ירידות שערים: הנאסד"ק ירד ב-1.4% ב-1%, טסלה ירדה ב-11.5%
יום המסחר בוול סטריט ננעל בצורה מעורבת, הנאסד"ק ירד ב-1.4%, ה-S&P 500 ירד ב-0.5% והדאו ג'ונס ננעל ביציבות. אתמול וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת בנטייה לירידות: הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ומנגד ה-S&P ירד ב0.15% והדאו ירד ב-0.4%. זאת, לאחר שהעליות מקודם יותר ביום המסחר נמחקו עם מסיבת העיתונאים של יו"ר הפד ג'רום פאואל, רגע אחרי החלטת הריבית שכצפוי נשארה ברמה של 0-0.25%. כדאי להירגע: השוק עדיין בתיקון הדו-ספרתי הכי קטן ב-12 השנים האחרונות. התיקון הוא בעיקר תוצאה של רמות השיא בשילוב צונאמי חדשות רעות במהדורות הערב. אונלי אין אמריקה: על הפער בין וול סטריט למיין סטריט - תזכרו שהענקיות במצב הטוב מעולם והאלטרנטיבה למניות מתייקרת. וגם: ההזדמנות שלנו במטאוורס שכנראה תפוספס כי בנט לא נלחם באקזיטים - לטור המלא של שלמה גרינברג. עונת הדוחות: החברות הגדולות בעולם מדווחות השבוע: היום ידווחו אפל APPLE וחברות התשלומים ויזה VISA ומאסטרקארדMASTERCARD INCORPORATED ומחר שברון CHEVRON CORP וקאטרפילר CATERPILLAR . האם הירידות יימשכו או שנחזור לעליות? חוכמת ההמון עשויה להיות חשובה יותר מחוכמת המומחים, במיוחד שהמומחים לא יכולים בהגדרה להיות פסימיים. אז בואו להשתתף בסקר על כיוון הבורסה בת"א והנאסד"ק, ולצפות בתוצאות. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.11%
מאקרו שורת נתוני מאקרו התפרסמה לפני זמן קצר בארצות הברית: הערכה ראשונה של הצמיחה ברבעון הרביעי על פני זה השלישי הייתה ברמה של 6.9% בחישוב שנתי, גבוה מצפי הכלכלנים ל-5.5%, ברבעון השלישי הנתון היה 2.3%. הצריכה הפרטית עלתה ב-3.3% בלבד מול ההערכות ל-3.4% (ברבעון השלישי עלתה ב-2%) וההוצאות על ליבת הצריכה הפרטית עלו ב-4.9% בהתאם לתחזיות (ברבעון השלישי עלתה ב-4.6%). בגזרת תביעות דמי האבטלה החדשות (ויוזכרו הדברים של פאואל בדבר תעסוקה מהודקת שמותירה "מקום רב להעלאת ריבית"): 265 אלף כאלה הוגשו בשבוע שעבר בעוד הכלכלנים ציפו לרמה גבוהה של 265 אלף. שבוע לפני כן הנתון עמד על 286 אלף. בתביעות הנמשכות נכון לשבוע שהסתיים ב-15 בינואר, היקפן היה 1.675 מיליון בשונה מההערכות ל-1.653 מיליון. בשבוע קודם לכן הסתכמו ב-1.635 מיליון) אלוהים בפרטים הקטנים: בין השורות של הודעת הפד והציטוטים של פאואלהריבית נותרה ללא שינוי ולפי רונן מנחם ממזרחי טפחות, הפרטים בהחלטה כבר היו מתומחרים. מהם בכל זאת ההבדלים מההודעה הקודמת למי שנותר מבולבל? וגם: ב-IBI רפי גוזלן מצביע על כך שפאואל רמז שתחזית האינפלציה של הפד תעלה, ונמנע מלשלול העלאה גדולה של הריבית בפעימה בודדת (לכתבה המלאה). האם הבועה בטכנולוגיה מתפוצצת - איך משקיעים כשהשווקים נופלים? מה מניע את ירידות השערים החדות - אירועים כלכלים מהותיים? מדוע משקיעים שהרוויחו כל כך הרבה בשנתיים האחרונות, מגיבים בקיצוניות לשחיקה מסוימת ברווח, איך משפחת רוטשילד עשתה את הונה, מה עושה כעת הכסף הטיפש - ממה עושים