דוחות

יונייטד טסה ב-14% אחרי דוחות חזקים; סקטור התעופה מתאושש?

כשבוע לאחר הדוחות הדי מאכזבים של דלתא, יונייטד מדווחת על תוצאות חזקות ומודיעה על בייבאק של 1.5 מיליארד דולר ומטיסה את המניה ב-14%
רוי שיינמן |

מניית ענקית התעופה יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES מזנקת ב-14% ונסחרת במחיר של מעל ל-72 דולר למניה, מחיר שמהווה שיא חדש מאז מגפת הקורונה. העלייה במניה מגיעה לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים מהצפוי לרבעון השלישי, והודיעה על רכישה עצמית בסך 1.5 מיליארד דולר.

יונייטד הודיעה כי שוק הטיסות הזולות, שסבל מעודף היצע, התאזן וכי השפעת התחרות מצד חברות תעופה מוזלות פחתה באופן משמעותי, מה שאיפשר לה להחזיר לעצמה את כושר התמחור בטיסות פנים-ארציות בחודשים אוגוסט וספטמבר. כל אלו הובילו לתחזית אופטימית להמשך השנה ולעלייה במחיר המניה.

 

דוחות הרבעון השלישי: רווח מפתיע ורכישה עצמית

יונייטד פרסמה ביום את דוחות הרבעון השלישי שלה, בהם דיווחה על רווח נקי של 1 מיליארד דולר או 3.33 דולר למניה - מעט נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך גבוה מצפי האנליסטים שעמד על 3.17 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב-14.84 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 14.78 מיליארד דולר.

מטוס של יונייטד; קרדיט: טוויטר

מטוס של יונייטד; קרדיט: טוויטר

המנכ"ל סקוט קירבי ציין כי ההכנסות השתפרו במהלך הרבעון במיוחד בעקבות כך שחברות רבות הפחיתו את כמות הטיסות הזולות ולא רווחיות שלהן, מה שאיפשר לתעשייה כולה לנשום לרווחה. בנוסף, הודיעה יונייטד כי היא צופה רווח של בין 2.5 ל-3 דולר למניה ברבעון הרביעי, בהתאם לתחזיות האנליסטים ומעל לתחזית הקודמת שלה שעמדה על 2 דולר למניה (אמצע טווח).

בנוסף, תכנית הרכישה העצמית בסך 1.5 מיליארד דולר, הראשונה מאז 20202, היא הוכחה נוספת לביטחון החברה במעמדה הכלכלי. החברה הקפיאה את תוכניות הרכישה במהלך משבר הקורונה, כשבמקביל קיבלה סיוע ממשלתי בשווי מיליארדי דולרים כדי להימנע מפיטורים המוניים. כעת, כאשר הביקוש לטיסות שב לעלות והמצב הכלכלי של החברה התייצב, היא מחזירה לעצמה את הביטחון לשוב ולהשקיע במניותיה.

 

השפעות השוק והתחרות על יונייטד

ההודעה של יונייטד על שיפור בתנאי השוק, במיוחד בתחום הטיסות הזולות, מסמנת שינוי חשוב. בחודשי הקיץ נאלצו חברות רבות להוריד מחירים כדי למלא את המטוסים, אך עם הירידה בהיצע מצד חברות התעופה המוזלות, יונייטד הצליחה להחזיר לעצמה את היכולת להכתיב מחירים גבוהים יותר בשוק הטיסות הפנימיות. המהלך הזה, בשילוב עם העלייה בביקוש לטיסות, צפוי להוביל לעלייה במחירים בעתיד הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

ולא רק אצל יונייטד, גם חברות תעופה גדולות נוספות, כמו דלתא  DELTA AIR LINES ואמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , נהנו מעליות בעקבות השיפור בתנאי השוק. דלתא, שפרסמה את דוחותיה בשבוע שעבר, אמנם איכזבה חלק מהמשקיעים בשל תחזית חלשה לרבעון הבא, אך המניה שלה עולה ב-6% בעקבות הדוחות של יונייטד. קרן הסל ETF Global Jets, המתמקדת במניות חברות תעופה, רשמה עלייה של מעל 3%, עם סיכוי לסגור את החודש בשיא מאז יולי 2023.

