התחייה הגרעינית בארה"ב: חברות הטכנולוגיה מובילות את השינוי הבא
הצורך הבלתי פוסק של תעשיית הטכנולוגיה באנרגיה מקדם שינוי דרמטי בתחום הכורים הגרעיניים בארה"ב. אחרי שנים של קיפאון, תעשיית האנרגיה הגרעינית זוכה לתחייה, כשחברות ענק כמו מייקרוסופט, גוגל ואמזון מובילות את הדרך להשקעות בכורים גרעיניים מודולריים – כורים קטנים וחדשניים המותאמים לעידן המודרני.
שיתוף פעולה בין ענקיות הטכנולוגיה לחברות האנרגיה
שלוש עסקאות מרכזיות מהחודשים האחרונים הציבו את ההשקעות הטכנולוגיות בכורים גרעיניים במוקד. מייקרוסופט MICROSOFT חתמה על הסכם עם חברת Constellation Energy CONSTELLATION ENERGY להפעלת מחדש כור ב־Three Mile Island, אחד מאתרי הכורים הגרעיניים המפורסמים בארה"ב. גוגל GOOGLE חברה לחברת Kairos לרכישת חשמל מכורים מודולריים, ואמזון AMAZON הובילה גיוס של 500 מיליון דולר לטובת חברת X-Energy, אחת מהשחקניות המובילות בתחום.
במשך עשרות שנים, תעשיית האנרגיה הגרעינית בארה"ב זכתה ליחסי ציבור לא טובים, למרות ש-94 כורים גרעיניים עדיין פועלים ברחבי המדינה, התפוקה הכוללת נותרה על כ-20% מהחשמל בארה"ב, נתון שלא השתנה מאז שנות ה-80. אחת הסיבות העיקריות לכך היא הרגולציה המחמירה והסטנדרטים הגבוהים לבטיחות, שהקשו על פתיחת כורים חדשים.
מהם הכורים המודולריים הקטנים (SMRs)?
כורים מודולריים קטנים נחשבים לפריצת הדרך הבאה בתחום. מדובר בכורים שנועדו לייצר חשמל בעלויות נמוכות יותר ובגמישות רבה, כך שיוכלו להשתלב בקלות במגוון רחב של תעשיות. קיבולת הייצור של הכורים היא עד 300 מגה-וואט ליחידה. רבים מהיתרונות של ה- SMR קשורים מטבעם לאופי העיצוב שלהם - קטן ומודולרי. ניתן למקם אותם במקומות שאינם מתאימים לתחנות כוח גרעיניות גדולות יותר. ניתן לייצר יחידות טרומיות של ה- SMR ולאחר מכן לשלוח ולהתקין באתר, מה שהופך אותן למשתלמות יותר לבנייה מאשר כורי כוח גדולים, אשר לרוב מתוכננים בהתאמה אישית עבור מיקום מסוים, ולעתים מובילים לעיכובים בבנייה. בנוסף, הם מציעים חיסכון בעלויות ובזמן הבנייה, וניתן לפרוס אותם בהדרגה כדי להתאים לביקוש הגובר לאנרגיה.
בנוסף הכורים יכולים להתאים גם לאזורים בהם אין תשתיות מתאימות לכורים גדולים, שכן הם תופסים שטח קטן יותר ויכולים להיות מותקנים גם באזורים מרוחקים או מחוץ לרשת החשמל המרכזית. יתרון משמעותי נוסף הוא הבטיחות המוגברת של כורים אלו, הנשענת על מערכות פסיביות שאינן דורשות התערבות אנושית במקרה של תקלה. היכולת להפעיל כורים אלו ללא צורך בתדלוק למשך מספר שנים, מקנה להם יתרון נוסף על פני כורים מסורתיים שדורשים תדלוק תכוף יותר.
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?
ירידה בביקוש לחיסוני קורונה, לחץ פוליטי גובר וקיצוץ חד בהכנסות דוחפים את מודרנה למאבק על יציבות, בזמן שהיא מנסה לבנות מחדש את עתידה סביב חיסונים עונתיים וטיפולי mRNA לסרטן
מודרנה Moderna 6.08% נכנסה לשנת 2025 במצב שאיש בחברה לא ציפה לו. אחרי שהייתה אחד השמות המנצחים של תקופת הקורונה, היא מוצאת את עצמה היום בראש טבלת המניות הנמכרות בחסר ביותר במדד S&P 500. כלומר יותר ויותר משקיעים מהמרים שהמניה תמשיך לרדת.
שיעורי ההתחסנות לקורונה בארה״ב ממשיכים לרדת, למרות שהנגיף לא נעלם. לפי נתוני בנק ההשקעות ג׳פריס, מספר המתחסנים נמוך בכ־24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זה לא נובע ממחסור בחיסונים, אלא מירידה בביקוש, תופעה שמכונה בשוק "עייפות חיסונים". גם הסנטימנט הציבורי לא עוזר. שר הבריאות של ארה״ב, רוברט קנדי ג׳וניור, דמות מובילה במחנה הספקנות נגד חיסונים, מצנן את האמון של הציבור בהמלצות הממשל. צעדים של משרדי הממשלה, כמו החלשת המלצות החיסון והצהרות של ה־CDC שלא שוללות קשר בין חיסוני תינוקות לאוטיזם, רק מגבירים את חוסר־הוודאות.
לצד ההשפעות הפוליטיות, השנה התווספו עיכובים בשרשרת האספקה. רופאי ילדים דיווחו שהם חיכו למשלוחים שהגיעו מאוחר, מה שדחק חלק מההורים לדחות חיסונים. אמנם העיכוב נפתר, אבל השפעתו על תחילת העונה הייתה ברורה.
רווחים של יותר מ-600 מיליון דולר
מאז תחילת השנה איבדה מניית מודרנה כ־43% מערכה, ושבה לרמות שנראו בפברואר 2020, לפני פריצת הקורונה. לפי חברת המחקר S3 Partners, מוכרי השורט רשמו רווחים לא ממומשים של יותר מ־600 מיליון דולר על מניית החברה השנה.
- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצניחה במניה מדגישה עד כמה המציאות של מודרנה השתנתה מאז ימי הקורונה. אז היא נהנתה מביקוש ממשלתי אדיר ומהכנסות שכמעט לא היו להן תקדימים בענף, תקופה שהפכה את המנכ״ל סטפן בנסל לדמות בולטת. אבל החל מ־2023 החברה כבר לא רווחית, וההכנסות שלה הצטמצמו בלמעלה מ־80%, כשהביקוש לחיסוני קורונה נשחק במהירות.
