באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט לא ממליץ - למה חברות התעופה יכולות להיות מסוכנות לתיק שלכם

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר; "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה"
אדיר בן עמי | (2)

עם דלת מטוס שעפה בזמן טיסה, תחזיות רווח מאכזבות וקרקוע של מטוסים לאחר שבועיים בלבד, נראה כי תעשיית התעופה בדרך לשנה סוערת. כל מה שהתרחש עד כה רק מצדיק את החלטתו של וורן באפט להיפטר מהשקעות בחברות תעופה בשווי 4 מיליארד דולר בזמן הקורונה, כאשר המשקיע ככל הנראה לא יתקרב לתעשייה בשנית. 

באפט ומאנגר

באפט, המשמש כמנכ"ל ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B ונחשב לאחד המשקיעים הטובים בעולם, אמר זמן רב כי עסקי התעופה סובלים ממודל שדורש הון רב עם שולי רווח נמוכים וסיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינן בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013. עוד הוסיף המשקיע כי להיות מנהל של חברת תעופה זו עבודה הסובלת מחוסר הערכה ומכבידה מאוד היות ויכולות להתעורר כל כך הרבה בעיות. "תאמינו לי, אין כיף בלהיות מנכ"ל של חברת תעופה", אמר באפט בשיחת המשקיעים ב-2020. "זה מאוד מאוד קשה היות ואתה מתמודד כל יום מול מיליוני אנשים ואם רק 1% מהם נתקלים בבעיות, אתה מאוד לא שמח". 

מנכ"ל ברקשייר, שנחשב לאחד מיצרני העסקאות הגדולים בעולם עם הרים של מזומנים בהישג יד, אמר שפנו אליו משקיעים רבים שרצו להקים חברת תעופה, אבל זה רק הרחיק אותו עוד יותר מהענף. "היו לי כנראה תריסר הצעות ב-25 השנים האחרונות מאנשים שרצו להיכנס לעסקי התעופה, כאשר כמה מהם אף נכנסו. זה נחשב סקסי מסיבה כלשהי", אמר באפט. שותפו המנוח של באפט, צ'ארלי מאנגר, אמר בעבר כי "אתה לא יכול לבנות את מסילות רכבת, אבל ניתן להקים חברות תעופה בלי הגבלה. וזה דבר שאנחנו לא אוהבים". 

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שכללו השקעות בשווי של 4 מיליארד דולר ב-4 חברות תעופה וותיקות - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, סאות'ווסט איירליינס ודלתא אייר ליינס. באפט אמר אז כי הקורונה שינתה את התעשייה באופן מהותי. "העולם השתנה עבור חברות התעופה. אני עדיין לא יודע איך, אבל מקווה שהתעשייה תתקן עצמה במהירות".

עוקבים רבים של באפט התאכזבו לאחר שחברות התעופה זינקו מהשפל של 2020, כאשר גם הנשיא של ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ אמר כי באפט צדק כל חייו אבל עשה טעות במכירת חברות התעופה. עם זאת, יתכן ובאפט, כרגיל יהיה זה שצוחק אחרון, כאשר למרות קפיצת מניות התעופה מהשפל, המניות עדיין לא התאוששו לחלוטין מנזקי הקורונה. למעשה, קרן הסל  US GLOBAL JETS ETF העוקבת אחר 50 חברות תעופה אמריקאיות ובינלאומיות, נותרה 40% מתחת לרמות בהן נסחרה טרום מגפת הקורונה בשנת 2019. 

המיליארדר זיעזע רבים כאשר החליט להשקיע בענף התעופה בשנת 2016 וקנה 10% מארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב. כבר אז באפט נמנע מהסקטור במשך עשור והצהיר כמה הוא מתנגד להשקעות שם. באפט שבר את הכלל שלו כאשר בחר להאמין שתעשיית התעופה סוף סוף התחזקה לאחר פשיטות הרגל הרבות שפקדו אותה במהלך המאה ה-20. "התקווה היא שהחברות ישמרו על מספר הזמנות המטוסים ביחס סביר לביקוש הפוטנציאלי", אמר אז.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההשקעה הראשונה של באפט בתעשייה הייתה ב-USAir ב-1989, עם השקעה בשווי של יותר מ-350 מיליון דולר. המשקיע אמר בנוגע להשקעה הזו כי "זה היה יכול להיות גרוע יותר, אבל זו הייתה טעות". באחד ממפגשי המשקיעים בשנים לאחר מכן סיפר באפט בדיחה בנוגע להשקעה בחברות התעופה ואמר כי "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צריך 16/01/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    RYAAY 28% בשנה האחרונה
  • ואסאנפי 500 24 אחוז בלי ידעת כלום (ל"ת)
    17/01/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.

נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)

נבאן בדרך לוול סטריט. חברת הנסיעות הישראלית-אמריקאית מכוונת לשווי של מעל 9 מיליארד דולר

הכנסות בקצב של 700 מיליון דולר, רווח גולמי של 68% וצמצום דרמטי בהפסדים: נבאן, המנוהלת על ידי אריאל כהן ואילן טוויג, הגישה תשקיף ראשוני ומכוונת להנפקה בארה"ב כבר באוקטובר

עמית בר |
נושאים בכתבה נבאן IPO

חברת נבאן (Navan), שמתמחה בפלטפורמה דיגיטלית לניהול נסיעות והוצאות עסקיות לארגונים, הגישה בסוף השבוע תשקיף ראשוני לקראת הנפקה בארה"ב, צעד שמסמן פרק חדש בהיסטוריה שלה. החברה, שהוקמה ב-2015 על ידי היזמים הישראלים אריאל כהן (מנכ"ל ויו"ר) ואילן טוויג (סמנכ"ל טכנולוגיות), צפויה להיסחר בבורסה כבר באוקטובר, אם כי פרטי השווי טרם נחשפו. לפני כשלוש שנים החברה גייסה את הגיוס הפרטי האחרון לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. אחר כך ניסתה לגייס לפי 11 מיליארד בוול סטריט אך לא הצליחה.  השווקים עכשיו טובים ונראה שהיא תוכל לקבל תמחור טוב. יהיה מאתגר לקבל שווי של 9 מיליארד דולר, אך נראה שהחברה מכוונת לשווי של לפחות 9 מיליארד דולר. 

נבאן היא חברה אמריקאית עם שורשים ישראלים עמוקים. היא מפעילה מרכז פיתוח משמעותי בישראל, ומשקיעים מובילים כמו אורן זאב, מייסד קרן זאב ונצ'רס, נמנים עם בעלי המניות הבולטים ומכהנים בדירקטוריון. לצד זאב, קרנות ענק כמו לייטספיד ונצ'ר פרטנרס ואנדריסן הורוביץ השקיעו בחברה.

התשקיף חושף צמיחה מואצת בשוק הנסיעות העסקיות המתאושש מהמשבר. בשנת הכספים שהסתיימה בינואר 2024, נבאן רשמה הכנסות של 537 מיליון דולר, זינוק של 33% מ-402 מיליון דולר בשנה הקודמת. ב-12 החודשים האחרונים עד יולי 2024, ההכנסות הגיעו ל-613 מיליון דולר, עלייה של 32% בקצב שנתי. הקצב בחודשים האחרונים מגיע לכ-700 מיליון בשנה.

שיעור הרווח הגולמי זינק ל-68% מ-60%, ולמרות זאת החברה מפסידה, אם כי ההפסדים מצטמצמים. בשנה האחרונה, ההפסד התפעולי עמד על 106 מיליון דולר (כ-20% מההכנסות), ירידה חדה מ-247 מיליון דולר (61% מההכנסות) בשנה שקדמה לה. ההפסד הנקי ירד ל-180 מיליון דולר (34% מההכנסות), לעומת 330 מיליון דולר (82% מההכנסות) בתקופה המקבילה.

גם בתזרים המזומנים נרשמה התקדמות משמעותית: שריפת מזומנים של 52 מיליון דולר בלבד בשנה האחרונה, לעומת 167 מיליון דולר בשנה הקודמת. נכון לסוף יולי 2024, יתרת המזומנים עומדת על 223 מיליון דולר, מול חוב כולל של 658 מיליון דולר.