ג'יימי דיימון: "אנחנו מקווים לטוב, אך נערכים לכל תרחיש"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן שומר על אופטימיות זהירה ומכין את הבנק לשוק תנודתי: "נמשיך לשמור על עודף הון ונזילות גבוהה"
בעוד המערכת הפיננסית האמריקאית ממשיכה לספוג זעזועים כתוצאה ממלחמות סחר, אינפלציה מתמשכת ומתח גיאופוליטי גובר, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג’יימי דיימון, יוצא באזהרה חריגה: כלכלה עולמית סוערת כבר כאן, והבנק נוקט צעדים על מנת להתכונן לגרוע מכל. על אף הרקע המאיים,
ג'יי.פי מורגן סיים את הרבעון הראשון עם רווח של 14.64 מיליארד דולר, עלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
דיימון, שנחשב לאחת הדמויות המרכזיות בוול סטריט, הזהיר כי ההתפתחויות האחרונות בתחום המכסים והסחר, ובראשן הצעדים של הנשיא טראמפ, כולל מכסים בשיעור 145% על סין, מגבירים את החשש בשווקים. לדבריו, לקוחות בתחום הבנקאות להשקעות כבר מגיבים בזהירות, ומעדיפים להמתין. למרות זאת, יחידת המסחר של ג’יי.פי מורגן רשמה שיא הכנסות רבעוני בפעילות מניות, והכנסות המסחר הכוללות היו הגבוהות ביותר מאז ראשית מגפת הקורונה.
במקביל, שחקנים נוספים בשוק מביעים דאגה. מנכ"ל בלאקרוק, לארי פינק, ציין כי חוסר הוודאות הנוכחי מזכיר תקופות סוערות כמו המשבר הפיננסי של 2008 והאינפלציה המהירה של 2022. בבנק BNY ובוולס פארגו הביעו אף הם דאגה מהשפעת המכסים
על קצב הצמיחה.
לצד הרווחים, ג’יי.פי מורגן הקצה 75% יותר בהפרשות לחובות מסופקים, עדות לכך שהוא מעריך כי בעתיד הקרוב לקוחות רבים יתקשו להחזיר הלוואות. דיימון הדגיש כי הבנק ימשיך לשמור על נזילות גבוהה והון עודף, והזכיר כי במהלך הרבעון ביצעו רכישה חוזרת של מניות בשווי 7 מיליארד דולר. דיימון אף עקב מקרוב אחר התנודתיות באג"ח האמריקאיות, והבהיר כי הבנק מתכונן לתרחישים של לחצי אשראי, עלייה בריביות, והתרחבות המרווחים. "אם האינפלציה תישאר גבוהה והריביות ימשיכו לעלות - נראה עלייה בבעיות האשראי, כפי שלא חווינו זה זמן רב".
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הסימנים המדאיגים, בבנק טוענים כי בשלב זה אין עדויות ממשיות לקריסות אשראי או בריחה מסיבית של לקוחות, אך ניכרת האטה בביצוע עסקאות מסוימות. "יש חשש בשטח, לקוחות מתלבטים, דוחים החלטות, ממתינים
לראות מה יקרה", סיכם דיימון. עם רוח של זהירות והיערכות, דיימון הבהיר: "אנחנו מתכוננים לכל תרחיש. העולם סוער, ואנחנו שומרים על יציבות פנימית כדי לנווט דרכו".
פוליריזון רשתות חברתיותהישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה
חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.79% , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.
פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.
במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.
בדרך לייצור תעשייתי
ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.
- 1.8 טריליון דולר: 5 עובדות על תעשיית הביו מד העולמית
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.
הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים
עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם
מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 15.94% מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים
הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.
הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש
התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.
למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של
0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.
שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא
ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס,
הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.
לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית.
הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.
