי שקלים):
היקף ההנפקות הציבוריות (מניות ואג"ח) עמד בשנת 2011 על 34.2 מיליארד שקלים, כאשר 91% מהגיוס הכולל בשנה שעברה בוצעו באמצעות אג"ח.
עת אנו בוחנים את היקף הנפקות אג"ח הכולל בשנת 2011 בהשוואה לשנת 2010, ניתן להבחין במגמת ירידה חדה של מעל 6 מיליארד שקל המסתכמת ב-16.5%. מספר החברות שהנפיקו אג"חים בשנת 2011 עמד על 94 לעומת 153בשנת 2010 וכאן כבר מדובר בצניחה של 39%.
בבחינת המגזרים הבולטים בתחום ניתן לראות שגם בשנת 2011 בולט מגזר הבנקים אשר יחד עם מגזר התקשורת אחראי על 61% מסך הגיוסים. בצורה זו שומר מגזר הבנקים על עצמתו בשוק ההנפקות ב-5 השנים האחרונות. המשבר בשוק ההון, הסדרי האג"ח הרבים בשנת 2011 ומסקנות ועדת חודק, הובילו לכך שהחברות אשר הצליחו להנפיק היו בעיקר חברות בעלות דירוג גבוה. לראיה, משקל ההנפקות של אג"ח עם דירוג גבוה (A- ומעלה) עמד בשנת 2011 על 92% לעומת 85% בשנת 2010.
העלייה במשקל ההנפקות של חברות בדירוג גבוה בשנת 2011, באה על חשבון הנפקת אג"ח לא מדורגות. בשנת 2010 היוו אג"ח הלא מדורגות 10% מכלל ההנפקות ובשנת 2011 נפל מספרם ל-3.5% בלבד. בחודש ינואר 2012 גויסו 4.8 מיליארד שקל ב-6 הנפקות של חברות. שלא במפתיע הבנקים ממשיכים להוביל את הגיוסים, וכן נמשכת הירידה במשקל אג"ח הלא מדורגות בגיוסים.
לדעתי המגמה של מיעוט בהנפקות של אג"ח לא מדורגות בעייתית ומדאיגה. ראשית, חלק מהנפקות אלו היו מעניינות ביותר ואף הציעו בטחונות טובים למחזיקי אג"ח. שנית, הדבר מונע מחברות איכותיות את האפשרות לקבל מימון חוץ בנקאי. כך קורה שנותרנו עם חברות בעלות דירוג גבוה (בנקים, חברות ביטוח, חברות תקשורת, חברות נדל"ן וכד') והפסדנו את החברות המעניינות אשר אינן מדורגות. אני בהחלט סבור שיש מקום בשוק ההנפקות גם לחברות הלא מדורגות אשר יידרשו לתת בטחונות ראויים למשקיעים. דבר זה חיוני להתפתחות ולצמיחת המשק, לבורסה ולציבור המשקיעים.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 4.ישראל 15/02/2012 21:30הגב לתגובה זולאור הכשלונות בדירוג מאז 2008 היה חשוב להורות למוסדיים על תהליך מסודר של קבלת החלטות להשקעה. התוספת שמחייבת דירוג נותנת להן פרס. אולי קרה כאן מה שקרה עם האפודים הזוהרים, איזה לוביסט טוב סידר להם פרנסה של הרבה מיליונים
- 3.ההסדרים הרגו את השוק וגם את המשקיעים (ל"ת)מחפש חברה קטנה ואמינ 15/02/2012 18:57הגב לתגובה זו
- 2.תודה על הכתבה (ל"ת)איילי 15/02/2012 14:46הגב לתגובה זו
- 1.מ 15/02/2012 10:05הגב לתגובה זונהיה קשה הרבה יותר לגייס כסףמ הציבור- זה מחיר התספורות לציבור והפגיעה באמון החוסכים והמשקיעים אין כבר כסף קל בתנאים נוחים כדי לגייס עכשיו כסף מהציבור כבר צריך דרוג טוב, בטחונות נושכים וריבית בשרית עם הצמדה למדד לא פחות מהלוואה בנקאית מי שלא יעמוד בזה יסבול קשות ממחנק אשראי

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7