באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט לא ממליץ - למה חברות התעופה יכולות להיות מסוכנות לתיק שלכם

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שהסתכמו בשווי של 4 מיליארד דולר; "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה"
אדיר בן עמי | (2)

עם דלת מטוס שעפה בזמן טיסה, תחזיות רווח מאכזבות וקרקוע של מטוסים לאחר שבועיים בלבד, נראה כי תעשיית התעופה בדרך לשנה סוערת. כל מה שהתרחש עד כה רק מצדיק את החלטתו של וורן באפט להיפטר מהשקעות בחברות תעופה בשווי 4 מיליארד דולר בזמן הקורונה, כאשר המשקיע ככל הנראה לא יתקרב לתעשייה בשנית. 

באפט ומאנגר

באפט, המשמש כמנכ"ל ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B ונחשב לאחד המשקיעים הטובים בעולם, אמר זמן רב כי עסקי התעופה סובלים ממודל שדורש הון רב עם שולי רווח נמוכים וסיכונים נוספים הנובעים מכוחות שאינן בשליטת חברות התעופה, כמו מחיר הדלק הסילוני וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטי. "זו מלכודת מוות למשקיעים", אמר באפט באסיפה השנתית של ברקשייר ב-2013. עוד הוסיף המשקיע כי להיות מנהל של חברת תעופה זו עבודה הסובלת מחוסר הערכה ומכבידה מאוד היות ויכולות להתעורר כל כך הרבה בעיות. "תאמינו לי, אין כיף בלהיות מנכ"ל של חברת תעופה", אמר באפט בשיחת המשקיעים ב-2020. "זה מאוד מאוד קשה היות ואתה מתמודד כל יום מול מיליוני אנשים ואם רק 1% מהם נתקלים בבעיות, אתה מאוד לא שמח". 

מנכ"ל ברקשייר, שנחשב לאחד מיצרני העסקאות הגדולים בעולם עם הרים של מזומנים בהישג יד, אמר שפנו אליו משקיעים רבים שרצו להקים חברת תעופה, אבל זה רק הרחיק אותו עוד יותר מהענף. "היו לי כנראה תריסר הצעות ב-25 השנים האחרונות מאנשים שרצו להיכנס לעסקי התעופה, כאשר כמה מהם אף נכנסו. זה נחשב סקסי מסיבה כלשהי", אמר באפט. שותפו המנוח של באפט, צ'ארלי מאנגר, אמר בעבר כי "אתה לא יכול לבנות את מסילות רכבת, אבל ניתן להקים חברות תעופה בלי הגבלה. וזה דבר שאנחנו לא אוהבים". 

בשנת 2020 באפט חשף כי ברקשייר מכרה את כל החזקותיה בתעשיית התעופה שכללו השקעות בשווי של 4 מיליארד דולר ב-4 חברות תעופה וותיקות - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, סאות'ווסט איירליינס ודלתא אייר ליינס. באפט אמר אז כי הקורונה שינתה את התעשייה באופן מהותי. "העולם השתנה עבור חברות התעופה. אני עדיין לא יודע איך, אבל מקווה שהתעשייה תתקן עצמה במהירות".

עוקבים רבים של באפט התאכזבו לאחר שחברות התעופה זינקו מהשפל של 2020, כאשר גם הנשיא של ארה"ב לשעבר, דונאלד טראמפ אמר כי באפט צדק כל חייו אבל עשה טעות במכירת חברות התעופה. עם זאת, יתכן ובאפט, כרגיל יהיה זה שצוחק אחרון, כאשר למרות קפיצת מניות התעופה מהשפל, המניות עדיין לא התאוששו לחלוטין מנזקי הקורונה. למעשה, קרן הסל  US GLOBAL JETS ETF העוקבת אחר 50 חברות תעופה אמריקאיות ובינלאומיות, נותרה 40% מתחת לרמות בהן נסחרה טרום מגפת הקורונה בשנת 2019. 

