סגן יו"ר הפד: "אין צורך למהר לשנות את הריבית"
הפד ממתין: ג'פרסון מסמן כי שיעורי הריבית נשארים יציבים למרות אי-ודאות בעקבות מדיניות טראמפ
סגן יו"ר הבנק המרכזי האמריקאי, פיליפ ג'פרסון, הצהיר כי שיעורי הריבית נמצאים כרגע בעמדה מתאימה להתמודדות עם סיכונים, חרף רמה גבוהה של אי-ודאות בתחזית הכלכלית. זאת לנוכח השינויים המשמעותיים במדיניות האמריקאית בתחומי הסחר, ההגירה והרגולציה תחת ממשל טראמפ החדש.
בנאום שנשא ביום חמישי באירוע בסניף הפד באטלנטה, ציין ג'פרסון כי ייתכן ותהיה "התמתנות מתונה" בשוק העבודה השנה, וכי אי-הוודאות המתמשכת עלולה להאט את הפעילות הכלכלית. עם זאת, הוא הדגיש כי אין צורך בשינוי מיידי בשיעורי הריבית בעת שהפד ממתין למידע נוסף על השפעת מדיניותו של הנשיא דונלד טראמפ על הכלכלה האמריקאית.
"לדעתי, אין צורך למהר לבצע התאמות נוספות בשיעור הריבית," אמר ג'פרסון בדבריו המוכנים. הצהרה זו מגיעה יום לאחר שטראמפ הכריז על סדרת מכסים חדשים על יבוא לארה"ב, צעד שזכה לתשומת לב רבה מצד כלכלנים ומשקיעים כאחד.
ג'פרסון לא סיפק הערכה מפורטת לגבי סדרת המכסים החדשים שטראמפ הכריז עליהם ביום רביעי. כלכלנים צופים באופן כללי כי המכסים יגרמו לעליית האינפלציה והאטת הצמיחה, מה שישאיר את הפד במצב של המתנה וצפייה בעת שהם מחפשים בהירות לגבי אופן ההשפעה של פעולות הנשיא על הכלכלה הרחבה. לדברי סגן היו"ר, תנאי שוק העבודה "נותרים איתנים". אולם הוא ציין כי יעקוב בקפידה אחר נתונים לסימנים שקיצוצים בכוח האדם הממשלתי מתפשטים לחלקים אחרים של הכלכלה, מה שעלול להשפיע על שיעור האבטלה ברמה הלאומית.
- ענקית הטקסטיל האמריקאית מגיעה לסוף דרכה והמניה שחוצה לראשונה 10,000 דולר
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרשנים כלכליים מעריכים כי המכסים החדשים עלולים לאלץ את הבנקאים המרכזיים האמריקאים לקבל החלטה קשה במיוחד אם יעדי התעסוקה והאינפלציה של הפד יבואו לידי התנגשות. מצב כזה עלול ליצור דילמה מורכבת: הורדת ריבית לתמיכה בתעסוקה עלולה להגביר אינפלציה, בעוד שהעלאת ריבית למאבק באינפלציה עלולה לפגוע בשוק העבודה.
ההשלכות של תוכנית טראמפ
תוכניתו של טראמפ, שהייתה אגרסיבית יותר ממה שרבים מהאנליסטים ציפו, תעלה את המכס הממוצע המשוקלל על יבוא לארה"ב לרמתו הגבוהה ביותר במאה השנים האחרונות, לפי חישובים של בלומברג אקונומיקס. מלחמת סחר שמסלימה במהירות, עם מכסי גמול הדדיים, עלולה לשבש שרשראות אספקה, להזין אינפלציה גבוהה יותר ולדכא את הצמיחה הכלכלית - כל אלו גורמים שהפד חייב לקחת בחשבון בקביעת מדיניות הריבית.
הפד השאיר את עלויות ההלוואה יציבות בחודש שעבר, וקובעי המדיניות איתתו כי עלויות ההלוואה צפויות להישאר גבוהות בעת שהם ממתינים לבהירות נוספת לגבי האופן שבו מדיניות טראמפ תשפיע על האינפלציה ושוק העבודה. יציבות זו באה לאחר תקופה ארוכה של העלאת ריבית שנועדו לרסן את האינפלציה שהתפרצה בעקבות משבר הקורונה.
- תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
יו"ר הפד ג'רום פאוול ובכירים אחרים הדגישו כי שוק העבודה בריא והכלכלה איתנה באופן כללי. אולם אי-הוודאות שנגרמה ממדיניות הסחר המשתנה תדיר של טראמפ העלתה חששות ממיתון והזינה ציפיות לאינפלציה גבוהה יותר בטווח הקצר, מה שמקשה על תכנון ארוך טווח הן עבור הפד והן עבור עסקים ומשקי בית.
מעבר למכסים, צפוי כי מדיניות ההגירה המחמירה של טראמפ תגביל את היצע העובדים, בעוד שהרגולציה החדשה עשויה להעלות עלויות עסקיות. כל אלו מהווים גורמים נוספים שעלולים להשפיע על הפד בקבלת החלטות לגבי ריבית בחודשים הקרובים, כאשר הם צריכים לאזן בין המאבק באינפלציה לבין תמיכה בצמיחה והעסקה.
צפי לשלוש הורדות ריבית השנה
המשקיעים מצפים כי הפד יוריד את הריבית לפחות שלוש פעמים השנה, לפי התמחור בחוזים עתידיים. ציפיות אלו משקפות הערכה כי הסיכונים לצמיחה גוברים על סיכוני האינפלציה, במיוחד לאור ההשפעות הפוטנציאליות של מדיניות טראמפ על הכלכלה האמריקאית.
עם זאת, הפד ידוע במדיניותו הזהירה והמבוססת נתונים, והוא צפוי להימנע מתגובות מהירות למהלכי מדיניות לפני שתהיה הערכה מלאה של השפעותיהם. ג'פרסון הדגיש בנאומו את הצורך בגישה מתונה וסבלנית, תוך בחינה מתמדת של נתונים כלכליים עדכניים והתפתחויות בזירה הבינלאומית.
המכסים החדשים של טראמפ צפויים להשפיע לא רק על הכלכלה האמריקאית אלא גם על הכלכלה העולמית, כאשר מדינות בעולם מתכננות תגובות אפשריות. השפעות אלו יכולות להוביל לשינויים בזרימת ההון הבינלאומית, בשערי חליפין ובאמון המשקיעים - כל אלו פרמטרים שהפד מביא בחשבון בעת קביעת מדיניות מוניטרית.
- 1.אנונימי 04/04/2025 06:23הגב לתגובה זועל הממשל המסריח
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