 

חברות התעופה מרוצות מעליות המחירים, הצרכנים פחות

כמובן, לא כל החדשות משמחות את הצרכנים. לאחר קיץ עמוס בטיסות, כאשר מספר הנוסעים בארה"ב שבר שיאים, מסתמן כי שנת 2024 תהיה יקרה יותר עבור הנוסעים. הסיבה העיקרית לכך היא שהשוק מתאזן לאחר תקופה של הצפת טיסות זולות מצד החברות המוזלות. עם היציאה של טיסות אלו מהשוק, נוצר שילוב של היצע מצומצם וביקוש שעדיין נמצא ברמות גבוהות יחסית. מצב זה צפוי לגרום לעלייה במחירים, כפי שציין גם סמנכ"ל המסחר של יונייטד, אנדרו נוצ'לה, במהלך שיחת הוועידה של החברה.

נוצ'לה ציין כי "מרבית האתגרים ברבעון השלישי נבעו מכרטיסים זולים לנוסעים", אבל כשמסתכלים לעבר הרבעון הראשון של 2024, "אנחנו מוכרים את אותם כרטיסים במחירים גבוהים הרבה יותר". אמירה זו מסמנת את הכיוון לשנה הבאה, העלייה במחירי כרטיסי הטיסה צפויה להיות הטרנד המרכזי בשוק התעופה.

 

מה מלמדות התוצאות על סקטור התעופה?

הדוחות של יונייטד, לצד הדוחות של דלתא, נותנים לנו תמונה על מצב הסקטור כולו. הדו"חות של דלתא, שפורסמו בשבוע שעבר, חשפו ירידה ברווחיות ברבעון השלישי, בעיקר בעקבות אירוע הסייבר של חברת קראודסטרייק  CROWDSTRIKE שהשבית את מערכותיה של החברה, וכן תחזית חלשה לרבעון הרביעי. התקלה שהשפיעה על 7,000 טיסות ברחבי העולם, גרמה להפסדים של כ-380 מיליון דולר עבור דלתא.

מטוס של דלתא; קרדיט: אתר החברה

מטוס של דלתא; קרדיט: אתר החברה

אולם, דלתא ציינה כי התקלה היא אירוע חד-פעמי וכי היא מצפה לרווח של בין 1.6 ל-1.85 דולר למניה ברבעון הבא. הירידה במדד ההכנסות למושב (RASM) היא נתון נוסף שמדגיש את הקשיים בענף התעופה. הירידה הזו עשויה להעיד על כך שחברות התעופה מתקשות למלא את המטוסים כפי שהצליחו לעשות לאחר השיאים שנרשמו בתקופת ההתאוששות ממגפת הקורונה.

התוצאות של יונייטד, לצד אלו של דלתא, מצביעות על כך שהשוק נמצא בתהליך התאוששות, אך הוא עדיין נושא איתו אתגרים. השינויים במחירי כרטיסי הטיסה, הרווחיות המשתנה של החברות, והתחזיות השונות לשנה הקרובה מבהירות כי יש עוד דרך לעבור עד שחברות התעופה יחזרו לרמות רווחיות יציבות וגבוהות כפי שהיו לפני פרוץ מגפת הקורונה.

מניית יונייטד נסחרת לפי שווי של 24 מיליארד דולר אחרי עלייה של 77% מתחילת השנה ושל 88.5% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 7 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 6 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית יונייטד בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ליאנג וונגפנג, מייסד Deepseek. קרדיט: רשתות חברתיותליאנג וונגפנג, מייסד Deepseek. קרדיט: רשתות חברתיות

האם דיפסיק בדרך לשיבוש שוק נוסף?

