אחרי שנת שיא - מה קורה למניות חברות התעופה?
סקטור התעופה כבר כמעט התאושש לגמרי ממשבר הקורונה - ביום חג ההודיה למשל נשבר שיא כאשר הוא היה היום העמוס ביותר בשדות התעופה בהיסטוריה של ארה"ב עם מעל 2.9 מיליון נוסעים. טיסות הפנים כבר כמעט חזרו לרמות של טרום המגפה והטיסות הבינלאומיות בדרך, אבל כמה אירועים שקרו בזמן האחרון מאיימים להשפיע לרעה על תוצאות החברות, ומסתבר שאפילו וורן באפט ממליץ להתרחק מהסקטור.
מה קורה בסקטור התעופה?
מספר אירועים שליליים מובילים את הלך הרוח בסקטור התעופה בתקופה האחרונה. הראשון, ואולי הבולט ביותר הוא הקרקועים של מטוס בואינג 737 MAX עקב התקרית בה נפער חור בדופן המטוס של אלסקה אייר לפני כשבועיים. כתוצאה מהתקרית, רשות התעופה האמריקנית, כמו גם הרשות האירופית ורשויות אחרות בעולם החליטו לקרקע את המטוס עד להודעה חדשה. בהסתכלות על המניות של החברות, השתיים שהושפעו יותר מכל מהתקרית הן אלסקה אייר ויונייטד שהכי חשופות אליו. המניות שלהן כבר ירדו ב-10% וב-13% בהתאמה.
מניית אלסקה אייר מתחילת השנה
בנוסף, ביום שישי האחרון דיווחה דלתא DELTA AIR LINES על הורדת התחזית לשנת 2024 - בכנס המשקיעים בדצמבר 2022, דלתא אמרה שהיא צופה רווח למנייה של מעל 7 דולר לשנת 2024. עכשיו החברה צופה רווח למנייה של בין 6-7 דולר בשנת 2024, וזאת עוד אחרי שנת 2023 שהייתה טובה לסקטור. כמעט כל דיווח של אחת מהחברות הגדולות בסקטור התעופה משפיע על החברות האחרות. אומנם יש מספר לא קטן של חברות, חלקן גדולות יותר וחלקן פחות, אבל המגמות בשוק משתקפות אצל כולם כמעט באופן זהה, וכשחברה אחת אומרת שהיא צופה שנה חלשה, הסיכויים הם שאם היא צודקת השנה תהיה חלשה גם בשביל חברות אחרות.
- הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות
- מטוס יונייטד פינה 142 נוסעים במגלשות חירום באוסקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית דלתא מתחילת השנה
נתון נוסף שעלה מהימים האחרונים הוא מספר גדול של ביטולים בסוף השבוע - מעל ל-6,000 טיסות התבטלו בסוף השבוע האחרון עקב תנאי מזג אוויר קשים כאשר הטמפרטורות צנחו מתחת לאפס ושלג רב הצטבר על מסלולי ההמראה באזורים מסוימים בארה"ב. מספר הביטולים הגדול מדאיג את המשקיעים שהתוצאות של הרבעון הראשון יהיו מאכזבות".
מה יהיה בעתיד?
סקטור התעופה הוא סקטור יציב. הביקושים תמיד נמצאים שם, אבל המשקיעים והאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי עתיד הסקטור. וורן באפט למשל חשף כבר ב-2020 כי ברקשייר מחקה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר. באפט הצביע על שולי הרווח הנמוכים בענף ועל סיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינם בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013.
"זו מלכודת מוות למשקיעים" - וורן באפט לא מאמין בסקטור התעופה; קרדיט: טוויטר
מצד שני, יש מי שחושבים שהירידות האחרונות דווקא מציגות הזדמנות להשקעה - האנליסטים בחברת TD Cowen למשל העלו את מחיר היעד שלהם למניית דלתא למחיר של 49 דולר, אפסייד של 32% לעומת המחיר הנוכחי.
- נבאן בדרך לוול סטריט. חברת הנסיעות הישראלית-אמריקאית מכוונת לשווי של מעל 9 מיליארד דולר
- טראמפ הופך את ההגירה לאמריקה לעניין של כסף גדול: ויזה ב-100 אלף דולר, תושבות במיליון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
הגורמים הדוחפים של שוק התעופה עדיין קיימים - גידול האוכלוסייה העולמי, ויותר צרכנים שמסוגלים להרשות לעצמם טיסה למטרות בילוי ועסקים, אומרים שהביקושים לטיסות כנראה ימשיכו להיות חזקים. בואינג BOEING למשל צופה שעד 2042, מספר משקי הבית ברחבי העולם שמרוויחים יותר מכ-25,000 דולר בשנה יגיע ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת כ-800 מיליון כיום. העלייה במספר הטיסות בשנה גדל בעקביות, ומאז משבר הקורונה הוא גדל בקצב גדול יותר, אם כי עדיין לא חזר לרמות טרום המגפה.
- 1.מ. כהן 16/01/2024 20:07הגב לתגובה זוהשוק מוריד את חברות התעופה מסיבה אחת ויחידה, העולם הולך לירידה בצמיחה ואוליי אף למיתון, ההון הפנוי של כלל האוכלוסיה יורד, ולכן התחזיות לירידה חדה בטיסות ונופשים בכלל.
- אסטרו 17/01/2024 07:18הגב לתגובה זובלגן בים מגדיל טיסות תובלה. סין יוצאת מהמיתון. הטיסות הוזלו. יטוסו יותר וירוויחו. לא לזרוק מניות תעופה לדעתי.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.