מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אחרי שנת שיא - מה קורה למניות חברות התעופה?

בשבוע שעבר דלתא פרסמה אזהרת רווח ושלחה כמעט את כל מניות התעופה למטה במסחר; שנת 2023 הייתה שנת שיא לסקטור, אבל בעיות בתקופה האחרונה כמו ביטולים גבוהים וקרקוע מטוס ה-737 MAX מכבידות על החברות
רוי שיינמן | (2)

סקטור התעופה כבר כמעט התאושש לגמרי ממשבר הקורונה - ביום חג ההודיה למשל נשבר שיא כאשר הוא היה היום העמוס ביותר בשדות התעופה בהיסטוריה של ארה"ב עם מעל 2.9 מיליון נוסעים. טיסות הפנים כבר כמעט חזרו לרמות של טרום המגפה והטיסות הבינלאומיות בדרך, אבל כמה אירועים שקרו בזמן האחרון מאיימים להשפיע לרעה על תוצאות החברות, ומסתבר שאפילו וורן באפט ממליץ להתרחק מהסקטור.

מה קורה בסקטור התעופה?

מספר אירועים שליליים מובילים את הלך הרוח בסקטור התעופה בתקופה האחרונה. הראשון, ואולי הבולט ביותר הוא הקרקועים של מטוס בואינג 737 MAX עקב התקרית בה נפער חור בדופן המטוס של אלסקה אייר לפני כשבועיים. כתוצאה מהתקרית, רשות התעופה האמריקנית, כמו גם הרשות האירופית ורשויות אחרות בעולם החליטו לקרקע את המטוס עד להודעה חדשה. בהסתכלות על המניות של החברות, השתיים שהושפעו יותר מכל מהתקרית הן אלסקה אייר ויונייטד שהכי חשופות אליו. המניות שלהן כבר ירדו ב-10% וב-13% בהתאמה.

מניית אלסקה אייר מתחילת השנה

בנוסף, ביום שישי האחרון דיווחה דלתא  DELTA AIR LINES על הורדת התחזית לשנת 2024 - בכנס המשקיעים בדצמבר 2022, דלתא אמרה שהיא צופה רווח למנייה של מעל 7 דולר לשנת 2024. עכשיו החברה צופה רווח למנייה של בין 6-7 דולר בשנת 2024, וזאת עוד אחרי שנת 2023 שהייתה טובה לסקטור. כמעט כל דיווח של אחת מהחברות הגדולות בסקטור התעופה משפיע על החברות האחרות. אומנם יש מספר לא קטן של חברות, חלקן גדולות יותר וחלקן פחות, אבל המגמות בשוק משתקפות אצל כולם כמעט באופן זהה, וכשחברה אחת אומרת שהיא צופה שנה חלשה, הסיכויים הם שאם היא צודקת השנה תהיה חלשה גם בשביל חברות אחרות.

מניית דלתא מתחילת השנה

נתון נוסף שעלה מהימים האחרונים הוא מספר גדול של ביטולים בסוף השבוע - מעל ל-6,000 טיסות התבטלו בסוף השבוע האחרון עקב תנאי מזג אוויר קשים כאשר הטמפרטורות צנחו מתחת לאפס ושלג רב הצטבר על מסלולי ההמראה באזורים מסוימים בארה"ב. מספר הביטולים הגדול מדאיג את המשקיעים שהתוצאות של הרבעון הראשון יהיו מאכזבות".

מה יהיה בעתיד?

סקטור התעופה הוא סקטור יציב. הביקושים תמיד נמצאים שם, אבל המשקיעים והאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי עתיד הסקטור. וורן באפט למשל חשף כבר ב-2020 כי ברקשייר מחקה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר. באפט הצביע על שולי הרווח הנמוכים בענף ועל סיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינם בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013.

"זו מלכודת מוות למשקיעים" - וורן באפט לא מאמין בסקטור התעופה; קרדיט: טוויטר

מצד שני, יש מי שחושבים שהירידות האחרונות דווקא מציגות הזדמנות להשקעה - האנליסטים בחברת TD Cowen למשל העלו את מחיר היעד שלהם למניית דלתא למחיר של 49 דולר, אפסייד של 32% לעומת המחיר הנוכחי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגורמים הדוחפים של שוק התעופה עדיין קיימים - גידול האוכלוסייה העולמי, ויותר צרכנים שמסוגלים להרשות לעצמם טיסה למטרות בילוי ועסקים, אומרים שהביקושים לטיסות כנראה ימשיכו להיות חזקים. בואינג  BOEING למשל צופה שעד 2042, מספר משקי הבית ברחבי העולם שמרוויחים יותר מכ-25,000 דולר בשנה יגיע ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת כ-800 מיליון כיום. העלייה במספר הטיסות בשנה גדל בעקביות, ומאז משבר הקורונה הוא גדל בקצב גדול יותר, אם כי עדיין לא חזר לרמות טרום המגפה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מ. כהן 16/01/2024 20:07
    הגב לתגובה זו
    השוק מוריד את חברות התעופה מסיבה אחת ויחידה, העולם הולך לירידה בצמיחה ואוליי אף למיתון, ההון הפנוי של כלל האוכלוסיה יורד, ולכן התחזיות לירידה חדה בטיסות ונופשים בכלל.
  • אסטרו 17/01/2024 07:18
    הגב לתגובה זו
    בלגן בים מגדיל טיסות תובלה. סין יוצאת מהמיתון. הטיסות הוזלו. יטוסו יותר וירוויחו. לא לזרוק מניות תעופה לדעתי.
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.2%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.