סופר קניות
צילום: תמר מצפי

עליית המחירים לא עוצרת ונכנסת לתוקף: באסם המחירים עולים ב-4.5%, בתנובה ב-7% בשטראוס ועלית ב-6%

מחירי הדלק כבר עלו גם מחירי החלב שבפיקוח. יתר מוצרי המזון, הטואלטיקה והפארם השונים בהם צפויה עלייה - יתייקרו החל מהיום, אבל אתם תרגישו את זה רק בתחילת השבוע הבא בשל קושי של כוח אדם ברשתות. כמה אנחנו הולכים לשלם יותר על המוצרים?
נחמן שפירא | (8)

עליית המחירים  של חודש יוני התחילה היום אבל עם צפירת הרגעה זמנית לפחות לקניות של סוף השבוע. רשתות השיווק הודיעו לספקיות המזון כי בשל המועד של כניסת עליית המחירים לתוקף בסוף השבוע, הם יאלצו לדחות אותה לתחילת שבוע הבא מפאת הצורך בכוח אדם בשביל שינוי המחירים. אבל בקניות של סוף השבוע אתם כן תרגישו כבכר את עליית המחירים כי עליית המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח נכנסה לתוקף וגם מחירי הדלק עלו וגם אמש. כך שעל ליטר חלב בקופסה אתם תשלמו 6.81 שקל וזאת לעומת 6.23 שקל רק לפני חודשיים. 

מחיר הדלק התייקר אמש ב-4 אגורות לליטר ומחירו של ליטר אוקטן 95 עומד על 6.85 שקל בשירות עצמי. כאשר ליטר אוקטן 95 בשירות מלא יעלה לכם 7.06 שקל.

אבל  למרות צפירת ההרגעה לקניות לסופ"ש, המחירים יעלו בתחילת השבוע הבא והם עולים בלא מעט אחוזים ומקיפים הרבה מאוד חברות והמון המון מוצרים.

עליות מחירים במוצרים רבים. צילום תמר מצפי.

העלאות המחירים מקיפות כמויות אדירות של מוצרים, משום שרבים מספקי המזון, הפארם  והטואליטיקה החליטו על העלאת מחירים. כך באסם ביקשו העלאה של 4.5% במחירים, בתנובה ביקשו העלאה של 7% במחירים. בסוגת המחירים יעלו ב-10%, בשטראוס ובעלית ב-6%.

אך לצערנו לא מדובר רק בהם גם היבואנים ממשיכים עם העלאות המחירים. בדיפלומט יעלו המחירים ב-25%, בוויליפוד ב-10%, ולחובבי השוקולדים במארס שוקולדים יעלו את המחירים ב-7%.

במוצרים של תנובה שיעלו ב-7.3% הם מוצרי מעדנות, מאמא עוף ואוליביה המוכרים של החברה. גם בטירת צבי יעלו מזה שנים רבות את המחירים ב-5%. ביוניליוור שהעלו בשנה האחרונה את המחירים וסבלו חרם צרכני, טענו כי יעלו מחירים רק ב"שוק המוסדי" הכולל בין השאר את המסעדות והמלונות, ההעלאה תעמוד בממוצע על 7% - וצפויה להשפיע בעיקר על רטבים, מיונז ומוצרי מזון.

  

גם מחירי תחליפי החלב לתינוקות עולים אחרי תקופות רבות בהן חששו מהעלאות מחירים. ואם חשבתם שתוכלו להירגע מהטמפרטורות החריגות שצפויות לכם מחיר מאכילת גלידה קרה, היא תעלה לכם יותר, חברת הגלידות 'בן אנד ג'ריס' הודיעה כי המחירים יעלו בשיעור של 15%.

ואם תוסיפו את כל עליות המחירים לעליית הריבית שהיא הפיתרון היחיד של נגיד בנק ישראל לאינפלציה, אז אזרחי ישראל משלמים הרבה יותר גם על המזון וגם על המשכנתאות.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מולייר 05/06/2023 07:03
    הגב לתגובה זו
    צריך שהממשלה תחייב חברןת כגון דיפלומט ידגישו את שם החברה על מוצרים שלהם כדישתהיה אפשרות לדעת וכך תינתן לנו האפשרות לבחור לכן צריך להדגיש את שם החברה המיבאת או מיצרת ואגב צריך קודם להחרים את תנובה ודיפלומט
  • 6.
    הדג מסריח מהראש 04/06/2023 22:37
    הגב לתגובה זו
    הממשלה עבורם אויר חם לכל היותר . בלי סמכות ובלי אחריות . ממשלה זבל .
  • 5.
    צרכנות נבונה 04/06/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
    להחרים מונופולים וספקים שמשתינים על הציבור . הדרך העובדת היא הפעלת משמעת עצמית וריסון יצר הקניות המופקרות .
  • 4.
    חופי 02/06/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    ציבור חייב להימנע מרכישת מוצרים , לא הכרחיים, שמחירם עלה. אפשר לצמצם צריכה ולהחרים יצרנים שהעלו מחירים לא מוצדקים. הכל בידי הציבור.
  • 3.
    דנית 01/06/2023 15:11
    הגב לתגובה זו
    המחירים ממשיכים לזנק חלק מהמחירים כגון זינוק של עשרות אחוזים בביטוחי הרכב עלו כבר בממשלה הקודמת. העולם כולו מתייקר.זה שערוץ 12 ערוץ אל ג'זירה גלובס ומבון כלכליסט ואחרים רק כותבים דעה אחת זה לא נמקדם את האינטרסים של האזרח הקטן.חייבים לשלב ידיים ולתת גם לעשירונים של מעמד הביניים הנמוך לסגור את החודש.
  • 2.
    משה 01/06/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    לא ברורה ההתעקשות על העלאה בריבית.זה ממילא לא עוזר...
  • Alex 03/06/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא מפסיקים לצרוך. צורכים את עצמם לדעת, ללא הפסקה, בכל מחיר. זה מה שמעלה מחירים. הדרך היחידה היא לתת מכה חזקה בכיס, כדי שיחשבו פעמיים לפני שממשיכים בבולמוס הצריכה.
  • 1.
    "מר כלכלה " 01/06/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
    ארסק את המחירים במשק .
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".