מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

מניית טסלה עולה בעוד התחזיות בוול-סטריט יורדות, מה הסיבה?

בוול-סטריט צופים כעת כי טסלה תמסור 473,000 רכבים ברבעון הרביעי, ירידה לעומת הצפי של 490,000 מכוניות קודם לכן. בנוסף, הקונצנזוס למסירות החברה לשנת 2024 עומד כעת על כ-2.1 מיליון, לעומת כ-2.3 מיליון לפני כן
אדיר בן עמי | (2)

נדמה שלמניית טסלה TESLA INC יש נטייה ללכת נגד הציפיות וגם חודש דצמבר אינו יוצא דופן. מניות יצרנית הרכבים החשמליים עולות בעוד מספר תחזיות מפתח בוול-סטריט דווקא יורדות. הנמכת תחזיות לרוב לא מועילה למניות ולכן נשאלת השאלה, מה קורה?

בוול-סטריט צופים כעת כי טסלה תמסור 473,000 רכבים ברבעון הרביעי, ירידה לעומת הצפי של 490,000 מכוניות קודם לכן. בנוסף, הקונצנזוס למסירות החברה לשנת 2024 עומד כעת על כ-2.1 מיליון, ירידה מכ-2.3 מיליון לפני כן. גם התחזית לרווח למניה לשנה הבאה ירדה ל-3.85 דולר, לעומת 4.67 דולר למניה לפני מספר חודשים.

אומדנים שיורדים מהווים בדרך כלל רוח נגדית למניות, אלא אם האנליסטים והמשקיעים מאמינים כי ההערכות הקודמות היו גבוהות מדי. נראה שזה חלק מהסיפור לפי ביצועי מניית טסלה האחרונים. אנליסט RBC, טום נאריין, כתב ביום שני האחרון כי תחזית המכירות של טסלה לשנת 2024 היא כעת "ללא סיכון". נאריין הנמיך את תחזית המכירות שלו ל-2024 ל-2.1 מיליון יחידות מ-2.3 מיליון קודם לכן. בנוסף, האנליסט הנמיך גם את מחיר היעד שלו למניה בדולר ל-300 דולר, נתן המלצת קנייה למניה וציין כי הערכותיו מבוססות בעיקר על הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית של החברה. 

 

הגורמים לעליות

תחזיות "חסרות סיכון" הן אחת הסיבות שמניות טסלה עולות, אבל יש כמה סיבות נוספות. בתור התחלה, מכירות טסלה בסין היו חזקות לאחרונה. בוול-סטריט עוקבים אחרי רכישות ביטוחי הרכב בסין בכדי לנסות להבין בערך כמה כלי רכב טסלה צפויה למכור במדינה ברבעון. יצרנית הרכבים לא מדווחת על נפחי מכירות חודשיים או לפי גיאוגרפיה. לפי הנתונים, טסלה מכרה כ-140,000 יחידות עד סוף השבוע האחרון, מה שמעמיד את החברה בקצב לקביעת שיא רבעוני של כ-165,000 רכבים. החברה מכרה 156,000 יחידות בסין במהלך הרבעון השני של 2023. 

תוצאות חזקות בשוק הסיני בדרך כלל עוזרות למניות טסלה. הן חשובות קצת יותר לאחרונה מכיוון שהחברה מוכרת כעת את מודל 3 המשודרג שלה במדינה. ביקוש חזק לרכב המשודרג מהווה סימן חיובי למכירות 2024 של מודל 3. גורם נוסף שעוזר לדחוף את המניה מעלה, הוא החלטת הריבית האחרונה של הפד בה הודיע הבנק המרכזי בארה"ב כי הוא מצפה להוריד את הריבית שלוש או ארבע פעמים בשנת 2024. ריבית נמוכה יותר משמעותה תשלומי רכב חודשיים נמוכים יותר, מה שצפוי להפעיל פחות לחץ על יצרניות הרכב להוריד מחירים. זה דבר שהמשקיעים יקבלו בברכה בשנה הבאה. 

מחיר המניה משקף מידע רב בכל רגע נתון, כולל מידע הקשור לחברה, לשוק המניות ולכלכלה כולה כמו הציפיות לריבית. המשקיעים נדרשים לעקוב אחר כל המידע הזה על מנת לנסות ולהבין מה צפוי למניה בטווחי הזמן הקצרים והבינוניים. נכון לעכשיו, המידע הזה דוחף את טסלה למעלה. מניות החברה עלו ביותר מ-80% במהלך 12 החודשים האחרונים. 

 

דוחות החברה לרבעון השלישי

ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC דיווחה לרבעון על רווח למניה של 66 סנט והכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט והכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חשפה כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.

"היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".

בעוד מתחרותיה של טסלה צוברות תאוצה, נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכיוון צפונה. (ל"ת)
    הכיוון צפונה. 20/12/2023 06:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מניה עם מכפל 80 .. מרחם על מי שמושקע בה (ל"ת)
    דודו 19/12/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.