כור גרעיני
צילום: pexels

התחייה הגרעינית בארה"ב: חברות הטכנולוגיה מובילות את השינוי הבא

העסקאות האחרונות של חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב באנרגיה גרעינית; מהם כורי SMR ומה היתרונות שלהם?
אביחי טדסה |

הצורך הבלתי פוסק של תעשיית הטכנולוגיה באנרגיה מקדם שינוי דרמטי בתחום הכורים הגרעיניים בארה"ב. אחרי שנים של קיפאון, תעשיית האנרגיה הגרעינית זוכה לתחייה, כשחברות ענק כמו מייקרוסופט, גוגל ואמזון מובילות את הדרך להשקעות בכורים גרעיניים מודולריים – כורים קטנים וחדשניים המותאמים לעידן המודרני.

שיתוף פעולה בין ענקיות הטכנולוגיה לחברות האנרגיה

שלוש עסקאות מרכזיות מהחודשים האחרונים הציבו את ההשקעות הטכנולוגיות בכורים גרעיניים במוקד. מייקרוסופט MICROSOFT חתמה על הסכם עם חברת Constellation Energy  CONSTELLATION ENERGY להפעלת מחדש כור ב־Three Mile Island, אחד מאתרי הכורים הגרעיניים המפורסמים בארה"ב. גוגל  GOOGLE חברה לחברת Kairos לרכישת חשמל מכורים מודולריים, ואמזון  AMAZON הובילה גיוס של 500 מיליון דולר לטובת חברת X-Energy, אחת מהשחקניות המובילות בתחום.

במשך עשרות שנים, תעשיית האנרגיה הגרעינית בארה"ב זכתה ליחסי ציבור לא טובים, למרות ש-94 כורים גרעיניים עדיין פועלים ברחבי המדינה, התפוקה הכוללת נותרה על כ-20% מהחשמל בארה"ב, נתון שלא השתנה מאז שנות ה-80. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הרגולציה המחמירה והסטנדרטים הגבוהים לבטיחות, שהקשו על פתיחת כורים חדשים.

מהם הכורים המודולריים הקטנים (SMRs)?

כורים מודולריים קטנים נחשבים לפריצת הדרך הבאה בתחום. מדובר בכורים שנועדו לייצר חשמל בעלויות נמוכות יותר ובגמישות רבה, כך שיוכלו להשתלב בקלות במגוון רחב של תעשיות. קיבולת הייצור של הכורים היא עד 300 מגה-וואט ליחידה. רבים מהיתרונות של ה- SMR קשורים מטבעם לאופי העיצוב שלהם - קטן ומודולרי. ניתן למקם אותם במקומות שאינם מתאימים לתחנות כוח גרעיניות גדולות יותר. ניתן לייצר יחידות טרומיות של ה- SMR ולאחר מכן לשלוח ולהתקין באתר, מה שהופך אותן למשתלמות יותר לבנייה מאשר כורי כוח גדולים, אשר לרוב מתוכננים בהתאמה אישית עבור מיקום מסוים, ולעתים מובילים לעיכובים בבנייה. בנוסף, הם מציעים חיסכון בעלויות ובזמן הבנייה, וניתן לפרוס אותם בהדרגה כדי להתאים לביקוש הגובר לאנרגיה.

בנוסף הכורים יכולים להתאים גם לאזורים בהם אין תשתיות מתאימות לכורים גדולים, שכן הם תופסים שטח קטן יותר ויכולים להיות מותקנים גם באזורים מרוחקים או מחוץ לרשת החשמל המרכזית. יתרון משמעותי נוסף הוא הבטיחות המוגברת של כורים אלו, הנשענת על מערכות פסיביות שאינן דורשות התערבות אנושית במקרה של תקלה. היכולת להפעיל כורים אלו ללא צורך בתדלוק למשך מספר שנים, מקנה להם יתרון נוסף על פני כורים מסורתיים שדורשים תדלוק תכוף יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.