התחייה הגרעינית בארה"ב: חברות הטכנולוגיה מובילות את השינוי הבא
הצורך הבלתי פוסק של תעשיית הטכנולוגיה באנרגיה מקדם שינוי דרמטי בתחום הכורים הגרעיניים בארה"ב. אחרי שנים של קיפאון, תעשיית האנרגיה הגרעינית זוכה לתחייה, כשחברות ענק כמו מייקרוסופט, גוגל ואמזון מובילות את הדרך להשקעות בכורים גרעיניים מודולריים – כורים קטנים וחדשניים המותאמים לעידן המודרני.
שיתוף פעולה בין ענקיות הטכנולוגיה לחברות האנרגיה
שלוש עסקאות מרכזיות מהחודשים האחרונים הציבו את ההשקעות הטכנולוגיות בכורים גרעיניים במוקד. מייקרוסופט MICROSOFT חתמה על הסכם עם חברת Constellation Energy CONSTELLATION ENERGY להפעלת מחדש כור ב־Three Mile Island, אחד מאתרי הכורים הגרעיניים המפורסמים בארה"ב. גוגל GOOGLE חברה לחברת Kairos לרכישת חשמל מכורים מודולריים, ואמזון AMAZON הובילה גיוס של 500 מיליון דולר לטובת חברת X-Energy, אחת מהשחקניות המובילות בתחום.
במשך עשרות שנים, תעשיית האנרגיה הגרעינית בארה"ב זכתה ליחסי ציבור לא טובים, למרות ש-94 כורים גרעיניים עדיין פועלים ברחבי המדינה, התפוקה הכוללת נותרה על כ-20% מהחשמל בארה"ב, נתון שלא השתנה מאז שנות ה-80. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הרגולציה המחמירה והסטנדרטים הגבוהים לבטיחות, שהקשו על פתיחת כורים חדשים.
מהם הכורים המודולריים הקטנים (SMRs)?
כורים מודולריים קטנים נחשבים לפריצת הדרך הבאה בתחום. מדובר בכורים שנועדו לייצר חשמל בעלויות נמוכות יותר ובגמישות רבה, כך שיוכלו להשתלב בקלות במגוון רחב של תעשיות. קיבולת הייצור של הכורים היא עד 300 מגה-וואט ליחידה. רבים מהיתרונות של ה- SMR קשורים מטבעם לאופי העיצוב שלהם - קטן ומודולרי. ניתן למקם אותם במקומות שאינם מתאימים לתחנות כוח גרעיניות גדולות יותר. ניתן לייצר יחידות טרומיות של ה- SMR ולאחר מכן לשלוח ולהתקין באתר, מה שהופך אותן למשתלמות יותר לבנייה מאשר כורי כוח גדולים, אשר לרוב מתוכננים בהתאמה אישית עבור מיקום מסוים, ולעתים מובילים לעיכובים בבנייה. בנוסף, הם מציעים חיסכון בעלויות ובזמן הבנייה, וניתן לפרוס אותם בהדרגה כדי להתאים לביקוש הגובר לאנרגיה.
בנוסף הכורים יכולים להתאים גם לאזורים בהם אין תשתיות מתאימות לכורים גדולים, שכן הם תופסים שטח קטן יותר ויכולים להיות מותקנים גם באזורים מרוחקים או מחוץ לרשת החשמל המרכזית. יתרון משמעותי נוסף הוא הבטיחות המוגברת של כורים אלו, הנשענת על מערכות פסיביות שאינן דורשות התערבות אנושית במקרה של תקלה. היכולת להפעיל כורים אלו ללא צורך בתדלוק למשך מספר שנים, מקנה להם יתרון נוסף על פני כורים מסורתיים שדורשים תדלוק תכוף יותר.
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
