מארק צוקרברג מגביר את ההשקעות בבינה מלאכותית
מטא תשקיע 60-65 מיליארד דולר ב-AI בשנה הנוכחית, לעומת -38-40 מיליארד דולר בשנה קודמת
מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, לא מתכוון להישאר מאחור במרוץ לבינה המלאכותית. בהצהרה חדשה שפרסם בפייסבוק, הוא הכריז על תוכניות להגדיל את ההשקעות של החברה בתחום ה-AI ל-60 עד 65 מיליארד דולר בשנת 2025. זהו זינוק אדיר לעומת ההשקעות בשנת 2024, שהסתכמו בכ-38 עד 40 מיליארד דולר בלבד. צוקרברג הבהיר שמדובר בשנה קריטית לעתיד הבינה המלאכותית, עם שאיפות להוביל את התחום כולו.
לדבריו, מטא מתכננת להגדיל את צוותי ה-AI שלה בצורה משמעותית ולבנות תשתיות טכנולוגיות עצומות. בין היתר, החברה מתכננת להקים מרכז נתונים ענק בהספק של יותר מ-2 גיגה-ואט ולסיים את השנה עם יותר מ-1.3 מיליון יחידות עיבוד גרפי (GPUs), שישמשו לפיתוח ולשדרוג כלי הבינה המלאכותית.
צוקרברג כתב: "בשנת 2025, מטא AI תהיה העוזרת המובילה בעולם ותשרת יותר ממיליארד אנשים. המודל החדש שלנו, Llama 4, יהפוך למודל הכי מתקדם בשוק. בנוסף, נפתח מהנדס בינה מלאכותית שיתרום ישירות לפיתוחים שלנו ויגביר את יכולות המחקר והפיתוח של החברה."
הקרב על הבינה המלאכותית: מטא מול פרויקט סטארגייט
ההכרזה של צוקרברג לא באה סתם כך. היא מגיעה כמה ימים אחרי שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז על "פרויקט סטארגייט" – יוזמה עצומה בשיתוף פעולה עם OpenAI, אורקל וסופטבנק. במסגרת הפרויקט, הובטח להשקיע 500 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות בפיתוח תשתיות AI בארה"ב.
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- מטא תשיק שני מודלים חדשים של AI, "מנגו" ו-"אבוקדו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד שפרויקט סטארגייט מתמקד בהשקעות רחבות היקף ומושך שחקנים גדולים בשוק, מטא בוחרת להתמקד בשדרוג הפלטפורמות שלה ובשירותים מתקדמים שיעניקו לה יתרון תחרותי. צוקרברג הבהיר: "ההשקעות שלנו לא רק יקדמו את הטכנולוגיה, אלא גם יחזקו את מעמדה של אמריקה כמעצמת חדשנות."
תגובת השוק
מניית מטא הגיבה בחיוב להצהרה, עם עלייה של 1.8% ל-646 דולר. מניית אנבידיה, מאבדת קרוב ל-2%. כך או אחרת, צוקרברג מתכוון להפוך את הבינה המלאכותית של מטא למשהו שכולנו נשתמש בו ביום-יום. הוא מדבר על עוזרים חכמים שישרתו מיליארד משתמשים, מודלים מתקדמים כמו Llama 4 שיהפכו את הטכנולוגיה למדויקת ויעילה יותר, וגם על פיתוח כלים חדשים שיעזרו למהנדסים ולחוקרים לייצר מוצרים חדשניים יותר.
שאלות ותשובות בנושא מטא, AI ופרויקט סטארגייט
מה צוקרברג מתכוון להשיג עם ההשקעות הענקיות האלה?
המטרה היא להוביל
את שוק הבינה המלאכותית ולהפוך את מטא לשחקנית המרכזית בתחום. ההשקעות אמורות לשפר את השירותים הקיימים, להציע מוצרים חדשניים ולהפוך את החברה ליעילה יותר מבחינה טכנולוגית.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
איך פרויקט סטארגייט משפיע על מטא?
סטארגייט יוצר לחץ על מטא
לשמור על היתרון התחרותי שלה. למרות זאת, מטא מתמקדת בחדשנות ובפיתוחים פנימיים במקום להשקיע בתשתיות רחבות כמו בפרויקט סטארגייט.
מה זה Llama 4?
Llama 4 הוא המודל החדש של מטא בתחום הבינה המלאכותית. הוא צפוי להיות הכלי הכי מתקדם בשוק,
עם יכולות שיעזרו למשתמשים ולחברות בצורה משמעותית.
איך השוק מגיב לתוכניות של מטא?
המניות של מטא ואנבידיה רשמו עליות קלות, מה שמראה שהמשקיעים עדיין מאמינים בפוטנציאל של התחום ובתוכניות של החברות המובילות.
האם ההשקעות
האלה ישפיעו על המשתמשים הפרטיים?
בהחלט. משתמשים ייהנו משירותים מתקדמים, עוזרי AI חכמים וכלים טכנולוגיים שישפרו את חוויית המשתמש שלהם ויקלו על החיים היומיומיים.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)