מספר התביעות לדמי אבטלה עמד בצפי - זה מצדיק זינוק של 2.6% בנאסד"ק?
המחירים בארה"ב עדיין עולים - אמנם לא בקצב השיא שראינו בזמן הקיץ, אך לכולם ברור שזה ש-7.1% נמוך בשני אחוז מ-9.1% לא אומר שהאינפלציה מאחורינו. הפד' יודע את העובדה הזו טוב מאוד והוא הדגיש לכולנו כי מה שחשוב לו זה לראות את האינפלציה חוזרת לטווח המקובל של 2%. הפד' כמובן לא יכול להגדיל את כמות הנפט של ארה"ב, לשפר את המצב בסין או ולהוריד את האינפלציה ברגע, הדרך העיקרית שלו להרודי את המחירים היא להעלות את הריבית ולשבור את הביקוש - לגרום לאנשים לצרוך פחות ולמשוך את המחירים למטה.
ג'רום פאוול ויתר חברי הפד' הזהירו אותנו כי זמנים קשים הולכים לבוא מבחינת שוק העבודה עקב העלאות הריבית שלהם, פשוט מאוד בגלל שלשם הם מכוונים - פיטורים של עובדים והאטה במשק. הבעיה היא שלמרות כל העלאות הריבית של הפד', שוק העבודה "מסרב לשתף פעולה" - האבטלה עוד נמוכה - 3.7%, באותה הרמה בה עמדה טרום הקורונה.
מדד נוסף שעוזר למדוד את כוחו של השוק (ובעצם את האבטלה) הוא כמות התביעות לדמי אבטלה בארה"ב, הנתון מפורסם כל שבוע ובחודש האחרון הוא הציג מספר נמוכים יותר ממה שהעריכו בשוק, מה שמהווה אינדיקטור עבור הפד' להמשיך בהעלאות הריבית. למעשה, ב-12 השבועות האחרונים, הנתון הפתיע לטובה רק 3 פעמים ורק פעמיים (אחת מהן היא היום) הוא בעמד בצפי. היום פורסם הנתון - 225 אלף תביעות לדמי אבטלה בשבוע האחרון, התביעות החוזרות לדמי אבטלה היו גבוהות מהצפי ועמדו על 1.7 מיליון, לעומת 1.686 מיליון בשבוע שעבר.
כלכלנים מאמינים כי 270 אלף תביעות שבועיות מהוות "דגל אדום", מה שיסמן לנו בבירור על בעייתיות בשוק העבודה, לפד' יש עוד "עבודה רבה" עד שיביא את השוק לנקודה זו. סימן נוסף לחוזקה של השוק (נכון לעכשיו) הוא כי בממוצע התווספו לשוק העבודה 392 אלף משרות חדשות בכל חודש, זאת למרות פיטורי הענק בחברות כמו מטא למשל. כנראה שהבעיה היא שסקטור הטכנולוגייה הוא זה שסופג את הפגיעה הכי גדולה, פגיעה שעדיין לא מחלחלת ליתר השוק.
- הגיוסים בהייטק חוזרים, אבל לא בתחום התוכנה; שיעור האבטלה 3%
- הצעירים הישראלים עובדים פחות - ירידה בשיעורי התעסוקה בניגוד לעולם המערבי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים, הנתון החיובי שפורסם היום שלח את וול סטריט לעליות כשהנאסד"ק עלה ביותר מ-2.5%, האם זה מוצדק?
הריבית של הפד' עומדת כעת על הטווח של בין 4.25% ל-4.5% עם צפי סופי של לפחות 5% בשנה הקרובה, ככל שהזמן עד שנראה פגיעה בשוק העבודה כתוצאה מכך יהיה יותר ארוך, כך כנראה שהפגיעה תהיה יותר חמורה. אין איך לצאת מזה, אם המחירים עולים והאבטלה נמוכה, יותר ויותר עובדים ידרשו העלאת שכר, מה שימשיך לדחוף את המחירים למעלה. ללא פגיעה משמעותית בשוק העבודה, לא סביר כי הפד' יצליח לעמוד במשימתו אל מול האינפלציה.
יתרה מזאת, בסופו של דבר האבטלה היא מדד למצב של החברות במשק - אם אין אבטלה גבוהה, סימן שאין מספיק פיטורים, לחברות ככל הנראה יש כסף להעסיק את העובדים שלהן, מה שמצביע על כך שהביקוש למוצרים או לשירותים שלהן עדיין חזק. אם הפד' העלה את הריבית כל כך הרבה ובמהירות כל כך גבוהה והצרכנים בארה"ב לא חודלים מלבזבז את הכסף שלהם (במקום לשים אותו בבנק ולקבל תשואה נאה), סימן שהעבודה של ג'רום פאוול עוד לא קרובה לסיומה ושכנראה שהאופטימיות היום בוול סטריט מוגזמת.
- 9.אם הכלכלה חזקה זה אומר גם שהייצור גדל, במיוחד אחרי 01/01/2023 07:44הגב לתגובה זואם הכלכלה חזקה זה אומר גם שהייצור גדל, במיוחד אחרי בעיות שרשרת האספקה. יותר היצע מוריד מחירים לא ראיתי התייחסות לזה
- 8.עוד דקלום ללא מחשבה 31/12/2022 13:39הגב לתגובה זומקור האינפלציה כרגע הוא עליית מחירי השכירות. במשך עשור שוק התעסוקה היה בתפוסה מלאה והאינפלציה היתה שלילית.
- 7.הרעב לבשורות חיוביות יביא לעליות מטורפות בהמשך (ל"ת)אלי 30/12/2022 12:26הגב לתגובה זו
- 6.תש 30/12/2022 05:31הגב לתגובה זועל פי דעתי השיא יגיע בשנים 2024-25 כאשר מחירי הנכסים ירדו לפחות 35% וכינוסי הנכסים 1.5 -2 מיליון בקירוב
- 5.גפ 30/12/2022 05:25הגב לתגובה זוהשכר שמשולם כיום לא מספיק להחזקה של תא משפחתי בגלל יוקר המחייה ועלות שכר הדירה.רק מיתון וירידה של מחירי הנכסים יעזרו לכלכלה להמשיך לצמוח בעוד 3 שנים.
- 4.אלכס 30/12/2022 04:33הגב לתגובה זולא תשתנה בעקבות נתון אחד. דעתי- הירידות בשווקים עוד ימשיכו.
- 3.סימן שהכל טוב.. 30/12/2022 03:28הגב לתגובה זושוק העבודה בריא ועוד שנה האינפלציה חוזרת ל2 אחוז...תמ"ג גבוה בנוסף ידחוף את שוק המניות חזק מעלה ומהר!
- ברור, גם אין חובות בעולם והריבית 0 (ל"ת)ברוך 30/12/2022 14:24הגב לתגובה זו
- 2.לא כל תנודה יומי צריך לקשר לנתון איזוטרי כזה או אחר (ל"ת)Danny 30/12/2022 00:22הגב לתגובה זו
- 1.י 29/12/2022 23:56הגב לתגובה זועוד מעט השוק מבצע פרסה בפרצוף של כל האנליסטים ומראה לכם איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