המיליארדר זיעזע רבים כאשר החליט להשקיע בענף התעופה בשנת 2016 וקנה 10% מארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב. כבר אז באפט נמנע מהסקטור במשך עשור והצהיר כמה הוא מתנגד להשקעות שם. באפט שבר את הכלל שלו כאשר בחר להאמין שתעשיית התעופה סוף סוף התחזקה לאחר פשיטות הרגל הרבות שפקדו אותה במהלך המאה ה-20. "התקווה היא שהחברות ישמרו על מספר הזמנות המטוסים ביחס סביר לביקוש הפוטנציאלי", אמר אז.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההשקעה הראשונה של באפט בתעשייה הייתה ב-USAir ב-1989, עם השקעה בשווי של יותר מ-350 מיליון דולר. המשקיע אמר בנוגע להשקעה הזו כי "זה היה יכול להיות גרוע יותר, אבל זו הייתה טעות". באחד ממפגשי המשקיעים בשנים לאחר מכן סיפר באפט בדיחה בנוגע להשקעה בחברות התעופה ואמר כי "כאשר ריצ'רד ברנסון, הבעלים העשיר של וירג'ין אטלנטיק, נשאל איך להפוך למיליונר, הייתה לו תשובה מהירה: 'תתחיל כמיליארדר ואז תקנה חברת תעופה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צריך 16/01/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
    RYAAY 28% בשנה האחרונה
  • ואסאנפי 500 24 אחוז בלי ידעת כלום (ל"ת)
    17/01/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 0.85%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


נובו נורדיקס
צילום: Johan Wessman

נובו נורדיסק מקבלת אישור בארה״ב לגלולת ווגובי להפחתת משקל

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר סמגלוטיד בבליעה לשימוש כרוני, והחברה יוצאת להשקה בתחילת ינואר בזמן שאלי לילי מתקרבת עם גלולה מתחרה

ליאור דנקנר |

נובו נורדיסק Novo Nordisk 7.35%  , חברת תרופות דנית שמתמחה בטיפולים לסוכרת ולהשמנה, מקבלת אישור בארה״ב לשיווק גרסה בבליעה של ווגובי, תרופת הירידה במשקל שלה מקבוצת ג׳י אל פי אחת. מדובר בגלולה במינון 25 מיליגרם של סמגלוטיד, אותו חומר פעיל שנמצא גם בווגובי בהזרקה וגם באוזמפיק. הגלולה תימכר תחת המותג ווגובי, לצד פעילות קיימת של נובו בתחום סמגלוטיד בבליעה לסוכרת סוג 2 עם ריבלסוס.

המניה של נובו נורדיסק נסחרת סביב 48 דולר, אחרי שנה תנודתית. בשבוע האחרון היא יורדת בכ-2.6% ובחודש האחרון בכ-1.9%, כשמתחילת השנה הירידה עומדת על כ־44.1% וב-12 החודשים האחרונים על כ-53.5%. סביב הודעת האישור לגלולת ווגובי נרשמה קפיצה של כ-8% במסחר המאוחר בארה״ב, על רקע ניסיון של החברה לעצור שחיקה בנתח השוק מול זפבאונד של אלי לילי והלחץ מצד גרסאות מרקחת בשוק האמריקאי. שווי השוק של החברה עומד על כ-214.7 מיליארד דולר, והמכפיל הנוכחי סביב 12.6.


המספרים שמאחורי האישור ומה הוכיח הניסוי

האישור נשען על תוצאות ניסוי שלב מתקדם בשם אואזיס ארבע שנמשך 64 שבועות. המשתתפים שנטלו סמגלוטיד בבליעה במינון 25 מיליגרם פעם ביום ירדו בממוצע 16.6% ממשקל הגוף, לעומת 2.7% בקבוצת פלצבו. הנתונים מציבים את פורמט הבליעה קרוב לתוצאות שמקושרות לטיפולים בזריקה, אבל עם שגרת שימוש יומיומית אחרת.

ההתווייה המאושרת היא ניהול משקל כרוני למבוגרים עם השמנה או עודף משקל ולפחות מצב רפואי נלווה אחד. ההגדרה הזו מרחיבה את קבוצת היעד לעומת שיח שמתמקד רק במדד מסת הגוף, והיא מגיעה בתקופה שבה מבטחים, מעסיקים וממשלות מתמודדים עם עלויות בריאות שעולות סביב השמנה וסיבוכיה.

החברה מתכננת להתחיל למכור את הגלולה בארה״ב בתחילת ינואר, כחלק ממהלך שמטרתו להרחיב את היצע הפורמטים מעבר להזרקה. נובו גם מציינת שהגישה בקשות לאישור באירופה ובאזורים נוספים בעולם במחצית השנייה של השנה, כחלק מפריסה רחבה יותר של אותו מוצר.