מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus
דוחות

יונייטד טסה ב-14% אחרי דוחות חזקים; סקטור התעופה מתאושש?

כשבוע לאחר הדוחות הדי מאכזבים של דלתא, יונייטד מדווחת על תוצאות חזקות ומודיעה על בייבאק של 1.5 מיליארד דולר ומטיסה את המניה ב-14%
רוי שיינמן |

מניית ענקית התעופה יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES מזנקת ב-14% ונסחרת במחיר של מעל ל-72 דולר למניה, מחיר שמהווה שיא חדש מאז מגפת הקורונה. העלייה במניה מגיעה לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים מהצפוי לרבעון השלישי, והודיעה על רכישה עצמית בסך 1.5 מיליארד דולר.

יונייטד הודיעה כי שוק הטיסות הזולות, שסבל מעודף היצע, התאזן וכי השפעת התחרות מצד חברות תעופה מוזלות פחתה באופן משמעותי, מה שאיפשר לה להחזיר לעצמה את כושר התמחור בטיסות פנים-ארציות בחודשים אוגוסט וספטמבר. כל אלו הובילו לתחזית אופטימית להמשך השנה ולעלייה במחיר המניה.

 

דוחות הרבעון השלישי: רווח מפתיע ורכישה עצמית

יונייטד פרסמה ביום את דוחות הרבעון השלישי שלה, בהם דיווחה על רווח נקי של 1 מיליארד דולר או 3.33 דולר למניה - מעט נמוך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך גבוה מצפי האנליסטים שעמד על 3.17 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב-14.84 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 14.78 מיליארד דולר.

מטוס של יונייטד; קרדיט: טוויטר

מטוס של יונייטד; קרדיט: טוויטר

המנכ"ל סקוט קירבי ציין כי ההכנסות השתפרו במהלך הרבעון במיוחד בעקבות כך שחברות רבות הפחיתו את כמות הטיסות הזולות ולא רווחיות שלהן, מה שאיפשר לתעשייה כולה לנשום לרווחה. בנוסף, הודיעה יונייטד כי היא צופה רווח של בין 2.5 ל-3 דולר למניה ברבעון הרביעי, בהתאם לתחזיות האנליסטים ומעל לתחזית הקודמת שלה שעמדה על 2 דולר למניה (אמצע טווח).

בנוסף, תכנית הרכישה העצמית בסך 1.5 מיליארד דולר, הראשונה מאז 20202, היא הוכחה נוספת לביטחון החברה במעמדה הכלכלי. החברה הקפיאה את תוכניות הרכישה במהלך משבר הקורונה, כשבמקביל קיבלה סיוע ממשלתי בשווי מיליארדי דולרים כדי להימנע מפיטורים המוניים. כעת, כאשר הביקוש לטיסות שב לעלות והמצב הכלכלי של החברה התייצב, היא מחזירה לעצמה את הביטחון לשוב ולהשקיע במניותיה.

 

השפעות השוק והתחרות על יונייטד

ההודעה של יונייטד על שיפור בתנאי השוק, במיוחד בתחום הטיסות הזולות, מסמנת שינוי חשוב. בחודשי הקיץ נאלצו חברות רבות להוריד מחירים כדי למלא את המטוסים, אך עם הירידה בהיצע מצד חברות התעופה המוזלות, יונייטד הצליחה להחזיר לעצמה את היכולת להכתיב מחירים גבוהים יותר בשוק הטיסות הפנימיות. המהלך הזה, בשילוב עם העלייה בביקוש לטיסות, צפוי להוביל לעלייה במחירים בעתיד הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

ולא רק אצל יונייטד, גם חברות תעופה גדולות נוספות, כמו דלתא  DELTA AIR LINES ואמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES , נהנו מעליות בעקבות השיפור בתנאי השוק. דלתא, שפרסמה את דוחותיה בשבוע שעבר, אמנם איכזבה חלק מהמשקיעים בשל תחזית חלשה לרבעון הבא, אך המניה שלה עולה ב-6% בעקבות הדוחות של יונייטד. קרן הסל ETF Global Jets, המתמקדת במניות חברות תעופה, רשמה עלייה של מעל 3%, עם סיכוי לסגור את החודש בשיא מאז יולי 2023.

 

חברות התעופה מרוצות מעליות המחירים, הצרכנים פחות

כמובן, לא כל החדשות משמחות את הצרכנים. לאחר קיץ עמוס בטיסות, כאשר מספר הנוסעים בארה"ב שבר שיאים, מסתמן כי שנת 2024 תהיה יקרה יותר עבור הנוסעים. הסיבה העיקרית לכך היא שהשוק מתאזן לאחר תקופה של הצפת טיסות זולות מצד החברות המוזלות. עם היציאה של טיסות אלו מהשוק, נוצר שילוב של היצע מצומצם וביקוש שעדיין נמצא ברמות גבוהות יחסית. מצב זה צפוי לגרום לעלייה במחירים, כפי שציין גם סמנכ"ל המסחר של יונייטד, אנדרו נוצ'לה, במהלך שיחת הוועידה של החברה.

נוצ'לה ציין כי "מרבית האתגרים ברבעון השלישי נבעו מכרטיסים זולים לנוסעים", אבל כשמסתכלים לעבר הרבעון הראשון של 2024, "אנחנו מוכרים את אותם כרטיסים במחירים גבוהים הרבה יותר". אמירה זו מסמנת את הכיוון לשנה הבאה, העלייה במחירי כרטיסי הטיסה צפויה להיות הטרנד המרכזי בשוק התעופה.

 

מה מלמדות התוצאות על סקטור התעופה?

הדוחות של יונייטד, לצד הדוחות של דלתא, נותנים לנו תמונה על מצב הסקטור כולו. הדו"חות של דלתא, שפורסמו בשבוע שעבר, חשפו ירידה ברווחיות ברבעון השלישי, בעיקר בעקבות אירוע הסייבר של חברת קראודסטרייק  CROWDSTRIKE שהשבית את מערכותיה של החברה, וכן תחזית חלשה לרבעון הרביעי. התקלה שהשפיעה על 7,000 טיסות ברחבי העולם, גרמה להפסדים של כ-380 מיליון דולר עבור דלתא.

מטוס של דלתא; קרדיט: אתר החברה

מטוס של דלתא; קרדיט: אתר החברה

אולם, דלתא ציינה כי התקלה היא אירוע חד-פעמי וכי היא מצפה לרווח של בין 1.6 ל-1.85 דולר למניה ברבעון הבא. הירידה במדד ההכנסות למושב (RASM) היא נתון נוסף שמדגיש את הקשיים בענף התעופה. הירידה הזו עשויה להעיד על כך שחברות התעופה מתקשות למלא את המטוסים כפי שהצליחו לעשות לאחר השיאים שנרשמו בתקופת ההתאוששות ממגפת הקורונה.

התוצאות של יונייטד, לצד אלו של דלתא, מצביעות על כך שהשוק נמצא בתהליך התאוששות, אך הוא עדיין נושא איתו אתגרים. השינויים במחירי כרטיסי הטיסה, הרווחיות המשתנה של החברות, והתחזיות השונות לשנה הקרובה מבהירות כי יש עוד דרך לעבור עד שחברות התעופה יחזרו לרמות רווחיות יציבות וגבוהות כפי שהיו לפני פרוץ מגפת הקורונה.

מניית יונייטד נסחרת לפי שווי של 24 מיליארד דולר אחרי עלייה של 77% מתחילת השנה ושל 88.5% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 7 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 6 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית יונייטד בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.2%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.