
אירופה מתבשלת: גל החום הקיצוני יפגע ב-0.5 נק׳ בצמיחה
יוני האחרון היה החודש החם ביותר שידעה אירופה מאז התחילה למדוד - עם סטיה של כמעט 3 מעלות מהממוצע גל החום פגע בספרד, איטליה, צרפת, גרמניה ופורטוגל - בעשרת הימים האחרונים נרשמו יותר מ-1,500 מקרי מוות המיוחסים לטמפרטורות הקיצוניות; החום גם מכביד על הכלכלה כשמוערכת פגיעה של כ-0.5 נק׳ בצמיחה הכללית ביבשת
לכל מי שיצא להסתובב באירופה בעיצומו של הקיץ מוכרת התחושה שאין מפלט מהחום. במרבית המלונות, מרכזי הקניות והבילויים המיזוג לא מצליח להתמודד עם עומסי החום, בחלק מהדירות אפילו לא מותקנים מזגנים. בחלק מהמקומות ההתנגדות היא אידיאולוגית ובחלק מטעמי חסכון, לא כלכלי לרשת את הבית במזגנים בשביל שבועיים בשנה.
רק שהשבועיים האלו מתארכים בשנים האחרונות - ומתפרסים על פני כמעט חודשיים, גובים מחירים בנפש וגם בממון. יוני האחרון נרשם כחודש החם ביותר במערב אירופה מאז תחילת המדידות, עם טמפרטורות ממוצעות של 20.49 מעלות צלזיוס עלייה של 2.81 מעלות מעל הממוצע בין השנים 1991 ל-2020. הגל החום הכפול, שהתרחש בין 20 ל-30 ביוני, הביא לטמפרטורות קיצוניות של עד 46.6 מעלות בספרד ובפורטוגל, ולמעלה מ-40 מעלות בצרפת, איטליה וגרמניה.
החום החריג לא פסח גם על הים התיכון, שבו נמדדו טמפרטורות פני הים של עד 28 מעלות הגבוהות ביותר שנרשמו אי פעם ביוני. כ-65% מאיזור הים חווה גל חום שדורג בדרגה "חזקה" ומעלה, דבר שמאיים גם על המערכת האקולוגית הימית.
החום הקיצוני משפיע באופן ניכר גם על הכלכלה האירופית. על פי ההערכות השרב הכבד עשוי להפחית את הצמיחה הכלכלית באירופה ב-0.5 נקודת אחוז בשנת 2025. במדינות כמו ספרד, ההשפעה עשויה להגיע לירידה של 1.4 נקודות אחוז בתמ"ג.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגרמניה, מפלס המים הנמוך בנהר הריין, תוצאה של הבצורת והחום, ממשיך לשבש את פעילות השיט, במיוחד באזורי דואיסבורג-קלן ונקודת החסימה קרוב. ספינות נאלצות לפעול בחצי קיבולת, מה שמוביל לעלויות נוספות ולשיבושים באספקת סחורות חיוניות.
בענף התיירות, החום הקיצוני הוביל לסגירת אתרים מרכזיים כמו המרפסת הגבוהה במגדל אייפל בפריז, וגם גרם לביטול אירועים ציבוריים. בברצלונה, נרשמה ירידה במספר התיירים בשל הטמפרטורות הגבוהות. במגזר האנרגיה, הביקוש לחשמל זינק בגלל השימוש המוגבר במזגנים ובמכשירי חשמל ביתיים, מה שהוביל לעומסים על רשתות החשמל ולשיבושים באספקה.
החום הקיצוני גבה מחיר כבד גם בתחום הבריאות. במהלך עשרת הימים האחרונים של יוני, נרשמו כ-2,300 מקרי מוות ב-12 ערים מרכזיות באירופה, כאשר כ-1,500 מהם מיוחסים ישירות להשפעות שינויי האקלים. האוכלוסייה המבוגרת הייתה הפגיעה ביותר, עם 88% מהנפטרים מעל גיל 65. בנוסף, גלי החום הובילו לעלייה במספר מקרי האשפוז בשל התייבשות ומכות חום, והעמיסו על מערכות הבריאות במדינות רבות.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
ככל שהטמפרטורות ממשיכות לעלות, מדינות אירופה יידרשו להשקיע בתשתיות עמידות לחום, לשפר את מערכות הבריאות ולהתאים את הכלכלה למציאות האקלימית החדשה.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.