האם הסינים מוכרים אג"ח אמריקאיות? שר האוצר חושב שלא - הנה הסיבה
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן - "סביר שיהיה מיתון, המצב יכול להחמיר"
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, אומר כי "מיתון הוא אפשרות סבירה לכלכלה האמריקאית השנה. דיימון התייחס ברשת פוקס ניוז למכסים ההדדיים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ – כולל מכס של 104% על סחורות מסין שהחל ביום רביעי וגם לתגובת הסינים עם מכס של 84%.
הוא ציין את אי הוודאות הגדולה בשוק הריאלי ובשוק הפיננסי וציין כי המכסים "מעלים מחירים ומאטים את הצמיחה הכלכלית. ללא התקדמות מהירה במו"מ על הסכמי סחר, המצב יחמיר".
דיימון הסביר כי המצב הנוכחי שונה ממשברים קודמים כמו 2008, שבו המערכת הבנקאית הייתה מלאה בחובות מסוכנים. "היום הבנקים לא ממונפים באותה מידה. אבל יש אתגרים גדולים: גירעונות תקציביים ענקיים, אינפלציה עיקשת, ומתיחות גיאופוליטית". לדבריו, המכסים הם חלק ממכלול רחב יותר של בעיות, ולא גורם עצמאי. הוא תמך בעקרון של תיקון חוסר ההגינות בסחר – כולל סובסידיות סיניות ומחסומים לא-מכסיים – אך קרא לממשל להפקיד את המשא ומתן בידי שר האוצר סקוט בסנט, "מקצוען שיכול להרגיע את השווקים".
דיימון התייחס גם לתגובות של הנהלות של פירמות למשבר: "מנכ"לים אומרים לי שהם מקצצים בהוצאות ובהשקעות. זה אומר מיתון". הוא ציין כי צוות הכלכלנים של ג'יי.פי מורגן חוזה מיתון והוסיף כי אם הריבית תמשיך לעלות והאשראי יתייקר, "יהיו בעיות אשראי בכמות והיקפים גדולים בהרבה ממה שראינו הרבה זמן". לדבריו, השוק כבר משקף אי-ודאות, אבל המצב יכול להחמיר.
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על רקע זה, סין ממשיכה לאותת על נכונות לדיאלוג, אך גם על מוכנות להסלים את התגובה, כשבינתיים העניינים הולכים ומתחממים וכל אחד מהצדדים לא מכן למצמץ ראשון.
דיימון התייחס לסוגיית האג"ח האמריקאיות שבידי סין (מעל 800 מיליארד דולר) והתיישר עם דברי בסנט כי מכירה שלהן לא תשיג את מטרותיה של סין. "אם סין מוכרת אג"ח, היא תצטרך לקנות משהו אחר, וזה יחזק את המטבע שלהם – מה שהם נמנעו ממנו לאחרונה", אמר. הוא הסביר כי פעולה כזו תפגע בסין יותר מאשר בארה"ב, שנותרת מטבע הרזרבה העולמי.
- 2.ארהב בחדלות פרעון 09/04/2025 20:06הגב לתגובה זוישראל מחזיקה את יתרות המטבע חוץ שלה באגחים זבל של מדינה חדלת פרעון. הלך הכסף שלנו.
- 1.קשקש 09/04/2025 19:28הגב לתגובה זוגם אם השווקים יתקנו בחזרה למעלה הכיוון הוא למטה
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
