וורן באפט
צילום: טוויטר

הדוחות של וורן באפט יתפרסמו מחר - למה לצפות?

הרווחים לרבעון השלישי של ברקשייר צפויים להתפרסם מחר, המשקיעים ישימו לב לקצב רכישת המניות, ורמת הנזילות בקופת החברה
אביחי טדסה |

ברקשייר הת'אוויי  BERKSHIRE HATHAWAY B , חברת ההשקעות של וורן באפט, מתכוננת לדוח רווחי הרבעון השלישי, שבו תשומת הלב של וול סטריט לא תהיה רק על הרווחים עצמם, אלא גם על אסטרטגיות הניהול של באפט, במיוחד בתחום רכישות המניות והשקעות אסטרטגיות גדולות. אחד מהנושאים המרכזיים יהיה היקף הרכישות של ברקשייר, תהליך שבאפט שולט עליו באופן מדוקדק. ברבעון השני השנה רכשה החברה מניות בשווי של כ-345 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל-2.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון. הירידה המשמעותית מעידה על זהירותו של באפט בהתמודדות עם מחירי המניות הגבוהים, והמשקיעים מצפים לראות האם המגמה נמשכה גם ברבעון השלישי.

וורן באפט; קרדיט: טוויטר

וורן באפט; קרדיט: טוויטר​

 

האם ברקשייר נערכת להשקעות נוספות?

קופת המזומנים של ברקשייר, שהגיעה לכמות של 277 מיליארד דולר בסוף הרבעון השני, עשויה לעלות ל-300 מיליארד דולר, בין היתר בזכות מכירת מניות בנק אוף אמריקה בשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר. עם זאת, עלייה זו עשויה להתמתן בשל תשלומי מסים ניכרים על הרווחים ממכירת מניות אפל – תשלום מסים שמוערך בכ-15 מיליארד דולר. למרות שהיקף המזומנים מצביע על יציבות גבוהה, השאלה אם ברקשייר תמשיך לצבור מזומנים או תחזור להוציא הון להשקעות גדולות נוספת.

אפל, שעדיין מהווה את ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר בשווי של 93 מיליארד דולר, נחשבת לאחד הנכסים המרכזיים של החברה, ומהווה 30% מתיק ההשקעות המוערך ב-300 מיליארד דולר. לאחר שבאפט הפחית את החזקתו באפל בכמעט 50% ברבעון השני, נותר סימן שאלה האם ההחזקה הופחתה שוב ברבעון השלישי, או שמא באפט בחר להפסיק בשלב זה את המכירות.

על פי הערכות, ברקשייר החמיצה רווח אפשרי של כ-25 מיליארד דולר בעקבות מכירת מניות אפל, לאור העלייה החדה במחיר המניה מאז הרבעון השני. כאמור, החברה עשויה לשלם מסים של כ-15 מיליארד דולר על המכירות שבוצעו, משום שהמחיר הממוצע של רכישת המניות עמד על כ-35 דולר למניה.

המכירות בהיקף כה משמעותי הפתיעו רבים בשוק ההון, בעיקר בהתחשב בכך שבאפט וסגנו לשעבר צ'ארלי מאנגר הביעו אמון רב באפל, והדגישו את מעמדה המרכזי כחברה בעלת ערך עליון בפורטפוליו של ברקשייר. באפט אף תיאר את אפל כ"אחת מאבני החן" של החברה במכתבו לבעלי המניות ב-2020.

למרות צמצום האחזקות, ישנם רמזים לכך שברקשייר אולי עצרה את מכירת המניות בסוף הרבעון השני. המשקיעים מצפים בדריכות לדוח הקרוב, שיספק הבהרה נוספת לגבי כוונותיה של החברה. השאלה המרכזית היא האם המהלך מסמן שינוי באסטרטגיה של באפט לגבי ההשקעה באפל או שמא מדובר במהלך טקטי בלבד. כך או כך, אפל עדיין מהווה מרכיב עיקרי בתיק של ברקשייר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אסונות הטבע הובילו להפסדים

פעילות הביטוח של ברקשייר, הכוללת את חברת GEICO, השלישית בגודלה בארה"ב בתחום ביטוח הרכב, עשויה להשפיע על רווחי הרבעון. בעקבות נזקי טבע משמעותיים, כולל הוריקן הלן וסערות נוספות, ההערכות הן כי ברקשייר תספוג כ-1 מיליארד דולר בהפסדים הנובעים מאסונות טבע, מה שעשוי להכביד על הרווחים.

הוריקן מילטון, שאירע בתחילת הרבעון הרביעי, צפוי להביא להפסדים גדולים יותר של כ-2 מיליארד דולר בהמשך השנה. למרות ההפסדים מהאסונות הללו, הציפייה היא כי ברקשייר תתמודד עם האתגרים הללו, ונראה כי תחום הביטוח ימשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה של החברה.

שינויי המטבע משפיעים על החברה

לברקשייר יש חוב חיצוני בשווי כ-15 מיליארד דולר, שמרביתו צמוד למטבע היפני – הין. כאשר הדולר נחלש, הערך של החוב במונחי דולרים עולה, מה שמוביל להפסד שאינו מבוסס על תזרים מזומנים בפועל. ברבעון השני רשמה החברה רווחים מסוימים מהתחזקות הדולר, אך ההערכות לרבעון הנוכחי מצביעות על הפסד של כמיליארד דולר בעקבות שינויי שער מטבע. החוב במטבע היפני נועד לממן השקעה בהחזקות יפניות של ברקשייר, המוערכות כיום ביותר מ-20 מיליארד דולר – חלק מאסטרטגיה להרחבת התיק הגלובלי של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.