הפסד מפסיד ירידות
צילום: yanalya@freepik

איך להפסיד 2 מיליון דולר? המהנדס שחשב שהוא מיליונר ומנהלת המוצר שתכננה לקנות בית

העובדים קיבלו אופציות שהיו שוות מעל 2 מיליארד דולר - מעל 2 מיליון דולר לעובד, היום זה שווה אפס; לא כל החברות הן אנבידיה
קובי ישעיהו | (7)

יש לא מעט עובדי הייטק בארץ שנהנו בשנים האחרונות מהבשלת אופציות שהם קיבלו, מימושן, והזרמה של מאות אלפי דולרים ולפעמים מיליוני דולרים לחשבונות העובר ושב שלהם. עובדי אנבידיה למשל.  אבל, יש גם לא מעט חברות שמניותיהן נפלו ואף התרסקו בשנה-שנתיים האחרונות ושווי האופציות של העובדים הצטמק או נמחק לגמרי.

אחת מהן היא חברת הפינטק פאגאיה, שמחזיקה בפלטפורמה טכנולוגית למתן הלוואות. החברה, אותה הקימו המנכ"ל גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי, נכנסה לוול סטריט באמצע 2022 באמצעות מיזוג לתוך ספאק לפי שווי גבוה מאוד של 8.5 מיליארד דולר. זמן קצר לאחר מכן קפץ שוויה של החברה עד לשיא של כ-30 מיליארד דולר ולאחר מכן הגיעה ההתרסקות, עד לשווי נוכחי של כ-720 מיליון דולר. כלומר נפילה של כ-98%.

יהב יולזרי, גל קרובינר ואביטל פרדו (צילום: דני שם טוב)

בפאגאיה יש כיום כ-710 עובדים, עובדי החברה, כמקובל בהיי-טק, זכו לקבל אופציות. בשנת 2021 העניקה החברה 50 מיליון אופציות במחיר של 1.1 דולר למניה, ובשנת 2022 העניקה לעובדים 16.8 מיליון אופציות במחיר מימוש של 2.27 דולר למניה. שווי ההטבה הזאת הגיע ל-2 מיליארד דולר. מאז החברה ביצעה ספליט הפוך למניותיה כך שכמות האופציות גדלה ומחיר המימוש עלה. האופציות כיום רחוקות מהכסף, אבל לא מאוד. מחיר המניה סביב 10.5 ומחיר המימוש של החבילה הגדולה שניתנה ב-2021 הוא 13 דולר. זה מלמד דבר בסיסי אחד - על העובדים אי אפשר לעבוד. אם אתם רוצים להשאיר אותם בחברה בתקופת הייפ, תנו להם אופציות במחיר מימוש סביר. המחיר הזה שמבטא שווי של 850-900 מיליון דולר לחברה, מבטא הרבה יותר טוב את השווי בעת המיזוג של הספאק - 8.5 מיליארד ובטח שהרבה יותר מייצג מהשיא של ה-30 מיליארד דולר

2 מיליון דולר לעובד

שווי ההטבה באופציות, משמע הרווח הכולל של עובדי החברה הגיע ל-2 מיליארד דולר, מדובר במעל 2 מיליון דולר לעובד. היו אנשים, הרבה אנשים שחשבו שהם הופכים להיות מיליונרים גדולים. אבל הבלון של פאגאיה התפוצץ והשווי התאפס. מהנדסים, מנהלי מוצר ועובדים החזיק באופציות שבאמת היו שוות הרבה מאוד כסף. כנראה שלא ניתן לסגור פוזיציה כזו ויש מן הסתם חשיפה, אבל דמיינו שהעובדים היו במקביל מוכרים אופציות פוט על המניה ומקבעים את הרווח?

בסופו של דבר הכל התאדה. 

בשיא אליו הגיעה המניה באמצע 2022 שווי האופציות הגיע לכ-1.5 מיליארד דולר וכעת הן שוות הרבה הרבה פחות. הרוב המוחלט של האופציות למעשה שווה אפס. 

בפברואר השנה השלימה פאגאיה גיוס חוב בהיקף של כ-280 מיליון דולר ובמהלך מרץ ביצעה הנפקה של 7.5 מיליון מניות במחיר של 12.70 דולר למניה וגייסה כ-95 מיליון דולר נוספים, מהלך שהפיל את המניה מכ-18 דולר בתחילת החודש כל הדרך עד ל-10.24 דולר היום, ושוויה של החברה הצטמק לכ-720 מיליון דולר בלבד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במהלך 2021 חילקה החברה אופציות במחיר מימוש ממוצע של 13.1 דולר למניה וב-2022 חילקה החברה לעובדיה 1.4 מיליון אופציות במחיר מימוש של כ-27 דולר. השווי הממוצע של האופציות עמד במהלך 2021, עוד לפני שהפכה לציבורית, על כ-184 מיליון דולר ובחצי השני של 2022 הצטמק לכ-20 מיליון דולר בלבד.

כעת הוא כאמור אפסי, מלבד העובדים שהצטרפו לחברה זמן קצר לאחר הקמתה וזכו לקבל אופציות במחירי מימוש נמוכים מ-10 דולר למניה (חלקם מימשו אופציות במהלך השנתיים האחרונות). 

צופה הכנסות של 225-240 מיליון דולר ברבעון הראשון

ברבעון הרביעי של 2023 פאגאיה רשמה הכנסות של 218 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 222.6 מיליון דולר. עם זאת, פאגאיה רשמה ברבעון הרביעי רווח מתואם של 2 סנט למניה, גבוה מצפי האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של סנט אחד למניה.

החברה צופה ברבעון הראשון של 2024 הכנסות של 225-240 מיליון דולר, גבוה מצפי האנליסטים בוול לסטריט להכנסות של 230.7 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואמת צפויה להיות בין 32 ל-38 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. נפח הרשת צפוי להיות בין 2.2 מיליארד דולר ל-2.4 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אליהו 27/03/2024 08:09
    הגב לתגובה זו
    ואת העובדים, שכל אחד חושב את עצמו "תותח" גאון, או ממציא העולם. השחצנות, היהירות, ההגזה, הבלון זה מה שמאפיין את המגזר הזה. פה ושם יש חברות שמרוויחות, אבל גם שם הפרופורציות האלמנטריות של בני האנוש התאדו כבר מזמן. אותי זה מחליא. ואני בתחום הזה כבר 30 שנים.
  • 4.
    מני 26/03/2024 23:47
    הגב לתגובה זו
    לא ניחשתי את המספרים בלוטו ...
  • כמעט, זה היה חלק מהטבת השכר שלהם (ל"ת)
    פיני 27/03/2024 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נשמה 2 26/03/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    ניסיתי למצוא פואנטה, לא הצלחתי
  • 2.
    סרגיי 26/03/2024 18:09
    הגב לתגובה זו
    בנגזרים של החברה שלהם.
  • 1.
    עוד חברה שעירבה את מחאת קפלן בניהול. חחח. (ל"ת)
    הייטקיסט ימני 26/03/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
  • משקיע 27/03/2024 06:52
    הגב לתגובה זו
    מעבר לזה שאסור להם לסחור במניה, ובניגזרים שלה, אז להגן נגד נפילה, היו צריכים לקנות אופציות פוט...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.