המשקיעים האסטרטגיים? (לטור המלא של הלל בש). מניות במרכז מפתחת השבבים INTEL CORPORATION (INTC) יורדת לאחר תחזית מאכזבת לרבעון הנוכחי, הגם שעקפה את צפי האנליסטים לרבעון האחרון של 2021. ברבעון ההוא הציגה רווח מתואם של 1.09 דולר למניה על הכנסות בסך 19.5 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 0.9 דולר למניה על הכנסות של 18.32 מיליארד דולר. ברבעון הנוכחי היא מצפה לרווח של 0.80 דולר למניה ושההכנסות תסתכמנה ב-18.3 מיליארד דולר. הרווחיות הגולמית עתידה להיות ברמה של 52% (לכתבה המלאה). MCDONALDS (MC) רשת המזון המהיר מפספסת את התחזיות לרבעון הרביעי: הרווח המתואם למניה הסתכם ב-2.23 דולר וההכנסות ב-6.01 מיליארד דולר, צפי האנליסטים היה לנתונים של 2.33 דולר למניה ו-6.02 מיליארד דולר, בהתאמה. התוצאות פספסו הגם שהמכירות בסניפים הזהים בארצות הברית הייתה גבוה מן המצופה - בשיעור 7.5% מול ההערכות שגרסו כי תהיה 6.58%. המשמעות היא שהסניפים שלא נספרים בהשוואה לא מכרו מספיק, או לחלופין ששולי הרווח נפגעו. ואכן במקדונלדס מדברים על עלויות מאמירות ובתוך כך מחסור בעובדים (לכתבה המלאה). NETFLIX (NFLX) ענקית הסטרימינג קופצת אחרי שהמיליארדר ביל אקמן ניצל את הנפילה אחרי הדוחות המאכזבים וקנה 3.1 מיליון מניות של החברה. ALTRIA GROUP (MO) יצרנית סיגריות מרלבורו יורדת מעט למרות שעקפה את התחזיות. הרווח המתואם ברבעון הרביעי עמד על 1.09 סנט למניה וההכנסות על 6.225 מיליארד דולר. בשוק ציפו כי תרוויח 1.08 דולר למניה ותכניס 4.998 מיליארד דולר. ב-2022 החברה מצפה לרווח מתואם של 4.79-4.93 דולר למניה (אמצע טווח של 4.86 דולר), בעוד תחזית הקונצנזוס בשוק הייתה ל-4.84 דולר למניה. SOUTHWEST AIRLINES CO (LUV) חברת התעופה חזרה להרוויח לאחר שנתיים של הפסדים אך יורדת: הרווח המתואם למניה היה 14 סנט ברבעון הרביעי של 2021 וההכנסות 5.05 מיליארד דולר. האנליסטים העריכו כי הרווח יסתכם ב-7 סנט למניה וההכנסות ב-4.97 מיליארד דולר. קיבולת ההובלה עלתה ב-54.4% בעוד בשוק חשבו שתעלה ב-82% ועלויות הדלק התייקרו ב-80% ל-2.25 דולר לגלון, ועתיד להשאר ברמה זו ואף לעלות עד ל-2.35 דולר לגלון ברבעון הנוכחי. APPLE (AAPL) כאמור ענקית הטכנולוגיה תדווח הערב אחרי הנעילה על תוצאותיה לרבעון הרביעי. האנליסטים מצפים לראות רווח של 1.88 דולר למניה על הכנסות של 118.38 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). חברת הרכב החשמלי TESLA INC (TSLA) של היזם אלון מאסק הכתה את צפי האנליסטים לדוחות הרבעון הרביעי של 2021 כשהציגה רווח מתואם של 2.54 דולר למניה על הכנסות של 17.7 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו שתדווח על רווח של 2.36 דולר למניה על הכנסות ברמה של 16.5 מיליארד דולר. אתמול במסחר המאוחר המניה ירדה כ-5% ישר לאחר פרסום הדוחות ואילו עתה טרום הפתיחה היא מעט עולה (לכתבה המלאה). ישראליות במרכז
