ביל אקמן
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק, סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

לקנות או למכור? וורן באפט וביל אקמן חושבים הפוך על שוק האג"ח; אקמן בשורט, באפט בלונג

אקמן בשורט על שוק האג"ח של ארה"ב ל-30 שנה; במקביל באפט מצהיר שהוא לא מפסיק לקנות
איציק יצחקי | (10)

המשקיע ביל אקמן, מנהל קרן הגידור פרשינג קפיטל, צייץ בסוף השבוע כי הפוזיציה שלו לשוק האג"ח של המדינה ל-30 שנה היא פוזיציית שורט. הוא מאמין שהתשואות עשויות להגיע בקרוב ל-5.5% - כ-1% מעל התשואה הנוכחית. תשואות עולות משמע ירידה בשער האג"ח.

 

לטענתו, האינפלציה נותרה גבוהה והיא תביא לעלייה במחירי האג"ח וכך היא בעצם תאפשר לו להרוויח מהנפילה באג"ח. "ישנן פעמים רבות בהיסטוריה שבהן שוק האג"ח מתמחר מחדש את העקומה תוך מספר שבועות, וזה נראה כמו אחת מהפעמים הללו", כתב אקמן שטוען כי הוא פתח את הפוזיציה דרך שוק אופציות ולא דרך שוק האג"ח. לגישתו, השוק בזמן הקרוב יבין שאגרות החוב ל-30 שנה בתשואה נמוכה ובאופן יחסי לאגרות חוב קצרות יותר אכן רואים שההבל נמוך - כלומר העקומה אכן יחסית שטוחה.   

אקמן הודיע על המהלך יממה לאחר שפיץ' הורידה את דירוג החוב של ארה"ב מ-AAA ל-AA+, במה שהחברה הגדירה כ"הידרדרות פיסקלית צפויה בשלוש השנים הבאות, נטל החוב הממשלתי הכללי והולך וגובר". צריך לזכור שאקמן נחשב למשקיע אגרסיבי. קרן הגידור שלו הפסידה בשנה שעברה 430 מיליון דולר בעקבות ההחלטה להשקיע בנטפליקס, שהפסידה בקרב מול אפליקציות הסטרימיניג האחרות.

קרן הגידור של אקמן, עלתה ב-15.6% עד יולי, מעט מתחת לתשואת מדד S&P 500. אקמן הוא ממש לא האיש היחיד בוול סטריט הנוקט עמדה לגבי החוב של ארה"ב.

וורן באפט ממש לא התרגש מההחלטה של פיץ' להוריד את הדירוג של ארה"ב. הוא אמר בראיון ל-CNBC: "קנינו 10 מיליארד דולר אג"ח ממשלת ארה"ב ביום שני האחרון והשאלה היחידה ליום שני הבא היא האם נקנה 10 מיליארד דולר באג"ח לתקופה של 3 או 6 חודשים".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לילי 06/08/2023 17:24
    הגב לתגובה זו
    אין היגיון במחירים - תשואות של ריבית 0 לא יכולות להתקיים בריבית הגבוהה ב20 שנים אחרונות. חייב לבוא תיקו חד . לחזור לתשואות של 10%
  • 7.
    האנליסט 06/08/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
    הדרך הנכונה היא לקנות בלונג על האגח הקצר (3-6 חודשים) כמו שבאפט קונה, תוך מכירה בשורט את האגח הארוכות (30 שנה) ולגלגל את הפוזיציה אם צריך
  • אם צפי הריבית ישתנה לירידה הפוזיציה תפסיד (ל"ת)
    לילי 06/08/2023 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שורטיסט נשאר שורטיסט אחר? אי ירוויח? (ל"ת)
    007 06/08/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רן 06/08/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    באפט קונה אגח קצר מאד, פחות חשוף לשינויי ריבית
  • 4.
    קשקש 06/08/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    ההלוואה של ארה"ב במשבר של 2008/9 הייתה בריבית של 5.5-6% ורגע התשלום מתקרב זאת הסיבה שהריבית לא מפסיקה לעלות כמו כן הממשל מעביר את החובות למשקיעים
  • 3.
    האמיתי 06/08/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    בטח באפט קונה כל החיים לפניו נו באמת עכשיו בגיל 93 יגיד שהשוק בועתי
  • 2.
    תכלס.אתה והמזל שלך.אתה וההימור שלך (ל"ת)
    כ.ד 06/08/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלירן 06/08/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
    אקמן בשורט על אגח ארוך, וורן קונה קצרים של 3 עד 6 חודשים והם בכלל לא רגישים לעליות. כותרת לקליקבייט
  • תלמד 06/08/2023 13:39
    הגב לתגובה זו
    באפט בלונג על התשואה-ירויח.
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.