גימי דיימון
צילום: טוויטר

האם הסינים מוכרים אג"ח אמריקאיות? שר האוצר חושב שלא - הנה הסיבה

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן - "סביר שיהיה מיתון, המצב יכול להחמיר" 

רוי שיינמן | (2)

ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, אומר כי "מיתון הוא אפשרות סבירה לכלכלה האמריקאית השנה. דיימון התייחס ברשת פוקס ניוז למכסים ההדדיים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ – כולל מכס של 104% על סחורות מסין שהחל ביום רביעי וגם לתגובת הסינים עם מכס של 84%. 

הוא ציין את אי הוודאות הגדולה בשוק הריאלי ובשוק הפיננסי וציין כי המכסים "מעלים מחירים ומאטים את הצמיחה הכלכלית. ללא התקדמות מהירה במו"מ על הסכמי סחר, המצב יחמיר".

דיימון הסביר כי המצב הנוכחי שונה ממשברים קודמים כמו 2008, שבו המערכת הבנקאית הייתה מלאה בחובות מסוכנים. "היום הבנקים לא ממונפים באותה מידה. אבל יש אתגרים גדולים: גירעונות תקציביים ענקיים, אינפלציה עיקשת, ומתיחות גיאופוליטית". לדבריו, המכסים הם חלק ממכלול רחב יותר של בעיות, ולא גורם עצמאי. הוא תמך בעקרון של תיקון חוסר ההגינות בסחר – כולל סובסידיות סיניות ומחסומים לא-מכסיים – אך קרא לממשל להפקיד את המשא ומתן בידי שר האוצר סקוט בסנט, "מקצוען שיכול להרגיע את השווקים".  

דיימון התייחס גם לתגובות של הנהלות של פירמות למשבר: "מנכ"לים אומרים לי שהם מקצצים בהוצאות ובהשקעות. זה אומר מיתון". הוא ציין כי צוות הכלכלנים של ג'יי.פי מורגן חוזה מיתון והוסיף כי אם הריבית תמשיך לעלות והאשראי יתייקר, "יהיו בעיות אשראי בכמות והיקפים גדולים בהרבה ממה שראינו הרבה זמן". לדבריו, השוק כבר משקף אי-ודאות, אבל המצב יכול להחמיר.  

על רקע זה, סין ממשיכה לאותת על נכונות לדיאלוג, אך גם על מוכנות להסלים את התגובה, כשבינתיים העניינים הולכים ומתחממים וכל אחד מהצדדים לא מכן למצמץ ראשון.   


דיימון התייחס לסוגיית האג"ח האמריקאיות שבידי סין (מעל 800 מיליארד דולר) והתיישר עם דברי בסנט כי מכירה שלהן לא תשיג את מטרותיה של סין. "אם סין מוכרת אג"ח, היא תצטרך לקנות משהו אחר, וזה יחזק את המטבע שלהם – מה שהם נמנעו ממנו לאחרונה", אמר. הוא הסביר כי פעולה כזו תפגע בסין יותר מאשר בארה"ב, שנותרת מטבע הרזרבה העולמי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארהב בחדלות פרעון 09/04/2025 20:06
    הגב לתגובה זו
    ישראל מחזיקה את יתרות המטבע חוץ שלה באגחים זבל של מדינה חדלת פרעון. הלך הכסף שלנו.
  • 1.
    קשקש 09/04/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    גם אם השווקים יתקנו בחזרה למעלה הכיוון הוא למטה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.