
צילום: יח"צ, באדיבות החברה
אחרי שנת שיא - מה קורה למניות חברות התעופה?
בשבוע שעבר דלתא פרסמה אזהרת רווח ושלחה כמעט את כל מניות התעופה למטה במסחר; שנת 2023 הייתה שנת שיא לסקטור, אבל בעיות בתקופה האחרונה כמו ביטולים גבוהים וקרקוע מטוס ה-737 MAX מכבידות על החברות
סקטור התעופה כבר כמעט התאושש לגמרי ממשבר הקורונה - ביום חג ההודיה למשל נשבר שיא כאשר הוא היה היום העמוס ביותר בשדות התעופה בהיסטוריה של ארה"ב עם מעל 2.9 מיליון נוסעים. טיסות הפנים כבר כמעט חזרו לרמות של טרום המגפה והטיסות הבינלאומיות בדרך, אבל כמה אירועים שקרו בזמן האחרון מאיימים להשפיע לרעה על תוצאות החברות, ומסתבר שאפילו וורן באפט ממליץ להתרחק מהסקטור.
מה קורה בסקטור התעופה?
מספר אירועים שליליים מובילים את הלך הרוח בסקטור התעופה בתקופה האחרונה. הראשון, ואולי הבולט ביותר הוא הקרקועים של מטוס בואינג 737 MAX עקב התקרית בה נפער חור בדופן המטוס של אלסקה אייר לפני כשבועיים. כתוצאה מהתקרית, רשות התעופה האמריקנית, כמו גם הרשות האירופית ורשויות אחרות בעולם החליטו לקרקע את המטוס עד להודעה חדשה. בהסתכלות על המניות של החברות, השתיים שהושפעו יותר מכל מהתקרית הן אלסקה אייר ויונייטד שהכי חשופות אליו. המניות שלהן כבר ירדו ב-10% וב-13% בהתאמה.

מה יהיה בעתיד?
סקטור התעופה הוא סקטור יציב. הביקושים תמיד נמצאים שם, אבל המשקיעים והאנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי עתיד הסקטור. וורן באפט למשל חשף כבר ב-2020 כי ברקשייר מחקה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר. באפט הצביע על שולי הרווח הנמוכים בענף ועל סיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינם בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013.

- 1.מ. כהן 16/01/2024 20:07הגב לתגובה זוהשוק מוריד את חברות התעופה מסיבה אחת ויחידה, העולם הולך לירידה בצמיחה ואוליי אף למיתון, ההון הפנוי של כלל האוכלוסיה יורד, ולכן התחזיות לירידה חדה בטיסות ונופשים בכלל.
- אסטרו 17/01/2024 07:18הגב לתגובה זובלגן בים מגדיל טיסות תובלה. סין יוצאת מהמיתון. הטיסות הוזלו. יטוסו יותר וירוויחו. לא לזרוק מניות תעופה לדעתי.