נקודת מפגש: ענף התשתיות מחפש מימון. הגופים המוסדיים מחפשים תשואה
"כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון", כך אמר הסופר מארק טווין. לאור התקופה בה אנו חיים - ויסלח הסופר הדגול על פגיעה בזכות היוצרים שלו - מתבקש שינוי בנוסח המקורי: "כולם מדברים על משבר האקלים, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון". מזג האוויר בעידן הנוכחי הוא הרי תוצאה ישירה של משבר האקלים.
כאשר תשתית מים למשל אינה עומדת בכמות המים ומתרחשת הצפה הגורמת לתוצאות קשות, מושמעות טענות נגד האחראים לתכנון ולביצוע התשתית. תשובתם לטענות מנומקת כך: מה אתם רוצים? זה אירוע קיצון, שמתרחש פעם ב-50 שנים, והאמצעים הכספיים שלנו מוגבלים. זהו תירוץ חלול, בוודאי בעידן משבר האקלים, שבו "אירוע קיצון" מתרחש כמה פעמים בשנה אחת.
בפרויקטים של תשתית יש מחלה כרונית - איחור של שנים בין ההצהרה החגיגית בתחילת הפרויקט על מועד הסיום, לבין סיומו בפועל, והפרש עצום בין הערכת עלות הפרויקט באותה הכרזה חגיגית לבין התוצאה בפועל. זהו איחור שגרתי שאותו משמיעות חברות התשתיות בנימוק – לפעמים אמיתי ולפעמים פחות אמיתי – שהתגלו הפתעות בלתי צפויות במהלך העבודה, למשל היתקלות תת קרקעית בצינור מים ישן, שעל קיומו לא קיבלה החברה המבצעת מידע ממתכנני הפרויקט.
היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שצריכים "לעשות משהו בנידון" אלה הגופים העוסקים בתכנון וביצוע תשתיות בתחומים רבים, למשל מים וביוב, טיהור שפכים, אנרגיה, מיון וטיפול בפסולת, תחבורה וכו'. לפעמים מדובר בשילוב תחומים: בנתיבי איילון בתל אביב דחוף להקים את תשתית מסילת הרכבת הרביעית על תוואי המים הנוכחי, ודחוף באותה מידה להקים את התשתית להטיית המים מהתוואי הנוכחי לתוואי אחר. האופציות הן הזרמת המים במסלול המקורי של נחל איילון, בצינור תת קרקעי ענק מתחת לעיר יפו אל הים, או הקמת מאגרים ענקיים במורד נחל איילון בהרי יהודה ובפארק אריאל שרון, לתפיסת המים והטייתם דרומה לאגני ניקוז או למתקן הטיהור שפדן. מימון שתי האופציות מוערך במיליארדי שקלים.
כדי "לעשות משהו בנידון" צריך מימון. כאשר מדובר בפרויקטים של תשתית, את עלות הפרויקט סופרים לא פעם רק במונחים של מיליארדי שקלים, אלא במונחים של עשרות ואף מאות מיליארדים, כמו למשל מימון תשתיות המטרו בגוש דן, המוערך ב-150 מיליארד שקל.
אחת הסנוניות הראשונות שהמריאו לקראת האביב של חברות התשתית, היא חברת הביטוח-פנסיה מנורה, "משקיע מוסדי", שהשקיעה לאחרונה כ-150 מיליון שקל בהגדלת האחזקה בחברת התשתיות ורידיס 0.28% , חברה מובילה בתחום טיפול בפסולת. סנונית נוספת היא רימון, חברת ביצוע בתחומי אנרגיה ומים, שעדיין לא ברור מאיזה מקור יבוא המימון לפרויקט חשוב, שמוערך בינתיים ב-125 מיליון שקל, לצורך הקמת מערכת משופרת לאספקת מי ים למתקן התפלה באילת.
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
בשאלת המקור למימון תשתיות, יש ל"מוסדיים", חברות הביטוח-פנסיה, יתרון מסוים על פני הבנקים. תחום התשתיות מצוי במסגרת סעיף הנדל"ן, בו קיימת מגבלת אשראי הבנקאי. אחוז הקצאת האשראי לענף ספציפי היה במשך שנים רבות בגובה של 20% מסך האשראי של הבנק. לאחרונה בנק ישראל סייע במקצת לשיפור המצב, כאשר העלה את הנתון ל-24%. תחום התשתיות מהווה כ-4% מתוך ה-24% של הענף כולו.
- 2.משה ליכטמן מקווה שגם אתה חוזר לכתוב (ל"ת)שרון 31/12/2021 17:18הגב לתגובה זו
- 1.תשתיות צריכות להיות במימון המדינה ולא גופים אחרים (ל"ת)הדר 30/12/2021 16:21הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
