מניית טסלה עולה בעוד התחזיות בוול-סטריט יורדות, מה הסיבה?
נדמה שלמניית טסלה TESLA INC יש נטייה ללכת נגד הציפיות וגם חודש דצמבר אינו יוצא דופן. מניות יצרנית הרכבים החשמליים עולות בעוד מספר תחזיות מפתח בוול-סטריט דווקא יורדות. הנמכת תחזיות לרוב לא מועילה למניות ולכן נשאלת השאלה, מה קורה?
בוול-סטריט צופים כעת כי טסלה תמסור 473,000 רכבים ברבעון הרביעי, ירידה לעומת הצפי של 490,000 מכוניות קודם לכן. בנוסף, הקונצנזוס למסירות החברה לשנת 2024 עומד כעת על כ-2.1 מיליון, ירידה מכ-2.3 מיליון לפני כן. גם התחזית לרווח למניה לשנה הבאה ירדה ל-3.85 דולר, לעומת 4.67 דולר למניה לפני מספר חודשים.
אומדנים שיורדים מהווים בדרך כלל רוח נגדית למניות, אלא אם האנליסטים והמשקיעים מאמינים כי ההערכות הקודמות היו גבוהות מדי. נראה שזה חלק מהסיפור לפי ביצועי מניית טסלה האחרונים. אנליסט RBC, טום נאריין, כתב ביום שני האחרון כי תחזית המכירות של טסלה לשנת 2024 היא כעת "ללא סיכון". נאריין הנמיך את תחזית המכירות שלו ל-2024 ל-2.1 מיליון יחידות מ-2.3 מיליון קודם לכן. בנוסף, האנליסט הנמיך גם את מחיר היעד שלו למניה בדולר ל-300 דולר, נתן המלצת קנייה למניה וציין כי הערכותיו מבוססות בעיקר על הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית של החברה.
הגורמים לעליות
תחזיות "חסרות סיכון" הן אחת הסיבות שמניות טסלה עולות, אבל יש כמה סיבות נוספות. בתור התחלה, מכירות טסלה בסין היו חזקות לאחרונה. בוול-סטריט עוקבים אחרי רכישות ביטוחי הרכב בסין בכדי לנסות להבין בערך כמה כלי רכב טסלה צפויה למכור במדינה ברבעון. יצרנית הרכבים לא מדווחת על נפחי מכירות חודשיים או לפי גיאוגרפיה. לפי הנתונים, טסלה מכרה כ-140,000 יחידות עד סוף השבוע האחרון, מה שמעמיד את החברה בקצב לקביעת שיא רבעוני של כ-165,000 רכבים. החברה מכרה 156,000 יחידות בסין במהלך הרבעון השני של 2023.
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוצאות חזקות בשוק הסיני בדרך כלל עוזרות למניות טסלה. הן חשובות קצת יותר לאחרונה מכיוון שהחברה מוכרת כעת את מודל 3 המשודרג שלה במדינה. ביקוש חזק לרכב המשודרג מהווה סימן חיובי למכירות 2024 של מודל 3. גורם נוסף שעוזר לדחוף את המניה מעלה, הוא החלטת הריבית האחרונה של הפד בה הודיע הבנק המרכזי בארה"ב כי הוא מצפה להוריד את הריבית שלוש או ארבע פעמים בשנת 2024. ריבית נמוכה יותר משמעותה תשלומי רכב חודשיים נמוכים יותר, מה שצפוי להפעיל פחות לחץ על יצרניות הרכב להוריד מחירים. זה דבר שהמשקיעים יקבלו בברכה בשנה הבאה.
מחיר המניה משקף מידע רב בכל רגע נתון, כולל מידע הקשור לחברה, לשוק המניות ולכלכלה כולה כמו הציפיות לריבית. המשקיעים נדרשים לעקוב אחר כל המידע הזה על מנת לנסות ולהבין מה צפוי למניה בטווחי הזמן הקצרים והבינוניים. נכון לעכשיו, המידע הזה דוחף את טסלה למעלה. מניות החברה עלו ביותר מ-80% במהלך 12 החודשים האחרונים.
דוחות החברה לרבעון השלישי
ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC דיווחה לרבעון על רווח למניה של 66 סנט והכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט והכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חשפה כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
"היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".
בעוד מתחרותיה של טסלה צוברות תאוצה, נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.
- 2.הכיוון צפונה. (ל"ת)הכיוון צפונה. 20/12/2023 06:24הגב לתגובה זו
- 1.מניה עם מכפל 80 .. מרחם על מי שמושקע בה (ל"ת)דודו 19/12/2023 21:30הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