סיליקום מדווחת על רווח מתואם של 0.67 דולר למניה בדילול מלא ברבעון הרביעי של 2021 על הכנסות של 36.3 מיליון דולר. האנליסטים ציפו לתוצאות נמוכות יותר, ברמה של 0.57 דולר למניה ו-34.74 מיליון דולר. חברת הפרמצבטיקה הישראלית תרו תפרסם הלילה את תוצאותיה לרבעון האחרון של השנה. האנליסיט היחיד שמסקר את המנייה צופה כי היא תדווח על הכנסות של כ-142.2 מיליון דולר, עליה קלה של כ-1.5% בהשוואה לכ-140.1 ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הוא צופה לרווח רבעוני מתואם של 0.91 דולר למניה. חברת צים היא כיום החברה הישראלית הרווחית ביותר אי פעם - ונסחרת במכפיל רווח של קצת יותר מ-2, ומכפיל הכנסות של 0.7. האנליסטים בממוצע צופים לחברה רווח של כ-3 מיליארד דולר ב-2022, כאשר שווי החברה כולו הוא 7 מיליארד דולר - כלומר מכפיל 2; תמחור כזה עשוי להיות מגן מפני התנודתיות הגבוהה בשווקים כאשר לפחות כעת נראה שמחירי התובלה יישארו גבוהים זמן רב מהצפוי. מה בכל זאת יכול להשפיע על הכנסות החברה? (לכתבה המלאה) אוטונומו הפועלת בתחום הניידות ונתוני רכב, הכריזה היום על שיתוף פעולה עם יצרנית הרכב AUDI AG. במסגרת שיתוף הפעולה אאודי תספק לפלטפורמת המידע של אוטונומו נתוני רכב עמוקים ושמישים. ההסכם יאפשר ללקוחות ולשותפים העסקיים של אאודי לשפר את חווית המשתמש של בעלי הרכבים, ולהציע מגוון חדש של שירותים כמו שירותי ביטוח מבוססי נהיגה, מעקב וחיווי קבוע על מצב הרכב, והודעה ראשונה על אובדן - המניה הגיבה בזינוק של 13% בטרום אבל כבר מחקה כמעט את כולו. סיוה (סימול: CEVA) מתרחבת לתחום המעבדים המאובטחים: לוקהיד מרטין וחברת שבבים מובילה שילבו טכנולוגיה שפיתחה במסגרת תוכנית של משרד ההגנה האמריקאי.
- 8.יוסי 28/01/2022 08:03הגב לתגובה זוהבורסה בועה, הנדלנ בתל אביב בועה.
- 7.עד מתי הירידה (ל"ת)בריל 28/01/2022 07:21הגב לתגובה זו
- 6.טרלול 28/01/2022 07:20הגב לתגובה זותראו את כיל בעבר מחירי הסחורות עלו והם הצמידו למחיר התירס והמחיר לטון ומה קורה כעת מחירי הסחורות עולים מחיר לטון עלה וכיל יורדת כי היא מניה דואלית ואין קשר בין מצבה למסחר . עידן בלופר עשה נזק גדול למשקיעים כשהנפיק בארהב בירידה של 20% ומאז המניה רק ירדה. הוא עצמו התעשר. כנ"ל טאואר הביקוש לשבבים בשיא אבל המניה יורדת כי האמריקאים מטורפים . אין קשר בין שער המניה למצבה בפועל.
- 5.שלי 28/01/2022 06:53הגב לתגובה זוכפי שכתבתי 20%ירד עןד 15%בדרךמדד 35 יחזור ל1800
- 4.לוקיטו 28/01/2022 00:46הגב לתגובה זובהפוך על הפוך - עניין של ימים לדעתי
- 3.שחר 27/01/2022 21:44הגב לתגובה זוהשוק מתרסק? תענוג שהמניות עולות פחות, השוק עולה? אז בסדר, בכל דרך, אין לחץ ויש דיוידנדים
- 2.מדהים 27/01/2022 18:05הגב לתגובה זואלוהים אדירים. המנייה הזו לא יודעת מה זה לרדת. לפני יומיים ביום הנפילה הגדול ירד יחד עם כל מניות וול לשער 53. וראה פלא עברו יומיים והמנייה טסה 20% לשער 63 לפני הירידה. לא מכיר שום מנייה שעשתה את הטיסה הזו. מדהים
- 1.קיסוס 27/01/2022 16:31הגב לתגובה זוDJIA תעמוד על 3158!!!
- לוזר היית ולוזר תישאר (ל"ת)קוסקוס 27/01/2022 17:02הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
