מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

מניית טסלה עולה בעוד התחזיות בוול-סטריט יורדות, מה הסיבה?

בוול-סטריט צופים כעת כי טסלה תמסור 473,000 רכבים ברבעון הרביעי, ירידה לעומת הצפי של 490,000 מכוניות קודם לכן. בנוסף, הקונצנזוס למסירות החברה לשנת 2024 עומד כעת על כ-2.1 מיליון, לעומת כ-2.3 מיליון לפני כן
אדיר בן עמי | (2)

נדמה שלמניית טסלה TESLA INC יש נטייה ללכת נגד הציפיות וגם חודש דצמבר אינו יוצא דופן. מניות יצרנית הרכבים החשמליים עולות בעוד מספר תחזיות מפתח בוול-סטריט דווקא יורדות. הנמכת תחזיות לרוב לא מועילה למניות ולכן נשאלת השאלה, מה קורה?

בוול-סטריט צופים כעת כי טסלה תמסור 473,000 רכבים ברבעון הרביעי, ירידה לעומת הצפי של 490,000 מכוניות קודם לכן. בנוסף, הקונצנזוס למסירות החברה לשנת 2024 עומד כעת על כ-2.1 מיליון, ירידה מכ-2.3 מיליון לפני כן. גם התחזית לרווח למניה לשנה הבאה ירדה ל-3.85 דולר, לעומת 4.67 דולר למניה לפני מספר חודשים.

אומדנים שיורדים מהווים בדרך כלל רוח נגדית למניות, אלא אם האנליסטים והמשקיעים מאמינים כי ההערכות הקודמות היו גבוהות מדי. נראה שזה חלק מהסיפור לפי ביצועי מניית טסלה האחרונים. אנליסט RBC, טום נאריין, כתב ביום שני האחרון כי תחזית המכירות של טסלה לשנת 2024 היא כעת "ללא סיכון". נאריין הנמיך את תחזית המכירות שלו ל-2024 ל-2.1 מיליון יחידות מ-2.3 מיליון קודם לכן. בנוסף, האנליסט הנמיך גם את מחיר היעד שלו למניה בדולר ל-300 דולר, נתן המלצת קנייה למניה וציין כי הערכותיו מבוססות בעיקר על הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית של החברה. 

 

הגורמים לעליות

תחזיות "חסרות סיכון" הן אחת הסיבות שמניות טסלה עולות, אבל יש כמה סיבות נוספות. בתור התחלה, מכירות טסלה בסין היו חזקות לאחרונה. בוול-סטריט עוקבים אחרי רכישות ביטוחי הרכב בסין בכדי לנסות להבין בערך כמה כלי רכב טסלה צפויה למכור במדינה ברבעון. יצרנית הרכבים לא מדווחת על נפחי מכירות חודשיים או לפי גיאוגרפיה. לפי הנתונים, טסלה מכרה כ-140,000 יחידות עד סוף השבוע האחרון, מה שמעמיד את החברה בקצב לקביעת שיא רבעוני של כ-165,000 רכבים. החברה מכרה 156,000 יחידות בסין במהלך הרבעון השני של 2023. 

תוצאות חזקות בשוק הסיני בדרך כלל עוזרות למניות טסלה. הן חשובות קצת יותר לאחרונה מכיוון שהחברה מוכרת כעת את מודל 3 המשודרג שלה במדינה. ביקוש חזק לרכב המשודרג מהווה סימן חיובי למכירות 2024 של מודל 3. גורם נוסף שעוזר לדחוף את המניה מעלה, הוא החלטת הריבית האחרונה של הפד בה הודיע הבנק המרכזי בארה"ב כי הוא מצפה להוריד את הריבית שלוש או ארבע פעמים בשנת 2024. ריבית נמוכה יותר משמעותה תשלומי רכב חודשיים נמוכים יותר, מה שצפוי להפעיל פחות לחץ על יצרניות הרכב להוריד מחירים. זה דבר שהמשקיעים יקבלו בברכה בשנה הבאה. 

מחיר המניה משקף מידע רב בכל רגע נתון, כולל מידע הקשור לחברה, לשוק המניות ולכלכלה כולה כמו הציפיות לריבית. המשקיעים נדרשים לעקוב אחר כל המידע הזה על מנת לנסות ולהבין מה צפוי למניה בטווחי הזמן הקצרים והבינוניים. נכון לעכשיו, המידע הזה דוחף את טסלה למעלה. מניות החברה עלו ביותר מ-80% במהלך 12 החודשים האחרונים. 

 

דוחות החברה לרבעון השלישי

ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC דיווחה לרבעון על רווח למניה של 66 סנט והכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט והכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חשפה כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.

"היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".

בעוד מתחרותיה של טסלה צוברות תאוצה, נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכיוון צפונה. (ל"ת)
    הכיוון צפונה. 20/12/2023 06:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מניה עם מכפל 80 .. מרחם על מי שמושקע בה (ל"ת)
    דודו 19/12/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
רובוטקסי
צילום: טסלה

חדשות טובות לטסלה - המניה עולה; על ההתקדמות ברובוטקסי

טסלה מדלגת מעל הירידה במכירות הרכב - ההתרחבות בתחום הרובוטקסי שוב דוחפת את המניה



עמית בר |
נושאים בכתבה רובוטקסי טסלה

מניית טסלה עולה בוול סטריט, בעקבות ציוץ של אילון מאסק, על הכפלת צי הרובוטקסי באוסטין, טקסס, במהלך דצמבר. הציוץ, שפורסם היום, כלל הצהרה ישירה: "צי הרובוטקסי של טסלה באוסטין אמור להכפיל את עצמו בערך בחודש הבא". זהו הציוץ השני השבוע שמעורר תגובה חיובית בשוק — קודם לכן התייחס מאסק לשבבי AI שטסלה פיתחה עבור מערכות עיבוד מתקדמות, מה שהוביל לזינוק של כ-7% במניה ביום שני.

הרחבה: אילון מאסק לא עוצר: xAI מתקרבת לגיוס ענק וטסלה מקבלת אור ירוק לרובוטקסי

התגובה החיובית במניה משקפת מגמה רחבה יותר: המשקיעים רואים בטסלה פחות חברת רכב מסורתית ויותר פלטפורמה טכנולוגית המתמקדת בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. עם זאת, זווית זו כוללת סיכונים — כולל עיכובים רגולטוריים ותקלות טכניות שמעיבות על ההתקדמות. בשוק, העלייה במניה נמשכת למרות תחזיות לירידה במכירות הרכב ובשורת הרווח, מה שמדגיש את ההימור על צמיחה עתידית.

הרחבה: המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

הרובוטקסי - יהיה מנוע צמיחה?

שירות הרובוטקסי של טסלה הושק רשמית ב-22 ביוני באוסטין, טקסס, עם צי ראשוני מצומצם של רכבי מודל 3 ומודל Y. ההשקה כללה נסיעות בתשלום ללא נהג במושב הנהג, אך עם מפקחי בטיחות במושב הקדמי, מצב שמבדיל אותו משירותים אוטונומיים מלאים כמו אלה של ויימו. מאז, החברה הרחיבה את אזור השירות באוסטין בפעם השלישית תוך חודשיים, והודיעה על תוכניות להגיע לחמש ערים נוספות בארה"ב, כולל אזורים באריזונה ובנבדה. ניסויים ראשוניים התקיימו גם בסן פרנסיסקו, ובקשות לרישוי הוגשו לערים כמו לאס וגאס.

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".