צוקרברג
צילום: טוויטר
מהפכת ה-AI

מארק צוקרברג מגביר את ההשקעות בבינה מלאכותית

מטא תשקיע 60-65 מיליארד דולר ב-AI בשנה הנוכחית, לעומת -38-40 מיליארד דולר בשנה קודמת

עמית בר |
נושאים בכתבה מטא מהפכת ה-AI

מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, לא מתכוון להישאר מאחור במרוץ לבינה המלאכותית. בהצהרה חדשה שפרסם בפייסבוק, הוא הכריז על תוכניות להגדיל את ההשקעות של החברה בתחום ה-AI ל-60 עד 65 מיליארד דולר בשנת 2025. זהו זינוק אדיר לעומת ההשקעות בשנת 2024, שהסתכמו בכ-38 עד 40 מיליארד דולר בלבד. צוקרברג הבהיר שמדובר בשנה קריטית לעתיד הבינה המלאכותית, עם שאיפות להוביל את התחום כולו.

לדבריו, מטא מתכננת להגדיל את צוותי ה-AI שלה בצורה משמעותית ולבנות תשתיות טכנולוגיות עצומות. בין היתר, החברה מתכננת להקים מרכז נתונים ענק בהספק של יותר מ-2 גיגה-ואט ולסיים את השנה עם יותר מ-1.3 מיליון יחידות עיבוד גרפי (GPUs), שישמשו לפיתוח ולשדרוג כלי הבינה המלאכותית.


צוקרברג כתב: "בשנת 2025, מטא AI תהיה העוזרת המובילה בעולם ותשרת יותר ממיליארד אנשים. המודל החדש שלנו, Llama 4, יהפוך למודל הכי מתקדם בשוק. בנוסף, נפתח מהנדס בינה מלאכותית שיתרום ישירות לפיתוחים שלנו ויגביר את יכולות המחקר והפיתוח של החברה."


הקרב על הבינה המלאכותית: מטא מול פרויקט סטארגייט

ההכרזה של צוקרברג לא באה סתם כך. היא מגיעה כמה ימים אחרי שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז על "פרויקט סטארגייט" – יוזמה עצומה בשיתוף פעולה עם OpenAI, אורקל וסופטבנק. במסגרת הפרויקט, הובטח להשקיע 500 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות בפיתוח תשתיות AI בארה"ב.

בעוד שפרויקט סטארגייט מתמקד בהשקעות רחבות היקף ומושך שחקנים גדולים בשוק, מטא בוחרת להתמקד בשדרוג הפלטפורמות שלה ובשירותים מתקדמים שיעניקו לה יתרון תחרותי. צוקרברג הבהיר: "ההשקעות שלנו לא רק יקדמו את הטכנולוגיה, אלא גם יחזקו את מעמדה של אמריקה כמעצמת חדשנות."

תגובת השוק

מניית מטא הגיבה בחיוב להצהרה, עם עלייה של 1.8% ל-646 דולר. מניית אנבידיה, מאבדת קרוב ל-2%. כך או אחרת, צוקרברג מתכוון להפוך את הבינה המלאכותית של מטא למשהו שכולנו נשתמש בו ביום-יום. הוא מדבר על עוזרים חכמים שישרתו מיליארד משתמשים, מודלים מתקדמים כמו Llama 4 שיהפכו את הטכנולוגיה למדויקת ויעילה יותר, וגם על פיתוח כלים חדשים שיעזרו למהנדסים ולחוקרים לייצר מוצרים חדשניים יותר.


שאלות ותשובות בנושא מטא, AI ופרויקט סטארגייט

מה צוקרברג מתכוון להשיג עם ההשקעות הענקיות האלה?
המטרה היא להוביל את שוק הבינה המלאכותית ולהפוך את מטא לשחקנית המרכזית בתחום. ההשקעות אמורות לשפר את השירותים הקיימים, להציע מוצרים חדשניים ולהפוך את החברה ליעילה יותר מבחינה טכנולוגית.

קיראו עוד ב"גלובל"

איך פרויקט סטארגייט משפיע על מטא?
סטארגייט יוצר לחץ על מטא לשמור על היתרון התחרותי שלה. למרות זאת, מטא מתמקדת בחדשנות ובפיתוחים פנימיים במקום להשקיע בתשתיות רחבות כמו בפרויקט סטארגייט.

מה זה Llama 4?
Llama 4 הוא המודל החדש של מטא בתחום הבינה המלאכותית. הוא צפוי להיות הכלי הכי מתקדם בשוק, עם יכולות שיעזרו למשתמשים ולחברות בצורה משמעותית.

איך השוק מגיב לתוכניות של מטא?
המניות של מטא ואנבידיה רשמו עליות קלות, מה שמראה שהמשקיעים עדיין מאמינים בפוטנציאל של התחום ובתוכניות של החברות המובילות.

האם ההשקעות האלה ישפיעו על המשתמשים הפרטיים?
בהחלט. משתמשים ייהנו משירותים מתקדמים, עוזרי AI חכמים וכלים טכנולוגיים שישפרו את חוויית המשתמש שלהם ויקלו על החיים היומיומיים.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?