הסטארט־אפ הסיני שהדהים את התעשייה בתחילת השנה עם מודל R1, שסיפק נתוני שיא עם הוצאות מזעריות, מתכנן מהלך אסטרטגי נוסף לקראת סוף 2025, שיתמקד בסוכן בעל יכולת ביצוע עצמאית ותגובה אינטואיטיבית למשימות מורכבות

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

עד תחילת השנה, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק היתה אנונימית כמעט לחלוטין, אבל כשהשיקה את מודל R1 באמצע ינואר, לא רק שהפכה לשם שגור, אלא גם הצליחה לפוצץ לכמה רגעים את בועת ה-AI, כשהציגה מודל AI שהשיג תוצאות שעלו בקנה אחד עם המודלים המובילים, רק שעשתה זאת עם השקעה מזערית. 

האופטימיזציה שביצעה דיפסיק למשאבים מוגבלים גרמה לשיבוש בוול סטריט, כשאנבידיה NVIDIA Corp. -0.09%   ירדה בכ-18%, ברודקום Broadcom 1.39%  בשיעור דומה וגם מובילות טק נוספות ירדו, ביניהן מיקרוסופט Microsoft Corp 0.05%   שירדה ב-2.5%, גוגל Alphabet 9.14%  שירדה ביותר מ-4% ו-ASML ASML Holding NV 1.51%  ירדה ביותר מ-7%. גל המכירות הוביל לירידות כוללות של כ-593 מיליארד דולר בשווי השוק של חברות AI וחומרה וכעבור יום, הסכום עלה לירידה של טריליון דולר בשווי השוק של מניות אמריקאיות.

אחרי פתיחה כזאת, כשדיפסיק מכריזה על המהלך הבא, כולם מקשיבים. והמהלך הבא של החברה הוא השקת סוכן AI מתקדם עד סוף 2025, שנועד להתחרות חזיתית בשמות הגדולים של התעשייה – בראשם OpenAI ו-Anthropic. במלים פשוטות, החברה עובדת על מערכת חדשה שמסוגלת לבצע רצף פעולות מורכבות עבור המשתמש, במינימום הכוונה אנושית, ובדגש על למידה עצמאית משגיאות וניסיון עבר. המודל החדש יתפקד כסוכן חכם המסוגל ליזום ולבצע משימות בעולם האמיתי,  באופן שמרחיב משמעותית את היכולות של צ'אטבוטים "מסורתיים". 

השלב הבא באבולוציית ה-AI 

כיום, מרבית הצ'אטבוטים הקיימים מסוגלים להשיב על שאלות או לספק מידע, בעוד שהסוכנים האוטונומיים שמפותחים כיום בעולם מיועדים לבצע פעולות מורכבות יותר, החל מחיפוש מידע מקיף, דרך תיאום פגישות, ועד כתיבת קוד, ניתוח נתונים והפעלה של תוכנות חיצוניות. אמנם לפני כחודשיים, השיקה Perplexity דפדפן AI, בשם Comet והחברה טענה שהאינטרנט הפך למוח המורחב של האנושות אבל כלי הגלישה שלנו נשארו פרימיטיביים, ומבטיחה שהדפדפן יקבל שדרוגים רציפים, תוך שיפור מתמיד על בסיס פידבק מהמשתמשים, אבל הוא עדיין לא חדר משמעותית לשוק, וגם OpenAI, שמאמינה שהשלב הבא בהתפתחות הממשקים אינו רק להבין שפה אלא ממש לבצע פעולות באינטרנט באופן עצמאי, עדיין לא השיקה את הדפדפן העתידי שלה, ואף זכתה לביקורות פושרות על המודל האחרון שלה, ChatGPT 5

לאור זה, דיפסיק, שכאמור בינואר הפתיעה את השוק תוך השקעה של "כמה מיליוני דולרים" בלבד, חייבת לחדש. מאז ההשקה, החברה כמעט שלא הציגה חידושים. בשוק דינמי כל כך, המהלך הנוכחי מתבקש ואף קריטי. כל חברה, גדולה ככל שתהיה, יכולה להיעלם לחלוטין אם לא תשמור על חדשנות.